Mealie bomb


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-09-2013 01:58

Oftewel fishing South African style.

Vier keer wereldkampioen, dus ze zullen wel iets kunnen. Het geheim, de mealie bomb. Is zacht gekookte maïs, die vervolgens (fijn)gemalen wordt. Het plakkerige materiaal wordt rond een method feeder gekneed en is tevens het werpgewicht. Die gasten gooien daarmee zo’n 150 meter en zo voeren ze ook de stek aan. Afhankelijk van hoe fijn je het maalt valt de mealie bomb in het water binnen een bepaalde tijd uit elkaar. Heb het zelf even getest, grof gemalen en die bol (kippenei formaat) valt binnen een minuut uit elkaar. Het geheim zijn de toevoegingen. Korda Goo is b.v. ook ontwikkeld door zo’n visser, kleurt het water overigens wel groen (fluoro) en ben benieuwd hoe lang het nog gebruikt mag worden.
De werking draait puur om attractie, visueel (een wolk in het water) en prikkeling van het geur- en smaaksysteem van de vissen. Het gaat nog verder, maar daar ga ik nou niet op in.
Het haakaas is meestal iets anders. Draait puur om het voer. Vissen naar de stek lokken.

Kunnen wij er iets mee? Ik denk het wel.
Je kunt van alles in zo’n bol stoppen en hij valt binnen een minuut uit elkaar, dus … Probleem is natuurlijk, wat stop je er in. Wel een heel mooie methode om bepaalde dingen uit te proberen. Beperkende factor is natuurlijk tijd.
Dressuur doorbrekend?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-09-2013 03:17

Wat je dus doet is attractors gebruiken om ze te lokken en ze in feeding mode te brengen zonder dat er al te veel te eten voor ze is, dat fijngemalen spul is heel attractief maar tenzij je een voorntje bent heb je er niet veel aan.
De bedoeling is dat ze dan heel fanatiek gaan azen en eerder eetbaar spul pakken dat ze al kennen.
Doet een beetje denken aan de supermarkt die de geur van vers gebakken brood gebruikt om klanten te verleiden meer te kopen (ja dat werkt).

Natuurlijk kunnen wij daar wat mee, en we hebben het voordeel dat we niet in een wedstrijd zitten dus een method feeder is maar 1 van de mogelijkheden om een mealie bomb te gebruiken.
Ik zou er wel ook eetbaar spul indoen anders zijn ze misschien weer snel vertrokken. Bij voorkeur iets waarmee je ook vist natuurlijk.

Dressuur doorbrekend waar het nog niet veel toegepast wordt is het zeker, maar het kan ook heel snel omslaan, zo'n wolk in het water kan al gauw geassocieerd worden met gevaar.
Het is sowieso iets om instant te gebruiken, maar ook op een aangevoerde stek kan het volgens mij het verschil maken.
Als het meezit kan ik binnenkort een paar dagen vissen, dan ga ik het zeker proberen (method feeder stond al op het to do lijstje).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-09-2013 03:58

Je wilt niet weten wat die lui allemaal gebruiken, twee druppels desinfectans, Vicks en ga zo maar door. Vaak gebruiken ze ook combinaties, b.v. amandel, knoflook en caramel.

De aantrekkingskracht verschilt per water, we zijn terug bij af?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-09-2013 10:05

Kunnen wij er iets mee?

Doen we er niet al lang iets mee dan?

Ik viste 10 jaar geleden met "method-voer" (extra kleefkracht) aangemaakt met gemalen blikmais, gekneed om een methodlood. Werkte best prima op sommige putjes, maar voor een nachtje op het kanaal niet aan te raden.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-09-2013 10:38

Gemalen mais gebruik ik al heel lang als 'bindmiddel' bij mijn method mixen. En dat had ik toen al niet zelf bedacht. Maakt je voerbal keihard! Principe is natuurlijk wel anders dan hier bedoeld, dit gaat uit van veel attractie maar weinig verzadiging.In de laatste karperwereld beschrijft Herwin Kwint ook een vergelijkbare methode: gemalen wormen, hennep, mais, met alleen je haakaasje daartussen.

Ik denk dat we zomaar eens de volgende 'hype' te pakken kunnen hebben! Ik vertrouw er overigens best op dat deze hype niet ongegrond is. Wel heb je natuurlijk de beperking dat dit deze manier van vissen ook de aandacht trekt van witvis :-).
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-09-2013 10:46

Bijkomend nadeel is ook dat de Karper vol voor je lood gaat i.p.v. je haakaas heb ik van de week mogen ondervinden :-) Op sommige wateren een erg goede methode, record staat nu op 13min. en dat instant...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-09-2013 11:03

Ik moet alleen nog even een nieuwe blender / staafmixer zien te krijgen. de mixer is stuk en in onze huidige blender lukt het simpelweg niet, omdat de mesjes niet de hele bodem bereiken en er teveel deeltjes achterblijven. Tips?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-09-2013 11:15

Gewoon meer erin gooien, er ontstaat dan een soort kolk in het midden waarin de grotere delen naar beneden zakken, althans dat is bij mijn blender zo.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-09-2013 11:30

Op gran canaria deden ze het ongeveer ook zo.

Grote emmer.....mais malen.....flinke hand maismeel....flinke hand gemalen tijgernoten en een scheut tijgernotenmelk.
Niet als method maar gewoon een paar flinke ballen bij je haak aas.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-09-2013 12:22

Bjorn Schoemacher schreef:Gewoon meer erin gooien, er ontstaat dan een soort kolk in het midden waarin de grotere delen naar beneden zakken, althans dat is bij mijn blender zo.


Zal eens kijken of dat wat uithaalt. Anders maar een of andere cheap ass blender halen waarbij het wel lukt. Iets van een kruidenpasta of saus ofzo lukt iig niet in de blender (guacamole, pesto, curry). Smoothies e.d. gaan weliswaar prima :-).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-09-2013 21:59

Probeer het eens als stickmix vervanger.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-09-2013 08:50

Inmiddels is het gelukt met de blender thuis ^^. Even een scheutje water (kookvocht van hennep) doet wonderen.

Ik heb nu echt een papje gemaakt van gepureerde mais en hennep. Ik kan het zo op de stek krijgen, maar dan wel klont voor klont en heel gecentreerd. Zou het helpen om iets van een droge meel (maismeel?) toe te voegen om het iets verspreider te kunnen voeren?

Doel is dus het creëren van een attractieve voer/geurplek, zonder dat er daadwerkelijk voedseldeeltjes zijn te vinden, behalve dan mijn haakaas. Zal dit zo werken of zullen ze de pap alsnog makkelijk binnen kunnen krijgen en daarvan verzadigd kunnen raken? :roll:

Hoe dan ook, ik ga erachterkomen of dit wel of niet effectief gaat zijn vanavond :-)
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

20-09-2013 09:12

@Andre,
Ik giet het papje gewoon in een goed afsluitbare jerrycan en giet het goedje in me voerboot,..daar waar ik een onderlader heb lig ik een opengeknipt pva zakje op de bodem van me voerboot zodat
het niet tussen de twee deksels doorlekt.
grt
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-09-2013 13:44

Ik beschik helaas niet over een voerboot, maar vis op werpafstand uit de kant. Nadeel vind ik dat je zo (net als bij een voerboot) één compacte klont voer op een plek krijgt. Ik zie liever een mooi verspreid tapijtje zeg maar. Dat wordt denk ik een extra handdoek mee en lekker met mn handen in t vloebare papje om zo wat kleine klonten verspreid te voeren.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-09-2013 13:54

Spomb is your friend :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-09-2013 22:25

Ik geloof dat dit topic niet over een vloeibaar papje gaat, maar wie trekt er even aan m'n oren!!!

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-09-2013 00:15

Klopt idd. Ik zal even precies uitleggen hoe ze het doen.

Zoals ik al schreef is de werking tweeledig, een wolk in het water en attractie.
Eerst even over de maïs, je moet zelf bepalen hoe fijn je het maalt, des te fijner, des te langer het duurt voor de mealie bomb uit elkaar valt. Ik heb het om te testen vrij grof gemaald, dus met nog halve maïskorrels er in en dan valt ie binnen een minuut uit elkaar. Heel fijn gemaald en dan duurt het veel en veel langer. Ik weet overigens niet hoe fijn de S.A.’s het malen.
Voor de attractie van de mealies gebruiken ze dips en glugs en nou komt de truc, niet één maar drie! En van elke soort maar een drupje of streepje. Waarom? Om te bepalen welke attractor het beste werkt op een bepaald water. Hoe doen ze dat? Als ze b.v. een vis vangen na een half uur, laten ze er daarna één soort uit en kijken vervolgens hoe lang het duurt voor ze weer beet krijgen. Het draait dus om finetuning van je grondvoer. Die lui zijn daar ware meesters in en hebben allemaal een kist met minstens honderd potjes. Veel draait ook om voorkennis (tijdens wedstrijden), dus informatie van de locals die een bepaald water goed kennen. Geen visserij die je zo maar even onder de knie hebt!!!! Wat vaak gebruikt wordt zijn, b.v. knoflook, amandel, vanille, strawberry, peach en banana. Attractie zijn de esters die er in zitten??
Ik weet ook niet of het hier toepasbaar is, die gasten vissen op gigantisch grote wateren (b.v. Vaals Dam) die boordevol met karpers zitten. Ze gebruiken ook enorme hoeveelheden voer, maar vangen daarentegen ook heel veel. Dat het kan werken daar geloof ik zeker in. Je zou het hier met reeds bekende attractoren kunnen uittesten. Als je weet welke attractor (of stof) op je water goed werkt, dan ben je natuurlijk wel spekkoper.
De wolk, daar zou je inderdaad maïsmeel voor kunnen gebruiken, de mealie kleeft, dus voor je die bol er in gooit, even onderdompelen in het maïsmeel. De Zuid Afrikanen gebruiken overigens vaak Custard (heeft ook nog wat attractie). Een deel gebruikt iets heel anders, n.l. fluoroscene, schijnt nogal een gevaarlijk goedje te zijn. En dat zit dus in Goo (de groene wolk).
Als je niet al te ver hoeft te gooien, kan je idd. het beste ballen kneden en die kun je denk ik nog een behoorlijk eindje weg zetten. Hoeveelheid, hangt er een beetje vanaf hoe lang je gaat vissen.

Haakaas? Kan je van alles voor gebruiken. Als het werkt zoals ik denk, happen die beesten als een gek. In S.A. gebruiken ze vaak caramel brown bread, weet overigens niet wat dat is.

http://www.youtube.com/watch?v=QG0jYg3X_YM
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

21-09-2013 17:07

Ziet er uit als een soort cake.

Afbeelding

Volgensmij is het vergelijkbaar met bruin brood, met caramel smaak. Whats in the name...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-09-2013 02:58

Een hele lekkere karamel kun je zelf maken, heb je alleen een blikje gecondenseerde melk voor nodig.

Banaan, ananas en aardbei, hebben als esterbasis....

Nog even iets anders, verbaas me vaak over de doseringen van toevoegingen die aasfirma´s propageren op hun website´s.
Onkunde of misschien...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-09-2013 13:32

Op internet kwam ik een artikel tegen van een visser die zijn ‘mielie bomb’ op twee manieren maakt.
Bij de eerste en eenvoudigste doet hij de gekookte en gemalen maïs in een mengkom, waarna hij er particles, broodkruimels, havermout, popcorn en bloem aan toevoegt.
Er gaat wat flavour bij en water totdat hij er een stevig deeg van kan kneden.
Dan kneedt hij er ballen of cilinders van en laat deze een paar uur in de zon drogen.

Bij de tweede en meer bewerkelijke methode doet hij ook de maïsbrij in een mengkom en voegt er diverse ingrediënten aan toe die makkelijk vermalen kunnen worden zoals: zonnebloempitten, popcorn, havermout, gedroogd fruit, pinda’s, vogelzaad en meel.
Hij kookt bonen en nadat deze zijn afgekoeld gaan die erbij, samen met een deel van het kookvocht. Daarna gaan er eieren bij en kan het geheel gemengd worden. Hij noemt iets als sterke drank (niet teveel) of vruchtensap, wat er ook aan kan worden toegevoegd.
Ballen in diverse maten en vormen worden gekneed en vervolgens enkele dagen in de zon gedroogd.

In Zuid Afrika schijnt de zon vaker dan bij ons en dan denk ik dat we de ballen in een oven op een lage stand voor enkele uren kunnen laten uitdrogen.

Aan de waterkant gekomen gooit hij enkele ballen op iedere stek en gooit daar iedere 2 uren 1 á 2 ballen bij.

Deze mielie bombs zijn eenvoudig te katapulten, te werpen of uit te varen.

http://www.fishthesea.co.za/fishingtips/makinggroundfeed.htm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-09-2013 02:09

Je zou de ballen idd. even kunnen laten drogen, kan je er veel beter mee gooien. Een kippenei en daar gooi ik 40 meter mee? Zeker weten.

Bovenstaande recepten vind ik minder interessant, het gaat mij om attractie, dus aanzetten tot azen (mogelijk deels visueel) en iets in of op die bal. O.a. vrije amino’s zijn feeding triggers, dat is niet het moeilijkste deel, wat ie vervolgens gaat eten wel.
Ik kan niet onder water kijken, maar stel ik voer (instant) met drie verschillende mealie bombs, elk met een bepaalde attractor (kan natuurlijk ook nog eens van alles zijn). Heeft ie dan een bepaalde voorkeur? Ik denk het wel!
Verschilt ook nog eens per water?
En wat doe je met je haakaas?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-09-2013 19:06

Zelf heb ik de mielie bomb nog niet geprobeerd, maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
Die recepten zijn slechts een richtlijn. De gemalen maïs is de basis waar je – net als met boilies – oneindig veel aan toe kan voegen. Voor de amino’s zou men bijvoorbeeld Marmite kunnen gebruiken. Kijk maar eens op zo’n potje wat daar allemaal inzit. Melkpoeder kan voor de visuele wolk zorgen.

Als haakaas zal ik beginnen met eenvoudig een korrel maïs op de haak. Mijn bevindingen zal ik tzt nog eens melden hier.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-09-2013 02:18

Marmite is een heel interessant product.

Een mealie bomb is heel wat anders dan een bol, het visuele aspect geloof ik persoonlijk niet zo in (herinner me nog een filmpje van Daniel), maar als er iets in die wolk zit (wat detecteerbaar is), dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Vraag is, wat kan ie allemaal detecteren, veel meer dan wij denken?
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

24-09-2013 12:42

Dit topic heeft mij geïnspireerd om het eens te gaan testen. Heb er wel een eigen draai aan gegeven. De karpers in de vijver doken er bovenop en het effect was duidelijk zichtbaar.

Ik presenteer de: Mealie bomb 2000™ ®©
Afbeelding

Niet teveel, eerst maar eens proberen. Of dit nu een échte mealie bomb is, geen idee maar heb onder het maken wel leuke andere dingetjes bedacht.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-09-2013 02:17

Ben vanavond na mijn gebruikelijke twee uurtjes penvissen weer even aan het klooien (testen) geweest. Valt me nog niet mee om de maïs precies op de goede manier te malen. Ik wil in mijn geval dat de m.b. zo snel mogelijk uit elkaar valt. Wat in ieder geval belangrijk is, dat het niet te nat mag zijn. Het werkt volgens mij als volgt: als je bal de juiste consistentie heeft, moet er lucht in zitten, oftewel loze ruimtes. Worden gevuld met water en de hele handel valt uit elkaar.

Wat betreft het koken van de maïs, dat heb ik ook wat anders gedaan dan gebruikelijk. Tijdens het weken, heb ik het zo nu en dan even aan de kook gebracht, neemt het veel sneller vocht op. Voor het uiteindelijke gaar koken, heb ik zo weinig mogelijk water gebruikt (stond net boven de maïs). Hou je na een half uurtje nog een heel klein beetje kookvocht over (zo niet, laten indikken), wat vol zit (als het goed is) met eiwitten, aminozuren, dextrose, vitamines en niet te vergeten melkzuur. Bedoeld voor de haakaasjes. Is trouwens een heel vreemd goedje, als het afkoelt wordt het een soort gelatine.
Over c.s.l. gesproken?