Vraagje boilies rollen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

06-09-2013 22:03

Hallo,

Ik heb vanmiddag een boilieplank en deegspuit gekocht zo dat ik zelf boilies kan rollen. De tafel is van Trend en de deegspuit van ATTACK. Nu zit ik met een probleempje, namelijk dat het deeg met heel veel moeite uit de deegspuit komt... Volgens de man in de viswinkel is 1kg Polenta/ 1kg griesmeel/1 kg Maïsmeel (zoet) een goede basis, en ik zei dat ik graag halibut boilies wou en scopex. Hij zei "Dan moet je deze Halibut poeder nemen, en bij 3 kilo van de basis, 500 gram Halibut poeder doen, en bij de scopex ongeveer 10 ml per kilo. Toen ik vroeg hoeveel eieren er in moesten zei hij ongeveer 10 eieren per kilo.

Alleen is het deeg zo hard dat ik zo hard op de boiliespuit moet knijpen, dat ik nu al bijna een armblessure heb.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat het deeg wat makkelijker de spuit uitkomt?

Ook zei hij dat ik de spuitmond op 18mm af moest zagen, omdat deze nog uitzet (roltafel is 22 millimeter). Dit heb ik dus ook gedaan zoals hij zei, maar mijn boilies zijn niet helemaal rond, meer cilindervormig, moet ik dan de tuit ietsje groter maken?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-09-2013 08:09

Deeg wat nat en dunner maken met water wil wel werken. Het vocht van je ei word opgenomen waardoor het deeg wat stugger word.

En je worst is idd te dun.
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

07-09-2013 13:41

Bedankt voor je antwoord, ik ga zo weer proberen een beetje te rollen, en dan probeer ik er wat water bij te doen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2013 13:48

Wat dacht je van beginnen met minder mix per 10 eitjes ?
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

07-09-2013 20:58

Op aanraden van de verkoper in de viswinkel moest ik er 10 eieren/kilo doorheen gooien. Wanneer het moeilijk ging met de deegspuit moest ik er meer eieren doorheen gooien. En dit heb ik dus ook gedaan, alleen werd het er niet beter op.


Ik heb nu zo wel lichtjes door hoe het mixen gaat, en doe nu eerst de eieren kloppen en daarna het meel erop. Dit gaat al een heel stuk beter. Heb zojuist 12 worsten in een stuk door gespoten in 5 minuten(10 eieren op ca 900 gram, terwijl ik er gisteravond makkelijk een kwartier over deed per één worst.

Heb dus ook gemerkt dat naar mate je het deeg langer laat staan het ook harder word, dus heb gelijk al het deeg in worsten gespoten, ipv worst spuiten-rollen-worst spuiten enz.

Enigste vraag is of ik het ei in de boilies ook op een andere manier kan laten stollen ipv koken? De mix en de ongekookte boilies stinken namelijk de tent uit :$ terwijl de gekookte boilies veel minder ruiken?
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

07-09-2013 21:19

Beste,
Je kan ze stomen in zo'n stoomkokertje om bv aardappelen mee te stomen,bij het stomen blijven alle smaak en voedingsstoffen beter bewaard,ook je gebruikte flavour blijft er beter in :wink:
Groeten,
Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

09-09-2013 20:29

Ik heb nog een paar kleine vragen over winter bollen, namelijk,

Waar ik op moet letten met bijv. hongerstillende ingrediënten etc.
Zou deze mix goed zijn voor de winter, en waar kan ik Polenta en Sojameel krijgen? Bij de viswinkel is de Polenta Gries 1,80 de kilo, terwijl ik zeker weet dat het goedkoper kan. Heb namelijk Tarwebloem gehaalt voor 33 cent de kilo bij albert hein(deze en de jumbo en lidl hebben geen polenta of sojameel), terwijl deze bij de viswinkel ook 1,80 kost :roll: Dit is gewoon een kilo in een doorzichtig plastic zakje, imo is dit dus gewoon een her verpakte versie, waar hun een veelste hoge prijs voor vragen(?).

- tarwebloem 200 gram
- polenta 300 gram (Bloem of gries??)
- sojameel (volvet) 300 gram
- vogelzaad (gemalen) 200 gram (universeel zaad??)
- per kg mix ca. 10 eieren

Deze mix ben ik van plan te gebruiken icm met kelp lijkt mij wel een goed ingrediënt voor de winter?

Heb al op google gekeken enzo, en ook wel goedkope prijzen gevonden, maar daar komt dan weer 12 euro verzendkosten (of 30€ benzine kosten) bij, wat het als nog duurder maakt...
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Arnoud Daalmeijer
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-10-2009 19:36

11-09-2013 12:41

Vergeet die handspuit. Ik ben er zelf ook mee gestopt nadat ik er een tennisarm aan over hield. Je knijpt je een ongeluk.

Zou inderdaad per kilo of twee kilo werken en dan van je deeg pannekoeken maken die je vervolgens op het onderste deel van je roltafel legt. Dikte van de pannekoek is iets minder dan de diameter van je boilies. Je legt het bovenste gedeelte van je roltafel erop en vervolgens pers je de delen op mekaar, zodat je een een x-aantal reepjes hebt liggen. Die leg je vervolgens horizontaal en rollen maar. Geen geklooi meer met die handspuit.

Ik stop trouwens zelf helemaal met zelf draaien, want het kost me teveel tijd. Maak de huidige ingrediënten op en laat ze voor € 1,50 per kilo meer lekker door een ander draaien.

Suc6.
The only thing to fear, is running out of beer.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-09-2013 12:47

Voeg eens 40-50ml zonnebloem of arachide olie (pinda olie) per kilo mix toe..
evt de worsten die je in de spuit doet ook met olie insmeren...

Andere oliën kunnen ook, zoals zalmolie etc..
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

11-09-2013 16:52

Met de worsten rollen heb ik nu geen problemen meer! Het gaat nu zelfs hartstikke soepel, denk dat het deeg gewoon veelste hard was.

Enigste wat ik graag nog zou willen weten is betreft winter boilies (in mijn laatste post). Ik zal ook is jouw manier met die pannenkoeken proberen, misschien bevalt het wel beter dan de deegspuit.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-09-2013 16:56

Voerhoeveelheden Mike, dat is cruciaal naarmate het echt koud wordt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mike Nobel
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-08-2013 00:03

11-09-2013 21:38

Inderdaad @Sven van Anrooy, dat had ik ergens anders hier al gelezen. Maar ik had ook gelezen dat je bijvoorbeeld ook op moet letten met ingrediënten en sommige voedingswaarden, omdat de spijsvertering 's winters ook anders werkt, maar dit kan ik helaas niet meer terug vinden, daarom hoopte ik dat jullie mij iets konden linken of vertellen. :D

Aangezien ik een klein vriezertje aan ga schaffen, dacht ik dan gooi ik die gelijk vol met boilies, heb ik van het weekend ook weer wat te doen. Alleen heb ik geen zin om hem vol te gooien met boilies die in de winter niet gegeten worden, die er dan vervolgens weer een hele lange tijd in liggen voor jan met de korte achternaam :oops:.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-09-2013 09:34

Effe een quote van Mitsz vd kamp..

Als het gaat om de instant visserij, kun je het hele jaar van alles gebruiken. Ik maak zelf al jaren geen verschil meer tussen zomer- en winteraas als het gaat om het instant vissen. Een stuk brood, een handje maïskorrels, wat boiliekruim, of een wurm. Dat moet je ter plaatse zelf beslissen. Ik knoop er graag een Solution snowman aan voor dit soort werk. Handje granen erbij en dan moet het goed gaan. Wil je graag een voerstekje opbouwen, kun je in deze tijd het beste met de volgende verhoudingen aan de slag. Een vezelrijke wintermix:

WINTERMIX

- 10% LT-vismeel
- 5% Predigested vismeel
- 25% Maïsmeel
- 15% Tarwemeel volkoren
- 15% Tarwebloem
- 10% Sojameel volvet
- 10% Tarwezemelen
- 10% Tarwekiemen

Gewoon aanmaken met eieren en verder verwerken. Deze eenvoudige mix kun je prima inzetten voor voercampagnes tot zo’n 14 graden watertemperatuur.
Let wel op de voerhoeveelheden. Liever te weinig dan teveel..
Plaats reactie