BOLLEN BOILIEMAN


Plaats reactie
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

06-09-2013 08:31

James warner schreef:Eerst ruiken en proeven Emilio? Altijd ff doen voordat ze het water in gaan? Heb je weleens een boilie geproeft die 10 min in het water heeft gelegen? Proef jij welke attractoren er in de bol zijn gebruikt? Lijkt me lastig aangezien sommige bitter of zuur zijn en er daardoor in bijna elke bol een sweetner in gaat omdat de visser liever wat zoets ruikt/proeft. Sommige ingredienten hoeven ook maar in enkele procenten gebruikt te worden en ga je nooit proeven, bijvoorbeeld betaine. En zo nog vele anderen. Een karper "ruikt" duizend maal beter dan wij, het is een vergelijking van niks. Ik heb eens zelf een vleesmeelbol gedraait. Wat een muffe baggerzooi was dat....voor mij dan eh. Vis was er meer dan dol op. En buiten dat alles, er zitten hier mensen in dit topic die er alles aan proberen te doen om er positieve reacties uit te krijgen bij mensen, proeven en ruiken eerst. Ik vind dat dat niet nodig hoort te zijn als je weet waar je je aas haalt. Als mijn boilieboer mij een zak bollen mee geeft zet ik ze direct in. Zuur of bitter, maakt me niks uit. Want ik weet dat er over de bol is nagedacht en dat ik vertrouwen in zijn kennis heb. Nee hij maakt geen wonderbollen, maar zo wantrouwend als er hier met een boilie wordt omgegaan........pfff, als het zo moest dan kocht ik wel een zak tijgers of duivenvoer. Wat een gezever zeg. En dan ook nog eens Peter van Loon afkafferen omdat hij kritische vragen stelt. Het lijkt wel alsof dat niet mag. De boilie moet kostte wat het kost goed zijn want hij is lekker goedkoop en dat vinden een hoop mensen heel belangrijk.


Ik kan op prima onderscheiden wat er op hoofdlijnen in een bol zit, kan lang niet alles thuisbrengen omdat het niet in mijn dagelijkse voeding zit, maar verschillen tussen de bollen kan ik prima onderscheiden. Er staat nergens dat ik iets lekker moet vinden om ermee te vissen, het gaat om wat erin zit.

Hier wordt een topic geopend over bollen en dit is de enige manier waarop je info kunt krijgen de ingrediënten buiten een lab, zoals er al staat zit er naar mijn idee gewoon vis/krillmeel in, echter is de smaak van bijv. krill veel vlakker en minder breed dan die van bijv. Bossche Boilies, er zitten dus minder verschillende ingrdënten in, weinig toegevoegde kruiden/oliën, hij ruikt ook stukken minder (erg weinig) en is iets zachter. Het is naar mijn idee dus een simpele bol die vooral uit meel bestaat, maar wel het meel wat erin moet zitten. Extra attractoren zitten er niet of heel weinig in en lekker is hij zeker niet. Zou ik ermee vissen? Ja, maar in de genoemde combi en als hookbait liever niet en anders met gebruik van een soak. Das een eerlijk oordeel over de bol zonder ermee gevist te hebben, maar sluit wel aan bij bovenstaande ervaringen van andere mensen. Wat het in het water doet zal later bij een test vanzelf naar voren komen en dan plant ik het hier weer gewoon neer, topic is echt veel te leuk!

En wat Peter betreft; als je je als een aap gedraagt krijg je bananen als voer.

ps. ook een sponsor zeker?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-09-2013 08:55

Nee geen sponsor, wel vertrouwen. Iets wat veel mensen hier nou net niet hebben in de boilieman maar wel graag kopen. Het is wel zo lekker goedkoop.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

06-09-2013 09:06

Zou degene met het proeven niet bedoelen,..de Boilie openbreken,verkruimelen,ruiken en een stukje in zn murf proppen!!!!Ik zie dat zelfde ritueel namelijk door complete vissende volksstammen doen op
de bekende beurzen.
Maargoed terzake je ziet langs de waterkant bij de meeste vissers een godsvermogen aan spullen staan en dan moet er bezuinigd worden het aasje.
Laten we allereerst nou eens stoppen met de zogenaamde dump cultuur,..vissers die emmers leeg staan te strooien op het plaatselijke parkvijvertje met de mening dat de vissen moeten wennen aan hun aas.Ik vis persoonlijk met een iets duurder aasje maar mijn gebruik is minimaal en ik vang al jaren gewoon mijn vissen,..zo ook op de watertjes waar de plaatselijke peppie,s massaal hebben besloten de vissen te laten wennen aan hun aas.
En op het kanaal werkt goed voorgeweekte en langdurig gekookt Duivenvoer van de plaatselijke molen nog steeds het aller beste.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

06-09-2013 09:09

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Zelf houd ik niet echt vast aan vertrouwen. Vind het wel geinig om een beetje door de markt heen te struinen en ermee te vissen. Alles vangt. De ene bol beter als de andere natuurlijk.

Had de boilieman die pineapple die ik dit jaar gebruik hebben verkocht dan zou deze ook afgekraakt worden voor 2,75 per kilo. Het is een bolletje op recept van Ferenc met extra zoetstof en extra melkpoeder. Minimale afname was wel 100 kilo maar toch,. Het is een goedkope bol welke het goed doet en niet veel kost. Vertrouwen heb ik er dit jaar in gekregen ja. Volgend jaar probeer ik weer iets anders. Ik denk dat ik Ferenc dan iets voor me laat maken.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

06-09-2013 09:15

James warner schreef:Nee geen sponsor, wel vertrouwen. Iets wat veel mensen hier nou net niet hebben in de boilieman maar wel graag kopen. Het is wel zo lekker goedkoop.


Dus? Vetrouwen krijg je door je ervaringen met een product, je kunt niet oordelen zonder te testen. Zomaar zeggen dat iets meuk of ultiem is gaat nergens over.
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

06-09-2013 09:19

Goedemorgen,

Kon het even niet laten om toch wat neer te zetten, ik lig echt dubbel van het lezen hier.
Peter wordt afgezeken omdat hij zijn mening neer zet?.
Wat een gezeik over de bollen wat wel of niet goed is!!!!
Wat men al hier eerder overschreef alleen de karper weet wat wel of niet goed is, wij kunnen ruiken smaken wat we willen.
Eet ze anders zelf op als je ze lekker vindt.
Wie weet nu daad werkelijk wat er in en bol zit zit er garantie op?
Ik kan heel makkelijk een berg karper laten komen van 50-60 pond ff foto maken en hop gevangen op een super bol van 2,5 per kilo.
En direct komen de aan vragen binnen wie is nu de visser? voor of achter het net?

Vroeger toen ik nog tijd had om te draaien keken we ook niet zo nou op de ingredienten.
En zelfs voor de bollen tijdperk probeerden we alles uit.

Tuurlijk voor de lange sessies zal de ene bol beter dan de andere vangen, maar grotendeels heeft dit ook met de geur te maken.
De ene karper pak je makkelijker op vis geur en de ander op zoete.
De een zal aas presentatie makkelijker op de bodem pakken ander vang je alleen half water zo zijn er nog vele mogelijk heden.
Waarom wordt de ene karper 1x in de 2 jaar gevangen en de ander 10x per jaar.

Het is ook nooit goed ga je naar een put vol karper zit je met een bol van 2 euro vang jeje de pleuris dan is het weer mm knollen put ga je naar een plas met minder bezetting op een bol van 2 euro is het weer een kut bol.

Ga gewoon lekker vissen inplaats van elkaar afzeiken.
We zijn toch met een hobby bezig of niet

Ik wou dat ik tijd had om zoveel te vissen.

GR

Eric
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

06-09-2013 09:21

Had de boilieman die pineapple die ik dit jaar gebruik hebben verkocht dan zou deze ook afgekraakt worden voor 2,75 per kilo. Het is een bolletje op recept van Ferenc met extra zoetstof en extra melkpoeder. Minimale afname was wel 100 kilo maar toch,. Het is een goedkope bol welke het goed doet en niet veel kost. Vertrouwen heb ik er dit jaar in gekregen ja. Volgend jaar probeer ik weer iets anders. Ik denk dat ik Ferenc dan iets voor me laat maken.[/quote]


Laat die Boilieman zelf nou eens reageren of andere Boilieboeren,..deze blijven naar mijn mening maar angstvallig stil,..en dan wel de geestelijke leiders zelf en niet een zogenaamde naar voren geschoven promotievissertjesdie dan weer een paar euro,s korting krijgen op hun bestelling.

Mijn mening wederom voor 2,75 per kilo incl verpakkingskosten,opslag,arbeid,btw enz enz,..kan het never nooit iets zijn.
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

06-09-2013 09:23

Ook niet als hij die zelfde bol 15 euro per kilo maakt zou je hem dan wel kopen?
En een mooie foto erbij van een spiegel van 70 pond en bergen 30-40 ponders.
Wie zegt daadwerkelijk wat ze aan hun haak hebben????
Wie worden er nu in de maling genomen of zijn we zo bang om te blanken en wat zelf uit te proberen!!
Groot deel zijn meelopers?

Gr

Eric
Laatst gewijzigd door Eric Romijn op 06-09-2013 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

06-09-2013 09:26

Leon,

Deze bollen haalde we ergens anders hoor. Niet bij de boilieman.
De verpakkingen waren 10 kilo zakken.
Arbeid is natuurlijk bijna allemaal machinaal.

Wij zijn niet naar voren geschoven en worden ook niet gesponsord. We hebben geen belang bij de verkoop van deze producten en zijn dus onafhankelijk zoals al eerder gemeld.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 11:31

7035 keer bekeken en 409 reacties.... en dit is notabene de 2de topic betreffende de boilieman.

vraag me ondertussen ook wel af wat de boilieman zelf hiervan vindt :D

ook vraag ik me persoonlijk af of ie wel een KvK nummer heeft en netjes belasting afdraagt. Indien dat niet zo is is dat natuurlijk totaal niet eerlijk naar bollenbakkers/handelaars die dat wel netjes doen.
zie zelf enkel een Hotmail adres en mobiel telefoonnummer... :roll:

hoe dan ook..wel vermakelijk topic dit, je kan goed zien aan bepaalde reacties hoe deze subcultuur doorgeslagen is bij sommige mensen.

voor mij blijft een karper nog steeds een domme maar mooie vis die een mooie strijd kan leveren na aanbeet en als hij/zij honger heeft en er ligt wat dan vreten ze...

een zoetwatervarken wordt ie ook wel eens genoemd... en staan varkens niet bekend dat ze niet zo kieskeurig zijn wbt het eten van dingen ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-09-2013 11:34

maar grotendeels heeft dit ook met de geur te maken.De ene karper pak je makkelijker op vis geur en de ander op zoete.


Aha, het vangen zit 'm dus in de flavour! Wat een onzin.

Proeven heeft wel degelijk zin. Vangkracht proef je niet, maar 40% vismeel wel. In sommige gevallen kun je, door te proeven, wat meer te weten komen over de samenstelling van een boilie.

Maar nogmaals, vangkracht proef je niet. Dus haal ik m'n boilies bij iemand waar ik, bij mijn weten, van op aan kan. Aas waar 17 pagina's discussie over mogelijk is, veelal negatief, mij niet gezien.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 11:39

dagje kneden,koken en drogen en ik heb een verse bol die ik met vol vertrouwen inzet voor dat geld.
kost een beetje moeite maar geeft mij meer vertrouwen als een bol waarvan ik het idee heb dat de kans bestaat dat er ingredienten inzitten die best wel eens niet zo vers zouden kunnen zijn.

voor druk beviste wateren lijkt het mij wel beter je proberen te onderscheiden dus zal ik sneller naar een wat duurdere bol grijpen of een juist naar een schrale. maar altijd een voor zover mogelijk verse bol.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

06-09-2013 11:52

@ Meneer Tja..Zelfs deze blonde/half kale wist binnen 1 min het kvk te achterhalen. :D
HANDELS onderneming zegt mij al genoeg! Teveel eigenlijk :roll:

Wat een ander doet/wil ...Ze gaan dr gang maar! We leven tenslotte in een democratische dictatuur 8)

BTW..Ik vind dat er tegenwoordig wel een morele "verplichting" uitgevaardigd moet worden om
zo nu en dan een onopgemerkt eurootje te verdienen :lol: :lol:
De legale dieven blijven toch wel toeslaan!! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 12:01

sorry,misschien had ik eerst ff google moeten raadplegen :oops: :lol: :lol: :lol: :lol:

wat centen hier en daar bijverdienen kan nooit kwaad toch?

echter als je dat op grote schaal open en bloot doet lijkt het me wijs dit wel op een eerlijke manier aan te pakken want uiteindelijk heb je jezelf ermee dan.

zoals iemand hier in dit topic vermelde. dat hij enkel draait voor zichzelf en vrienden..

dat is wat anders als half Nederland proberen te voorzien via MP advertenties.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

06-09-2013 12:31

Wat een geweldig topic. Ik weet (gelukkig) niet zo veel van de samenstelling van bollen als het gros hier dus ik vertrouw maar gewoon op het gestoomde bolleke van een goede boer. Zolang ik met hengels kan vissen van 700 euro per stuk zal ik gek zijn als ik voor die 3 euro per kilo bolletjes van mijn geloof af val zolang ik mijn visjes er goed op vang.

Wat ik dan wel weer interessant vind, ik moet toegeven dat ik een nieuwe bol ook altijd proefde. Natuurlijk kan ik zelf proeven of IK een bol kruidig, sterk, zoet of wat dan ook vind maar wie heeft het bewijs dat karper bepaalde smaken hetzelfde ervaart als ons mensen? Misschien werken de smaakreceptoren van een karper wel compleet anders en ervaart een karper een smaak die wij als ananas ervaren wel als aardbei of wat dan ook. Ik heb in ieder geval geen idee. Daarom vraag ik me wel af hoe representatief de smaakervaring van mensen is t.o.v die van ciprinus carpio?
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

06-09-2013 12:39

Aha, het vangen zit 'm dus in de flavour! Wat een onzin.

Proeven heeft wel degelijk zin. Vangkracht proef je niet, maar 40% vismeel wel. In sommige gevallen kun je, door te proeven, wat meer te weten komen over de samenstelling van een boilie.

Mooi dat de meningen verschild!!!!
O en onzin weet je wat onzin is ga jij lekker je bollen op vreten!!!!! misschien dipsausje erbij?
Laatst gewijzigd door Eric Romijn op 06-09-2013 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-09-2013 12:40

Wat ik dan wel weer interessant vind, ik moet toegeven dat ik een nieuwe bol ook altijd proefde. Natuurlijk kan ik zelf proeven of IK een bol kruidig, sterk, zoet of wat dan ook vind maar wie heeft het bewijs dat karper bepaalde smaken hetzelfde ervaart als ons mensen? Misschien werken de smaakreceptoren van een karper wel compleet anders en ervaart een karper een smaak die wij als ananas ervaren wel als aardbei of wat dan ook. Ik heb in ieder geval geen idee. Daarom vraag ik me wel af hoe representatief de smaakervaring van mensen is t.o.v die van ciprinus carpio?


Ongeveer nul natuurlijk, ik kauw ook niet op slakjes, mosseltjes of sabbel aan muggelarven. En als ik al weken een emmer tijgernoten heb staan, ga ik die zure rommel ook niet proeven, maar het vangt wel!

Wel een vermakelijk topic trouwens, ga zo door mensen! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 13:06

leon leendert schreef:Zou degene met het proeven niet bedoelen,..de Boilie openbreken,verkruimelen,ruiken en een stukje in zn murf proppen!!!!Ik zie dat zelfde ritueel namelijk door complete vissende volksstammen doen


dit.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-09-2013 13:09

Dank je mannen, mis ik de tegenhanger van RTL boulevard toch niet hier in het zuiden 8) Gr, Peter
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

06-09-2013 13:11

De beste boilie die ik ken wil je ECHT NIET proeven. Hele dag een mosselviskraamsmaak in je bek man! Vangen doet ie als een jekko..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 13:16

Mart Honen schreef:
Aha, het vangen zit 'm dus in de flavour! Wat een onzin.



heb me een keer helemaal scheel gevangen op een zelf gedraaide meelbol met gemalen hennep en een mainline "Spice B" flavour

denk dat ik enorm geluk had een groot deel van het bestand te onderscheppen dan :wink: en heb zelf ook de ballen verstand van aas, maar wie niet waagt die niet wint.gewoon proberen en al doende leert men.

belangrijker naar mijn inziens is te vissen waar de vis zich bevindt en ze vast te houden.en dat werkte best aardig met mn meelbolletje

@ Sjoerd,

ik wil enkel nog eens een zoete bol proeven. met vismeel ,lever etc... no way.
maar gaat mij meer om de versheid, geur ,structuur ,het uitlekken en dat ze niet te snel oplossen en niet te vergeten dat ze ook nog eens vis op de mat brengen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

06-09-2013 18:53

Ik kijk zelf ook uit sinds ik een smell heb geproefd Tja :o . Natuurlijk is het kolder van de bovenste plank dat een voor ons lekkere boilie goed zou vangen. Versheid en bepaalde stoffies die ze gewoon lekker vinden is veel belangrijker. Die stoffies kunnen je boilie duurder maken ja. Je hebt ze ook niet altijd nodig. Heb wel het idee dat op sommige wateren die stoffies het verschil kunnen maken, omdat DE VISSSEN ze gewoon het lekkerst vinden van wat er allemaal aan ander voer ligt. Kun je vaak met weinig voeren al goed merken.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2013 20:19

Sjoerd Bonenkamp schreef:Ik kijk zelf ook uit sinds ik een smell heb geproefd Tja :o .


indien voor menselijke consumptie zou de naam: " the taste" wel passend zijn dan :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-09-2013 22:40

Aan een boilie proeven of hij vangt kan niemand. Maar het is wel een manier om te "kijken" of de boilie uit meer dan alleen een basismix bestaat toch? Vooral bij cheap "meelballen" is het wel grappig om te weten of je voor de gek wordt gehouden met een flavourtje of een toch een veter ingredientje.
En de boilies gaan vergelijken met een volgedouwde super turbo mega bol is uiteraard onzin.


In mijn ogen is de vraag... Kan je voor 3 euro een boilie verkopen die op 75% van de wateren een visje kan vangen. Ja dat kan prima.
Zijn er betere boilies, 1000% van wel. Maar daar gaat het nu niet om. Ondanks dat ik hier wat bollen van de boilieman heb liggen hang ik liever een andere bol aan de hair omdat die zeker meer vis zal opleveren.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-09-2013 23:03

Hehe Ferenc gaat overstag, dit roep ik al vanaf pagina 1, je zegt nu zelf al dat er voor 1000% betere bollen zijn, en dat ze zeker meer vis op de mat brengen!!! Daar gaat het mij om.

Groet, Peter

Ps overtuig jij je holcollega ook ff