Probleem met eenden en waterhoenen


Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

12-07-2013 23:42

Hoi allemaal
Heb een nieuw watertje gevonden waar het leuk vissen is.De vangsten vallen wat tegen maar denk dat ik een reden heb gevonden.
Ben daar gedurende 2 weken een voerplaats gaan maken.
De eerste keer vissen hadden we s'ochtends vroeg 3 runs en dan gedaan.Niets meer.
Gedacht van eens een avondsessie te doen.Sessie van 8h,noppes,niks,geen beweging met 4 hengels.
Heb opgemerkt dat de eenden en de waterhoenen onze boilies gewoon opduiken en binnenspelen.Niet leuk terwijl je zit te vissen en die beesten weten van geen ophouden,continu naar beneden en terug.
Krijg nu het idee dat de 3e week eendjes voeren was.
Het water is daar ongeveer 1m diep en niet helder.
Vis nu met rode boilies.
Wie weet raad want dit komt niet goed op deze manier.Voeren terwijl ze er even niet zijn haalt niets uit want 15min later zijn ze terug lustig aan het opduiken.Blijkbaar kunnen die beesten de boilies zien liggen,heb er geen andere verklaring voor,zelfs bij valavond waren ze nog lustig aan het duiken.Moet eerlijk zeggen dat ik er moedeloos van werd na een sessie te hebben geblankt(de eerste van het jaar).
Heb een idee om met zwarte boilies te proberen aangezien het een bodem is met veel zwarte bladeren.Zou dit mogelijk een oplossing zijn?
Alle hulp is welkom behalve de beesten afmaken :roll: :roll:
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-07-2013 01:26

Je hebt idd veel kans dat je de boilies een camouflagekleur moet geven. Als de bodem erg donker is, donkere boilies gebruiken.
De karper vindt het daar wel. Geen voer bijgooien die licht gekleurd zijn (mais en andere partices), voer bij met een pva zakje aan je onderlijn/haak op het moment van vissen.

Succes.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-07-2013 08:19

Heb met PVA (korda plastic PVA)zakje gevist gevuld met kleine pellets(bloodwormsmaak en krillsmaak) en gemalen boilies.
Die smeerlapjes wisten goed genoeg waar het te vinden was.
Heb dit nog nooit meegemaakt.Wel zo eens een keertje duiken maar uren aan een stuk?Met 5 waren ze,2 eenden en 3 waterhoenen.
Die eenden waren een ander ras dan de "gewone eend".Waren wat kleiner en minder fel gekleurd maar duiken......GRRRRRRRR.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-07-2013 09:39

Ik ken het probleem Peter, het is iets om je wezenloos aan te ergeren. Laatst viste ik op een water waar de watervogels zo slim waren dat ze sowieso bij je stek gaan duiken, ook al had ik vooraf niets gevoerd. Kennelijk was de rode punt van mijn pen voldoende voor hun om uitgebreid op die stek te gaan duiken. Aas in de kleur van de bodem is de beste raad. Een apart (voer) plekje voor de gevederde vrienden aanleggen wil ook wel helpen.
Meerkoeten en (duik)eenden zijn het lastigst. Waterhoenen heb ik nog nooit last van gehad. Mogelijk bedoel je toch meerkoeten.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-07-2013 09:55

Uit ervaring met duikers weet ik dat je er niks aan kan doen 1 ding helpt wel.

Ik heb verschillende sessies zitten vissen dit jaar op iets wat achteraf een voerplaats van iemand anders bleek te zijn want de hoentjes bleven maar duiken en boilies pakken maar ik kreeg er geen enkele run op.
Toen later deze visser kijken en zat ik er dus te vissen hij vroeg gewoon of er wat beet en ja dat deden ze dus.
Ik omdat er dus zo veel meerkoeten een het duiken waren vroeg ik "jij voert hier zeker?"
Hij zei ja maar het is niet erg dat je hier zit hoor. ( het is namelijk ook 1 van de beste plaatsen , ook instant )
Ik heb hem netjes aangegeven wat ik ving hij had de avond er voor een blank en toen hij mij er aantrof liep het wel lekker.
Ook zei ik ja ik had al het idee dat die meerkoeten met veel te veel boilies boven kwamen ( ik voer amper en met pva veel ) en hij had er dus 10 kilo gevoerd smorgens in alle vroegte ofzo want hij wou die dag na mij er gaan zitten.
Ik weet waar hij mee vist de meerkoeten kwamen alleen maar met zijn boilies boven kwamen en hij vist dus met rode bollen en ik met bruine.

De camo techniek zit wel wat in dus ;) maar uit ervaring weet ik dat het water gevogelte ook duikt op mijn niet/minder zichtbare bollen als er verder niks ligt dus ik zou zeggen voer ook wat mooie opvallende bollen bij of een stukje verderop dat werkt goed genoeg ;).
Een extra voerplekkie met felle bollen/mais kan ook nog wel een voordeel hebben in het geval er niks op jou stek gebeurt ,misschien zitten ze op je extra plaats/aas wel.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

13-07-2013 10:33

Hallo Peter,

Als ik meerkoeten aantref op de beoogde visstek (ik heb er geen last van, ze zijn er gewoon;-)) ga ik met redelijk harde tot harde boilies gaan vissen van 25mm of groter. De meerkoeten kunnen die niet of nauwelijks wegwerken. Als je dan gaat voeren vlak voor de aasperiode van de karpers, komen in ieder geval de meerderheid van de boilies op het bordje van de karpers terecht.

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-07-2013 12:32

ga proberen om brood mee te brengen en ze weg te lokken en dan met de zwarte of bruine boilies voeren.
Sowieso deze week niks doen.
Hopelijk lukt het zo.
Op de manier van gisteravond doe ik niet verder want dan bega ik nog wel eens een ongeluk als ze een hele avond duiken op de plaats waar ik vis vrees ik.Heb me veel te druk gemaakt eerlijk gezegd.Dan stop ik er daar mee.
Andere mogelijke reden van de blankavond is dat ze mogelijk aan het paaien zijn geslagen,heb een koivijver en daar is het heel de week al van dattem.Heb 1 karper gezien die nog heftig zwom vandaar.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-07-2013 13:43

Het is ook wel zo dat eenden en meerkoeten duiken ( met gemak ook 2 meter ) maar dit is wat mij betreft geen echt reden om te blanken .
Karpers zijn ook niet zo onder de indruk van meerkoeten hoor ik krijg ook gewoon runs als er ook duikers zijn.
Op sommige wateren raken karpers nu in de paai of zijn ze bezig met de paai heb ik al gezien dus dat kan ook een reden zijn .
Maar om je zo druk over te maken over duikers is ook niet echt nodig in mijn ogen. ( ja of je moet ze echt gaan haken )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-07-2013 14:11

Danny Slaats schreef:Maar om je zo druk over te maken over duikers is ook niet echt nodig in mijn ogen. ( ja of je moet ze echt gaan haken )


Als ik elke keer die duikers met een boilie zie bovenkomen moet ik eerlijk zeggen dat ik daar niet gelukkig van word.OK voor eventjes maar uren aan een stuk :o :o :o :o :o
Voorlopig houd ik het op het paaien en ik denk dat vissen met camoboilies geen slechte zet is.
Alle hulp is welkom want zou het zonde vinden om daar niet meer te kunnen vissen.Helaas is er maar 1 stek dus verkassen is ook geen optie.
Laat maar komen die reacties hoor
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-07-2013 14:31

Het enige wat enigzins helpt al eerder genoemd> grote boillies.
Kleur helpt bijna niets, iets met water en moleculen, oftewel waarneming!!
Op sommige wateren hielp tijgernoten heel even.
Zelfs hennep(donker dus!) wisten ze overheen te grazen totdat elke korrel weg was.
En gewoon 45seconden onder grazen!!

Heb zelf gehad met geen duikeend id buurt 5 min voor donker pva zakje uitgevaren.
s,nachts om 3 uur was ik aan de beurt :-?
Ach man..Ga toch vissen !!
dave staal

13-07-2013 20:19

Op het water waar ik vis zwemmen meer meerkoeten dan karpers .
Door het heldere water is op sommige momenten het vissen door deze beestjes bijna onmogelijk.Er zitten er honderden.En zwemmen in groepen over de plas.
Wat ik doe is voeren en vissen in het donker met aas wat de bodemkleur zo dicht mogelijk benaderd.
Als ik een andere kleur aas gebruik duiken ze het snacht ook gewoon op.

Dan nog vaar ik me hengels in het donker uit en bij het eerste licht krijg ik vaak weer de eerste aanbeten van deze
beestjes.Vis momenteel helaas dus vaak maar 6uurtjes per nacht.

Gister kwam ik aan geen meerkoet in de buurt van de stek je raad het al.......
Laatst gewijzigd door dave staal op 13-07-2013 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-07-2013 20:27

Nachtvissen mag er niet maar gisteravond heb ik er gevist tot tot het pikdonker was en die beesten waren nog aan de gang.
Ga wel eens uittesten met donkere boilies in elk geval.
Heb al eens rondgekeken en Berkley heeft van die zwarte boilies dus dat gaan we wel eens uitproberen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

14-07-2013 00:37

Peter Matheesen schreef:Nachtvissen mag er niet maar gisteravond heb ik er gevist tot tot het pikdonker was en die beesten waren nog aan de gang.
Ga wel eens uittesten met donkere boilies in elk geval.
Heb al eens rondgekeken en Berkley heeft van die zwarte boilies dus dat gaan we wel eens uitproberen.


Geen idee hoe de bodem daar is maar dit heeft geen zin als ze nog opvallen ik heb zelf ook dynamite squid/octopus gevist ( ook zwart ) en die vinden ze ook.
Je kan het beste een bliksem afleider maken denk ik ( extra stek met opvallende bollen )
En of je boilies aanpassen op meerkoeten is ook maar de vraag of je dat moet doen.
Maar ja als je nog niks hebt kan je alles proberen ;) ( al zou ik niet te snel opgeven )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-07-2013 01:16

Je moet er gewoon een paar vangen, oftewel een meerkoet en kuifeend rig maken. Krijg je heel snel koeten en eenden dressuur.

Ik werk in een vogelasiel, dus wel weer los laten. Heb zelf overigens al eens een vleermuis gevangen (vloog in mijn lijn) en vroeger eenden ook (korst), maar in die gevallen was er beslist geen opzet in het spel!!!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-07-2013 07:59

Hilco Meijer schreef:Heb zelf overigens al eens een vleermuis gevangen (vloog in mijn lijn) en vroeger eenden ook (korst), maar in die gevallen was er beslist geen opzet in het spel!!!


Die waren er ook,steeds over het water tegen de lijn vliegen,elke keer die bieper aan de gang,was eenvoudig op te lossen door de top van de hengel onder water te laten rusten,das geen probleem maar die duikvogels.......
Als ik het zo hoor ziet het er niet goed uit om een oplossing te vinden
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-07-2013 10:51

neem een halve kilo mais en een handje hennep en maak op een ondiep stukje een mooi meerkoet stekje.

de koetjes zijn gek op de hennep en gaan vrolijk door met je mais.
voordat ze een halve kilo weg hebben gewerkt ben je een halve dag rustig vissen verder
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-07-2013 10:56

Camiel Driehuis schreef:neem een halve kilo mais en een handje hennep en maak op een ondiep stukje een mooi meerkoet stekje.

de koetjes zijn gek op de hennep en gaan vrolijk door met je mais.
voordat ze een halve kilo weg hebben gewerkt ben je een halve dag rustig vissen verder


Dat is misschien ook een goed idee,bij het voorvoeren ze eerst weglokken met hennep en mais en dan maar eerst de boilies voeren.
Kreeg al de indruk dat die nogal veel kunnen eten omdat ze uren bezig bleven.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-07-2013 11:22

Ik heb al eens een waterhoen op 8 meter diepte gevangen, ideaal!! NOTTT
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-07-2013 12:18

op 8 meter diepte niet, op een meter of 4 wel.
de aanbeet is wat vreemd en van een echte dril kan je ook niet spreken.
was overgens wel de eerste keer dat iets wat ik aan me haak had hangen luid schreeuwend commentaar leverde op de manier van inhaken(in zijn tong)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-07-2013 12:48

Eerder dit jaar was ik bezig op een stuk sierwater met bruine bonen. Ik had wat gestrooid in de buurt van wat riet en een boon aan de hair. Na een tijdje kwam er een koet aanzwemmen, dook op mijn stek en nam als eerste tussen de vele bonen juist die ene met de haak. De pen dook weg en de koet raakte in paniek. Hij wist een pol riet te bereiken en zwom daar een paar keer omheen zodat ik alleen nog maar de lijn kapot kon trekken. Ik had al verwacht dat ik het arme dier moest gaan verlossen van de warboel, maar na het snappen van de lijn zwom het dier weer vrolijk verder alsof er niets was gebeurd, alleen kakelde hij wel vreemd toen ik later mijn hengel opnieuw ingooide.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

16-07-2013 22:57

Heb iets anders uitgeprobeerd.
Aangezien ik morgenvroeg(woensdagochtend) ga vissen dacht ik om wat te gaan voeren tegen zonsondergang.Misschien slapen de eendjes en koeten dan al :P :P :P
Het is maar 15 miuutjes met de auto dus ik tegen 21h45 de auto in gewapend met brood en mais om de koeten en eenden af te leiden en 2 soorten boilies.
Daar aangekomen geen watervogel te zien.
Eerst voorzichtig enkele boilies gegooid....nog niks te zien.
Dan maar gewoon wat boilies gevoerd en.....geen duikeend,geen meerkoet te bespeuren?????
Heb dan nog een kwartiertje rondgehangen maar niks gezien.
Ikke gelukkig :lol: :lol: :lol: :lol:
Hopelijk word het wat morgenvroeg na die blank van vrijdagavond.
Ben al tevreden met enkele aanbeten kwestie van te weten dat het goed zit.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-07-2013 17:02

En ..opgewacht door gevederde vriendjes zeker??
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

17-07-2013 21:39

viel eigenlijk mee,ze hebben mij redelijk gerust gelaten,na 2 of 3 keer duiken zwommen ze weg geholpen door enkele boilies van mijn katapult :o
Helaas wel geblankt,blijkt een raar watertje te zijn.
Ze zitten er wel(baden in het zonnetje) maar waarschijnlijk heel veel natuurlijk voedsel,niets op 3 verschillende boilies(pineapple,red herring,garlic robin red)
Ook niet op brood(zelfs drijvend) en mais.
Bizar.
Misschien speelt het warme weer ook mee?Is een ondiep water
1 keer 3 runs gehad na 14 dagen voeren.
Ook niet om over naar huis te schrijven.
Mogelijk nog langere voerperiode inlassen?
Werd lang niet gevist dus mogelijk nog onbekend voer(boilies)?
Word vervolgd.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
b de jong
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-10-2009 22:20
Locatie: nieuwegein

30-08-2013 19:22

een beetje late post....

misschien niet de meest diervriendelijke manier, ik gebruik een laserpen uit spanje.

overdag kun je gewoon op die beesten schijnen, eerst weten ze niet waar ze het zoeken moeten daarna verdwijnen ze.

groeten bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2013 22:02

Eerst eens in je eigen ogen schijnen en kijken of jij ook verdwijnt nadat je niet weet waar je het zoeken moet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======