Frolic-boillies / Boillie-frolics


Plaats reactie
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

14-03-2013 21:53

Avond ,

Ik had hier op het forum een discussie gelezen waarin de vraag was waarom de Frolic nou juist zo goed vangt , om z'n vorm of om z'n smaak.
Nu is dit op mijn water dus ook zo , dat de Frolic inderdaad wel wat meer kans geeft op vis. (De keren dat ik het eens getest heb toch)
Ter info : Is een zwaar dressuurwater met constante hengeldruk en een redelijk bestand.
In het voorjaar is maïs hier echt een killer maar voor de rest van het jaar word er eigenlijk altijd door iedereen met boillies gevist.

De tijgernoten , hemp , kaasbolletjes , ... kent ie allemaal al of wil ie gewoon niet pakken.
(Geloof me , heb ondertussen wel echt alles getest)

Nu was ik dus aan het denken om 1 van deze 2 opties te doen :
1. Een bestaande mix van een boillie halen en deze in de vorm van een Frolic draaien.
Met als voordelen : de vis kent de vorm niet dus zal het sneller opnemen
Met als nadelen : Slechtere inhaking door de vorm , de vis herkent de smaak van de boillie (dressuur) , is niet met de werppijp te werpen.
2. Frolics halen en deze in de vorm van een boillie draaien.
Met als voordelen ; De vis kent deze smaak nog niet echt maar heeft het wel graag (anti-dressuur) , is met de werppijp te werpen , betere inhaking.
Met als nadelen ; De vis herkent de vorm (dressuur)

Hiermee wil ik dan een aantal maanden elke week een bepaald gewicht van de bollen/frolic-dingen verspreiden over heel de vijver zonder er mee te vissen zodat de vis er rustig aan kan wennen.
Maar de voedingswaarde van deze bol is dus wel belangrijk aangezien ik niet zou willen dat de kaprer mijn aas beu geraakt voor ik er mee aan het vissen ben. :lol:

Nou zat ik dus te denken om er eventueel maïsmeel aan toe te voegen zodat ik niet exact dezelfde smaak heb als de Frolic of de boilliemix zodat de kans extreem klein is dat iemand hetzelfde aas heeft.
Maar het probleem is dat ik niets af weet van de hoeveelheid koolhydraten ,... dat er in een boillie aanwezig moeten zijn.
Kunnen jullie me helpen met het maken van zo'n mix?

Bij zowel het Frolic-vorm idee als bij het Frolic-smaak idee?

En wat lijkt jullie het beste?
Het Vorm-idee of het Smaak-idee?
Zet er dan natuurlijk ook bij waarom dat idee jou voorkeur heeft. Zo leer ik ook nog wat bij. :lol:

Mvg.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-03-2013 23:38

Diverse vormen zijn altijd goed maar probeer je frolic boilie gewoon zelf te maken ipv een zak te malen.

Denk hierbij aan aan basismix met veel vezels en voor de rest aanvullen met vleesmeel, vismeel, talg(ossewit), room en zout.
Een vlees of lever flavour en je bent klaar.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-03-2013 03:34

Als ik Frolics toe pas gaan ze in vieren. Kun je thuis al voorbereiden. Voer de Frolics broje met een pva zakje en voeg er bij voorkeur aan het geheel nog een aantal handjes maples toe gekookt en nageweekt in Koffie. Aan de hair twee halve frolics als maandjes achter elkaar of een drie of viertal kleine 1/4 brokjes. Beste op de hair te zetten metneen splicing naald. Je kunt ook een combi maken of alleen de frolic aan de hair.

Succes
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

17-03-2013 14:40

Bedankt voor de reacties ! :)
Maar toch zou ik graag gewoon de frolics malen en eventueel wat eieren en maïs(meel)? er aan toevoegen. Maar ik weet dus uiteraard niet hoeveel ik ervan mag toevoegen per kilo Frolics , kan iemand me helpen?

En zou er dan niets aan toe te voegen zijn waardoor deze niet meer oplossen? Want na een uurtje of 2 kan je heel je zaakje weer opnieuw het water in werpen omdat je Frolic opgelost is..

Mvg.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-03-2013 10:22

Als ik het zelf zou proberen (Frolic bollen rollen), pakte ik 200 gram tarwebloem en 300 gram maismeel en voegde hier 500 gram gemalen brokken aan toe. 9 of 10 eieren, een scheutje maggie (25 ml.) en rollen maar.
Aan de hand van het resultaat zou ik dan eventueel aanpassingen doen. Moet raar lopen wil het na een poging of 3 niet erg dicht bij het gewenste resultaat komen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Plaats reactie