boilie maken voor groot water


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-02-2013 10:59

Karpers kunnen beter zien dan je denkt !! En dat het zicht op diepte steeds minder wordt klopt. Maar is grootwater meteen ook diep ? Op grootwater. Zijn de karpers vaak te vinden op de ondieptes..


Mmm.., gelukkig vis ik nooit op groot water (:wink: ), maar beetje wind op je eigen kant en er valt geen moer meer te zien. Zand, slik, whatever... Ook niet op een metertje water! Of je moet natuurlijk altijd een rot eind lijn uit hebben staan naar de luwzijde...

Maar is groot water dan per definitie ondiep en zwemt karper per difinitie op de ondiepten!? Ik duidt alleen aan dat oranje sneller minder zichtbaar wordt. Overigens, als je dan toch advies over een kleurtje wilt geven; Wit is nog beter zichtbaar dan geel OP EEN DONKERE BODEM.

Ik maak me trouwens in het geheel niet druk om het kleurje en vang met een bleke naturel boilie op een zandbodem goed, maar met een bijna zwarte bloedpoeder/melasse boilie evenredig op een donkere bodem...

Wees eerst duidelijk in je stelling, dan krijg je ook een genuanceerder antwoord :wink:

Buiten dat heb ik een koivijver, dus zicht is me bekend. Aasopname / motoriek, bij zinkend aas is vaak niet alles.Hoewel ze daar beter in zijn geworden (herhaling)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

05-02-2013 18:24

door omstandigheden is het niet gelukt om eerder te reageren,

ik heb zondag enkele mixjes gedraaid met 1 ei. hieronder mijn samenstelling en mijn mening over de uiteindelijke bollen,
mix 1:
50gr maismeel
50gr tarwemeel
1 ei (60gr met schaal, dus ongeveer 55-50gr ei in de mix)

in het begin vond ik de mix iets te plakkerig, maar na het rusten in een zakje werdt deze mix wel goed. ik draaide met de hand aangezien ik geen boilie spuit vies maak voor een 20tal boilies.
de uiteindelijke structuur en hardheid van deze boilie vond ik erg mooi. een harde bal vind ik nu niet erg in verband met witvis.

mix2:
75gr maismeel
75gr tarwemeel
1 ei
beetje water om de mix wat soepeler te maken

deze mix was na voldoende water te hebben toegevoegd klaar om te rollen, maar bij deze samenstelling draaide ik de ballen weer uit elkaar. als ik echt rustig aan rolde lukte het wel fatsoenlijke balletjes te krijgen, maar zodra ik het hompje deeg iets meer moest bewerken draaide hij uit elkaar als het ware, wat kan hier fout gegaan zijn? toch te weinig binding van ei of zou ik iets olie toe moeten voegen?

mix3:
50gr maismeel
50gr tarwemeel
1 ei
10ml siroop

deze mix werdt veel te nat en heb daarom 25 gr maismeel en 25gr tarwemeel toegevoegd zodat het deeg wat beter werdt. ook bij deze mix rolde de boilies uit elkaar als ik iets te veel moest bewerken. iemand een idee waarom?


de boilie hoeft van mij geen specifieke kleur te hebben hoor, de ondiepe bodem is licht van kleur, de diepere stukken heb ik nog niet heel goed in kaart gebracht dat gebeurt nog.
en betreft partikels, het water is zover ik gehoord heb behoorlijk witvis gevoelig en wil daarom eerst proberen om met boilies aan de gang te gaan, ik kan later altijd nog hier en daar handje partikels bijvoeren,


marco bedankt,
ik heb op de beurs geen koekmeel kunnen vinden om daar alvast een test mixje mee te draaien,
binnen kort moet ik toch ook de rest nog extra halen en zal dan eens kijken wat ik allemaal aan soorten meel zie liggen om eventueel erbij toe te voegen,
als ik dus 1 kilo extra toevoeg aan smaak, dan heb ik dus 3 kilo droge mix en zouden er 30 eieren op moeten neem ik aan?

alvast bedankt allemaal,

mvg erwin
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-02-2013 19:28

Erwin,

Ik weet niet welk maat ei je hebt gebruikt, maar zeg dat een ei 50ml aan vloeistof is. Die 10ml dunne siroop is dan 20% aan vloeistof extra. Dan moet er dus gewoon 1/5e meer meel gebruikt worden, maar de extra vloeistof geeft geen extra binding.

Toch sta ik er van te kijken, want op 8 eitjes doe ik gemakkelijk 100ml vloeistof (5e deel van de vloeistof) en dat levert in de door mijzelf gebruikte mixen geen probleem op. Ook niet op een soortgelijke mix en dan gebruik ik echt geen ei albumine oid.

Draai gewoon een kilo met 9 eitjes en 50ml siroop (of 8 ei/100ml siroop), 20ml olie, een afgestreken eetlepel zout en wat sweetner (poeder of vloeibaar). En gebruik de deegspuit met een juist formaat spuitmond. Beoordeel dan nog eens...

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).