Echt een meerwaarde voor je boilie


Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

10-11-2012 15:51

Zijn er meer mensen die de laatste jaren veel getest hebben met ingrediënten en hier nog een paar leuke aanvullingen aan de lijst kunnen toevoegen?

Ik ben erg benieuwd naar bijvoorbeeld GLM (green lipped mussel) en CSL ( Corn steep liquor).
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

10-11-2012 17:17

Heb je al eens nectarblend of vitamealo melk poeder in je mix verwerkt?

Met beide ingrediënten heb ik goede resultaten geboekt. Ik gebruik ze in mijn birdfoodmix.
Nectarblend is een soort eivoer, echter rijkelijker samengesteld. Het heeft een karakteristieke, beetje kruidige geur een smaak. Een naar mijn idee goede verrijking van je mix.
Vitamealo melkpoeder wordt verwerkt in opfokvoer voor kalveren en heeft een romige zoete smaak. De geur is nadrukkelijk aanwezig bij de droge mix, echter zwakt wat af na het koken.
Gebruik vitamealo tot een 10% van je totale mix, het is nml wateroplosbaar.
Weinig tijd is ook tijd!
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

10-11-2012 18:36

Ja die nectarblend heb ik wel eens gebruikt en was ik eerlijk gezegt niet zo van onder de indruk. Vond er veel te weinig goeds inzitten eigenlijk. Veel paneermeel en een beetje zaden waaronder dan wel weer negerzaad. Zat ook iets van honing in als ik mij niet vergis. Geloof dat het best een goed ingrediënten kan zijn in een zoete of birdfood boilie echter vis ik vrijwel alleen nog maar met vis georiënteerde mixen. Super Red vind ik persoonlijk beter.

Vitamealo heb ik ook wel eens gebruikt in zoete mixen. Ben dat later gaan vervangen door kalveren opfok melkpoeder. Goedkoper en beviel mij ook beter qua vangsten. Echter is een melkeiwit volgens mij erg moeilijk verteerbaar en dat is iets wat ik toch ook wel belangrijk vind.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

11-11-2012 00:45

Vitamealo bestaat 24% uit melkeiwitten, bij 10 % gebruik in je mix zit je op ong. 2% van het totaal. Wat eiwitten betreft kan ik dit hele topic wel vol spugen, maar dat ga ik niet doen.

Nectarblend kent verschil in samenstellingen (e.e.a. afhankelijk van de fabrikant). Ik ben zelf meer van mixen die enerzijds snel verteren, maar anderzijds niet uitgeput raken. Niet altijd goedkoop, maar dan heb je ook wat. Het mooie van het samenstellen van boiliemixen is dat je eindeloos kunt blijven variëren. Ik gebruik persoonlijk niet zoveel verschillende soorten boilies (houdt niet in dat ik stil sta in het ontwikkelen van mijn mixen). Ik gebruik meestal geen flavours, alleen smaakstoffen op basis van natuurlijke ingrediënten. ;)
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-11-2012 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van bericht direct erboven verwijderd.
Weinig tijd is ook tijd!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

11-11-2012 08:57

hallo raymon ikzelf ben ook iemand die (vooral in het verleden) ook heel veel heeft getest maar dan ook heel veel met wateroplosbare spullen zoals (verschillende) aminol , ade flavours biergist zoetstoffen etc en ik vond het het ook zeer interessant wat jij er neer had gezet over het testen van ingrediënten wat ik ook heb gedaan maar in mindere maten maar wat mij vooral op viel zijn 2 producten die wel erg veel meerwaarde had voor mijn boilie dat was de ade van van mainline met een dosis van 4 ml op een kg droge mix en helaas (ik kan hem niet meer krijgen) de lob aminol van carpcompany het was wel erg duur maar daar ving ik echt ziekelijk meer op met een verhouding van 20 ml per kg ik heb het ook met 40 ml per kg getest maar toen kon ik geen verschil merken met vangsten (dus met 20 ml) ving ik nog steeds ziekelijk goed zelfs zo goed dat ik op een bepaald water waar je als je het goed deed 3 tot 4 runs per 24 uur kreeg ik ineens gemiddeld 9 a 10 runs op een ochtend :o dat ging helemaal nergens meer over jammer dat het niet meer te krijgen is alhoewel dat ik denk dat het in deze tijd al helemaal niet meer te betalen zou zijn gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

11-11-2012 13:27

Over welke Ade van Mainline heb je het Harold, die zijn volgens mij toch nog gewoon verkrijgbaar?
Aminol van Carp Company was ook ERRUG goed, de lob aminol geen ervaring mee.

Gr. Mike
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

11-11-2012 15:54

allemaal zijn ze goed de ade s van mainline je hebt sweet ade strawberry ade maple ade en peach ade welke ik heb mee gevist die lobaminol was ook van carpcompany gemaakt van kreeften
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2012 01:25

Wat betreft Robin Red; ik gebruik zelf graag een combi van zachte paprika en piri piri in de hoeveelheid van 5% op m'n eigen vismix. Samen met wat bloedpoeder, trassi en zoute vissaus werkt dat zeker heel behoorlijk.

Paprika is sowieso een heel goed ingredient en meer dan die 5% is niet nodig. Daar is dus geen dure RR voor nodig. Trouwens ook geen vismeel, maar die combi vismeel paprika werkt nu eenmaal lekker. Hoewel herkenning op veel water ook wel een rol zal spelen.

Paprika en melkpoeder met flink wat sweetner ligt minder voor de hand, maar eh... 8)

Bij vismeel in een boilie kom ik vaak ook op 20% uit vanwege het proteine gehalte. Bij een naturel visbol bestaande uit een beperkt aantal ingredienten en wat zout en olie wil ik wel eens (uit meng gemak) tot een goede 30% vismeel gaan. Meer vindt ik zelf overdaad kwa voeding en financiele spendering en solo of in combi met allerhande toevoegingen en/of vismeelpellets is dit gewoon een hele leuke bol.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ikzelf voornamelijk graag echt graag van alles door elkaar donder in een bol. Het totale spectrum aan lokstoffen is dan gewoonweg heel groot en nergens is er sprake van overdaad. Het is me al vaak genoeg gebleken dat ik met een restantenbol overal meer dan goed m'n ding kon doen.

Heb ook nooit volk begrepen dat me aankeek of ze water zagen branden wanneer ik vertelde dat ik melkpoeder, vismeel, notenmeel samen met melasse, trassie, sweetner, vissaus en een fruitflavour (en nog een hele berg meer) samen rolde.

Zelf blijkbaar nooit verder gekomen dan een vismeel bol met bijpassend :roll: visolie, zout en een visflavour...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-11-2012 19:56

Deze, http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... w&dur=1823

Afgieten, blenderen en een procent of 10 door je deeg draaien.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

12-11-2012 20:29

In wat voor een zuur verblijven deze vissen?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-11-2012 00:21

Kruidenazijn Mike :wink: of bedoel je wat anders?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-11-2012 09:07

Ik bedoelde inderdaad het zuur waar de vissies mee in het potje verbleven. Dat is dus kruidenazijn.
Vis geblenderd, zou dit qua eigenschap (binding en uitharding) het ei kunnen vervangen? Dynamite heeft voorheen een boilie gehad
(no eggs, binded with real fish). Nu welliswaar uit het assortiment, maar... Zou het mogelijk zijn op de één of andere manier?
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

13-11-2012 10:38

Denk het niet eigenlijk. Zuren breken eiwitten af dus denk dat de boilie eerder uit elkaar valt dan echt hard word hiermee.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2012 10:45

Henk ter Maat schreef:Deze, http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... w&dur=1823

Afgieten, blenderen en een procent of 10 door je deeg draaien.


Ik doe dit zelf graag met vette sardines welke ik ook gebruik voor het doodaas vissen op snoek. Deze vispuree haal ik wel even door de zeef om graten eruit te filteren, want ik wil niet dat de vis door iets anders geprikt wordt dan mijn haak! De eiwitten in deze puree hebben een beetje een uithardende werking, maar niet genoeg om ei te vervangen.

Voor een zachtere instant bol of deeg, verder gebaseerd op plantaardige eiwitten, vervang ik tot 50% van de eieren met deze drek. Ik combineer het ook graag met andere vloeistoffen of gebruik het als soak / lokvloeistof in de voerbootbak.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2012 11:14

[quote="Marco Mostard"]

Ik doe dit zelf graag met vette sardines welke ik ook gebruik voor het doodaas vissen op snoek. Deze vispuree haal ik wel even door de zeef om graten eruit te filteren, want ik wil niet dat de vis door iets anders geprikt wordt dan mijn haak


Yeah right, en een karper prikt zich noout aan scherpe mosselen of eet nooit een visje? Dn je verwijt mij zonder nadenken iets te doen?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-11-2012 11:24

Jongens ga nou niet iedere topic gebruiken om te vuren...

Dus 50% ei - 50% vissoep, zal een boilie redelijk doen uitharden? (uiteraard ook beetje afhankelijk van de mix zelf) maar het zou dus kunnen zonder toevoeging met
eipoeders. En voor de graten ben ik niet zo bang. Je moet eens weten wat er in een frikandel wordt meegemalen :o
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-11-2012 11:26

Waar zijn potdorie alle Baitbufs... Antwoordt van deze mannen kunnen we wel gebruiken bij een topic als deze. Net zoals in de Trassietopic waar je ze ook niet meer terug zag...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2012 11:27

Wat een vis vreet ben ik me wel bewust.

Maar de eerste de beste bol met daarin die drek verwerkt leverde me tijdens het proeven een graat in m'n tandvlees op. Laat ik het risico op nadelig effect dan uitsluiten door het door een zeef te halen onder de noemer; baat het niet, dan schaadt het niet...

Buiten dat kneedt het ook niet zo prettig in je handen :wink:

En ik verwijt je niets.., ik constateerde.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2012 12:03

Mike Verhoeff schreef:Dus 50% ei - 50% vissoep, zal een boilie redelijk doen uitharden? (uiteraard ook beetje afhankelijk van de mix zelf)


Wat bloedpoeder en lijnmeel scheelt natuurlijk ook weer wanneer je de bol harder wilt hebben. Voor vele die nooit met deeg hebben gevist is een zachtere bol waarschijnlijk wel vreemd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-11-2012 13:42

Zou mooi zijn als je die eieren eigenlijk compleet weg kan laten, ook vanwege de prijs. Al zou ik zo niet weten wat een litertje vissoep zal gaan kosten?!

Die Fresh Fish van Dynamite was toen grijsachtig, dus bloedmeel is hierbij niet gebruikt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2012 14:00

Ik bedoelde bloedmeel als hulpmiddel op een simpele (m'n eigen) koolhydraat mix. Buiten dat kan een producent alles een naampje geven, maar misschien is er ook een eiwit als onderstaande gebruikt..?

http://nl.made-in-china.com/co_gemliy/p ... geosg.html

http://nl.made-in-china.com/co_hbaxil/p ... eigry.html

Wat betreft trassi; Een groot blok kopen (?gr.), blok in stukken breken en in een maatbeker leggen en aanvullen tot 1 liter met water. Vervolgens alles BUITEN op een gasbrander zetten en in een pan koken tot het opgelost is. Evt. na afkoeling met andere vloeistoffen vermengen. 50 tot 100 ml per 10 m eitjes werk al goed...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 13-11-2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-11-2012 14:47

Wat zouden de verzendkosten zijn :) China Town
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

13-11-2012 16:51

Om je lijstje een beetje aan te vullen.
75-100 gram miso
25-30 gram dashi poeder
30-50 ml red cell vloeibaar, deze is ook ideaal te gebruiken als soak.

Dit alles op basis van kg mix.

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2012 17:01

Wat miso-achtige producten betreft (hoewel 't japans is); in de toko wordt ik altijd een beetje een vreemde eend in de bijt gevonden omdat ik zo lang rondneus :D Zolang ik m'n zinnen maar bevredig is 't goed :wink: .

Wat Dashi betreft; natuurlijke ve-tsin wordt aan zeewier onttrokken...

http://www.zeewierwijzer.nl/zeewier-voe ... -tsin.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

14-11-2012 09:57

Even een jumpje offtopic. @ Marco, wat betreft de Trassi. De verwerking kwam ik al wel uit, probleem is alleen, waar vind je tegenwoordig nog een blok met enige pure inhoud en geen 9,5% Shrimp, zout en opvul...?