Boilie boeren...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-02-2013 09:11

Kees Ouwehand schreef: Wellicht incidenteel een pluk witbrood tijdens het vlokvissen.

Groet, Kees


een half blikje mais gaat er ook wel in af en toe :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2013 09:38

Te zoet voor mij. Ben niet zo makkelijk te vangen met karperaas vrees ik. En wat ik zelf lekker vind voer ik niet aan karpers. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

01-02-2013 10:23

Ik heb een keer is een brokje Lu-pack lunchmeat geproefd, tijdens het vissen, niet doen, niet geschikt voor menselijke consumtie! :-? :lol:
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-02-2013 11:47

Probeer eens een slokje GLM of Liver-extract. Dat is ook niet geschikt voor mensen namelijk...

Alles dat niet geschikt is voor mensen wil niet meteen zeggen dat het ook slecht is voor dieren...

Of eet jij ook gezellig de hondenbrokken mee met je hond?

Daarbij wil ik ook wel eens weten of er in al die kant en klare mixen en extracten, en weet ik veel wat hier allemaal langs is gekomen, alleen maar goede dingen zitten voor de karper?

Een freezer is inderdaad iets minder schadelijk voor een karper dan een readymade is, maar zal dat daadwerkelijk zoveel schelen?

Een hele meuk van die freezers op een voerplek dumpen levert ook schade op, net zoals met readymades... Met verstand vissen levert uiteindelijk de minste problemen op, maar ja vertel dat de huidige visser nog maar eens na alle boeken over dagen voorvoeren met emmers tegelijk. Als men niet snapt dat kleine putjes daar niet voor bedoeld zijn, dan blijf je problemen houden... Waar je mee vist..

En volgens mij is de scheepvaart, en of dat nou plezier of beroeps is, nog altijd veel en veel schadelijker voor de flora en fauna onder water...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

01-02-2013 13:01

Ik vind het belangrijk dat een boilie een goede (dus niet per se voor een mens lekkere..) smaak heeft.
Daar kom je maar op 1 manier achter he.. Hapje.

Lijkt mij logisch dat een zoete boilie ook een zoete smaak heeft en een visboilie een vissmaak. Heb met veel readies het idee dat ze allemaal hetzelfde smaken (lafjes).

Verder ben ik het volkomen eens met wat Sven hierboven stelt.

Off:
Smaak(behoud) lijkt mij als herkenningspunt ook van groter belang zodra een boilie langer in het water ligt en de geurstoffen al wat meer uitgewasemd zijn. Moet wel zeggen dat ik nog nooit een boilie heb opgegeten die al een dag in de plomp heeft gelegen. Een veronderstelling die weleens door mn kop spookt, meer niet.

En On maar weer.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

01-02-2013 14:32

Hier ben ik ook wel benieuwd naar Leon. Vis nu vaak met freezers omdat ik denk dat dit beter vangt dan ready's.
Maar zou (omdat ik het makkelijker in gebruik vind) liever met ready's vissen. Ook door een gebrek aan vriesruimte.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-02-2013 14:38

leon van der schelling schreef:Martin SB tegen,..mompelend vertelde hij mij dat die zakken zeker wel 10 jaar!!! oud waren maar geloof mij ze zagen eruit alsof ze gisteren uit de winkel kwamen,ze proefde gewoon zoet en de aardbeien lucht was ook nog herkenbaar.


laat ik voorop stellen dat ik een leek ben, en dat weten de meeste hier wel :P
maar volgens mij maakt MSB gebruik van luchtdrogen als conserveringsproces icm met enkel suikers en of zout als conserveringsmiddel.
en niet allemaal chemische spulletjes met bijbehorende freaky benamingen zoals hydroxypropylmethylcellulose of zo.... :o
van alle ready`s vis ik zelf ook het liefst met MSB , niet om het conserverings proces trouwens, maar omdat ik er vertrouwen in heb en de vangsten mij nooit tegengevallen zijn.
en natuurlijk dat mooie Amsterdamse wapen erop :wink: :D

afgelopen seizoen ook een ready gebruikt van TTB met daartegenover een freezer van TTB (zelfde soort bol verder),na een weekje voorvoeren deed de ready het beter op dat water.maar dat kan ook aan de stek liggen trouwens.

nou... schiet mij maar lek.. :roll:

:D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2013 15:15

Hoewel ik het risico loop beticht te worden van partijdigheid (cipro)toch nog een keer een reactie van mijn kant
Voor ik ook maar iets met cipro te maken kreeg viste ik enkel en alleen met freezers de readys die ik tot dan toe gebruikte haalde het niet bij een "verse" bol.
Later kwam ik in contact met mensen binnen het bedrijf en daarna en ik er zelf bij betrokken geraakt. In het begin gebruikte ik vooral de mixen en toevoegingen. Maar andere jongens binnen het team visten en voerden alleen nog maar met readys, en ik kan me niet voorstellen dat zij ook maar een consessie zouden doen mbt aas. Immers daar vang je je vissen mee. Momenteel vis ik beide, ikvind het te leuk om aan zelf samengesteld aas mijn vissen te vangen. Anderzijds kies ik vaak voor het gemak van een ready en beide vangen goed vis. Soms vangt de ready zelfs beter, maar andersom is me ook vaak genoeg overkomen. Overgens kunnen die ook van andere gerenomeerde merken zijn natuurlijk.

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-02-2013 18:24

Klaas vd Herik schreef:een vis is geen mens

We zijn er wel uit geëvolueerd alleen kan de een zich wat beter inleven in hun voorouders dan de ander 8)
Een simpel feit wat een topic als deze en jullie aanwezigheid daarin zijn bestaansrecht geeft :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 19:14

Peter,

En of boilies op de door mij omschreven manier langer duurzaam blijven, simpelweg omdat je bacterien kapot verhit in een gesloten verpakking met weinig zuurstof. Je ziet me nergens schrijven 'houdbaar voor een jaar'. Echter met een leuk vloeistofje erbij (zoals ik al schreef), en dat kan bijv. een zout vissausje zijn of een zoete vloeistof met veel natuurlijke suikers, kun je het heel makkelijk langer houdbaar maken. Langer dan menigeen aan visdagen tijdens een vakantitje achter elkaar vist.

Ben een keer voor de vakantie een pakje uit de schuur vergeten in te laden. Kwam het een week of 6 later tegen en daar was niets mee aan de hand. Ik weet niet hoe vaak jij 6 weken aaneengesloten op een vistrip ga, maar ik (helaas) nooit...

Een paar jaar geleden is er op een beurs een filmpje geschoten waarbij de vraag werd gesteld aan de boilieboeren of ze een eigen bol wilden opeten. Was maar een enkeling tot bereid en dat zal vast niet zijn geweest vanwege het evt. vismeel

Ha, nu wil ik wel eventjes reageren. Kom op de beurs langs, pak een willekeurige bol uit het assortiment en ik eet hem gewoon op. Smell, Insomnia, boeit echt niet. Ready, freezer..

Maar ook van andere merken hoor. Kom op zeg, wat een onzin ;)


Ha Sven,

Lieg ik hier of zo? Ga eens googelen en je zult uitkomen bij een editie van het visblad met in het artikel een link naar het betreffende filmje. Zijn er meerdere die het afraden of maar een stukje op de tong leggen...

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... video.html

Helaas is dit magazine voor veel karpervisser onwaardig, terwijl er vaker een zinnig artikel in te lezen valt dan in menig karpermagazine...

een vis is geen mens


Klaas,

Maar we nemen wel beide stoffen, via de darmen, op in ons bloed.

Voor sommigen wel klaas.......

Voor dit jaar een nieuw filmpje: men gaat met de camera langs diverse endtackle fabrikanten en vraagt of ze zelf zo'n haak willen uitproberen.......
Heb begrepen dat volgens jaar ene thieme ook een stand heeft


Martijn,

Ik kan uit zo'n lekker ongenuanceerde reactie bijna niet anders constateren dat het gebruik van MPG je dus TOCH zeer weinig interesseerd.

Die Haak blijft namelijk helaas nodig (MPG niet!) wil je een visje kunnen vasthouden. Of je moet electrisch cq met een harpoen gaan vissen, naar de markt gaan dode schubs bij de visboer gaan kopen of simpelweg gaan duiken. Wel snel zwemmen dan om ze in te halen he...

Al voor het boilie tijdperk was het niet mijn gewoonte mijn aas zelf te eten.


Kees,

Nou ik heb over de jaren heen het verschil tussen meuk, schappelijk en "aangenaam" smakend aas (alles binnen de context) geproefd en bemerkt tijdens het vissen. Denk dat je wel kunt raden welke er beter uit de bus kwam, dus misschien doe je jezelf wel te kort :wink: .

Probeer eens een slokje GLM of Liver-extract. Dat is ook niet geschikt voor mensen namelijk...
Alles dat niet geschikt is voor mensen wil niet meteen zeggen dat het ook slecht is voor dieren...


Marco,

Ik ga er vanuit dat deze natuurproducten iig niet bij Shell in geproduceerd worden.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit een boilie heb opgegeten die al een dag in de plomp heeft gelegen.


Sjoerd,

Hangt af van de geslotenheid van de boilie, maar laat ik je zeggen; Smaakt naar slootwater en daar zit ook wel weer verschil in. In mijn geval was het water uit m'n natuurvijver en de smaak van slootwater kan ik me nog herinneren uit een onvrijwillige zwempartij tijdens mijn jongere jaren :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 01-02-2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 19:28

PS; op het einde van het boilietest filmpje gaat de intervieuwer bijna over z'n nek :roll:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-02-2013 19:44

Marco Mostard schreef:Marco,

Ik ga er vanuit dat deze natuurproducten iig niet bij Shell in geproduceerd worden.


Ik volg je niet...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 19:57

Probeer eens een slokje GLM of Liver-extract. Dat is ook niet geschikt voor mensen namelijk...


Je hebt het hier over ongeschikt zijn voor menselijke consumptie. Ik zou dan toch nog steeds voor de inname van de natuurproducten gaan (graag direct van de producent, zonder tussenkomst van een andere partij) mocht ik voor de verplichte keuze gesteld worden...

Het verschil dus dat natuurproducten als GLM en Liverextract, hoewel biochemisch waarschijnlijk ook best mogelijk te fabriceren zijn, van natuurlijke oorsprong zijn en MPG gewoon bij Shel geproduceerd wordt.

http://www.shell.com/chemicals/products-services/our-products/propylene-oxide-derivatives/propylene-glycols/product-overview.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2013 20:17

Dus? Er worden wel meer voedingsstoffen of medicijnen die uit aardolie worden gemaakt. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat na 20jaar readys de vis er last van heeft

Daarnaast kent de natuur genoeg stoffen die giftig en dodelijk zijn voor mens en dier
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2013 20:27

Volgens mij is aardolie ook een natuurproduct van plantaardige oorsprong dat zich onder een eeuwenlange behandeling van druk en temperatuur vormt. Niet wezenlijk anders dan een kookketel en/of extractie van planten. Zegt allemaal niks over de geschiktheid voor consumptie. Meer over onderbuikgevoelens. Schadelijke stoffen komen vaak in kleine concentratie voor. Met name in zogenaamde natuurproducten.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 20:32

Nou Martijn,

Ik slik helaas 'wat' medicatie voor chronische fysieke problemen en daar voel ik me geheel niet prettiger door. Het is dat de medicinale bijwerkingen minder zijn en de hoofdklachten grotendeels verlichten.Slik voor de bijwerkingen weer een natuurproductje :wink: ...

Daarnaast kent de natuur genoeg stoffen die giftig en dodelijk zijn voor mens en dier


En met die wetenschap stop je het product dus niet in een bol.., ook niet bij twijfel.

Nogmaals, de veel gebruikte opmerking 'for human consumtion' betreffende MPG hangt aan een dosis vast en deze wordt naar alle waarschijnlijkheid (ik heb nog geen reactie van SVN, maar het werd hier al eerder bevestigd) dik overschreden!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2013 20:39

Marco

de dosis voor mensen is niet de dosis voor vissen. Zie mijn opmerking over chocola en honden. Wat ik wel weet, is dat het al jaren gebruikt word zonder noemenswaardige problemen dus waar wil je eigenlijk naartoe?

Hier nog een gezond stofje...ook uit aardolie

De uiteindelijke astaxanthine heeft, naast dat het een zalmachtige roze maakt van binnen, nog een andere eigenschap. Het is supergezond. Astaxanthine is een antioxidant die 60x sterker is dan vitamine C. De synthetische astaxanthine die wordt gevoerd aan een (zalm)(forel) is dus niet slecht voor onze gezondheid als wij hem eten. Of we direct de vruchten plukken van de heilzame werking van dit stofje via de vis, is de vraag.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 20:59

de dosis voor mensen is niet de dosis voor vissen.


Heb nog geen cijfers onder ogen gehad en zolang ik die niet heb gezien vindt ik dat een gewetensverzachtend verkoopargument.

Ik weet wel dat menig topchef niet zo blij is met het kunstmatige kleurtje en smaakje. Bij de keuringsdienst van waarde verklaarde zelfs de Franse kweker dat deze toevoeging te doen was vanwege de wens van de mens.

Het moet blijkbaar mooi ogen en het roze vlees verkoopt beter (kom, stoppen we ook nog een kleurtje in die bollen :D )...

PS; het woord antioxydant wordt ook als verkoopargument gebruikt en is redelijk omstreden.

http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines- ... ig-of-niet
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2013 21:08

Je negeert consequent 2 van mijn argumenten...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2013 21:36

Nee, wat ik lees overtuigt mij niet.

En als je bedoeld dat MPG al jaren gebruikt wordt, nou dat zegt mij niet veel.

Kijk eens naar al die putten met veel van dat vette karpervlees waar menig karpervisser al jaren wellustig (en steeds wellustiger) naar lonkt. Vinden een heleboel kv-ers een positief gegeven. Dat die vatzigge beesten zo dik geworden zijn door de zeer waarschijnlijke combinatie van genetische aanleg (menselijke kweek) en een overschot aan vet, koolhydraat voer waardoor de serotoninereceptoren op een gegeven moment niet meer getriggerd worden dat de vis voldaan is (werkt bij de mens het zelfde bij vetzucht), daar heeft ook geen enkele op zichzelf geilende karpervisser oog voor.

Als het maar vet is.

En bij het gebruik van houdbare boilies preveleert bij vele ook gewoon het blinde gemak.

Nogmaals.., cijfers graag!

En nu ga ik even verder met m'n leven als je het goed vindt (sowieso).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2013 22:23

Omgekeerd ook niet. Getallen zijn er niet en komen er niet. En jij richt je wat mij betreft te eenzijdig op een enkel gegeven. Terwijl je ervan uitgaat dat alles wat goed is voor mensen ook goed is voor karpers. Iets waarvan ik meen te weten dat het ook niet waar is. Ik denk niet dat iemand alleen maar ten voordele van een enkele vangst een bestand wil uitmoorden. Tamelijk morbide gedachte en wel heel kortzichtig persoon die dat nastreeft. Uit het onderzoek dat al weer een tijd terug was bleek dat er readymades waren die een wel heel hoog gehalte aan mpg bezaten. Met die ready mades vis ik liever niet. Blijft over dat er readymades waren die een veel lager gehalte hadden. Staat er niet op, dit is schadelijk, dus pak ik maar readymades met vertrouwen op eigen inzicht. Net zoals ik freezers kies. Het is helaas niet anders. Op die putten met obesitas karpers kom ik niet. Dat is met name het commerciële circuit waar kennelijk met te vette freezers gevoerd wordt. Bij ons hebben dat soort putten vreemd genoeg kleine schubkarpertjes met stuk getrokken bekken. Daar hou ik mij nu ook weer niet mee bezig. Ik ben overigens voor veilig aas. Maar dat streven heeft met de jaren niet echt handen en voeten gekregen. Mede door gebrek aan kennis en mogelijkheden de handel te beperken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-02-2013 23:41

Nogmaals.., cijfers graag!


Voor diervoeders geldt (geen veevoeders) een letale dosis 50 van 20 ml op een kg. Dat houdt dus in dat 50 % van de proefdieren overlijdt na een directe inname van die 20 ml.

Dus als de karper een kilo bollen even heel snel naar binnen schranst heb je dus kans dat hij het loodje legt.

Met deze gegevens kunnen we even verder borduren.

Groet, Peter

ps ook even rekening houdend met het feit dat een karper geen maag heeft
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-02-2013 03:15

Bijna goed Peter, voor honden bijvoorbeeld geldt LD50 = 9 mL/kg, da's niet per kilo voer maar per kilo lichaamsgewicht, en dan moet je het in zuivere vorm toedienen.
In kattenvoer mag het helemaal niet gebruikt worden omdat het bloedarmoede veroorzaakt.
Borduur ze.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-02-2013 13:15

Zozo jij bent nog alert in de nachtelijke uurtjes, maar je hebt gelijk het mg zijn per kg lichaamsgewicht.
Van die honden klopt en katten klopt als een bus, maar ratten en andere proefdieren is het toxicologisch onderzoek bepaald op 20 mg/kg.

Groet, Peter

ps we hebben zo wat cijfers maar ga ik hier verder niet op in aangezien ik geen voedingsleer gestudeerd hebt en zeker geen chemicus ben.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2013 13:44

Kees,

Ik richt me niet eenzijdig op zaken en beschouw zeker niet alles 'goed voor mensen geschikt voor karper' (waar lees je dat?). Bij bepaalde kruiden zal ik ook matigheid toepassen en sowieso is matigheid een goede raad (o.a. ook voeren), maar mijn voorkeur betreft natuurproducten cq producten uit de voedingssector voor mens en dier. Niet meer, niet minder...

Mensen een spiegeltje voorhouden daar heb ik geen moeite mee. Teveel gelul gehoord en gezien en de meute maar zien jaknikken. Waarschijnlijk trek ik mijn eigen motivaties gewoon wat vaker in twijfel en dat is voor menigeen in het dagelijkse leven al een hele lastige, laat staan als het 'slechts' om wat visjes gaat!

Overigens zul je mij niet zien schrijven dat ik nooit met readies gevist heb, maar aangezien ik de wetenschap niet in pacht heb, zal ik vanuit dat oogpunt bij een product al MPG in de toekomst vanuit het minst positieve senario uitgaan. Kan het eindresultaat ook minder tegenvallen denk ik zo...

Uit het onderzoek dat al weer een tijd terug was bleek dat er readymades waren die een wel heel hoog gehalte aan mpg bezaten. Met die ready mades vis ik liever niet.


En welke mogen dat dan wel zijn Kees..? Dat zijn voor mij nl ook cijfers!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).