probleem op het openwater


sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

30-09-2012 22:51

Ik vis in het najaar, winter veel op een bepaalde stek op het open water ,vang met regelmaat karper, maar nog veel meer brazem. Ik vis met zelfgemaakte boilies op basis van vismeel en kruiden, omdat er dagen bij zijn dat ik om de 10 min een brazem vang en daardoor de stek voor de karper verstoor,wil ik overschakelen op tijgernoten. ik heb de eerste keer plm 2kilo tijgers 2 kilo boilies gevoerd, een dag laten rusten, daarna 1 stek tijgers en 1 stek boilies om toch zeker te zijn van wat aktie. weer een dag laten rusten en het zelfde gedaan, weer een dag ertussen en vissen maar, de aktie kwam van de hengel met de boilies, kan toeval zijn. daarna de hele week het zelfde ritueel weer gedaan, weer alle actie op de boilies.
mijn vraag hoe krijg ik ze op de tijgers of worden ze daar niet geaccepteerd?

gr sido
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-10-2012 12:40

sido de jong schreef:Ik vis in het najaar, winter veel op een bepaalde stek op het open water ,vang met regelmaat karper, maar nog veel meer brazem. Ik vis met zelfgemaakte boilies op basis van vismeel en kruiden, omdat er dagen bij zijn dat ik om de 10 min een brazem vang en daardoor de stek voor de karper verstoor,wil ik overschakelen op tijgernoten. ik heb de eerste keer plm 2kilo tijgers 2 kilo boilies gevoerd, een dag laten rusten, daarna 1 stek tijgers en 1 stek boilies om toch zeker te zijn van wat aktie. weer een dag laten rusten en het zelfde gedaan, weer een dag ertussen en vissen maar, de aktie kwam van de hengel met de boilies, kan toeval zijn. daarna de hele week het zelfde ritueel weer gedaan, weer alle actie op de boilies.
mijn vraag hoe krijg ik ze op de tijgers of worden ze daar niet geaccepteerd?

gr sido


1. Heb je de tijgers goed klaar gemaakt?
2. Zo ja, blijven voeren met tijgers en bollen, ook gecrushte tijgernoten aub.
3. Proberen de hoeveelheid bollen te verminderen en iets meer tijgers te leggen.
4. Wel met tijgers gaan vissen dan ook, dat is immers waar je mee wilt gaan vangen...
5. Als het dan echt niet wil, en dat kan natuurlijk, dan stoppen met tijgers. Maar ik zou toch zeker even een maandje aankijken...

Maar het wel even een goede periode de kans geven. Wie weet wordt er wel nauwelijks met tijgernoten gevist. Dan zullen ze er toch echt aan moeten wennen en kan het toch wel even een tijdje duren.

Het is overigens, wat mij betreft, wel meer een zomer / nazomer aas. Ik zou er persoonlijk niet mee vissen in de winter, maar meer met een grotere diameter bollen... Maar tijgernoten bollen kunnen je dan weer vis opleveren misschien...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

01-10-2012 19:35

de tijgers zijn goed gewassen, geweekt en 45min gekookt, puur natuur.Ik blijf zoiezo tot eind oktober door voeren .ik weet uit ervaring dat de vis pas echt naar deze plek komt als het water nog kouder wordt, ik ben 3 weken geleden begonnen om deze winterstek alvast weer wat op te starten .

bedankt voor je snele reactie
gr sido
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-10-2012 19:43

Hoe lang heb je ze laten weken? Minimaal 48 uur?

Daarbij is 45 minuten koken in mijn ogen te kort... Ik laat ze toch altijd wel een uurtje of twee koken...

Succes man, ben benieuwd...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

01-10-2012 19:46

sido de jong schreef:Ik vis in het najaar, winter veel op een bepaalde stek op het open water ,vang met regelmaat karper, maar nog veel meer brazem. Ik vis met zelfgemaakte boilies op basis van vismeel en kruiden, omdat er dagen bij zijn dat ik om de 10 min een brazem vang en daardoor de stek voor de karper verstoor,wil ik overschakelen op tijgernoten. ik heb de eerste keer plm 2kilo tijgers 2 kilo boilies gevoerd, een dag laten rusten, daarna 1 stek tijgers en 1 stek boilies om toch zeker te zijn van wat aktie. weer een dag laten rusten en het zelfde gedaan, weer een dag ertussen en vissen maar, de aktie kwam van de hengel met de boilies, kan toeval zijn. daarna de hele week het zelfde ritueel weer gedaan, weer alle actie op de boilies.
mijn vraag hoe krijg ik ze op de tijgers of worden ze daar niet geaccepteerd?

gr sido



Brasems eten hier ook tijgernoten. V.w.b. weken, 2 dagen neem ik aan. Koken doe ik iets langer (een uur).
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

01-10-2012 20:49

ok marco, heb 2 kilo gecrunched, heb je nu ook een tip om de keuken machine van mijn vrouw schoon te maken :D
morgen weer voeren, wil 2kilo gecrunched en 2 kilo gewoon voeren , geen boilies,
of is 4 kilo teveel omdat je vaak leest dat je niet teveel tijgers moet voeren.

gr sido
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-10-2012 20:53

Haha, dat van die keukenmachine is ellende ja... Heb ik hier ook gehad, vrouwtje inderdaad niet echt vrolijk.

Ik zou op zich wel met boilies erbij voeren, omdat je zeker weet dat ze daar op af komen. Alleen wat minder boilies dan normaal er doorheen.

Probleem met tijgernoten is dat als karpers het eenmaal beginnen te eten, ze inderdaad slecht van ophouden weten. Dus daar kan een probleem zitten als je in ene 4 kilo te water laat...

Ik zou zeker de helft doen en flink verspreiden rond je stek als het kan... Lijkt mij meer dan voldoende...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

01-10-2012 21:12

ok , dan moet mijn voerbootje maar wat vaker op en neer om kleine porties te voeren, heb gelukkig wel 2 kleppen.

gr sido
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-10-2012 21:25

Dat scheelt, die heb ik niet en dat is soms best lastig ja...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

02-10-2012 13:49

Ik zou gewoon met dezelfde ballen blijven vissen, maar dan 30mm. Daar ben ik zelf dit hele seizoen al mee bezig.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

02-10-2012 16:47

En waardoor zou je toch steed brasem vangen?.
Niemand die iets aanpast in zijn onderlijn?
Hairlengte bijvoorbeeld....
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

02-10-2012 17:08

jacco noordermeer schreef:En waardoor zou je toch steed brasem vangen?.
Niemand die iets aanpast in zijn onderlijn?
Hairlengte bijvoorbeeld....


Leg eens uit Jacco, ben wel nieuwsgierig nu...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

02-10-2012 19:43

Ik vermoed dat er bedoeld wordt: Verleng je hair eens tot enkele cm.
Een karper zuigt zijn voedsel met meer kracht op dan een brasem. Gewoon even verlengen die handel, evt. in combinatie met een grotere bol.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

02-10-2012 20:18

heb ik al geprobeerd, krijg ik ook steeds korte runs, als ik dan oppak voel ik iets weerstand en dan los, volgens mij heeft de brazem de boilie dan alleen in de bek en de haak niet, grote boilies nog niet geprobeerd, zal dat ook overwegen na de tijger fase.

gr sido
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

02-10-2012 20:25

Ik heb dit seizoen de bol ook wat schraler laten maken door de aminol weg te laten, dit scheelt ook. Had van Jacco ook eerder een antwoord in deze richting verwacht. Mitz kan hier volgens mij ook lekker over ouwehoeren.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Joris Bonenkamp
Berichten: 11
Lid geworden op: 29-03-2010 17:08
Locatie: Weesp

02-10-2012 21:52

Dit seizoen voornamelijk op open water gevist waar met enige regelmaat een school brasem voorbij komt trekken, maar heb er slechts een stuk of 4 gevangen over een nacht of 30. De karper daarintegen vonden/vinden de boilies wel heel aantrekkelijk. Dit zijn spicy boilies van ttbaits, heb het ook een maandje gecombineerd met tijgernoten maar dat wilde niet echt aanslaan.

Een langere hair zou ik dan weer niet doen, dan vang ik liever een brasem dan dat hij ongemerkt mn onderlijntje in de knoop legt.

Grt Joris
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

02-10-2012 23:36

Sorry Dennis, ik weet niet wat jij bedoelt met dat je van mij een ander antwoord had verwacht.

Natuurlijk kan het aan de atractie liggen, maar een heel groot deel, en ik bedoel dan een Héél groot deel ligt het aan de manier van aanbieden van het aas.
Ik zie heel vaak dat men een hairlengte hanteerd van 1 tot 1,5cm tussen haak en aas.

Leg die combinatie eens op tafel en rol je boilie eens wat heen en weer ( zoals een brasem dit zou doen onder water)
Je zal zien dat de haak opgetild wordt zodra de hair aan de bovenkant van het aas vrij komt.
Op dat moment is de kans groot dat een brasem zich per ongeluk prikt :wink:

Maak je de hair langer, 2x de diameter van je boilie ongeveer, zal de haak veel minder opgetild worden tijdens gerommel van brasem oid. De prik kans neemt dan ook drastisch af terwijl de inhakingskans bij vriend karper aanzienlijk verhoogd wordt :P

Zoek maar eens terug in een artikeltje van Roelof Schut een paar jaar geleden, daar staan plaatjes bij voor de niet lezers 8)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-10-2012 00:06

Langere hairs kunnen idd een deel van het probleem oplossen, al is het ook niet zaligmakend.
Dit waren op de Franse rivier mijn anti kopvoornrigs, aantal kopvoornvangsten met meer dan 90% verminderd tov een normale rig.
Moet wel eerlijk zeggen dat zo heel af en toe dan nog steeds een bremmetje het voor elkaar krijgt zichzelf te haken :oops: :oops:

Afbeelding

Ik zou zelf nu je een vangende bol hebt niet opeens gaan switchen naar tijgers. Ik gebruik ze liever met warm water en dan nog steeds niet voor lange voercampagnes.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-10-2012 00:26

Vis zelf met een hair van 4/5 cm tussen boilie en haakbocht!

Gehaakte brasem is met 80% afgenomen,enige brasems die ik nu nog vang zijn brasems die per see iets proberen,en dus gehaakt worden aan hun vinnen. Daar doe je niks tegen verder.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

03-10-2012 08:46

leen goudappel schreef:Vis zelf met een hair van 4/5 cm tussen boilie en haakbocht!

Gehaakte brasem is met 80% afgenomen,enige brasems die ik nu nog vang zijn brasems die per see iets proberen,en dus gehaakt worden aan hun vinnen. Daar doe je niks tegen verder.


Das een behoorlijke lengte. En hoe zit het met de karpers zelf dan? Merk je daar ook iets mee in aantallen? En haak je ze over het algemeen allemaal keurig in de onderlip?

Had dit al eerder eens gehoord hoor, maar dan over een hair van in totaal vijf centimeter, bij jou zijn ze bijna 7 cm of langer dan toch?
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-10-2012 11:03

Geen enkel probleem hoor, hou alleen wel altijd de rig aan de lange kant.
Bij die rigs van mij kan je het ook wel zien, de meetlat onderaan is in inches en de bollen zijn 30mm, dan heb je een beetje een idee hoe ver die er onder hangen :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

07-10-2012 21:05

Even een update van het weekend, heb nu dik 3 weken met tijgers gevooerd. de laatste week voornamelijk tijgers en gecrunchte tijgers, en steeds een paar handjes boilies . na een paar uur visloos op beide hengels ,( beide met tijgers gevist) heb ik toch maar weer 1 hengel met een boilie gevist, gelijk weer aktie op de boilie hengel , de andere bleef stil. wel weer voornamelijk brazem.
ga vanaf nu maar weer met boilies vissen in een grotere maat.

iedereen bedankt voor de tips en triks
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-10-2012 21:05

Marco Boer schreef:Hoe lang heb je ze laten weken? Minimaal 48 uur?

Daarbij is 45 minuten koken in mijn ogen te kort... Ik laat ze toch altijd wel een uurtje of twee koken...

Succes man, ben benieuwd...


wat een nonsens zeg.gewoon zonder weken een half uur koken en een dag laten staan.
of wil je beweren dat het anders schadelijk is voor de karper ?

wat is jouw reden van wassen,weken en 2 uur koken ??
volgens mij doe je een hoop overbodige moeite hoor

Ps ontopic :

ga eens over op zoete bollen.
wellicht verhelpt dit probleem een stuk.
en anders eens gewoon wat minder atractieve bollen gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-10-2012 12:54

ik wacht nog steeds met smart op verdere informatie :)
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

15-10-2012 16:40

Ik had ook veel last van brasem op mijn vismeelbollen.Ben toen overgeschakeld op 30 mm maar alles bleef hetzelfde.Met een langere hair ving ik iets minder brasem,maar toch nog.Heb toen alle (dure) toevoegingen uit mijn mix gelaten en opmerkelijk beter resultaat.Vis nu uitsluitend met een gewone basismix waarbij ik dan 30 % gewoon vismeel doe.