Gist als ingredient in een bol


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-08-2012 15:27

Hoi,

Lees veel over gist soorten in een boilie, denk aan biergist, lactal yeast, etc..
Lees ook dat het echt een attractor is..
Wat is jullie ervaring met dit product?
Brasemgevoelig of niet?
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

27-08-2012 22:29

Remko,

Goeie bron van amino's dus zeker een magneet voor alle witvissen(helaas??).

De pest is dat je bollen bederfelijker worden, bij freezers niet zo'n probleem als je ze invriest, eruit haalt en daarna opvist binnen een bepaalde tijd(ligt aan je mix hoe snel het wegloopt uit t zakkie). Bij ready's is dit wel een probleem, zeker als je ze een langere tijd goed wilt houden.

Wellicht weten de "aasgoeroe's" hier meer over te vertellen....... :)
dave staal

28-08-2012 15:43

Koen de Been2 schreef:Bij ready's is dit wel een probleem, zeker als je ze een langere tijd goed wilt houden.


Ben ook benieuwd hoe het 'probleem' van gist in ready's dan wordt 'opgelost'.Omdat er toch een aantal aasfirma's aangeven gist in hun ready's te verwerken.

Iemand die hier meer van af weet??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2012 18:41

Waarom zou het een probleem zijn? Er bestaan ook inactieve gisten. de engelsen smeren marmite op hun brood, is ook een gistextract,zit in een potje en is gewoon houdbaar. door chips word soms ook gistextract verwerkt, is ook gewoon houdbaar
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-08-2012 20:04

Kunnen we nog wel even doorgaan want in kattenbrokken zit ook gistextraxt enz enz. Dus het is niet zozeer dat het sneller je bol doet bederven.

Gist(biergist) wordt nl hoofdzakelijk gebruikt om de vitamienen(B) op een hoger nivo te brengen, alsmede dat gist ook nog eens zorgt voor een snelle vertering van de eiwitten.
Over het algemeen heeft gist een aangename geur ook wel fermentatiegeur genoemd en dat trekt nu eenmaal karpers aan.

En of de vraag of gist ook witvis aantrekt heeft ook met de samenstelling van je bol te maken en overige lokstoffen(attractoren).

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

29-08-2012 16:38

Zo heb je mensen die echt altijd voor gist gaan. Ik heb echt niets op mijn lever maar ik zoek het toch in andere producten. Neemt niet weg dat gist wel degelijk zijn meerwaarde heeft bewezen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-09-2012 21:58

Hoi Remko,
Behalve dat de bollen er lichter door worden schijnen ze attractiever te worden vanwege de vitamientjes ( B ) die de gist weer achterlaat.

Na goed verhitten worden de bollen er echt niet bederfelijker van, brood en roggebrood worden er juist langer houdbaar van.
Mochten er dan nog gistcellen het verhitten overleven, dan houden ze door hun overmacht in aanwezigheid de vervelende schimmels ( concurrent schimmels) buiten de deur.

Ik heb ook niets op mijn lever, misschien juist door het gebruik van gist. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

02-09-2012 07:43

Uhm gist sterft boven de vijftig graden, brood en roggebrood blijft echt niet langer houdbaar door gist. Roggebrood wordt meestal concerveringsmiddel aan toegevoegd. Volgens mij heeft gist helemaal geen meerwaarde in een bol. Gist wordt gebruikt om een produkt meer volume te geven dat is bij een boilie dus niet nodig. Aangezien een boilie gekookt of gestoomd wordt, sterft de gist vlug en geeft dus geen meerwaarde aan de bol.
Vaak wordt er veel verteld en de karpervissers moeten het maar geloven, zit ook vaak een beetje tussen de oren, sommigen zweren erbij.....
Groetjes Ron
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-09-2012 09:40

Tja zovel mensen, zoveel meningen..

Afgelopen weekend een sessie gevist op een water waar ik nog niets van af wist en brasem gehalte is zeer hoog.
Dit stelt mijn beeld wel iets bij en ik denk dat gist weinig in mijn bol zal toevoegen, extra attractie door vitamine B en aminozuren zal denk ik zijn doorwerking hebben op de brasems..

Ik denk dat ik gewoon basic begin en langzaam kijk hoe en wat ik toevoeg aan attractoren..
heb 90% van de mix klaar, zit alleen nog te sleutelen met de "toevoegingen" maar die laat ik in 1e instantie wel eruit...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

03-09-2012 21:45

Koen de Been2 schreef:Remko,

Goeie bron van amino's dus zeker een magneet voor alle witvissen(helaas??).

De pest is dat je bollen bederfelijker worden, bij freezers niet zo'n probleem als je ze invriest, eruit haalt en daarna opvist binnen een bepaalde tijd(ligt aan je mix hoe snel het wegloopt uit t zakkie). Bij ready's is dit wel een probleem, zeker als je ze een langere tijd goed wilt houden.

Wellicht weten de "aasgoeroe's" hier meer over te vertellen....... :)


Heel jaar met een flinke dosis gist, caseine, soja isolaat en andere snel rotbare ingredienten in één bol gevist..

2 brasems en geen enkele beschimmelde bol gehad...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Plaats reactie