vissen met Particle


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

21-08-2012 19:15

hallo vissers.
ik wou graag weten of er veel mensen met Particle vissen.
ik wou het eens gaan proberen.
het is erg goedkoop 2 euro per kilo.
maar nou wou ik ook weten.
wanneer de beste tijd is voor Particle. ? ( zelf dacht ik aan de koude maande )
vang je er ook groote karper op of vang je er ook veel witvis op.?
en wat doe je aan de hair ik dacht zelf aan tijgernoten met kikkererwten.
hier dacht ik aan http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... /Partikels

Partikels mix met tijgernoten (groot) en kikkererwten.
gr jeroen

dit heb ik van een internet is dat nou waar dat je er geen biggen mee vangt

Persoonlijk gebruik ik zelf weinig particles. In Hengelo heb ik door de jaren heen moeten concluderen dat hoe meer particles ik gebruikte hoe lager het gemiddelde gewicht van de gevangen karpers werd. Het spul is witvis gevoelig en lokt daarmee horden slijmbakken en andere witvis op de stek waar ik zelf een hekel aan heb. Met elke "platte" die je vangt verstoor je de voerstek minimaal voor een half uur. Over het algemeen word beweerd dat de brasem ook de aandacht van de karper trekt. Dat is ook zo maar dan de overwegend kleine karper. Ook hier zijn er uitzonderingen, daarom schreef ik ook het gemiddelde gewicht. De grote biggen houden niet zo van drukte ;-) Als je gericht op grote karper vist dan is mijn advies; Laat de particles achterwege, ook al is de karper er verzot op !
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-08-2012 20:07

Ik heb m'n PB op een enkele zoete maiskorrel gevangen (voor zover dat wat betekend :roll: uhhh) .

Maar je vangt met partikels, en zeker op een bed, meer van alles wat dan met alleen grote boilies.
Je vangt echter over het algemeen wel sneller vis.

Ook kun je partikels natuurlijk verspreid voeren, waardoor het een mindere brasem vreetschuur kan worden. En een partikel op een aardig witvisvrij biggen betaalwater kan volgens mij wel beter dan aardig scoren. Alle goede voorwaarden zijn dan aanwezig.

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

22-08-2012 06:21

Je kunt duivenvoer gebruiken.

Kosten bij van Cranenbroek €9,- per 20kg. Kun je nog een keer een handje voeren. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-08-2012 17:05

Een duivenvoer partikelmix strooi je wel veel minder verspreid dan bijv. kekererwten, tijgers of kippenmais (e.a.). Die laatste partikels kun je nog een keer op een afstand een paar cupjes erbij schieten en gewoon vissen als een (mini)boilie.

Met duivenvoer wordt het al weer snel de voerboot, spod of spomb.., en dan ligt het weer vlug op een "hoop". Dan wordt het, zoals ik al eerder aangaf, weer snel een brasem vreetschuur. Die "hoop" voer is natuurlijk wel afhankelijk van de waterdiepte en/of stroming etc. Maar een paar dagen voorvoeren met duivenvoer vraagt vaak om ellende!

Gewoon een partikel nemen waarbij de vis wat zoekwerk moet verrichten.

PS; Partikels (klein aas) en de warme maanden, dat werkt sowieso goed hoor :wink: !

Ik weet niet wat je plannen zijn; instant of voorvoeren, met de pen of "vast" lood?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

22-08-2012 17:50

Marco, Het verspreid voeren met duivenvoer werkt ook erg goed. Helemaal als je dit door middel van een voerschepje vanuit de boot kunt voeren. Heb er al erg veel mooie karpers op mogen vangen.

Ik gebruikte hiervoor een 'spodmix' met de volgende aassoorten.

halve en verkruimelde boilies
duivenvoer
hennep
blikje tonijn in olie (behalve in de winter)
blikje zoete mais

De hoeveelheden van het aas kun je zelf bepalen, ik gebruikte van de 3 bovenste ongeveer één kilo, en van de andere 2 allebeide 2 blikjes.
Zo neem ik altijd een 5kg emmer mee in de boot, eerst drop ik mijn montage en voer er dan verspreid om heen.

Zorg er wel voor dat je een 'horizon marker' in gedachten hebt. Dit maakt het vinden van jou bevoerde stek een stuk makkelijker de keer er op dat je weer uitvaart.

Groeten,
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-08-2012 18:14

Marco, Het verspreid voeren met duivenvoer werkt ook erg goed. Helemaal als je dit door middel van een voerschepje vanuit de boot kunt voeren. Heb er al erg veel mooie karpers op mogen vangen.


Ik zie aan de spodmix dat een Korda DVDtje oid je inspiratie heeft gebracht en je viste waarschijnlijk gewoon met een boilie of anders met een partikel op een brasem arm (betaal)water.

Je hoeft mij niet om te krijgen hoor, probeer die knul nou maar te helpen...

Feit blijft dat er bij gelijke hoeveelheid en voermethode altijd meer duivenvoer partikels per M2 op de bodem liggen dan met een solo partikel van wat groter formaat!

Ik gebruik het duivenvoer (liever nog meer fijne bestanddelen) met de boot ook. Maar dan wel een 25 liter emmer over een hele grote strook van +-150m en met diverse maten bollen erdoor (zie ander topic). Ik kom dan +- 36 a 48 uur later terug en het kleine prul aas heeft de vis dan lang vast gehouden eer ze op de bollen gaan.

Nee, mij hoor je niet vertellen en zie je niet schrijven dat je er geen leuke vissen mee/op kunt "vangen".
Maar het blijft een feit dat je nu eenmaal meer brasem op duivenvoer krijgt dan met een leuke partikel van formaat.

En de topicstarter wil volgens mij geen brasemfeest, dus zeg ik;

VIS 1 TYPE PARTIKEL VAN "FORMAAT".
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

22-08-2012 18:54

Ik zie aan de spodmix dat een Korda DVDtje oid je inspiratie heeft gebracht en je viste waarschijnlijk gewoon met een boilie of anders met een partikel op een brasem arm (betaal)water.


Marco, Ik heb inderdaad de spodmix niet zelf bedacht, maar uit vele verhalen mee genomen naar mijn eigen visserij.

Ook viste ik met een boilie over mijn spodmix heen, alleen niet op een brasem arm water. Het water wat ik bevis zit vol met brasems en grote voorns. Ik heb dit jaar op mijn Particle stek nog geen brasem aan mijn rigje gehad. In tegendeel tot mijn boilie-only stek.

Natuurlijk zal dit op de meeste wateren anders zijn, maar op 'mijn' water werkt het erg goed.

Ik geef je groot gelijk dat je de topicstarter één type particle van formaat wil meegeven, dit wil ik ook graag aan hem mee geven. Ik wou alleen even meegeven aan de mensen die dit topic lezen, en de mensen die er nuttige informatie aan overhouden, dat je duivenvoer erg goed verspreid kunt voeren/vissen.
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-08-2012 19:07

Hij wil met een partikel vissen, niet met een boilie (over partikels) :-? !

En waarom je op je partikel stek met een boilie nog geen brasem heb gehaakt moet je zelf maar eens gaan bedenken :wink: ...

Ik wou alleen even meegeven aan de mensen die dit topic lezen, en de mensen die er nuttige informatie aan overhouden, dat je duivenvoer erg goed verspreid kunt voeren/vissen.


Kan 't nogmaals niet laten;

Je vist er niet mee, maar overheen..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

23-08-2012 06:25

Ik gebruik de volgende particles weleens en ik heb er meteen bijgezet waneer ik ze in zet.
- sweetcorn penvissen
- hennep penvissen
- duivenvoer penvissen
- kikkererwten statisch
- tijgernoten statisch
- tijgernoten mix (verschillende formaten) statisch -> favoriet :)

Als ik statisch vis en voorvoer met tijgernoten wil ik de 1e dag ook nog weleens hennep bijvoeren om de boel aan te zwengelen.

Met duivenvoer heb ik nooit statisch gevist maar heb er goede resultaten van gehoord. Ik zou zelf wat hennep en tijgernoten bijvoegen.
Zelf vind ik het een voordeel dat er een hoop verschillende formaten zaden in zittten. Hierdoor word de vis (miss??) niet zo snel geconditioneerd heb ik het idee.
Vandaar dat ik ook graag met verschillende formaten tijgernoten door elkaar vis.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

23-08-2012 06:26

Ooow en ik wil een witvisje voor lief nemen... Ik vis toch maar korte sessies (enkele uurtjes) of met de pen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-08-2012 14:17

Dat laatste.., mijn gedachte helemaal!

tijgernoten mix (verschillende formaten) statisch -> favoriet


Ik stel je ( en ook anderen ) voor dat ook eens met twee formaten kekererwten te doen. Ik zag 't er niet bij staan, dus..?

Gelijk koken en een nachtje flink laten nagaren in het hete vocht (gesloten pan of koelbox). Dan blijven ze nog redelijk "hard". Als extra toevoeging aan het kookvocht zijn er vele goede en betaalbare huis, tuin en keuken mogelijkheden te bedenken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

26-09-2012 14:10

Ik vis meestal met partikels
en dan met een basis
van hennep en duivenvoer dit meng ik in een bepeaalde verhouding bijmekaar

Dit is gewoon mijn vertrek punt
en hierbij voeg ik

bijv

kikkererwten
tijgernoten
maples
pindas
mais
tarres
Plaats reactie