Boiliemix


Plaats reactie
Erik Keereweer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-08-2012 10:29

18-08-2012 10:57

goedendag,

Er zijn al genoeg topics over geschreven en heb er ook een aantal door gepluist, maar elke mix is weer anders vandaar graag jullie advies

Ik gebruik als basis de beatske mix, 3 gelijke delen tarwegries, soya volvet getoast, maisgries.
Dit gebruik ik op 50% op mijn totale mix

Verder relevante ingredienten zijn 5% tarwekiemen, 5% zaden en op de uiteindelijke mix doe ik 12% eicompound(eipoeder/eialbumine mix).
25 ml olie en 450 ml vocht(water en andere toevoegingen) op een kilo

de mix voelt in t begin erg kleverig aan, met een klein beetje water er op lijkt dat weer te verdwijnen. t is redelijk verwerkbaar. enigzins taai
De worst die ik uit de boiliespuitknijp zien er stevig, maar enigzins droog uit. Maar rollen heerlijk.

4 a 5 minuten stomen, de bol zet behoorlijk uit.

Na 5 minuten drogen lijkt de bol al inzetbaar, buitenkant voelt dan al erg droog aan

Na 8 uur drogen, bol is snoei hard, enigzins rubberachtig maar breekt uiteindelijk wel. Bol voelt wel erg droog aan.
Na 16 uur drogen, bol snoeihard, rubberachtig, taai, maar breekt uit eindelijk wel door. Erg droog geheel

Ik vind de bol dus niet echt perfect.

Wat zijn jullie tips

Erik
Erik Keereweer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-08-2012 10:29

19-08-2012 12:15

Niemand???????

Ik lees wel dat een teveel aan tarwe produkten te veel binding kunnen geven, en dus voor het plakkerige en taaie aanvoelen van de mix verantwoordelijk kunnen zijn.
Is de combinatie van tarwegries en tarwe kiemen misschien dan te veel van t goede? Of hebben de kiemen geen bindende werking?

Of moet ik de hoeveelheid van de eicompound naar beneden brengen?

De bol is gewoon te hard,taai, rubberachtig en heb t idee dat de buitenhuid te gesloten is voordat tie gaat uitlekken.

Advies is hier meer dan welkom...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

19-08-2012 12:26

Om te beginnen zou ik het maisgries vervangen voor maisgriesbloem(polentabloem) en inderdaad je eicompound verlagen naar 9 á 10 %.

Groet, Peter
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

19-08-2012 14:49

10% eicompound is meestal voldoende zoals Peter al zei. Zelf zou ik tarwebloem en inderdaad polentabloem gebruiken en dan in de verhouding 3 delen polentabloem 1 deel Soja Vet en 1 deel Tarwebloem. Dit rolt super en hard mooi uit maar niet te veel zodat je een te veel afgesloten boilie krijgt. Tarwekiemen hebben niet echt een bindende werking, wel kan je bol gaan drijven bij te veel gebruik hiervan. Zou het zelfs in deze maanden achterwege laten omdat je zo al een goed verteerbare basis hebt en al met zaden werkt. Voor mij geen meerwaarde in deze perioden in ieder geval.

Wat zit er verder nog in je mix, want ik mis een 40% ingredienten zoals jij het nu beschreven hebt.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Erik Keereweer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-08-2012 10:29

19-08-2012 15:38

Bedankt mannen voor jullie reactie.

Het advies om polenta bloem te gebruiken i.p.v grove polenta heb ik al eerder gehad. Maar heeft dit daadwerkelijk invloed de bovengenoemde problemen.
Heb ook ergens gelezen dat grove polenta beter z`n werk doet in een langere termijn boilie (om te voeren dus) dan polentabloem.

Ik heb inmiddels 5 kg grove polenta aangeschaft t zal zonde zijn deze niet meer te gebruiken. Zou ik dus bv tarwe 15%, 15% soya, 20% grove polenta kunnen doen in de mix waar ik nu mee werk. De grove polenta neutraliseert in deze basis, als het goed is de teveel aan bindkracht van de andere 2. En het hard de boilie ook nog iets uit.

Maar ok er is mis. gewoon te veel binding door ook het te hoge percentage ei-compound. Die maar eerst naar benenden halen. 9 a 10 % dus.

De reden dat ik hier niet heel me droge mix neerzet mag duidelijk zijn.

Het gebruik van tarwekiemen is puur voor de doorloopsnelheid en kan denk ik nooit kwaad in een voedingsrijke boilie ook in deze tijd van het jaar.

Nogmaals bedankt voor het gegeven advies. En meer is altijd welkom.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

19-08-2012 16:09

Nee de reden dat jij de rest van de mix niet wil noemen is mij niet duidelijk. Jij vraagt om hulp dus mogen wij toch openheid van de feiten verwachten? Denk nou niet dat je het ei van Columbus in je mix hebt zitten.

Verder vooral niet luisteren naar adviezen en gewoon jou ding doen als je denkt dat het goed is.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Erik Keereweer
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-08-2012 10:29

19-08-2012 16:47

Hmmm wauw......

Denk dat je slagzin die je onder je antwoorden zet hier wel van toepassing is.

Sorry.....dan maar

Vriendelijke groet Erik
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

19-08-2012 18:01

Je wilt geholpen worden maar zonder inzicht van zaken te geven. Je krijgt van verschillende mensen te horen dat je beter polentabloem kunt gebruiken en toch wil je met grove polenta aan de slag gaan. Wil je wel geholpen worden? Misschien zit er wel iets anders in de mix wat dit veroorzaakt? Heb al de gekste dingen gezien dus...

Laatste poging:
De boilies zijn te hard, taai en rubberachtig zeg je. Polenta en andere griessoorten harden nu eenmaal goed uit en blijven om vocht vragen, daarom gebruik ik liever ook niet meer dan 10% ervan. Beter is gewoon polentabloem ( dat neutraliseerd ook )te gebruiken en nog beter de basis die ik je al eerder gaf. Probeer dat eens en je zult versteld staan. Met 20% polenta ga je het probleem alleen maar verergeren.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

20-08-2012 09:50

Basemix is polenta, soya, en gries.

Als je die als basis pakt draait het perfect.
Je kunt ze in gelijke delen verdelen en er 25% van iets anders aan toevoegen.

Gr,
Plaats reactie