Tijgernoten vers uit de pan = betere vangst?


Nick de Rooij
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-05-2012 11:34

28-08-2012 16:58

Ik lees overal dat mensen ook (bij) voeren met Tijgernoten.... dit zou ik nooit doen. Een tijgernoot kan de karper namelijk niet verteren. Wat gebeurt is dat hij de tijgernoot op eet en dan in bv 4 stukken bijt en dat die 4 stukken ook weer zijn lichaam verlaten. Daarna eet een ander karper dat weer op en krijg je hetzelfde proces opnieuw. Tijgernoot is absoluut lekkernij voor de karper maar deze kan zoals ik al zeg het niet verteren en is dus ook snel verzadigd na het eten van deze noten. Gebruik de tijgernoot dus allees als haak aas en voer bij met particles. Anders verpest je heel je stek vooral bij langere sessies en de plas wordt er ook niet beter op omdat de tijgernoten uiteindelijk weg rotten.

Gr.
Nick
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

28-08-2012 17:31

Hoi Nick,

Hoe kom je erbij dat een tijgernoot niet verteerd kan worden door een karper?
Ik heb dat namelijk nog nooit gehoord :o
Het is niet bedoeld als kritiek ofzo maar ik ben gewoon benieuwd.
Nick de Rooij
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-05-2012 11:34

28-08-2012 22:49

Hi,

Ik heb gesproken met John ( eigenaar van Trois Fontaine) welke dit onderzocht heeft op zijn eigen water.
Hij merkte tijdens zijn onderzoek ook dat het water stil viel na het voeren van tijger noten. Nu ben ik sowieso
Geen fan van veel voeren dus ik gebruik de tijgers alleen als haak aas en dat werkt perfect met wat hennep en
Duivenvoer.

Gr.
Nick
Nick de Rooij
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-05-2012 11:34

29-08-2012 08:00

Nu zeg ik trouwens niet dat het woord van John heilig is hoor maar het verhaal wat hij had zat heel goed in elkaar. Zo was hij ook 1 van de eerste vis wateren waar een weerhaakloze haak verboden werd. Dit omdat een weerhaakloze haak veel meer schade aanricht bij een vis dan een haak met weerhaak.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-08-2012 08:19

marge op bollen bij hem is groter zeker?

OK ik ben neit begonnen. Stel dat dear sjon gelijk heeft en tijgers niet verteren. die karpers moeten dan na een week de geeuwhonger hebben en vanzelf de kant op springen.

Klepel, klok. Karper kraakt noten. Delen van die noten passeren het darmstelsel zo snel dat deze onverteerd uitgescheden worden geweest.

De karper voert dus zelf. Laat nu net die hele kleine stukjes precies... laat maar ga niet alles verklappen. crush?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-08-2012 09:15

Nee je hebt me niet overtuigd met dit verhaal.

Ik heb het nooit zo op beweringen van beheerders van betaalwateren ( de slager die z'n eigen vlees keurt verhaal ) dus ik ga liever op m'n eigen bevindingen af.

Ik vis al heel lang met tijgernoten en heb hier ook regelmatig ( soms ook stevig ) mee
gevoerd en gevangen. Regelmatig gehad dat karpers wel wat kleine stukjes tijgernoot op m'n mat achterlieten
maar nog nooit hele tijgernoten.
Nick de Rooij
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-05-2012 11:34

29-08-2012 09:44

Heb ook niet beweert dat de tijgernoten heel blijven, ze kauwen deze in stukjes en die stukjes verteren dan niet volledig en 1 tijgernoot verlaat de vis dus in meerdere stukken. Dus bij meerdere tijgernoten vermenigvuldigd dit process.

Punt blijft dat veel voeren met tijgernoten of kikker erwten of elk soort moeilijk verteerbaar voer de vis verzadigd en deze dus minder tot niet meer verder aast. Maargoed ieder zijn ding hierin, ik zou zeggen struin de engelse fora eens af op "digest tigernuts" dan zul je zien dat dit door heel veel mensen beaamd wordt.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2012 10:04

Nick,

Dat het door veel mensen beweerd wordt, maakt het helaas niet waar. Ook al zeg ik op voorhand niet dat niet waar zou kunnen zijn.
Heel vaak is het probleem, dat iemand iets beweert en dat dit zo verdomd logisch klinkt dat je het wel moet geloven. Ik heb geleerd, m.n. in de karperscene, dat er na een tijdje iemand komt die beweert het 100% tegengetelde en ook dat kan verschrikkelijk logisch klinken ...... zo erg dat het ook wel waar MOET zijn. Maar dat kan natuurlijk niet!

Aangezien wij nooit in een lab omgeving vissen, dus niet reproduceerbaar, kunnen wij eigenlijk nooit echt goed conclusies trekken. Dat je op een andere hengel, andere dag of wat dan ook andere resultaten krijgt zegt helemaal NIETS de omstandigheden zijn verschillend dus iedere conclusie kan de prullenbak in.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

29-08-2012 14:53

Even van uit de karper gedacht. Zou het beest de moeite nemen om veel nootjes naar binnen te werken als hij hier helemaal niks aan voedingswaarde uit kon halen? Ik denk het niet. Partikels worden in het algemeen vaak maar half verteerd en belanden vaak (onder stress) als pulp op de mat.
Nick de Rooij
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-05-2012 11:34

29-08-2012 14:58

gijs beuningen schreef:Even van uit de karper gedacht. Zou het beest de moeite nemen om veel nootjes naar binnen te werken als hij hier helemaal niks aan voedingswaarde uit kon halen? Ik denk het niet. Partikels worden in het algemeen vaak maar half verteerd en belanden vaak (onder stress) als pulp op de mat.


Leg mij dan ook even uit waarom er karpers gevangen worden op mais van plastic.......
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-08-2012 17:34

Omdat je rig al geprikt heeft, voor de vis het als oneetbaar heeft aangemerkt en de hele reutemeteut uit heeft gespuwd...daarom
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

31-08-2012 09:19

Martijn Nederpel schreef:Omdat je rig al geprikt heeft, voor de vis het als oneetbaar heeft aangemerkt en de hele reutemeteut uit heeft gespuwd...daarom


Precies, een karper zal (afwijkend) haakaas wel in de bek nemen uit nieuwsgierigheid. Maar dat een karper een grote hoeveelheid voedesel opneemt zonder dat hij daar iets van voedingswaarde uithaalt lijkt me dat sterk.