welke bolie voor beginner


danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

22-07-2012 17:50

beste karpervissers

ik ben beginnent karpervisser en ben nu een paar sessies weg geweest van minimaal 4 tot 8 uur en niks van aanbeet of dergelijke gehad heb het geprobeerd achter het cbr en op de kuil en op de mark in prinsebeek ik gebruik nu 2 soorten bolies top rod en van nash beide strawberry tevens op met pop up geprobeert van deze merken heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en wie weet er een goed merk van bolies?

alvast bedankt

mvg danny
Marc Groeneveld
Berichten: 125
Lid geworden op: 05-08-2011 23:41

22-07-2012 18:07

Is je montage allemaal in orde?

De Kuil is een moeilijk water zeker als je beginnend karpervisser bent, hier is het dan heel normaal om een aantal keer te blanken.
Op de Mark vang je overdag erg weinig, s´avonds heb je hier meer geluk.
Het hoeft dus niet aan je aas te liggen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-07-2012 09:33

precies het aas is meestal wel in orde als je gewoon standaard zakken koopt.

ik zou eerder je montage (rig) en alles nachecken.

ook is het zo dat je ook even op onderzoek moet gaan om een goede plek te vinden en niet zomaar uitgooien/varen..

misschien lig je wel op een verkeerde plek, want het is niet zo van ik heb een karperhengel en wat boilies en ik gooi hem er in en vang vis..

dan zou je toche cht op voorns moeten gaan ;)

succes!
Oja joh!!!
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

23-07-2012 21:52

Dank voor het meedenken

Ik gebruik kant en klare onderlijnen dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me denk inderdaad goed zoeken naar de juiste plek

Mvg danny
joep van der roest
Berichten: 33
Lid geworden op: 24-07-2012 18:20

30-07-2012 21:42

ik gebruik een mix van fish pineapple seeds en roasted nut ook nog niks gevangen :P maar de aanhouder wint
( 20 mm)
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

30-07-2012 21:52

paar dagen een voerplekje aanleggen, paar kilo duivenvoer, kilotje hennep (kemp) en handje gebroken bollen aan wagen, ken het water niet, maar een voerplek zal zeker je kansen vergroten.

En natuurlijk genoeg pop-ups bijvoeren :D
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-07-2012 22:09

Er worden vissen gevangen op plastic lego blokjes !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
joep van der roest
Berichten: 33
Lid geworden op: 24-07-2012 18:20

30-07-2012 22:12

serieus??? hoe kan dat nou weer dan moeten ze wel eerst in een geur ding zijn gedoopt denk ik?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

31-07-2012 00:35

Nee hoor :)
Je moet je gewoon niet te druk maken of je wel de juiste bollen gebruikt , zoek het eerder in je algehele presentatie .
Echter zijn er wel degelijk wateren waar bepaalde vissen ronde bollen negeren , om deze te willen vangen zul je ze tog echt anders moeten benaderen .
Maar dat is voor latere zorg , laten we eerst eens zorgen dat je uberhaubt een vis vangt ..
Ga je ook snachts ? Probeer eens andere tijden ..

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

01-08-2012 23:25

S'nachts ga ik nog niet heb geen tent en Stretcher en aangezien ik beginner ben wil ik me eerst orieenteren op hoe of wat en alles bij daglicht/schemer doen ik vis vooral smorgens s'middags en s'avonds tot een uur of 11

Mvg danny
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

02-08-2012 20:30

Danny goed zoeken naar de juiste plek obstakels zoals overhangende bomen boomstronken rietkragen bruggen en noem maar op zijn altijd goed
wel zorgen dat je er ver genoeg vanaf ligt om de vis te kunnen blokken
verder voeren kan nooit kwaad maar zou de ochtendjes en avondjes pakken werkt toch vaak Het beste

Greetz jari
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-08-2012 12:53

Beginners vang je het best met bling bling, dus de felste kleurtjes
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-08-2012 16:14

Danny,

(een) Kennis vangt vaak meer.., dan zomaar alles kopen en gaan vissen. Verdiep je eerst in het hoe en wat. En ja, dan wordt het bijna werken :wink: ...

EERST PEILEN DUS! je moet nl wel weten waar/hoe diep je daar vist. Voeren kan natuurlijk ook geen kwaad en dat kan met een 100 bolletjes een dagje of twee, drie ook al veel verschil maken.

..Een seizoen of 3, 4 terug hebben een paar mensen, met een bol die ik toen een tijdje verkocht, op de kuil gevist en leuk gevangen. Een vismeelbol doet het daar wel. Dus echt met wat vismeel en niet alleen het geurtje zoals met die aardbeiloze bollen waar je nu mee vist. Ik zou dus voor een vismeelhoudend freezertje (=diepvriesboilie) gaan.

Oooof.., een thuisbouw bolletje (krijgen we weer met werk te maken).

Simpele variant van 'n niet te voedzame thuisbouw vismeelboilie;

1kg Sojameel
1kg Maismeel
1kg Tarwegriemeel
1kg Vismeel

Goed mengen en dan per 10 eitjes;

15ml zonnebloemolie
1 eetlepel zout

Vervolgens net zoveel mix toevoegen tot je een stopverfachtige bol deeg hebt (ook tussendoor een beetje laten rusten en ff laten intrekken)

En dan de bol deeg met een deegroller plat rollen en met een mes in blokjes snijden en hier (evt) balletjes van rollen. Pan met water aan de kook brengen en een hand vol boilies in het water gooien (moet blijven koken). Wanneer de boilies (to boil = koken) boven komen 30 seconden doorkoken en vervolgens met een schuimspaan (of lepel) eruit halen. 1e boilie doorsnijden om te kijken of de kern goed gekookt en hard is. Dan op een handdoek leggen, 12 uurtjes drogen (droge, warme plek, voor 't uitharden) en vervolgens voeren of invriezen...

Maar ik ben bang dat die thuisbouwbol te veel hoop vanuit mijn kant is 8) ...

PS; Ik had toen begrepen dat er op de kuil best wat brasem zwom en denk dus niet dat duivenvoer zo'n goed idee is!

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

04-08-2012 00:38

Denk dat je het beste het advies van Marco kan opvolgen, als je de boilies draaien teveel werk/gedoe vindt kan je ook een freezerbait (vismeel) op (internet) kopen!
Tight Lines !
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

04-08-2012 18:43

Ok en hoe kan je dan peilen? Bolies zelf maken is idd een idee maar heb daar helaas op dit moment geen tijd voor aangezien we pas een kleintje hebben wat voor merk bolie van freezerbait adviseren jullie dan ik zit af en toe op kanaal en de rest gewoon de slootjes in onze wijk

Mvg danny
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 19:03

Ik schreef al

Kennis vangt vaak meer.., dan zomaar alles kopen en gaan vissen. Verdiep je eerst in het hoe en wat. En ja, dan wordt het bijna werken ...


En vervolgens vraag je gewoon

Ok en hoe kan je dan peilen?


Sorry hoor Danny.., beetje triest!

Wat dacht je van zelf opzoeken, lezen en proberen :-? !.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

04-08-2012 23:29

Dat is niet triest hoor kerel dat is gewoon een normale vraag toch? Jij begint erover dus vraag ik aan een kenner hoe doe je dat dus met andere woorden wat heb ik nodig hoe doe ik dit het beste. Maar prima vraag al niks meer als je al niks meer kan vragen omdat je anders triest ben als je wat info wil is het alleen triester dat er dan zo word gereageerd

Mvg danny
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-08-2012 23:42

danny van gool schreef:Dat is niet triest hoor kerel dat is gewoon een normale vraag toch? Jij begint erover dus vraag ik aan een kenner hoe doe je dat dus met andere woorden wat heb ik nodig hoe doe ik dit het beste. Maar prima vraag al niks meer als je al niks meer kan vragen omdat je anders triest ben als je wat info wil is het alleen triester dat er dan zo word gereageerd

Mvg danny


Danny, vat het woord triest nu eens niet triester op dan het is bedoeld, peilen is een van de basis handelingen en waarschijnlijk vraagt Marco zich af wat je wil gaan beginnen als het peilen al vraagtekens oproept.
Ik persoonlijk zou je willen adviseren eerst eens met een penhengel aan de gang te gaan, op die manier kun je jezelf al een schat aan basis vaardigheden eigen maken en is de overstap naar het statisch vissen een stuk eenvoudiger.
groet Herman
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

05-08-2012 00:04

Marco Mostard schreef:Danny,

..Een seizoen of 3, 4 terug hebben een paar mensen, met een bol die ik toen een tijdje verkocht, op de kuil gevist en leuk gevangen.


Was dat het seizoen toen de kuil ff ge-luc-ed werd?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 08:21

Geen flauw benul water er daar gebeurde, ik kwam/kom er zelf niet. Weet wel dat hij (en geloof z'n maatje) een stek aanhield en hij heeft toen wat foto's laten zien.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 08:34

danny van gool schreef:Dat is niet triest hoor kerel dat is gewoon een normale vraag toch? Mvg danny


Nog even mijn citaatje;

Verdiep je eerst in het hoe en wat. En ja, dan wordt het bijna werken :wink: ...


Je wordt toch met antwoorden op weg geholpen. Wat jij wilt is dat het voorgekauwd wordt. Een beetje Googelen misschien en daadwerkelijk zelf zoeken (werken)..!?

Nogmaals...
Kennis vangt vaak meer.., dan zomaar alles kopen en gaan vissen.


..je koopt je aas, je koopt je onderlijnen... Dat is de omgekeerde leerschool Danny. Geeft geen voldoening en leer je niets van.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 08:42

@Herman,

Goed advies betreffende het pennen (liefst nog op voorn met de vaste stok)!

En Herman.., ik gaf 'em al aan dat er ook zelf wat voor gedaan moet worden. Ik hoef toch geen afbeeldingen een een halve pagina aan tekst te gaan creeëren terwijl alles via Google voorhanden is.

Moeite in je hobby steken heet dat. Maar in een tijd dat we alles willen hebben en het liefst nu...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

05-08-2012 10:00

Het is niet zo dat ik alles voor gekauwd wil hebben hoor maar als je zelf wel eens google krijg je op 1 vraag 300 verschillende andwoorden vandaar mijn vraag hoe het beste. Penvissen vind ik niks aan heb 2 vaste stokken staan en het is niet zo dat ik nog nooit heb gevist is alleen een hele tijd geleden voor de karper wij visden daar jaren geleden op met alleen mais en nu wil ik dit doen met bolies vandaar mijn vraag welke bolie voor beginner

Mvg danny
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 10:14

Danny,

In de boekhandel ligt momenteel het volgende boekje;

150 vragen over karpervissen. En weet je wat het leuke voor je is.., de antwoorden staan er ook in!
Had zelf gehoopt dat ik met oplossingen moest komen (zit in m'n karakter). Maar ja, je kunt niet alles hebben.

De uitgave is van het blad Karper en kost 3.95 euro..

En jawel, bekijke en lees vraag 3 aandachtig; ..Peilen..!

Nu ben ik er klaar mee Danny.., succes.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-08-2012 10:14

Danny, zoals je al zegt, 1 vraag, 300 antwoorden, 300 verschillende mensen, 300 verschillende manieren van vissen, verschillende wateren, verschillende omstandigheden.
Er is geen universele, standaard manier om karper te vissen, karpervissen is een uitnodiging tot onderzoeken, proberen, aanpassen en zo verder, met als resultaat je eigen ding, helemaal van jezelf, hoe mooi kan het zijn?