Tijgernoot : houdbaar na schimmel-laag ?


Plaats reactie

Tijgernoot : houdbaar na schimmel-laag ?

Zodra er " schimmel " op staat gebruik ik mijn tijgers niet meer
8
36%
Ik ververs mijn water zodra er " schimmel " opstaat en blijf ze doorvissen
2
9%
Ik probeer ze zo snel mogelijk op te maken als er " schimmel " opstaat ook ook een paar dagen daarna nog
2
9%
Ik bevis mijn tijgers na 8 maanden nog maar schep het "schimmel " er wel vanaf .
4
18%
Ik vries mijn tijgers in
6
27%
 
Totaal aantal stemmen: 22
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-07-2012 20:18

Ter "onderzoek" ben ik benieuwd hoelang jullie , jullie tijgers bewaren .
Dan doel ik niet op invriezen maar het in een afgesloten emmer .
In de poll staat 8 maanden dat kan dus ook 4 maanden zijn .

Onderbouwing is gewenst , ik benieuwd wie wat doet en waarom .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

02-07-2012 20:26

Optie 1.

En dan puur omdat ik zelf ook niet van beschimmeld en verzuurd eten houd, dat is niet goed voor ons. We worden hier ziek van en lijkt me dat dit ook niet goed voor dieren is.

Ik weet dat anderen er anders over denken en dat mag ook, maar de opmerking als 'je moest eens weten hoeveel schimmel en bacteriën we eigenlijk eten' gaat hier niet voor op. Hetzelfde geldt voor opmerkingen over de kazen van onze Franse vrienden, dat is inderdaad schimmel maar gecontroleerde schimmel..

Dit 'voedsel' is beschimmeld omdat het is gaan rotten doordat het te lang in de buitenlucht heeft gestaan.

Ik zou graag eens weten wie van die schimmeldrap vissers zijn eigen boterham met vleesbeleg die beschimmeld is nog opeet??? Ik gok op 0,0%...

Wees dan ook zo eerlijk voor de vissen en voer het ze niet... Maar goed das mijn bescheiden mening...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

02-07-2012 20:44

toevallig had ik zelf tijgernoten een tijdje in een bakje laten staan (kleine portie) wel lucht dicht maar, na 1 a 2 weken komt er inderdaad een witte laag, ik ben niet bekend met dit verschijnsel dus ik kan geen conclusie trekken maar wel een waarneming ook kon ik een zure geur waarnemen, dit rook niet bepaald lekker en heb de tijgernoten ook geproefd en die waren ook zuur qua smaak geworden. het was maar een bakje tijgernoten dus heb ze maar weg gegooit.
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

02-07-2012 21:25

Als ik tijgers over heb na een tijdje voeren + vissen en ik ga op de korte termijn vries ik ze altijd in. Zo heb ik altijd een voorraadje voor een ongeplande sessie.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-07-2012 22:10

Ik pletter ze weg. Ik ben fan van vers gekookte tijgers zonder slijm als het kan. Als ik ze een paar dagen goed wil houden ververs ik het water.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

02-07-2012 22:32

Zwarte en groene schimmels zijn giftige en dus ziekteverwekkende schimmels, enkele zelfs zo hardnekkig dat ze dodelijk kunnen zijn.
Witte schimmels daarentegen hebben een smaakverrijkende en soms genezende werking, denk hierbij aan bijvoorbeeld de bekende schimmelkaas en penicilline.
Zoals reeds eerder werd opgemerkt is de schimmel die ontstaat op onze tijgernoten een witte schimmel dus is het aannemelijk dat deze een onschuldige soort is.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

03-07-2012 17:52

Hoi Eus,

Ik ben wel erg nieuwsgierig waarom jij die slijmlaag niet wil :D
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-07-2012 18:45

Laag eraf scheppen, flink omspoelen en even opnieuw aan de kook brengen. Prima te gebruiken nog..

Of zou het daardoor komen dat de brasems mijn tijgernootjes wel lustten van het weekend?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

04-07-2012 18:11

Als ik veel maak, na het afkoelen in porties de vriezer in. Vis het liefst met verse noten, dan zijn ze ook superzoet (ook zonder suiker erbij). Soms met slijmlaag ook maar niet langer dan een dag met dit weer anders worden ze weer zuur, vind ik persoonlijk niks.
En met de voerboot vind ik het slijm een drama omdat het erg moeizaam lost.

Gr marcel.
Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-07-2012 23:59

Oke,

Wat IS de oorzaak van de schuimlaag?
Is dit een schimmel, zoals velen van jullie denken, of is dit het resultaat van het ontstaan van boterzuur?
Als het geen schimmel is, maar de reactie van de tijgernoot (lees aardappel) met zijn vele suikers? En als het dan echt boterzuur is, wat je overgens kunt maken door een aardappel (inclusief schil) in een laagje water te zetten met suikers toegevoegd. Het laagje water tot halverwege de aardappel geeft meeste resultaat. Ik ga ervan uit dat het boterzuur is, het ruikt exact hetzelfde, en dus een ENORME aantrekker van karper (zie onderzoekje Daniel).

Mogen jullie raden wat ik er mee doe :-).

Vroeger, weckten we groenten of we zetten het onder zuur om bederven tegen te gaan .........

Misschien is ons idee m.b.t. schimmel en dus niet goed voor de karper wel helemaal verkeerd. Ik vis al jaren met tijgernoten en soms echt enorme voercampagnes als test, de wateren waar ik dit deed lagen echt geen dooie karpers in hoor, niet na een dag of zelfs maar na jaren. Wat slecht? Wie bepaald dat?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-07-2012 08:16

Hmmmm een duidelijk groot verschil is er niet .
De een gaat links waar de ander weer rechts gaat .
Dit trekt MIJ nog niet over de streep .

Zijn er ook mensen die deze " schimmel " krijgen zonder dat de emmer lucht dicht is afgesloten en koel heeft gestaan ?

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

06-07-2012 09:45

Als je je emmer tot de rand met water vult en er daarna een deksel gebruikt zul je zien dat er geen lucht in de emmer, als dat zo is krijg je ook heen schimmel.

gr,
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 12:09

@Dave,

Gaat hij dan wel schuimen? of zuur ruiken?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

07-07-2012 12:40

De vloeistof word gewoon dik ( het slijm)
omdat er geen lucht bijkomt gaat het niet schimmelen.

Ik laat de tijgers nooit zo lang staan dat het zuur word.

Gr,
Plaats reactie