Probleempje met tijgernoten...


Plaats reactie
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

06-06-2012 18:57

Beste mensen,

Mijn vrouwtje was vandaag zo lief om tijgernoten die 48 uur hadden geweekt voor me te koken, aangezien ze toch vrij was vandaag.
Helaas heb ik haar niet verteld dat ze dan de tijgernoten terug in de ton moest doen met het kookwater.
Dus heeft ze de noten afgegoten in een vergiet en "droog" terug in de ton gedaan.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik hier vers water op doen zodat ze toch onder water staan, of kan ik ze ook zonder water bewaren?

Groeten, Frank.
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-06-2012 19:02

Nope, helaas..

Wat je wel kunt doen is er vers water bij doen en wat meer koken. Dat kan in mijn ogen bij tijgernootjes niet al te veel kwaad, soms tot een uurt of anderhalf gekookt.

Het water daarna wel meegieten in de ton en een paar dagen vanaf blijven.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

06-06-2012 19:11

Dankje Sven,

Het was eigenlijk mijn bedoeling om er 2 dagen mee te voeren, en er vrijdag mee te gaan vissen.
Zou ik dan nu met de helft van deze noten kunnen voeren, en de rest opnieuw koken vanavond en laten staan tot vrijdag?
Of moeten ze heel die noten niet op deze manier? Eerste keer dat ik echt met noten ga vissen...
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-06-2012 19:43

Als je de noten proeft zul je ervaren dat ze lekker zijn kort na de bereiding.
De noten die je wilt laten slijmen kun je nu vergeten, weg doen hoeft niet maar dan moet je wel snel zijn.
Ik weet dat de noten kort na de bereiding goed kunnen zijn of zodra ze veel slijm hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

06-06-2012 19:57

Dankjewel Douwe,

Is het dan een idee om vanavond een gedeelte te voeren, en de rest in te vriezen tot morgen en overmorgen?
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-06-2012 19:59

Hoeft niet,gewoon laagje water en kan je er een paar dagen mee voorruit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-06-2012 20:01

Inderdaad je hoeft niet in te vriezen, kan wel invriezen vernietigd de structuur en dat hoeft ook niet verkeert te zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

06-06-2012 20:32

Ok, hartstikke bedankt jongens.

Ik ga het laagje water van Leen maar proberen want de vriezer zit zoals gewoonlijk alweer bomvol.
Dan zal ik het wel redden tot het weekend :).
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

06-06-2012 22:13

doe ze zelf altijd na het koken afgieten. laat ze wel na het koken 3 uurtjes staan in de pan en daarna afgieten. gooi ze na het afgieten op een handdoek en dan goed laten drogen en in een emmer.
flinke scheut zonnebloemolie erin en ff schudden. kan je ze zo,n 4 dagen goedhouden en ruiken lekker zoet en een beetje boterachtig. en het vangt ook nog :)
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

07-06-2012 09:43

je kan ze gewoon (als ze goed gekookt zijn) droog wegzetten. Uiteraard wel binnen een week gebruiken, maar eerst wel even opnieuw op de week zetten!

Ik doe het zelf ook als ik naar Frankrijk ga. Ik bereid 10 tot 15kg noten (geweekt en gekookt) het water gooi ik weg en droog ze. Daarna kan je ze wat flavouren (ik gebruik stroop, suiker, olie en flavour) maar dat hoeft op zich niet. Dit stop ik in emmers en neem het gewoon mee naar Frankrijk. Als ik ze daar nodig heb zet ik ze 1 voor 1 op de week, meestal 1 of 2 dagen. De nootjes zuigen zich gewoon weer vol en kan je ze gewoon gebruiken. Je kan er voor kiezen om ze nog een keer kort te koken, maar of het echt nodig is...

Altijd maar dat gezeur over slijmen... Ik gebruik mijn noten bijna altijd zonder slijm, ik breek dit proces zo snel mogelijk af. Ik gebruik zoveel suikers ect dat het soms een stroperig goedje word beter dan dat smerige slijm. Ik heb echt geen verschil gemerkt tussen "schone" tijgers en "geslijmde" tijgers. Ze vangen net zo goed. tenminste op wateren waar ik vis. Misschien dat het dressuur doorbrekend kan zijn ofzo... Maar voor mij heeft het nut zich nooit echt bewezen. Kijk misschien dat andere karpervissers een andere ervaring hebben. Maarja als jij 1 of 2x vist met geslijmde tijgers en je vangt wat vis (ga je misschien denken dat de tijgers MOETEN slijmen om vis te vangen) maarja als je al 20 jaar tijgernoten gebruikt en er altijd mee vist, ga je zelf inzien dat het weinig effect heeft...

Maar goed das mijn mening!

Groet
Alex
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-06-2012 10:37

Alex goede reactie kerel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-06-2012 11:52

Ik heb een emmerke staan, die me toch een partij zuur ruikt! Wat daarmee te doen? Kiepen of gewoon mee voeren, vissen en vangen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-06-2012 23:24

Dat roep ik al jaren Alex maar iedereen lult mekaar maar na dat die noten per sé moeten slijmen. Bull shit. Verse noten vangen net zo goed als het niet beter is.

Bovendien is dat slijm allerlei suikers, olie en weet ik wat meer dat de nootjes loslaten, zou je dat niet liever op je stek hebben dan in je emmer?

Marc, ik zeg in de kliko ermee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-06-2012 00:37

Dus een boilie dip is ook gewoon onzin?

Het is handel en we vangen er niets méér of minder mee!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

08-06-2012 06:44

Er moet niks....dus ook slijmen niet, maar mijn ervaring is dat tijgers met slijm beter vangen, vooral als je uitvaart/loopt en zorgt dat er een soort slijmgordijn over je stek ligt, werkt in mijn ogen als een soort drugs 8)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-06-2012 09:20

Ja peter, een boiliedip is ook gewoon onzin. Zodra je boilie in het water komt is 95% van je dip er af gewassen. Als je het over een soak hebt dan wil ik wel zeggen dat het een meerwaarde heeft.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-06-2012 09:37

precies gewoon weer een laagje water er in en je kan ze gebruiken, zelf doe ik dat ook als ik vrijdag een sessie doe dan gaan ze maandag op de week en woensdag op de kook...
na het koken laten staan tot het water koud is dan afgieten en schoonwater erin en dan vrijdag gebruiken ;)

@Marc,

opzich zou het wel kunnen, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, eet jij spullen die zuur ruiken?
nee toch?,... dus waarom dan wel aan de vis voeren??
gewoon kiepen die zooi en nieuwe maken.

Succes!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-06-2012 11:40

Oke emmerke kiepen, deal!
Echter, is dit een 'redelijk' nieuwe batch uit een nieuwe 25kg zak. De vraag is dus is het toeval, verkeerde zak? Dat soort dingen.
Ik heb gisteren een nieuwe emmer in de week gezet en eerst maar eens deftig lopen spoelen, hopelijk biedt dat soelaas.

@R de Winter, augurken?

M.b.t. boilie dip, daar ga ik blind met de mannen mee daar 'spoelt' t meeste inderdaad van weg du moment dat de handel het water raakt. De vraag is, wat er vervolgens gebeurd :-)
Is het een dikkere drab die er afspoelt en langzaam oplossend naar beneden zakt?
Is het een oliebased dip, die een mooie staande kolom geurstoffen afgeeft?
Is het zinkend op water basis? die heel mooi voor een horizontale verspreiding zou kunnen zorgen.

Dus ik ga mee in het snel afspoelen, ik ga niet spoorslags mee in het nutteloos zijn.

Soak, dus niet ff dippen, kan iig een manier zijn om de handel wat beter bij je plekkie te krijgen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2012 11:47

@Alex,

Hoe breek jij het proces 'zo snel mogelijk' af? Ik wil ook liever geen slijmnootjes maar weet niet hoe.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

09-06-2012 13:16

mark na het koken afkoelen en meteen nieuw water overgieten.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

09-06-2012 13:40

Marc Schrikkema schreef:
@R de Winter, augurken?


ruiken die zuur dan ?? of dacht dat die juist zuur proeven??
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

10-06-2012 22:20

kun je eigenlijk ook met enkel geweekte tijgernoten vissen/voeren ??....want na 5-7 dagen weken zijn ze net zo groot dan gekookt, en smaken ze ook hetzelfde
piron stoop
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-07-2006 12:21
Locatie: Nijmegen

10-06-2012 22:43

Nee dat kan niet!
Door het koken zorg je ervoor dat de tijgernoten niet meer kunnen kiemen. Als je ze dus niet kookt, kunnen ze op plekken gaan kiemen waarvan je het niet wil. (in de buik van de karper dus)
Stop maar eens wat geweekte tijgers in de grond, na een tijdje zullen er groene sprieten boven komen, en een paar maanden later heb je verse tijgers onder de grond.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-06-2012 14:59

Marc Schrikkema schreef:@Alex,

Hoe breek jij het proces 'zo snel mogelijk' af? Ik wil ook liever geen slijmnootjes maar weet niet hoe.


Klopt het antwoord was al gegeven. Ze uit hun kookwater halen en het water verversen, dit om de x aantal dagen doen (afhankelijk van temperatuur buiten). Maar zoals eerder gezegt, ik kook en gebruik de eerste paar dagen alle gekookte noten die ik op hun orginele vocht heb staan. Dan heb ik dus gekookte tijgers zonder vocht (of met flavour/olie) die ik zodra ik ze ga gebruiken weer 1 a 2 dagen op de week zet. (hiermee kan je ook weer niet te lang mee wachten) want ze drogen compleet uit, en zeker als het warm is. Dan is opnieuw even kort koken beter, maar of het nodig is... Meestal op de week trekken ze snel weer vol met vocht.

Groet
Alex
Plaats reactie