voerbal maken van particels


Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

15-08-2012 15:27

wat trouwens een zeer goede binder is, in je groundbait, TTX.
Je kan het in grove vorm kopen, stukjes koek, laten weken in warm water en door je voer doen, maar ook in gemalen vorm, is iets makkelijker voor je groundbait. (grondvoer...)

TTX niet te veel gebruiken anders vallen je ballen niet meer uit elkaar. Je kan ook vrij simpel een kant en klaar feedervoer nemen maar ik vind zelf maken altijd leuk.

Ik zou als groundbait eens proberen:

200 gram broodmeel
200 gram maismeel
300 gram beschuitmeel
200 gram koekjesmeel
100 gram gemalen ttx

Dan heb je al een stevig voer. Hier kan je veel partikels in verwerken. Havermoutvlokken gewoon uit de supermarkt zorgen ook voor wat effect, het beschuitmeel geeft ook mooie opstijgende en neerdalende stukjes.

Eigelijk kan je elk kant en klaar voer nemen. Ik ben ook fan van vloeibare binders, melasse bind aardig mee, maar wat heel erg goed bind is geblendeerde zoete mais uit blik.

Wil je donker voer, dan copra melasse in je voer toevoegen, heb je visboilies, zou je een deel vismeel kunnen toevoegen, enzovoorts....stroopwafelkoekjesmeel bind ook gigantisch en is erg zoet....eindeloze mogelijkheden. Wel zoveel mogelijk partikels in doen, hennep, pellets, enz.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-08-2012 17:13

Paneermeel / partikel bollen ter grote van een golfbal.

Paneermeel kost weinig, 20 cent per 400gr oid, en is een hele goede binder.
Formaatje golfbal, of zelfs kleiner, is makkelijk met een kattepult weg te schieten en van een paar kilo aan paneer /partikelbollen kun je een behoorlijke oppervlakte voeren. Dit zorgt er voor dat de vis moet zwemmen en niet op een paar grote hopen gaat liggen schranzen.

Evt. vissen met een kleine method bol.

Bij die ijsblokjes een kiezel toevoegen. Zinkt als een... kiezelsteen.

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).