Wormen


Plaats reactie
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 14:46

Hoi ,
Ik ben eigenlijk heel dit jaar al aan het blanken en aangezien ik deze week toch thuiszat omdat ik ziek was heb ik heel wat zitten lezen over het voedsel dat de karper opneemt in deze tijd van het jaar.
Ik had ergens gelezen dat de karper zich nu vooral volstopt met natuurlijk voedsel maar dat ze nu ook nog niet echt heel veel eten?
Dus mijn conclusie : Met bollen ga ik nou lekker niets vangen..
Dus wou ik morgen nog maar eens een nachtje gaan maar dan met wormen.
De kebab-rig sprak me ergens wel aan aangezien het heel veel wormen bij elkaar zijn en de karper toch houd van veel eten zonder veel te moeten zwemmen. (Gewoon ene rig met een hair van 7cm en een hele grote tros wormen eraan)
-Maar eet de karper rond deze tijd al wel zoveel dat hij zoveel voedsel in 1 keer zal opnemen?
-En vallen wormen wel te gebruiken bij het statisch vissen op karper?
-Ook zat ik nog te denken om te gaan voederen met wormen , maar kruipen de wormen niet in de bodem? (Ook de wormen van de hair?)
-En hoelang mag een worm inliggen voor je deze moet vervangen?

Ook zocht ik even drijvend te vissen met een tros wormen met een stukje kurk ertussen zodat ze mooi blijven drijven maar ik dacht eraan dat ik dan al wel een mooi stuk kurk zal moeten gebruiken en dit schrikt weer af.
-Ook een beetje lucht in de wormen pompen dmv. een spuit heb ik al bekeken , maar loopt de lucht dan niet gewoon weer uit de wormen?
-En is het misschien beter om met een single drijvende worm drijvend te vissen?
-Heeft er iemand anders nog een ander idee om ze te laten drijven?

Ps: heb de vragen maar in het vet gezet zodat het toch nog een beetje overzichtelijk blijft. :roll:
Alvast bedankt. :wink:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

28-03-2012 18:01

Beste Michiel,

Tuurlijk kun je vangen met wormen, maar jouw ideeen/ vragen komen op mij lichtelijk absurd over. Voeren met wormen? Wil je je helemaal een ongeluk gaan zoeken naar een pond wormen? Het is niet erg selectief en het hele bestand (baars, brasem, etc.) van het water zal er van meegenieten.

Een worm lijkt me het uitgelezen aas voor een korte instant sessie / penvissen. Gewoon een wormpje laten zakken voor een actieve karper en hangen maar.
Als je de worm toch aan een hair aan wilt bieden, lijkt me een stukje kurk prima.

Waarom spreekt een 'kebap' rig jouw aan? Vaak wanneer je een tijd niets vangt ga je over van alles twijfelen. De truc is dan vaak 'back to basic' te gaan. Gewoon op goede plekjes vissen waarvan je WEET dat er vis rondzwemt (Eerst lokaliseren dus). Dan korstondig met een niet te grote hoeveelheid voer waarvan je WEET dat het een goede instant werking heeft voeren en daarop scherp vissen met een lekker kort onderlijntje. Lijntjes slap en een beetje geduld...voor dat je het weet fluiten de fluiters hun hoogste liedje weer.

Ik zou zeggen f*ck de wormen en gebruik die dag dat je ziek thuis bent om lekker een kilootje eigendraai bolletjes te maken in moeder keuken en wat duivenvoer te weken...

Succes!
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 18:20

Thijs , natuurlijk zal heel het bestand er van meegenieten , maar echt heel veel andere vissen dan karper zitten er niet op hoor.
En zoals ze zeggen 'Vis lokt vis'.
Dus krijg ik brasem op m'n stek , zal dit ook zeker karper tot azen aanzetten vermoed ik.
En ik wil eens een natuurlijke aassoort gebruiken omdat hier toch enkel met bollen en maïs word gevist.
Het zoeken van de wormen zal wel redelijk snel gaan in de composthoop van m'n buurjongen. :lol:
Mvg.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

28-03-2012 18:27

Probeer eens maden! prop een hele tros op een korda maggot clip en klaar is kees
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 19:11

Maden zijn te duur in de winkel om ze te gaan halen en dan nog eens te bewaren.
Ik ben niet bepaald van zin om elke dag dat ik ga vissen maden te gaan halen in de viswinkel.
Ook ze zelf kweken is geen optie want dat is me nog iets te vettig. :lol:

Tegenover wormen , kan je in elke goede composthoop vinden en je kan ze zelf nog makkelijk zelf kweken ook.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

28-03-2012 19:34

maden te duur?? :o
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

28-03-2012 19:41

Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

28-03-2012 19:53

maden zijn goedkoper dan boilies.
en als je te lui bent om elke dag maden te kopen.
dan haal je toch gewoon maden voor een week.

maar weet je wat ik eens gelezen heb over maden.
dat mensen die dingen in de diepvries bewaren.
maar dan gaan ze toch dood lijkt mij ha ha
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 21:15

Okéé okéé , te duur is misschien niet het juiste woord , maar wormen zijn gewoonweg gratis , is toch nog veel beter? :P
En ik heb gewoon meer vertrouwen in wormen dan in maden , en zonder vertrouwen ga je toch niet vissen. :roll:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-03-2012 21:18

Koelkast net als wormen, maar ik hoef er thuis niet mee aan te komen, dat laat ze echt niet gebeuren. Maar gelukkig vang ik wel af en toe wat met ballen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

28-03-2012 22:07

Als je zoveel vertrouwen hebt...vanwaar dan al die vragen? Ga er dan gewoon mee vissen. Ik denk dat je van een koude kermis thuis komt. Het is heus geen wonderaas.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

28-03-2012 23:34

Thijs , hoeveel van de vroegere azen worden nu niet meer gebruikt omdat de boilie zogezegd 'het topaas' is?
De karper kent boilies maar al te goed , ook hemp , tijgernoten , pellets en al het geen wat in deze tijd het meeste gebruikt word kent hij.
Waarom dan niet eens proberen met een aas dat de karper als natuurlijk voedsel beschouwt?
Ze eten dit dagelijks vermoed ik , dus veel argwaan zullen ze er niet in hebben vermoed ik.
Oké , veel kans om witvis te haken , maar dat moet je er maar bijnemen vind ik , vis lokt vis.. En zolang de vis de stek niet te hard verstoort bij de aanslag (Wat brasem volgens mij ook niet echt doet aangezien ze direct plat gaan liggen) blijft de karper toch wel op de stek denk ik.

Dit is slechts mijn eigen mening , maar ik dacht er gewoon aan dat wormen wel een goed aas waren en wou jullie mening weten.
Ook zijn het vooral vragen over hoe ze te gebruiken , niet of je er goed op zou vangen.
Heeft dus niets met vertrouwen te maken , maar gewoon de belangrijkste details over hoelang je ze in het water kan houden etc.
Ik heb vertrouwen in het aas , maar die details moet ik toch wel weten , anders kan ik met een uitgelebberde worm zitten vissen en niets vangen , en dan is m'n vertrouwen ook voor niets geweest.
Ik dacht gewoon dat iemand hier toch wel ervaring zou hebben met wormen als aas te gebruiken.

Mvg.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

29-03-2012 19:02

Maden bewaar ik in de garage in een koelbox. Dagelijks plaats ik een nieuw koelelement en de maden zijn zo wel een aantal dagen goed te houden.

Afbeelding

Wormen zijn niet echt selectief en alle bijvangsten zul je op de koop toe moeten nemen. Wil je graag met wormen vissen dan zou je het eens kunnen
proberen met een methodfeeder en een maggotclip. Gewoon een (method)feedervoer nemen en daar wat mais en verknipte wormen aan te voegen en
dit om de methodfeeder kneden. Op de maggotclip rijg je dan vevolgens een paar wormen.

Op de andere hengel zou ik dan gewoon met een boillie gaan vissen.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

29-03-2012 22:05

David van den Berg schreef:Probeer eens maden! prop een hele tros op een korda maggot clip en klaar is kees


Kees wellicht, maar ik niet ;-). Ik deel de hoeveelheid door twee en na het eerste deel schuif ik er een piepschuimballetje op, en daarna het tweede deel maden. Komt tie lekker iets van de bodem.

Ik rijg daarbij meestal nog een worm op de haak.

Werkt goed hoor :-).
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

31-03-2012 19:08

Wormen?
Top aasje hoor.
Beste aanbieding: Injectie naald regelen en dan lucht en de worm spuiten. Betere pop-up bestaat er niet.

Maden zijn ook grandioos, vooral in de winter.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Yanniek segura
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-04-2012 16:47

08-04-2012 16:59

Je moet gewoon pennen met wormen en geknipte wormen op het moment zelf bijvoeren (1 of 2 handjes)

Maar als je statisch wilt vissen zou ik 2 levende wormen op een hair doen met een pva zakje gevuld met geknipte wormen
Plaats reactie