Boilies stomen.


Plaats reactie
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-02-2002 16:07

Ik heb eens hier wat over gelezen, boilies stomen in plaats van koken. hier door zouden boilies harder worden en beter hun smaak houden.heb jullie hier ervaring mee

Mvg Tom
Tightlines ><> ><> ><>
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-02-2002 17:28

Ik heb eens hier wat over gelezen, boilies stomen in plaats van koken. hier door zouden boilies harder worden en beter hun smaak houden.heb jullie hier ervaring mee


hey tom,

ik heb er een paar jaar geleden ook eens wat over gelezen in de karperwereld. ik ben toen de volgende keer ook gaat stomen... met een stoom"pan". opzicht zag het er allemaal leuk uit enz.

nou, mijn boilies werden niet harder! eerder zachter van binnen, en een beetje plakkerig aan de buitenkant.
de boilies blijven heel snel aan de pan kleven en plakken en ze worden niet bepaald rond. verder moet je de pan af en toe even schudden, zodat de boilies aan alle kanten gestoomd worden. helaas kun je geen grote hoeveelheden tegelijk stomen, omdat anders niet alle boilies in contact komen met het stoom, enkel de onderste boilies.

de smaak, kan ik weinig over zeggen.
ik denk zelf dat je de zoetstoffen / ed er niet uitkookt, maar dat dit in je deeg blijft zitten. Verder de geur blijft er inderdaad beter inzitten.

natuurlijk heb ik gewoon op gestoomde boilies karper gevangen, niet meer en niet minder ipv gekookte boilies. mijn mening is dat het weinig of niks uitmaakt voor de karpers, ze liggen er in ieder geval niet wakker van!
en dressuur doorbreking.... het blijft gewoon een "ronde" deegbal met een geurtje en een smaakje.

conclusie, probeer het zelf eens en je weet het hoe het uitpakt. oordeel zelf of je het vaker zal doen, of je gaat gewoon weer je boilies koken.
Joop Nijkamp
Berichten: 81
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00

25-02-2002 20:56

Dag cris ik stoom mijn boilies al 10 jaar maar heb weining last van plakken je moet 3a4 min stomen ,en je moet een grote rijststoom pan hebben als je ze eruit haalt even laten schrikken onder de koude kraan en klaar is kees en dan op een droge theedoek dan een nacht op de krant en je kunt vissen . Gr Joop
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-02-2002 21:38

Hallo,

Ook mij lijkt stomen een goed alternatief voor koken.
Altijd wordt gezegd, je weet niet wat je er allemaal uitkookt...

Bij stomen heb je daar "blijkbaar" minder last van en blijven de vitaminen, mineralen, flavours en smaakstoffen er beter inzitten.

Zou het echt zo zijn dat stomen veel beter is voor ons aas.. een stap voorruit?

Vr.Gr.

Bertil
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

25-02-2002 23:19

ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je het nu stoomt of kookt,er zullen wel net zoveel voor als nadelen zijn.
Het is gewoon je voorkeur voor wat je gebruikt.
Dat er bij het koken er van alles uitgaat,heb ik ook gehoort,maar of dat nou zoveel is,is maar de vraag?
Ik zelf vind het belangrijkste dat de karpers mijn aas kunnen waarderen!!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

26-02-2002 01:08

Ik heb eens gehoord dat ze de boilie's in de "grote boiliefabrieken" ook stomen, maar of het waar is weet ik niet. Zou best kunnen natuurlijk op een soort lopende band ofzo?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

27-02-2002 21:51

hoi tom ,
heb mijn boilies jarenlang gestoomd dit in verband met mijn mix gebruikte indertijd ingredienten die smelten tijdens het koken met stomen heb je daar geen last van dus .
je boilies bljven ook veel droger van binnen
en je voedingswaarde blijft beter behouden voor wie daar waarde aan hecht.
je boilies vervormen alleen , maar ik had daar eigenlijk geen probleem mee vond het wel beter zelfs ,anders dan de rest dus .
je hebt er wel iets meer werk aan maar vind
het wel de moeite waard.
wat betreft de boilie fabriek die koken gewoon hun boilies , alleen op een lagere temperatuur 9697 graden .
de boilies gaan door een soort van kooksloot een afgesloten tunnel dus met lagere teemperatuur dit is alleen om stoom te voorkomen .
dit is wel weer effe genoeg denk ik,

m.v.g. ruud
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

13-05-2006 08:45

Stoom is warmer als kokend water.
Kokend water is nooit warmer als 100 graden.
Beschadig je de boilies niet te veel bij deze extreem hoge temperaturen ???
Stel je gebruikt het duure lt vismeel, en gaat de boilie verwarmen met zeer warm stoom.
Volgens mij gaan er dan aminozuren eiwitten e.d. verloren, of zit ik hier fout mee ????
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-05-2006 08:55

Ik stoom ongeveer de helft van mijn boilies als ik grote hoeveelheden maak. De reden voor dit is omdat het anders veel teveel tijd in beslag neemt.

Bij kleine hoeveelheden stoom ik ze allemaal.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

13-05-2006 11:21

Ik stoom op dit moment alles.

Ik heb een rvs bak laten lassen waar 5 kratjes ( 60 bij 40 cm) in kunnen ( zo'n 10 kilo)

dit gaat er 10 min in, boilies zijn na een half uurtje drogen zelfs harder dan gekookte.

Ook de vangsten worden beter, vinden de meeste.


dus zeker om te proberen, bij grote toko's kun je speciale steamers kopen.
Tommy van Wieren
Berichten: 35
Lid geworden op: 18-05-2005 19:35
Locatie: Utrecht

13-05-2006 11:46

Mijn vader is kok en die heeft in ze keuken zo'n mooie oven staan waar mee je ook heel mooi mee kan stomen! Misschien moet ik dat dan maar is gaan doen, want er passen er genoeg in :P
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 12:55

Tommy,

welk retaurant werkt je vader? weet ik waar ik niet moet aan eten :P
Plaats reactie