Voerboilie of aasboilie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

13-03-2012 23:16

Hallo,

Ik ben het afgelopen jaar bezig geweest met het zelf draaien van m'n boilies. Voor de meeste beginners is de hoeveelheid informatie die erover te vinden is zeer uitgebreid. Waar begin je en wat wil je eigenlijk berijken met je eigen gemaakte boilie. De onderwerpen die op dit forum voorbij komen volg ik met grote regelmaat, de informatie die hierin voorbij komt probeer ik dan ook zoveel mogelijk zelf toe te passen in mijn eigen visserij. Ik heb zelf mijn mix in een baitcalculator ingevoerd, de waardes die hieruit komen zijn voor mij niet echt duidelijk. Er zijn een aantal dingen waar ik dan ook graag wat meer informatie over wil.

Wanneer heb je nu eigenlijk een voerboilie en wanneer mag je spreken van een aasboile? Er wordt dan vaak gesproken over % van eiwitten, vetten en koolhydraten. Zijn er vaste waardes die bepalen wanneer een boilie geschikt is voor het voeren? En wanneer is een boile echt goed voor het instand vissen? Ik weet dat je met behulp van een dip of een flavour meer attractie aan een boilie kan geven en dat deze dan sneller wordt opgemerkt door de karper.

De mix die ik gebruik zal vast wel geen topboilie zijn, vangen doet hij in ieder geval wel. Waar het mij meer om gaat is de verhoudingen met de eiwitten, koolhydraten enz, wat wil dat precies zeggen over deze of andere mixen. Kan deze worden als voer of als aasboilie worden gezien?

De mix die ik momenteel gebruik is:
250 gram vette soja bloem
150 gram polentabloem
150 gram griesmeel
250 gram vismeel 72%
100 gram gem hennep
50 gram vogelvoer
50 gram melkoeder mager
75 gram trassi
20 gram zout
scheutje maggi
9 a 10 eieren s/m

Als ik deze mix in de baitcalculator invoer krijg ik de volgende basiswaarden:
Eiwitten: 26,7%
Koolhydraat: 23,0%
Vetten: 10,8%
Vezel: 4,14%
(maggi is niet meegerekend, staat niet in de lijst)

Ik hoop dat er iemand is die mij en eventueel andere beginners hier wat meer wegwijs in kan maken.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Jaakop Visser
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

24-03-2012 17:26

Jaakop,

Heb je mijn vraag al gelezen, verhouding- eiwit,
Koolydraat, vet.

Hier kan je wel wat uithalen.
Staat wel ergens tussen aas, bovenaan.


Gr. Mario
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 11:05

je zou ook nog wat olie na het drogen kunnen toevoegen voor een up-down effect dan proeven ze in elke waterlaag je bol en is de kans wat groter als je op iets dieper water zit te vissen.
gebrande hennep kan ook wel in de plaats van gewone hennep krijg je ook een up-en -down effect.
voordelen zat op deze manier en vertrouwen in je aas dat is toch het belangrijkste op een water.
maar er zijn nog genoeg manieren om je boilie wat meer atractie te geven met dips en amino's
maar wel toevoegen na het kookproces anders vervliegen deze aminozuren tijdens het koken/stomen.
heb vroeger ook wel een een goed vangbare mix door een computer gehaald en de resultaten waren niet altijd je van het met deze programma's maar dat is ieder voor zich.
het zijn tenslotte de karpers die bepalen of je bol gewild is en niet een computer.
groeten van een oude bollen tester kees.
Laatst gewijzigd door kornelis schipper op 25-03-2012 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

25-03-2012 11:26

Badankt voor de info,

En mario, Ik volg inderdaad jouw genoemde topic. Het is voor mij allemaal nog wat nieuw die voedingswaarden allemaal. Toch vind ik het zeker wel interresant, probeer er zoveel mogelijk informatie uit te halen.

Groeten Jaakop
Plaats reactie