zoete ingrediënten verwerken in je mix


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

05-03-2012 15:00

nu ik een redelijk recept heb met vissaus wil ik eigenlijk ook nog een zoete boilie maken. om de prijs een beetje laag te houden wil ik liever de supermarkt afgaan dan een dure flavour kopen in de hengelsportzaak. ik vroeg me alleen af hoe je bepaalde dingen in je mix kunt verwerken, je hebt namelijk tal van mogelijkhegen en ik had al wat dingen bedacht:

-chocola: kan je dan het beste hagelslag in de blender mikken en dan toevoegen aan je mix of ben je beter uit met nesquick?

-honing: ik heb nog nooit van een boilierecept met honing gehoort maar het kwam ineens in me op, wie heeft hier ervaring mee?

-fruit: als bijvoorbeeld tutti frutti, laten weken met suiker en in de blender mikken of echt koken met suiker tot je een soort moes krijgt?

en dan kan ik misschien ook nog kruiden gebruiken als anijs maar daarvan snap ik wel hoe ik het kan verwerken.
wie heeft er nog meer suggesties voor een zoete mix?
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

05-03-2012 15:13

Lennart Zoeter schreef:nu ik een redelijk recept heb met vissaus wil ik eigenlijk ook nog een zoete boilie maken. om de prijs een beetje laag te houden wil ik liever de supermarkt afgaan dan een dure flavour kopen in de hengelsportzaak. ik vroeg me alleen af hoe je bepaalde dingen in je mix kunt verwerken, je hebt namelijk tal van mogelijkhegen en ik had al wat dingen bedacht:

-chocola: kan je dan het beste hagelslag in de blender mikken en dan toevoegen aan je mix of ben je beter uit met nesquick?

-honing: ik heb nog nooit van een boilierecept met honing gehoort maar het kwam ineens in me op, wie heeft hier ervaring mee?


-fruit: als bijvoorbeeld tutti frutti, laten weken met suiker en in de blender mikken of echt koken met suiker tot je een soort moes krijgt?

en dan kan ik misschien ook nog kruiden gebruiken als anijs maar daarvan snap ik wel hoe ik het kan verwerken.
wie heeft er nog meer suggesties voor een zoete mix?


1 zelf genoeg gevist met nesquik in deeg bij het pennen en later oo in boilies verwerkt en het werkt prima .
mijn voorkeur zou uitgaan voor nesquick of een immitatie daarvan heb je geen gezeur en het kost niks + de smaak is goed geconcentreerd.

2 berkley heeft buzz baits uitgebracht met honing smaak (royal honey) en dit werkte bij mij wel maar bij andere hier in de buurt helemaal niet

3 een moes kan je moeilijk tot boilie verwerken omdat het veel te nat is om een fruitige zoete smaak toe te voegen kan je naar mijn idee beter een flavour gebruiken of bijv vanille poeder of iets anders wat je makkelijk tot poeder vorm kan krijgen.
ook is de smaak van een flavour veel meer geconcentreerd.

succes GR
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

05-03-2012 15:24

voor een fruitsmaak is een flavour dus uiteindelijk goedkoper?
en als je nesquick in een boilie verwerkt, welke hoeveelheid kun je dan het beste nemen 15% van je mix of nog meer?
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

05-03-2012 15:33

ik zou zeggen veel minder de smaak en het aroma zijn echt heel sterk

verder is een flavour denk ik voor fruitsmaken/geuren de enige optie die er is aangezien ik niet weet hoe je die geur sterk genoeg krijgt om echt te overheersen in een boilie.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-03-2012 16:31

5% max vwb de cacaopoeder

Wil een goedkope zoete mix, dan is de supermarkt echt niet altijd goedkoper.
Voor smaakmakers kan je ook denken aan koekjesmeel. Kost een euro of 2 de kilo.
Voor een zoetstof en dergelijke kan je bruine bastard gebruiken of een geconcentreerde zoetstof. Kost wel wat meer maar in gebruik is het goedkoper.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-03-2012 20:54

Als je goedkoop iets zoets in elkaar wilt brouwen moet je eerder denken aan ingredienten als melkpoeder, koekjesmeel, chocowafelmeel en vloeibare toevoegingen als honing of melasse.
Zelf heb ik vroeger aardig leuk gevangen met een mix die te simpel voor woorden was en ook geen drol koste. Over voedingswaardes en dat soort dingen maakte ik mij totaal niet druk en voor de vangsten maakte het schijnbaar ook niks uit. Zelf viste ik deze mix vaak met twee eetlepels shoarmakruiden per kg boiliemix. Maar jij wilde wat zoets en zo is het ook nog eens erg goedkoop:

1kg maismeel zoet
1kg tarwegriesmeel
1kg pavo veulen opfokkorrel of anders ander gemalen paardenvoer dat je in de hengelsportzaak kan krijgen (bijv. pv collant)
per kg mix ongeveer 8 eieren
om het lekker zoet te maken kan je vervolgens ook nog een flinke scheut melasse bij de eieren toevoegen. Als de boilies klaar zijn laat je ze flink drogen en vlak voor gebruik giet je er nog wat melasse bij.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-03-2012 22:02

Zeg Lennart, jij wilt een goedkope manier om je boillie op smaak en geur te krijgen?
Kijk eens in een toko in de buurt en schaf een flesje essence aan, werkelijk het hele alfabet aan smaken/geuren zijn daar verkrijgbaar. Jaja en het werkt ook nog eens.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-03-2012 22:08

O ja Lennart, en als je toch in die toko bent neem dan gelijk een zak mononatriumglutamaat mee( 250 gram voor een euro), en mik daar 20 gram van door je mix.

Succes
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

05-03-2012 22:18

zoete boilie? gewoon zoetstof gebruiken, 1 gram per kilo volstaat meestal prima

pak je bv deze
http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?ID=130
superzoet en klaar

gr

viktor
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

05-03-2012 23:10

:o 100 gram voor 400-500 kg boilies???
das inderdaad goedkoop ja.
Peter van Loo schreef:Kijk eens in een toko in de buurt en schaf een flesje essence aan, werkelijk het hele alfabet aan smaken/geuren zijn daar verkrijgbaar. Jaja en het werkt ook nog eens.


ik zal eens even kijken bij de toko ja, eerlijk gezegd niet aan gedacht, als ik aan toko denk denk ik meer aan trassi en vissaus :wink:
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

06-03-2012 13:07

lennart,

dat spul word verkocht om lokvoer voor witvissers te zoeten,dan kun je idd heel veel kilo's maken met zo'n potje.
Maar in de boilie 1 gram das dus 100 kilo droog boilie mix,dus dat is dan goed voor zo'n 130 kilo bollen netto.
ik denk dat dit de makkelijkste en goedkoopste manier is om je bollen te zoeten.

gr

viktor
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 15:19

de toko hiero had niet echt veel zoetstoffen, misschien toch maar zo'n potje zoetstof kopen.
en anders had ik nog wel een leuk chocomixje:
-60% cacao
-20% zoetstof (van die sweatner uit de supermarkt)
-20% koffiecreamer

en dan daarvan 80-100 gram door mijn mix mengen.
voor 100 gram van dat goedje zou dat neer moeten komen op:
- 60 gram cacao (€0,38)
- 20 gram zoetstof (€0,48)
- 20 gram koffiecreamer (€0,05)
€0,91 om toe te voegen aan 1 kg boilies

dat potje poeder kost voor een kilogram droge mix zo'n

€13,25 (inclusief de €5,25 verzendkosten) / 100 = €0,1325

das dus heel wat goedkoper. misschien toch maar eens kijken of ze zo'n potje bij ons in de hengelsportzaak hebben, dan scheelt het nog meer.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Plaats reactie