Voor het eerst boilies draaien


Plaats reactie
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

21-02-2012 21:27

Hoi ,
Aangezien het ijs begint te dooien en ik onderhand weer aan de waterkant te vinden zal zijn , wil ik dit jaar voor het eerst m'n eigen bollen draaien.
Vorig jaar was het gewoonweg te duur , altijd die ready-mades kopen, als ze hier niet op aasden een halve zak laten liggen en een nieuwe kopen,...
Na een tijdje had ik van die hele kleine pop-ups gebruikt en hier had kameraad van me toch elke ochtend weer een vis , zelfs 2x een dubbele run ! (Gebeurd niet vaak op dit water)
Zelf heb ik dankzij deze pop-up'jes mijn eerste vis op dit water mogen vangen , prachtige spiegel van 12,7kilo , tevens ook mijn PR. ^^
Maarja , dan komt het natuurlijk , de vissen hadden ons al snel door en nu valt er niets meer op te vangen..
Toen ben ik een chod rig gaan gebruiken met een witte pop-up van normale grootte (ik zou niet meer weten hoeveel mm precies) , en hier had ik ook elke nacht een run op..
Op 1 nacht heb ik ook eens gehad dat ik 2 runs had , 1tje gelost en andere gemist spijtig genoeg..
Als je alles optelt , heb ik vorig jaar dus 1 vis gevangen , de rest gelost of gemist .. (niet dat het zoveel runs waren op een jaar , in totaal een klein tien-tal ofzo)
Aan m'n rigs word gewerkt trouwens..

Ma bon , ik wil dus nu eigen boilies gaan draaien om het goedkoop te houden.
En reden 2 is omdat er veel vissers op dit water komen , wil ik apparte bollen hebben waarmee niemand vist..
Na even wat rondzoeken op het net ( Om te beginnen mag het toch wel een standaard-recept zijn vind ik :p)
Heb ik 3 verschillende gevonden , nu was mijn vraag wat jullie er van vonden , aangezien de meesten onder jullie toch wel meer ervaring hebben als ik :p.

Zomer
ingrediënten
Droog:
Tarwemeel (volkoren) 325 gram
CéDé-eivoer 150 gram
Maïsmeel 125 gram
Koekjesmeel 75 gram
Polentabloem 75 gram
Griemeel /
Ei-albumine 30 gram
Brinta 75 gram
Custardpoeder 75 gram
Soja-ontvet 50 gram
Vanille/Druivensuiker 20 gram
Nat:
Kippenei 400 gram (8 stuks)
Water 100 gram

Voorjaar/ herfst
ingrediënten
Droog:
Tarwemeel (volkoren) 325 gram
CéDé-eivoer 125 gram
Maïsmeel 100 gram
Koekjesmeel 100 gram
Polentabloem 75 gram
Griemeel /
Ei-albumine 50 gram
Brinta 75 gram
Custardpoeder 100 gram
Soja-ontvet 50 gram
Vanille/Druivensuiker 10 gram
Nat:
Kippenei 400 gram (8 stuks)
Water 100 gram

Winter
ingrediënten
Droog:
Tarwemeel (volkoren) 325 gram
CéDé-eivoer 125 gram
Maïsmeel 100 gram
Koekjesmeel 75 gram
Polentabloem 75 gram
Griemeel 75
Ei-albumine 60 gram
Brinta 50 gram
Custardpoeder 50 gram
Soja-ontvet 50 gram
Vanille/Druivensuiker 15 gram
Nat:
Kippenei 500 gram (10 stuks)
Water /

Nog enkele vraagjes :
- Kan je deze invriezen? Zoja , kan je ze dan ontdooien en weer invriezen na het vissen of niet?
- Hoelang kan je ze dan buiten de vriezer houden voor ze slecht worden?
- Kan je hier pop-ups van maken?
- Wat denken jullie ervan om eierschalen te kraken en deze bij in de mix te doen? (om het crunchy-effect te bekomen)

Enkele aanvullende tips zijn ook altijd welkom. ^^
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

21-02-2012 22:21

- Kan je deze invriezen? Zoja , kan je ze dan ontdooien en weer invriezen na het vissen of niet?

Ja, dat kan. Alleen zal ik niet te vaak laten ontdooien en weer in laten vriezen dus niet te veel te veel boillies meenemen.


- Hoelang kan je ze dan buiten de vriezer houden voor ze slecht worden?

Ik denk dat deze bal na 4 dagen op een zomerse dag al wel zal gaan schimmelen. Dit heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken dan alleen je ingredienten.


- Kan je hier pop-ups van maken?

Ja, hiervoor kun je je magnetron gebruiken of een stukje kurk of iets soortgelijks in een boillie verwerken zodat deze blijft drijven.

- Wat denken jullie ervan om eierschalen te kraken en deze bij in de mix te doen? (om het crunchy-effect te bekomen)

Ik ben er zelf geen groot fan van, maar ik heb er wel eens goede verhalen over gelezen.

Verder kan je in de meeste gevallen dat water weglaten en per 100 gram 1 ei gebruiken is meestal voldoende, mocht de mix droog worden kan je er altijd gedoseerd een klein beetje water bij gooien.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

22-02-2012 18:02

Bedankt voor je reactie Ischa ,
Maar euhh , wat bedoel je met dit ;

- Kan je hier pop-ups van maken?

Ja, hiervoor kun je je magnetron gebruiken

Gewoon de boilies koken , laten drogen , en daarna een minuutje ofzo in de magnetron steken ofzo? :roll:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

22-02-2012 20:03

michiel wat ik nog altijd de beste manier vind is gewoon kurk vermalen en dit door je mix mengen dit gemalen kurk is ook in de hengelsport zaak te koop teminste hier dan

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-02-2012 20:11

Niet eerst laten drogen, je hebt het vocht nodig om een cel structuur te krijgen binnen de bol.

Na het koken afkoelen en dan met een klein handje tegelijk in de mag, 20/30 sec en even wachten, herhaal dit net zo vaak tot de boilies hard en droog aanvoelen als ze koud zijn.

Een andere manier is bakken in de oven.

op de laagste stand (ong 150gr) op een bakpapiertje ong 12/ 15 minuten bakken.
Af en toe even omrollen voorkomt bruine plekjes.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

13-03-2012 17:46

De boilies worden helemaal hard en je krijgt er geen boilienaald meer door na ze in de magnetron te steken?
En het drijfvermogen is niet sterk genoeg om m'n haak van m'n chod-rig hoog te houden..
Ook om er een gat in te boren en er van dat speciale kurk , of moushe in te stoppen zijn ze te klein , bij het boren barsten ze gewoon..
Nog ideeën? :oops:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-03-2012 22:50

Pop up.
Ongekookte deegbollekes 2-3 minuten in de magnetron bij 500 tot 600 watt.
Wel eerst nat maken met een bloemenspuit of even over een natte vaatdoek rollen, zo blijft de buitenkant eerst nog even vochtig en scheuren ze niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

13-03-2012 22:54

Maar het probleem is dat ik pop-ups wil maken van boilies die ik gekocht heb.
Deze heb je niet in pop-up en ik vis met een chod-rig dus heb eigenlijk wel echt een pop-up nodig.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-03-2012 23:01

Gekochte boilies?
Sorry, dan kan ik je niet verder helpen want daar heb ik geen enkele ervaring mee.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-03-2012 08:15

[quote="Michiel Van Sande"]De boilies worden helemaal hard en je krijgt er geen boilienaald meer door na ze in de magnetron te steken?
En het drijfvermogen is niet sterk genoeg om m'n haak van m'n chod-rig hoog te houden..
Ook om er een gat in te boren en er van dat speciale kurk , of moushe in te stoppen zijn ze te klein , bij het boren barsten ze gewoon..
Nog ideeën? :oops:[/quote

Snijd je boilies eens door op 1/3 - 2/3 van de omvang.
Regel een wijnkurk van echte kurk. Snijd er een plakje vanaf van ca. 3 mm
Neem je rikkie en schuif twee rubberen stuitjes op je hair
Rijg het grotere deel van je bol op de hair
Rijg het plakje kurk op je hair en dan het kleinere deel van je bol.
Boiliestopje erop en dan de stuitjes zo aanschuiven dat alles strak tegen elkaar aan zit.
Als je het zooitje nu in het water gooit, moet alles drijven
Knip zo veel kurk weg, dat het zooitje net blijft hangen op de haak.

vangze. :)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-03-2012 11:47

Eventjes resumé Michiel, eerst vraag je in dit topic wat wij van de de drie boliemixen vinden en nog wat vraagjes erbij, waaronder ook de vraag hoe je daar pop-ups van maakt.
Er worden een aantal mogelijkheden aangedragen, maar nu blijkt dus dat je van gekochtte boilies pop-ups wilt gaan maken!!
Beetje verwarrend. Maar als er van jou gekochte boilies geen pop-ups te verkrijgen zijn maar wel bv de soaks, dips of flavours, dan koop je toch gewoon pop-ups boilies van Enterprise, deze pop-ups lekker in een potje doen met de soak/flavour en je hebt een uitstekende aaspresentatie.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten, Peter
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

14-03-2012 17:44

Sorry voor de onduidelijkheid , maar eerst wou ik zelf boilies gaan draaien , tot ik in de viswinkel stond en niet aan de drang kon weerstaan om gewoon boilies te kopen.
Nu waren er van deze boilies geen pop-ups te vinden dus wou ik weten hoe je er pop-ups van kon maken , en aangezien ik nog een topic open had staan over boilies leek het me beter om het hier maar even te vragen.
Had er inderdaad wel wat meer duidelijkheid in mogen brengen.
Mijn excuses.

Bedankt voor de antwoorden allemaal iig. :D
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

01-04-2012 01:24

gekochten boilies kan je ook laten drijven door ze 20 a 30 a 40 seconde in de magnetron te doen hoelang ze drijven weet bijna niemand maar bij de test gingen ze bij mij drijven.
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Plaats reactie