Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

14-02-2012 16:08

Helemaal eens met mitsz

Ik ben er zelf ook echt van overtuigd dat een freezerboilie met veel natuurlijke producten,Beter is dan een ready made waarin vaak de natuurlijke ingredienten ontbreken en dus ongezond zijn.

Ik heb toen het KSN capitool aandachtig beschouwd,

Ik noem maar een voorbeeld ik had toen boilies van nash, 8 jaar oud en nog steeds goed :o Dat kan toch nooit goed zijn?Voor de vis dan :wink:

En wat betreft die verhoudingen en formule's snap ik niet echt veel van,Ik weet wel dat er in readymade's behoorlijk wat slechte meuk word gestopt,

Als ik het capitool en dit stukje dan lees.

Gr Sander.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

14-02-2012 16:11

Interessant stukje Mitsz. Lijkt me bijna onmogelijk om dit tegen te spreken, na dit gelezen te hebben.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

14-02-2012 16:53

Wederom Mitsz een gevaarlijk stukje tekst gebaseerd op vermoedens geuit eind 80-jaren van de vorige eeuw omtrent de effecten op de gezondheid van de barbeel door het eten van mogelijk besmet luncheon meat. Jij kunt jouw vermoedens geuit in jouw artikel in Spiegel hiermee nooit onderbouwen. Dat ready’s vaak een beroerde samenstelling hebben is ook te generaliserend, dat ze rap achteruit (kunnen) gaan in kwaliteit idem. Ik begrijp en deel je zorgen echter je bent m.i. niet correct bezig door met deze niet onderbouwde aantijgingen te (blijven) komen. Het zou goed zijn als ook fabrikanten van ready’s zich in deze discussie willen mengen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-02-2012 17:20

Sorry maar ik zie geen bewijs. Ten eerste verschilt een goede ready qua voedingswaarde niet veel van een goede freezer. Mitz jij weet net zo goed als ik dat de omloopsnelheidheid dusdanig hoog ligt dat de gemiddelde ready echt geen jaren oud is voor je rtmee vist. Voedingstechnisch zijn er net zo goed freezers aan te wijzen die niks toevoegen aan het dieet van een karper. Dat readys vol zouden zitten met chemische rommel is iets wat voor waar word aangenomen, maar niet de realiteit is.
Ik ben en blijf nog steeds van mening, gezien de afgelopen decennia dat er boilies gebruikt worden en de huidige staat van onze karpers in acht nemend, dat er niet echt een groot probleem is. En als er al iets niet goed zou zijn voor de karper dan is het in mijn ogen wel de overdaad aan voer, of dat nu readys if freezers zijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 14-02-2012 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

14-02-2012 17:35

ready verschilt veel van een freezer???? lijkt me niet dat een boilie fabrikant stel een garlic robinred maakt in ready's en een zelfde boilie in freezer wat zou het verschil dan zijn ik denk alleen de conservering of heb ik het nou verkeerd.
lijkt me toch echt dat daar in ready's geen andere producten ingaan dan in een freezer op de conservering na dan anders krijg je toch een hele ander boilie.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 08:38

Jan,

heb je die link ook doorgelezen? Ik draag dat filmpje niet aan als bewijs, echter ter ondersteuning van m´n betoog. Die link is echter wel behoorlijk confronterend.

Martijn,

wat weet ik net zo goed als jij? Misschien weet ik wel wat meer. Om te beginnen maken de meeste producenten hun readies in de winter, want in het voorjaar moeten de winkels al vol liggen. Wij gaan ze kopen in mei/juni, dus dan zijn de meesten al een half jaar oud. Op een goede pellet, krijg je ongeveer 6 maanden houdbaarheid van de producent.

Eiwitbronnen en -de meeste- vetstoffen zijn ten eerste al duur. Echter, een hoogwaardig recept conserveren is nog een stuk lastiger, daar -met name- onverzadigde vetzuren, eiwitten en bovenal de waardevolle vitamientjes aan afbraak onderhevig zijn. Vooral op kamertemperatuur. Om deze samenstellingen goed te kunnen conserveren zijn nu eenmaal meer bewaarmiddelen nodig. Uitgaande van het relatief hoge vochtgehalte in het product dan.

Kortom, de meeste readies bestaan hoofdzakelijk uit goedkope, koolhydraatrijke samenstellingen. Voor vissen volledig biotoopvreemd dus, want waar groeit mais onder water?
Een gram van die koohydraten levert -overigens- slechts 1,6 calorie per gram in plaats van 4. Vissen kunnen er niet veel mee.

Ik moet aan de slag, maar vervolg dit met graagte.

groetjes Mitsz
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 10:25

Mitz

Jij stelt dat readys allemaal in de winter gedraaid worden, dat is natuurlijk ten dele waar, Echter de eerste verpakkingen gaan in maart april de deur uit, 3 a 4 maand oud. Je maakt mij niet wijs dat de fabrieken de rest van het jaar stil liggen, nee dan word er bij gedraaid.
Bij elke vorm van conservering gaat een deel van de voedingswaarde verloren ook bij freezers. Maar weet jij precies hoeveel? Heb jij daar testen van? Zo niet dan is het van jou kant domweg gissen. Jij stelt dat ready's hoofdzakelijk uit goedkope ingradienten bestaan, met alle respect er zijn legio voorbeelden van freezers die ook voornamelijk bestaan uit goedkope koolhydraten heeft dus per definitie niks met een ready te maken. Tevens zijn er legio pellets te vinden die een jaar houdbaar zijn. En natuurlijk haal je dan niet de maximale voedingswaarde, maar is dat erg? Word de vis daar minder van?
Als je rekeing houd met de benutbaarheid van koolhydraten kan je best op 1,6 calorie overhouden. Wellicht is dat beter voor de vis dan een bol met hoge benutting waar hij moddervet van word. In ieder gaval geld bij mensen precies hetzelfde. Snelle koolhydraten zoals suikers worden beter benut, en maken ook eerder dik. Daarnaast heb jij het over biotoop vreemd, ik kan je melden dat ik nimmer een vis krill heb zien eten in de natuur, en dat er geen enkel natuurlijk voedsel onder water zoveel calorieen per gram bevat als een boilie. Zelfde geld ook voor, door jou gebruikte kruiden en specerijen
Ten slotte nog dit. We hebben nu heel veel theoretisch geboomd, maar nu even naar de praktijk want daar draait het om in dit wereldje. Geef mij een voorbeeld, uit de praktijk waaruit blijkt dat de gezondheid van de karper achteruit is gegaan door ready's. Verder dan geïsoleerde vissterftes zul je niet komen, waarbij de oorzaak zelfs voor deskundigen (en dat zijn zowel jij als ik beide niet) niet te achterhalen is. Blijft over een persoonlijke mening, maar een mening is nog geen waarheid

mvg martijn
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

16-02-2012 11:08

Natuurlijk ken ik die link Mitsz, alles wat Pat Haughton heeft gepubliceerd en nog immer publiceert heeft mijn nadrukkelijke aandacht omdat hij tenminste weet waarover hij praat. Heden ten dage leidt hij mede een bedrijf in Hampshire alwaar karpers worden gekweekt ( hampshirecarp.co.uk )

Echter hij geeft (over) duidelijk aan in dit artikel dat de opzet van de testen uitgevoerd door studenten over 't algemeen niet erg wetenschappelijk was en dat verder diepgaand onderzoek noodzakelijk is om voorlopige gegevens en conclusies te onderbouwen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 11:32

He he het gaat langzaam de goede kant op. Dat is namelijk het enige waar ik al jaren om vraag.

Vanavond kom ik nog ff terug. (druk)

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 17:45

Martijn,

je bent jezelf een beetje aan het verdunnen... Hoef ik het niet te doen. :D

Ik wil nu voor de zoveelste keer benadrukken dat ik die bewijzen ook wil en -wederom- ik dat niet ga en kan doen, daar ik geen bioloog ben. Simpel. Je schijnt een ietwat verminderd communicatief vermogen te hebben als je gemotiveerd bent.

Ik heb echter wel een paar bewijzen, maar daarover straks nog wat.

Krill, mijn waarde vriend, is een garnaalachtige en daar zijn ook zoetwaterversies van. Dat komt natuurlijk al een heel stuk dichter in de buurt van de behoefte van de vissen, dan die mais van jou (als ik ook een keer mensen woorden in de mond mag leggen).

Natuurlijk is een boilie altijd calorierijker dan natuurlijk voedsel, want daar zit altijd zo´n 75% water in. Dat lossen wij weer op met die koolhydraten, want we kunnen zo´n aasje -met 75% water- niet maken. tenminste, ik ben er dicht bij, maar het is duur proces.

Je wilt voorbeelden uit de praktijk. Daar heb ik het net al over gehad. Ik wil ook bewijzen dat het zo is, maar ik maar 1 bewijs voor je.

Namelijk dat jij -gebleken in dit topic- wel bereid bent om het risico te nemen de vissen zwakker te maken door slecht voedsel voor te schuiven en ik niet.

Zo ver ben ik inmiddels wel met de bewijzen.

Ik wens je goede vangsten toe.

mvg Mitsz
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

16-02-2012 17:53

Wat leer op zijn tijd gigantisch veel van 1 zo een topic.
Ik wil de vis een goed aas maar ook een gezond aas aanbieden,De stukken van Mitsz zijn erg overtuigend en ik lees het met plezier,Je kan echt zien dat deze man er flink verstand van heeft,Door het gezonde voedsel beleid.

Ik ben erg nieuwsgierig naar dit onder werp en ga het op de voet volgen.

Mvg Sander Van Thiel.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 18:20

Mitz

Ten eerste neem ik net zoveel risico als jou, met mijn aas. Jij stelt dat ik ze slecht voedsel voorschotel als ik met readys vis, maar dat is jou overtuiging dat is zeker geen feit. Immers jij hebt geen bewijs alleen veel aannames en een hoop theoretische kennis. Net zoals er geen bewijs is dat de door jou gebruikte ingredienten goed zijn voor een vis. Ik kan daarintegen wel aantonen dat de afgelopen decennia dat er met readys gevist en gevoerd is, de vis er nou niet echt veel ongezonder op is geworden. Hooguit vetter, en aangezien volgens jou readys bestaan uit goedkope ingredienten die nauwelijks bijdragen aan de voeding voor de vis, moeten ze wel vet geworden zijn van jou "gezonde"freezers. Wat is dan goed en wat is dan slecht? Punt blijft dat er nog steeds geen massale sterftes zijn geweest, wellicht creëer je een probleem dat er feitelijk niet is.
Trouwens een heel simpele bol met wat (getoast) maismeel, volvet getoaste soya, volkoren griesmeel en vismeel. Is voedingstechnisch al een heel aardige bol, en prima te conserveren.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

16-02-2012 19:40

en wie zegt dat een freezer of ready of wat wij ook voor aas gebruiken voor de karper goed is ???
ik heb nog nooit griesmeel of soya door het water zien zwemmen.
dus laat de bewijzen komen en anders gaat heel nederland gewoon door met vissen en voeren.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 20:01

Dank je Wally.

Martijn,

ik begin de indruk te krijgen dat je een probleempje hebt met de realiteit. Laten we om die reden een aspect van de discussie per keer behandelen. Je zegt:

Punt blijft dat er nog steeds geen massale sterftes zijn geweest, wellicht creëer je een probleem dat er feitelijk niet is.

karpersterfte 1
http://www.karperland.nl/ovb_onderzoekt ... fte_in.htm

karpersterfte 2
http://www.erhv-dewaal.nl/onderzoek1.htm

karpersterfte 3
viewtopic.php?f=39&t=53778

karpersterfte 4
http://www.nu.nl/algemeen/1560796/tient ... bosch.html

karpersterfte 5
viewtopic.php?f=41&t=1459

karpersterfte 6
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/3262/

karpersterfte 7
http://www.carpfeeling.com/forum/Defaul ... sts&t=3045

karpersterfte 8
http://www.hotforum.nl/forum/hsvbrunssu ... ersterfte/

karpersterfte 9
http://www.ooij2000.nl/ooij2000/filmpje ... rzoek.html

Mijn vraag is nu of er -volgens jou- karpersterftes zijn?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 20:11

Dan mag jij me gelijk uitleggen waarom op andere wateren waar evenveel of zelfs nog meer gevoerd word met readys, de vissen nog steeds vrolijk hun rondjes zwemmen.
Ik zie hier een overeenkomst met mijn werk. Jaarlijks komen er steeds meer gevallen van kanker er bij. Ik krijg het steeds drukker. Op diverse websites kom ik verklaringen tegen, zoals dat het door aspartaam zou komen of door de vele e nummers. allemaal leuk, maar de echte oorzaak is in dit geval gewoon de vergrijzing. Ik ontken niet dat er zeker sterftes zijn, ik trek alleen jou overtuiging in twijfel. Ik betwijfel dan ook dat jij mij en ik jou kan overtuigen, zeker hier op het board. Voor hetzelfde geld zijn die sterftes veroorzaakt door een virus, of door overmatig voeren in het algemeen. Of misschien wel door synthetische flavours, zoetstoffen of weet ik niet wat. Ik vind dat je je ernstig beperkt door alle pijlen op de readys te richten.

mvg martijn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 20:14

Ik vroeg of er sterftes waren?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 20:23

en ik waarom je het per se wil linken aan readys
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 20:25

zijn er sterftes?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 20:29

Zeer zeker mitz, ik heb dat ook niet ontkent. Ik had het over massale sterftes. Op eigenlijk alle wateren waar relatief veel gevist en gevoerd word. Antwoord is: nee
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 16-02-2012 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 20:35

Sorry `ouwe´ :D

Ik hoop dat je eiland je bevalt. :o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2012 20:42

Mitz

Niks is zeker , ik zal ik jou niet overtuigen en jij mij niet. Is ook niet erg en ook zeker niet de bedoeling van een discussieboard. Naar mijn bescheiden mening zit jij op een net zo mooi tropisch eiland als ik (althans ik hoop dat het bij jou ook mooi is). Punt is dat we allebei het beste met de vis voor hebben, alleen beide een andere overtuiging hebben.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

16-02-2012 20:50

mitsz van der kamp schreef:Martijn,



Je wilt voorbeelden uit de praktijk. Daar heb ik het net al over gehad. Ik wil ook bewijzen dat het zo is, maar ik maar 1 bewijs voor je.

Namelijk dat jij -gebleken in dit topic- wel bereid bent om het risico te nemen de vissen zwakker te maken door slecht voedsel voor te schuiven en ik niet.

Zo ver ben ik inmiddels wel met de bewijzen.

Ik wens je goede vangsten toe.

mvg Mitsz



Tot zover heb je 1 Engelsman gevonden waar je jouw gelijk in denkt te vinden Mitsz. Ik heb dat wel vaker gemerkt.
Je hebt het over mais groeien onder water, heb je wel eens biergist gevonden onder water, buiten jouw mixen gerekend?
Verder baseer je jouw ''gelijk'' op aannames en niet op feiten. Gevaarlijk als je het mij vraagt.
Sterven er meer vissen door vissers of door readymades? Als het door vissers zou zijn stop jij dan ook direct met vissen?
Zo maar even een paar vraagjes om voor mezelf duidelijk te maken hoe jij erin staat.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2012 20:53

Je blijft me woorden in de mond leggen Martijn. Ik vind dat onplezierig.

Ik zit ook niet op een eiland, maar ik wil gewoon de feiten bespreken met elkaar. Als er dan iemand beweert dat er geen karpersterftes zijn, dan heb ik voor de rest geen reden tot conversatie.

Alle afwijkende fysieke condities zijn -mijns inziens (los van genetische zaken)- dieet-gerelateerd.

met vriendelijke groet

Mitsz
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

16-02-2012 20:55

Mijn vraag wat is slechter een rottende ready of een rottende freeezer?,gewoon even vraagje.
Gewoon even wat afleiding.
Hier in de buurt vindt men het gewoon bergen te voeren in vijvertjes en ik zag er vandaag alweer met emmertjes lopen,zegt er een veel voeren mag met freezers????????
m,v,g Ron.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

16-02-2012 20:57

om even terug te komen op conserveren:

wat wordt er in een boilie nog meer gebruikt VOCHT wat is een van de belangrijkste basis voor microbiologische leven (oa schimmels,bacterien en gisten)? juist vocht en die zorgen weer voor bederf.
dus wat moeten we daar voor doen om dit terug te dringen drogen en wel tot 8% totaal vochtgehalte in een boilie.
andere producten die aan bederf onderhevig zijn is panneermeel en kippeeieren.

een boilie gemaakt van eipoeder,koekjesmeel,gallette of biscuitmeel,melkpoeder,suiker en zout levert je een boilie op die minder bederfelijk is dan een boilie aan gemaakt met eieren en paneermeel in je basismix.
andere wijze van conserveren is met zuren maar dan moet je een ph waarde creeren van 4/5 alleen dan zijn er weer bacterien die zuurtolerant zijn zoals melkzuur en azijnzuur baterien.maar ook die gaan eraan als je de ph terugbrengt tot 3,5 en lager.
vandaar de enigzins zure lucht bij sommige readymades.

dan is er nog de freezer hoelang wordt die bewaard in de diepvries???
in de diepvries worden niet de bacterien gedood maar het delingprocess wordt stopgezet.
een freezer bewaard in een diepvries -12 kan daar enkele weken bewaren en bij een temperatuur van -18 enkele maanden.
bij te lang bewaarde boilies treedt er vriesdroogte op.
witte plekken op boilies.
op die plekken verliest de boilie voor een deel zijn structuur.

dus wat als je een freezer wilt inzetten die je al een dag uit de vriezer hebt en waar het delingsproces weer opgestart is kan dit ook leiden tot karpersterfte?
Plaats reactie