Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2012 09:09

Verantwoord eten betekend gemastigd eten. Dit geld voor mens én dier. Het is echt niet moeilijk om voedingstechnisch gezien een redelijke bol te produceren tegen lage kostprijs. Het zijn vaak de extratjes zoals leverpoeder, aminol, sweetner etc etc die de prijs omhoog drijven. Dus vertel maar, wat is een varantwoorde bol, als er mee gedumpt gaat worden? Het enige wat verantwoord zou moeten zijn is de visser zelf...
ben bosman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-03-2011 09:29
Locatie: rottum

09-02-2012 09:52

ik lees dit allemaal een beetje mee, wat is mpg?
Klaas, Cor Mitsz en Martijn, bedoelen jullie niet hetzelfde? Niets is zeker tenzij het zeker is.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-02-2012 12:34

Ben,

E 1520 meen ik. Mono propyleen glycol. Oplosmiddel met als eigenschap vocht binden, waardoor conservering ontstaat.

We bedoelen het allemaal goed. De oorzaak is zoooo vaag.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-02-2012 13:21

http://obachemie.nl/mpg-usp.html

Oba Chemie, Noordmolenstraat 20, 3035 RJ Rotterdam, Copyright©2010 • KvK 24320689 • BTWnr. NL132773120B01
MONOPROPYLEENGLYCOL USP
Artikelnummer 15000000 Uitgifte-datum: 01-01-2011 Vervangt: 00-00-0000
Shelf Life/Storage Conditions:
Shelf life : 24 months
Must be stored out of direct sunlight at an ambient temperature not exceeding 45 °C in sealed containers. It may require storage facilities designed to prevent moisture intrusion because of its hydroscopic nature.

Nutritional Composition (per 100 g):
Energy value 400 kCal Ash < 7,0 mg
Carbohydrates 100 g Water < 0,2 g
-sugars g Aluminium mg
-polyols g Calcium g
-starches g Chlorine (Cl) < 0,1 mg
Fat 0 g Fluoride (F) mg
-saturated g Iron (Fe) < 0,05 mg
-mono-unsaturated g Iodine (J) mg
-poly-unsaturated g Potassium (K) g
-cholesterol g Sodium (Na) g
Protein 0 g Magnesium (Mg) mg
Fibres 0 g Zinc (Zn) mg

Zou er zomaar een deeg mee kunnen maken zonder gebruik te maken van vocht als water en ei b.v. Enig nadeel is dan weer het hoge gehalte aan koolhydraatjes..

300 ml mpg usp
100 gr vetstof met emulgator
450 - 500 gr 50/50 mix
kleur, smaak en geurstofje erbij en je kunt er wel een bol van maken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-02-2012 15:22

Henk ter Maat schreef:http://obachemie.nl/mpg-usp.html

Oba Chemie, Noordmolenstraat 20, 3035 RJ Rotterdam, Copyright©2010 • KvK 24320689 • BTWnr. NL132773120B01
MONOPROPYLEENGLYCOL USP
Artikelnummer 15000000 Uitgifte-datum: 01-01-2011 Vervangt: 00-00-0000
Shelf Life/Storage Conditions:
Shelf life : 24 months
Must be stored out of direct sunlight at an ambient temperature not exceeding 45 °C in sealed containers. It may require storage facilities designed to prevent moisture intrusion because of its hydroscopic nature.

Nutritional Composition (per 100 g):
Energy value 400 kCal Ash < 7,0 mg
Carbohydrates 100 g Water < 0,2 g
-sugars g Aluminium mg
-polyols g Calcium g
-starches g Chlorine (Cl) < 0,1 mg
Fat 0 g Fluoride (F) mg
-saturated g Iron (Fe) < 0,05 mg
-mono-unsaturated g Iodine (J) mg
-poly-unsaturated g Potassium (K) g
-cholesterol g Sodium (Na) g
Protein 0 g Magnesium (Mg) mg
Fibres 0 g Zinc (Zn) mg

Zou er zomaar een deeg mee kunnen maken zonder gebruik te maken van vocht als water en ei b.v. Enig nadeel is dan weer het hoge gehalte aan koolhydraatjes..

300 ml mpg usp
100 gr vetstof met emulgator
900 - 1000 gr 50/50 mix
kleur, smaak en geurstofje erbij en je kunt er wel een bol van maken.


Dit reseppie is al beter, hou de deegtemperatuur maar op 40 gr C.
Het bindt dan wat makkelijker en..
Scheelt ook weer in stoom/kooktijd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-02-2012 21:10

Henk,

Duidelijker kan je niet wezen, iedereen begrijpt het nu, en gaat er mee aan de slag.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-02-2012 21:15

Het is als voer minder geschikt,
als aas is het al een stuk beter.

Voor voer is het veel te eenzijdig, bevat bijna geen essentiele voedingsstoffen enkel veel kh.
Drie keer per dag een patat met en een frikandel is toch ook redelijk matig Martijn.
Maar of ze daardoor gaan rugzwemmen, ik heb werkelijk geen idee.

Rob,
door toediening van 250 gr mpg per dag bij slepende melkziekte voorkomt een boer dat de koe dood gaat.
Om een beest van 450 kg uit een negatieve energiebalans te trekken volstaat die dosering van 250 gr per dag, 3 - 4 dagen achtereen.
Wat zou deze dosering veroorzaken bij een groep karpers die er vrij over kunnen beschikken?
Wat als het metabolisme danig in de war geraakt door het spul, het spul ineens niet meer voorhanden is b.v. stoppen met voeren in het late najaar?
Groet'n Henk..

still growing Old.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

10-02-2012 22:20

Zoals Henk aangeeft moet je het ook is vergelijken met een koe dat 450 kg weegt en 250 gr op neemt per dag en een karper van 20 kg die dezelfde hoeveelheid verwerkt of het DUBBELE ervan per dag ?

Mitz zou het misschien graag zien dat dat er van het spul afgestapt wordt maar da zal niet gebeuren. Het is het goedkoopste manieer om ready mades te maken.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

11-02-2012 09:19

Volgens mij vergeten jullie dat het spijsverteringskanaal van een zoogdier totaal niet te vergelijken is met die van een karper. Dan nog de vraag, wordt Mpg wel opgenomen door een karper? Daar zijn namelijk heel veel meningen over.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

11-02-2012 09:37

Ter aanvulling: MPG of PG is destijds ontwikkeld en op de markt gebracht als een anti-vries. Het is in wezen een giftige stof ( neurotoxine ) die aantoonbare schade kan aanbrengen aan o.a. lever, huid en nieren. Meen me te herinneren dat deze stof in Frankrijk verboden was ( of nog steeds is ? ) .
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2012 09:55

ronny geens schreef:Zoals Henk aangeeft moet je het ook is vergelijken met een koe dat 450 kg weegt en 250 gr op neemt per dag en een karper van 20 kg die dezelfde hoeveelheid verwerkt of het DUBBELE ervan per dag ?

Mitz zou het misschien graag zien dat dat er van het spul afgestapt wordt maar da zal niet gebeuren. Het is het goedkoopste manieer om ready mades te maken.



Onzin er zijn goedkopere manieren om te conserveren.Daarnaast word mpg al jaren toegepast en er drijven nog steeds geen karper en of brasems op hun rug. Mpg word idd als antievries gebruikt in situatie waarbij, door lekkage, koelvloeistof bij voeding kan komen. Omdat mpg niet giftig is, word juist mpg gebruikt.
Ik snap niet waarom alle pijlen op mpg gericht worden, ik niem dat tunnelvisie. Ik kan met een beetje plak en knip werk genoeg stoffen van internet plukken die veel in boilies gebruikt worden die in grote hoeveelheden schadelijk zijn en die ook in freezers zitten
Zout.: slecht voor de nieren en hoge bloeddruk
Instensieve zoetstoffen: word in verband gebracht met allerlei kwalen
monosodiumglutamaat: smaakversterker, kan tot overgevoelighjeid leiden, met allerlei symptomen
suikers: teveel lijd tot overgewicht
Overschot aan calorieen: leidt tot obesitas. Obesitas geeft zowel bij mens en dier klachten. Hoge bloeddruk, sukerziekte, hartfalen etc etc Vooral van obestitas heeft vriend karper last van. Maar lekker verantwoord doorvoeren met je verantwoorde ballen enn je kop in het zand steken en je richten op een ding!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-02-2012 10:07

Maar Martijn,
juist dat ene ding kan het gebruik van alle conservering methodes misschien wel overbodig maken.
Dat ene ding bestaat uit 0,2 gram water ofwel vocht..
En levert 100 % koolhydraten.
Monopropyleenglycol is een enkelvoudig energetisch preparaat.

Mocht je een recept draaien met mpg als vloeibaar ingrediënt met 0,2 % water, dan kan het drogen van boilies wel eens overbodig zijn. Die boilies halen het 85% droge stof met gemak en maken daarom andere conserveringen overbodig..

Probeer dat receppie maar eens.
Je mag daarvoor de 50/50 mix ook vervangen door je eigen mix als dit meer vertrouwen geeft. :lol: :lol: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2012 10:36

Ik weet hoe het werkt henk, je kan er zelfs water bijvoegen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-02-2012 09:23

Nou Martijn,
maak dan eens een voedingswaarde berekening van dat receppie.
Je zal zien dat het koolhydraatgehalte dan wel erg hoog uitkomt en zet daar tegenover jou uitlating uit jou
vorige post;

Suikers: teveel lijd tot overgewicht
Overschot aan calorieen: leidt tot obesitas. Obesitas geeft zowel bij mens en dier klachten. Hoge bloeddruk, sukerziekte, hartfalen etc etc Vooral van obestitas heeft vriend karper last van.

Het ligt er een beetje aan door welk voedingsmiddel het calorie overschot veroorzaakt, eiwit, vet of koolhydr.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-02-2012 09:47

Henk

Er word nooit met 100% mpg gedraaid. Er gaat nog een hoop water bij. En zoals jij zeker moet weten levert 1 gram vet 9 calorieen, en 1 gram koolhydraten slechts 4. Wat zou dan de hoofdoorzaak zijn van obesitas?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-02-2012 11:43

Zo, eerst een uurtje geschaatst om wat te verbranden..
Zou je ook moeten doen Martijn :lol: :lol:

De calorieën Martijn? :oops:
En het gebrek aan al het andere (nutriënten) behalve calorieën maakt het geheel toch wat zorgelijk.

Echt veel water zal er niet bij gaan, scheelt weer in droogtijd om het droge stof gehalte weer boven de 85% te krijgen.
Onder de 85 gaan ze weer te snel schimmelen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-02-2012 11:56

De andere nutriënten zoals vitaminen en mineralen kan je makkelijk halen met behulp van je ingredienten. Vergeet niet dat veel geraffineerde producten zoals suiker, griesmeel, tarwebleon (niet de volkoren) etc etc weinig nutriënten bevatten. Heeft dus totaal niks te maken met de wijze van conserveren. Ik laat alleen zien dat ALS er al een probleem zou zijn met karperaas. Het meer de hoeveelheid is die we met zijn allen voeren, dan eventuele conserveringen. En dat daarin een freezer gelijk is aan een goede ready. Maar nogmaals, ik zie helemaal geen reden om echt te twijfelen, legge de karper massaal het loodje? In tegendeel, zelfs op de meest hard beviste wateren worden ze relatief oud, mits hun bekken niet kapotgereten zijn. En ja er zijn sterftes geweest, maar waarom gebeurde dat op het ene water wel en het andere wate niet? en waarom waren de brasem niet de klos?
Als je echt ee antwoord wil, zal je het breder moeten trekken i.p.v. je te richten op slechts een stofje
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-02-2012 14:54

En de mensen hier maar lullen over karpers met obestitas :lol: :lol:
99% van de mensen die een obesitaskarper vangen pleuren hem bijna eerder het internet dan dat ze hem weer laten zwemmen.
Ineens na jaren komt er een topic op een forum en dan is het zorgwekkend.......
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

12-02-2012 15:53

Een beetje aparte reactie Cor ondanks je toegevoegde emoticons. Natuurlijk is het m.i. ietwat zorgwekkend, de kinderen van nu die aan obesitas lijden gaan morgen of overmorgen echt niet dood. Ze worden alleen geen 60, 70 of 80 of .. jaar en dat feit is wel iets om ons zorgen over te maken. We kunnen ook denken als er een memorabele zware karper sterft in het desbetreffende bestand, dan bestellen we toch gewoon een andere – dat kan bij deze omnivoren ietwat eenvoudiger dan bij ons carnivoren nietwaar ?!.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-02-2012 16:24

Toch weer opnieuw de vergelijking met de mens. Voor mensen is overgewicht schadelijk, mensen hebben daar last van omdat wij te maken hebben met zwaartekracht.

In het water heerst een soort van gewichtsloosheid, is "overgewicht" als zodanig dan nog steeds een probleem?

Ik ben geen bioloog dus ook van mij zijn het aannamen maar ik heb niet de indruk dat de dikzakken onder de vissen eerder sterven of een slechtere conditie hebben.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-02-2012 16:34

Eus

Niet waar. De mens heeft geen last van zijn overgewicht door de zwaartekracht, op gewrichtproblemen na dan. De reden dat suikerziekte meer voorkomt bij mensen met obesitas, is omdat een lichaam van 120 kilo meer insuline nodig heeft, als een lichaam van 70 kilo.Zelfde geld eigenlijk voor alle hormonen in het lichaam De reden dat hartfalen meer voorkomt, is omdat het hart harder moet werken, in een groter lichaam. zuurstof voorziening zelfde verhaal etc etc. Dat hierdoor de algehele conditie afneemt en er minder bewogen word, is niet meer dan normaal. Gevolg is natuurlijk dat het lichaam (hart) nóg slechter gaat presteren. Welke dril is harder, die van een vetzak van de put, of een slank karpertje van open water?
Let wel ik heb het niet over een grote karper in het algemeen, maar over vetgemeste dieren. Maar zoals ik al in eerdere posts aangaf, vraag ik me af of er werkelijk een probleem is, en of dat dan ook nog door ready's veroorzaakt word lijkt me zeer sterk.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-02-2012 17:04

Dat van die gewrichtsproblemen was eigenlijk ook het probleem dat ik bedoelde, het suikerverhaal klinkt erg aannemelijk maar is dat voor vissen ook van toepassing?

Over een dril kan je zeggen dat een slanke vis sneller zwemt maar daardoor vaak meer energie aanspreekt waardoor de dril korter duurt. Een dikzak zwemt vaak veel trager maar houdt dit over het algemeen een stuk langer vol. En daar doelde ik op, conditie c.q. uithoudingsvermogen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-02-2012 17:12

Jan Vitam schreef:Een beetje aparte reactie Cor ondanks je toegevoegde emoticons. Natuurlijk is het m.i. ietwat zorgwekkend, de kinderen van nu die aan obesitas lijden gaan morgen of overmorgen echt niet dood. Ze worden alleen geen 60, 70 of 80 of .. jaar en dat feit is wel iets om ons zorgen over te maken. We kunnen ook denken als er een memorabele zware karper sterft in het desbetreffende bestand, dan bestellen we toch gewoon een andere – dat kan bij deze omnivoren ietwat eenvoudiger dan bij ons carnivoren nietwaar ?!.


Jij mag het raar vinden Jan, ik vind van niet. Zowel freezer als ready zijn hier debet aan, En laat ik dat nou juist apart vinden. Dat kinderen lijden aan vetzucht is vaak te wijten aan de ouders, karpers kunnen het vinnetje wijzen naar de voerders/vissers, zowel met freezers als readies. waar de vis mee gevangen wordt zal de meeste vissers een worst zijn, kilo,s daar gaat het om.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-02-2012 17:25

Eus

Zelfs qua tijd houd een slanke 20er het langer vol dan een volgemeste big. Maar vis of mens, elk lichaam word gereguleerd door hormonen die aangemaakt moeten worden, hoe groter het lichaam hoe meer er gemaakt moet worden. Hoe groter het lichaam hoe meer bloed er door het hart gepompt moet worden. Leververvetting komt ook bij karper voor
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-02-2012 15:06

Inderdaad Martijn,

ik heb het zo eens bekeken, maar vind wel dat m´n woorden een beetje verdraaid worden. Ik heb het niet alleen op MPG gemunt. Ready´s hebben vaak wel een beroerde samenstelling en ik kan t weten. Voorts is de opslag van die dingen dusdanig dat ze heel rap achteruit gaan in kwaliteit.

Lees dit linkie nou eens door en kijk eens naar dat filmpje. Vertel me daarna eens wat je er van vind. Hier blijkt wel uit dat onze voerpartijtjes van grote invloed zijn.

http://www.newtonangling.com/documents/ ... arp2-1.htm