Boilies, goed of slecht voor een karper?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2012 19:54

The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

07-01-2012 20:29

Beste Kees,
Niet echt een goed voorbeeld in mijn ogen, want je post gaat over boilies en het experiment is uitgevoerd met pellets... Je kunt een pellet met 28% olie niet vergelijken met een gemiddelde boilie.
Niet dat het experiment geen interessante uitslag heeft natuurlijk.
Je had beter de titel "Pellets, goed of slecht voor een karper?" kunnen noemen..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2012 20:34

Ik denk dat de gemiddelde boilie meer in de richting zit van 35% eiwit en 5-15% vet, het voer waar d er vissen volgens het onderzoek goed op gedijen. Boilies met 46% eiwit en 28% olie worden naat mijn mening een stuk minder gebruikt. Als je dan nog bedenkt dat de karpers in het " wild" meer eten dan alleen boilies. Kan je volgens mij de voorzichtige conclusie trekken dat er op de meeste wateren weinig aan de hand is. Echter op kleine wateren met een hoge hengel/en voerdruk zou het wellicht een probleem kunnen zijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2012 20:37

Daarbij komt dat dit een vijver experiment is waarbij het voer de enige voedselbron is. Wellicht enigszins vergelijkbaar met een Engels syndicaat water. Maar voor veel van de Nederlandse open waterwegen, plassen en meren is het onvergelijkbaar. Wellicht dat een zwaar beviste kleine put bij ons er een beetje in de buurt komt. Hoewel wij belangrijk minder in hoogwaardig (eiwitrijk) aas investeren dan Engelse karpervissers.

Overigens al eens eerder gemeten op een Engels syndicaatwater dat leververvetting op kan treden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2012 20:46

Hoi Dennis, in boilies zitten ook vetten, en in sommigen vrij veel. Als het alleen om pellets zou gaan ,dan halen er weer velen hun schouders op en voeren vrolijk door met hun "verantwoorde" bollen.

@Kees: Ik denk dat er vrij veel wateren zijn waar het hoofdvoedsel voor de karpers bestaat uit boilies. Open watersystemen zou ik me inderdaad minder druk over maken.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2012 20:57

Hier in het waterrijke deel van Nederland zijn er heel weinig. En dan nog is de hengeldruk niet vergelijkbaar. Dus ik denk dat je dat overschat. Niet zo een zicht op Brabant of Limburg, dat is waar.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2012 21:08

Ja hoor Kees en die abnormaal dikke karpers van de circuswateren zijn ook van de muggelarven zo dik geworden. Daarom dat je zulke exemplaren zelden of nooit aantreft op het uitgestrekte water...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2012 21:18

Ach als jij het perse door die bril wilt zien. Maar jij en ik vissen niet op die paar circuitwateren omdat er ander water in overvloed is. Daarbij is het wel zo dat karpers groter worden dan vroeger, maar de oorzaak daarvan niet eenduidig naar het aas te leggen is. Er wordt ook veel minder uitgezet. Voorbeeld is de Sloterplas waar oude karpers verder doorgroeiden toen de uitzet afnam (overigens ook geen afgesloten water). Daarbij meen ik dat wij niet dezelfde dure voergewoontes hebben als de Engelsen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2012 21:33

Kees Verheij schreef:Ja hoor Kees en die abnormaal dikke karpers van de circuswateren zijn ook van de muggelarven zo dik geworden. Daarom dat je zulke exemplaren zelden of nooit aantreft op het uitgestrekte water...



Als je de juiste wateren weet vang je ze daar ook. Kwestie van voedselaanbod, karperbezetting en vooral ras. Op de grote wateren is vaak minder uitgezet, en vind je veel verwilderde schubs
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-01-2012 12:30

Kees en de schubs op de maas?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

08-01-2012 13:16

Korte reactie Kees V.

Het kamp dat 'ja maar' roept blijft altijd groter dan het kamp dat 'maar wellicht' roept. Oftewel, het ene kamp wil het wél en het andere kamp wil het níet weten. In het ene kamp zitten 'de mannen met bepaalde belangen', in het andere kamp 'de verdwaalde sukkels uit het riet'.

Ik zie het zwarte busje met getinte ramen wel verschijnen en zal alvast een jas van Kevlar kopen. 8)

Maar wel een onthaakmat willen verplichten en tegelijkertijd het loodje van de clip laten vallen bij de aanbeet, want dat is beter. Verkopen levert geld op, het roer omgooien kost enkel maar geld. En als iets geld kost gaat er iets wringen. Een gewetenskwestie?

Maar de jeugd heeft de toekomst! :lol:

Bij wiens gratie? Bij de gratie van de industrie of juist de karper?

Vet vaag... Of toch niet?

Groet'n,
De Lijkenprikker :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2012 16:49

Ik hou het hier maar bij mannen, bedankt voor de moeite om nog te reageren. Het leeft niet, men weet het niet of wil het niet weten. Oogkleppen op en vooral "Luccen" maar alsof je de enige bent op de put. De karpers worden lekker vet en het enige dat telt zijn de kilo's. Bekijk vooral weer de vangsten op datum en vind vooral de dikke gedrochten weer mooi.

O ja, Klaas, daar wordt ook veel gevoerd toch?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-01-2012 18:09

Kees

Ik vind je reactie erg kort door de bocht. Ik heb de door jou geposte link aandachtig gelezen, en er mijn onderbouwde mening op gegeven. In het door jou aangehaalde onderzoek is er ten eerste sprake van pellets, ten tweede si de vis daar totaal afhankelijk van het gevoerde voer.
Als je nu eens kritisch kijkt naar de voedingswaarde van een gemiddelde (vismeel) boilie waar veel mee gevoerd en gevist word, dan kom je bij lange na niet aan de 46% eiwit en 28% olie. Daarnaast eet de vis ook nog natuurlijk voedsel.
Ik ben niet naief, en sta juist open voor dit soort zaken, maar dan wel degelijk onderbouwd. Ik vis bijv zeer veel op groot water, en water waar bijna niet gevoerd word (voordeel van friesland) En inderdaad je vangt daar een stuk minder grote vissen, TENZIJ er op een van die wateren uitzettingen zijn geweest van edelschubs. Dan vang ik ineens wel een paar dikke jongens. Willem Kent ook een schub, op een open water. Dikie dik noemden we hem. Een vis die voordat er veel gevist werd al hoog in de dertig pond zat. Op datzelfde water een andere schub 19kg en nog een paar. Stuk voor stuk een zelfde ras vis, tiussen de wilde schubs.
Wil ik nu beweren dat je maar raak moet voeren? Nee zeker niet, op bepaalde drukbeviste wateren is er zaker sprake van over voeren, en dat zal de gezondheid van de vis niet bevorderen. Aan de andere kant, Het is soms maar een klein deel van een bestand (vaak de dikste) die zich kapot vreten an die bollen, terwijl een ander deel het spul (bijna) niet hoeft

mvg martijn
Plaats reactie