een stinkend vraagje.


Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-12-2011 17:07

Hallo,

Heeft er al ooit eens iemand geprobeerd om met een basismix met bijvoorbeeld, gries, mais, soja. Er daarna als flavour/toevoeging enkel en alleen maar knoflookpoeder aan toe te voegen. Dus zeg maar zonder de gebruikelijke vismeel en/of robin red, of een andere flavour. Het heeft er mee te maken dat ik op de maas veel voer, en er zoveel voer nodig is dat de kosten wel omlaag moeten (het gezin he). Flavours zijn ook harstikke (te) duur, als we op zo de boilies maken komen we zelfs rond de euro per kg uit. Heeft iemand dit al eens geprobeerd eventueel met nog een extra goedkope toevoeging. Ik wil de vismeel eigenlijk liever niet gebruiken omdat ik bang ben voor de instant werking, die ik op de maas toch wel wil hebben ook al voeren we voor, of is knoflook nooit instant? ik ben wel erg fan van iets van knoflook heb er namelijk altijd prima mee gevangen, maar zelf nog nooit mee gedraaid.

Groetjes,

Wim
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

28-12-2011 17:26

(het gezin he).


Heb jaren geleden ook z'on soort bol gedraaid met alleen basisingrediënten en knoflookpoeder, precieze draaidetails weet ik niet meer maar we vingen er riviervissen mee.

Wat ik nog wel heel goed weet is dat dit soort ingrediënten ook voor gezinsproblemen kunnen zorgen ;) (wij draaiden in een keuken die in open verbinding met de woonkamer stond)
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-12-2011 18:17

Nou marcel, het is dan ons dan ook nadrukkelijk verboden om boilies binnen in het huis te maken, daar hebben we de veranda voor. Meen je dat nu joh, knoflookboilies binnen maken? :lol: :lol: :lol: jij durft. Gebruikte jij in de basis nog een percentage vismeel? en hoeveel knoflookpoeder werd er toegevoegd? Heb jij ervaring op de rivier met vismeel en dan met name instant?

Leon, de vissen die ik op de maas belaag verwacht ik niet snel terug in het kanaal, misschien incidenteel tot de eerste sluis en ja ze zwemmen echt wel afstanden, maar vaak zijn de vissen op het kanaal bekende vissen die toch wel erg vaak in de sluisvakken blijven. Maar als je veel moet voeren probeer je toch echt een bol te vinden die wat goedkoper in elkaar zit en toch zijn werk doet, er zit en we vangen vaak ook een grote berg witvis, maar als we deze er niet bij (willen) nemen vangen we ook geen karper. Mijn bollen die ik bijvoorbeeld op putten gebruik koop ik gewoon bij eddy sterxs, ik gebruik er dan gewoon niet genoeg dat ik de moeite wil nemen om zelf z'n boilie in elkaar te draaien voor ongeveer hetzelfde bedrag.
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

28-12-2011 19:03

Inderdaad gewoon binnen, het was niet bij mij thuis hahaha de geur zit na jaren nog in mn neusharen, maar goed het was ook een éénmalige actie want we werden voor het vervolg door het vrouwelijke geslacht verbannen naar de schuur';)

Ik weet wel dat er geen vismeel door gedraaid werdt maar het percentage knoflookpoeder weet ik echt niet meer, wij experimenteerde daar een beetje mee tot we een bol hadden die goed meurde. Als goedkoop extraatje deden we er soms gemalen vogelzaden doorheen maar dan moet je weer uitkijken dat ze niet kapotklappen als je gaat voeren met de werppijp. (of je moet ze bevroren voeren (niet mijn voorkeur) en tijdens het vissen uitvaren)

Instant vismeel niet echt ervaring mee, mijn ervaring is dat als de vis er zit je ze op vele verschillende soorten aas pakt. Ik heb soms op mn stek allerhande bollen die ik nog had liggen gevoerd en je pakt rustig vis.
Mijn mening is dat het op "buitenwater" niet zo belangrijk is welk aas je gebruikt als er maar aas is op het moment dat de vissen voorbij komen. Ik ga dus ook absoluut niet voor duur aas als het gaat om rivieren en/of daarmee in verbinding staande wateren.
Ik voer het liefst een paar dagen van te voren maar ik heb ook goede resultaten gehad als ik alleen de dag voor het vissen ging voeren.

Gr Marcel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-12-2011 19:10

Een beetje vismeel door je mix doet niks af aan de instant werking. Voer je wat langer voor dan kan een 10 tot 20 % vismeel weinig kwaad. Je kan ook op basis van gemalen vogelzaad, soya,gries,maismeel en kalveropfokmelk gaan draaien. Of als het nog goedkoper moet biggenmeel.
Flavours duur? ligt eraan ik ken er enkele waarbij je ongeveer 40 euro per 100 kilo mix, oftewel 40 euro voor ongeveer 140 kilo bollen, kwijt bent.
Om terug te komen op je vraag, je kan het prima gebruiken zonder vismeel. Nadeel zou kunnen zijn dat het minder wateroplosbaar is dan een flavour oid


mvg martijn
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-12-2011 20:41

Een beetje vismeel door je mix doet niks af aan de instant werking. Voer je wat langer voor dan kan een 10 tot 20 % vismeel weinig kwaad. Je kan ook op basis van gemalen vogelzaad, soya,gries,maismeel en kalveropfokmelk gaan draaien. Of als het nog goedkoper moet biggenmeel.


Deze mix hebben we vorige keer ook zo gedraaid, + een flavour gebruikt. waren op zich prima boilies en hebben er ook wel op gevangen. Maar ik moet zeggen dat ik opvallend goeie vangsten heb gehad op bollen waar een knoflook inzit, zowel als die van eddy en eerder die van proline, maar die vind ik minder geworden ik weet niet wat ze er aan gedaan hebben, maar het is niet meer de garlic/rr van eerst. Het is meer het zoeken nu naar een alternatief voor juist de flavour, ik wil eigenlijk geen flavour in de bol maar meer iets van natuurlijke aard, knoflook ui, kerrie of iets dergelijks. Omdat ik dan toch juist neig naar een goedkopere flavour, en dan maak ik me eigen weer zorgen over de juiste kwaliteit.

gr

Wim
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

28-12-2011 20:45

gewoon voor de knoflookpoeder gaan Wim ;) Kerrie hadden wij ook gedraaid maar knoflook beviel beter
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

28-12-2011 21:23

Ik zal er gewoon eens een serie bijdraaien, en proberen wat ze doen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-12-2011 06:56

mais/tarwe/gries alleen. mag dat ook? Beetje zwaar, maar is dat erg?
It's okay 2 pay
otje latumahina
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-08-2008 21:42
Contacteer:

29-12-2011 07:40

Wim hanegraaf schreef:Hallo,

Heeft er al ooit eens iemand geprobeerd om met een basismix met bijvoorbeeld, gries, mais, soja. Er daarna als flavour/toevoeging enkel en alleen maar knoflookpoeder aan toe te voegen. Dus zeg maar zonder de gebruikelijke vismeel en/of robin red, of een andere flavour. Het heeft er mee te maken dat ik op de maas veel voer, en er zoveel voer nodig is dat de kosten wel omlaag moeten (het gezin he). Flavours zijn ook harstikke (te) duur, als we op zo de boilies maken komen we zelfs rond de euro per kg uit. Heeft iemand dit al eens geprobeerd eventueel met nog een extra goedkope toevoeging. Ik wil de vismeel eigenlijk liever niet gebruiken omdat ik bang ben voor de instant werking, die ik op de maas toch wel wil hebben ook al voeren we voor, of is knoflook nooit instant? ik ben wel erg fan van iets van knoflook heb er namelijk altijd prima mee gevangen, maar zelf nog nooit mee gedraaid.

Groetjes,

Wim



Hoi Wim,

Flavours zijn ook hartstikke (te) duur?
Probeer dan zelf een flavour te maken..bvb
koop bij een toko een potje knoflook puree,zet een pan op laag vuur gooi er olijfolie in de pan
kiep het potje knoflook puree in de pan,en roer gelijktijdig (het mag niet aanbranden)
zodra het knoflook puree goed in het olie is ingetrokken,laat je het eve afkoelen..minuut of 30
pak een zeefje en zet het op het potje(wel met een deksel)...
giet het knoflook puree olie op het zeefje en laat het uitlekken(het gebakken knoflook puree gooi je weg)

Wala je eigen Flavour...Knoflook Puree Olie :D
heb het ook zelf gedaan perfect,goedkoper kan het niet!
Zwarte Pepers....olie :wink:

Laat wat van je horen!!!

Grtzz :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-12-2011 11:16

Gewoon een mooie basis maken met Tarwe, Gries, Mais, Soya, Vogelzaad en Knoflook beetje maggie. En knallen met die bende. Vangen doe je wel ;)

Vroeger veel gebruikte mix van mij alleen dan met een zoetje, heb er heel goed op gevangen.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-12-2011 20:02

hoi Dries,

Jah ik dacht al een beetje in deze vorm, zou een 10% vismeel ipv de tarwe, hier niet mooi bij passen?

gr

Wim
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-12-2011 21:12

zat nu aan deze mix te denken:

Polenta 25%
Griesmeel 25%
Sojameel 25%
Vismeel 20%
knoflook 5%

Copra melasse 30 ml per kg
Zout of maggi 25gr / 75ml per kg

kosten per gedraaide kg ongeveer € 1,65

Ik zou hier het liefst nog een 10% robinred aan toe voegen maar vind dat spul te duur.

mvgr

Wim
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-12-2011 21:29

Wim,
Vismeel, copra melasse en maggie er uit.
5% Trassi er in en je bol meurt hard genoeg.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-12-2011 21:36

wat is dat toch met die trassi? heb gelezen dat trassi een geconcentreerde vorm van vismeel is, en moeilijk verkrijgbaar. waar kun je het halen?
de copra melasse wil ik eigenlijk wel houden voor de zoete touch.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-12-2011 21:43

Wat jij wil Wim,
dat zoete is prima.

Trassi is gefermenteerde garnalenpasta, gefermenteerd is vergelijkbaar met voorverteerd, voorverteerd noemt men in het karperjargon ook wel Pre-digested. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-12-2011 21:58

dat word naar de toko henk, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2011 07:02

Wim de brasem zal je dankbaar zijn uit ervaring met de feeder op die beesten weet ik dat ze gek zijn op melasse.
Bij het koken van de boilies wordt het water mooi donker van kleur weet ik nog van ooit.
Dus toen besloot ik om de boilie dan maar te dippen.

Misschien toch het advies van Henk maar opvolgen dan?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

30-12-2011 09:02

Ik meng me even, was zelf ook al op zoek voor iets simpels.
Dus het nieuwe recept van de dag wordt?

1 deel soya
1 deel gries
1 deel polenta
5 % knoflookpoeder?, en/ of 5 % trassi

En that's it? Ben benieuwd hoe deze eruit gaan zien na het koken, en na een uur in het water tijdens het vissen. Zal wel goed zijn hoor, maar ik heb altijd zo'n hekel aan van die gummy, zemige, witte, opgezwollen, waterige bollen, karpers niet toch?

Wel grappig inderdaad dat iedereen (zodra het over riviervissen gaat) qua aas adviseerd: hou het simpel joh! Daarintegen; de gedresseerde billie-de-buikspiegels van "plas pierenput" worden vaak afgeschilderd als zwemmende einsteins..(gravel grey hinged stif link anti blok sliding rig component, anders vang je die niet). jihaa :-?

Succes Wim!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2011 11:19

Luc was zo gek nog niet...
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

30-12-2011 16:13

luc is zo gek ook nog niet, maar het heeft er meer mee te maken dat je op een circuitwater iets onderschijdends wil hebben.

En douwe, ik wil juist witvis op de stek klinkt een beetje stom, maar als ik geen brasem vang, dan vang ik ook geen karper, als het te gek word schakel ik over op 2x25mm op de hair dat scheelt toch wel een hoop (niet alles) En als het dan toch nog echt te gek word, dan luister ik toch maar melasse eruit.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

30-12-2011 16:38

Trassi erin jah, goedkoop, gewoon halen in de toko. Grote blokken heb je voor een euro of 5,-'

Raspen dat spul en oplossen in lauw water en dat bij je eieren kieperen. met die knoflook heb je een echte meurbol :D
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2011 16:48

Raspen hoeft niet, ff in stukjes snijden en met warm water in de blender
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

30-12-2011 19:48

zal wel een prive blender worden, ruikt die trassi net zoals vismeel?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2011 20:03

Nee erger... :D