hoeveel procent eiwitten in je boilie.


Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-12-2011 00:13

Zeg Peter,

Als ik jou vertel dat een uitgebalanceerde bol, goed is voor de karper en ook de vangsten, hoef ik dat toch niet te onderbouwen hé, mag aannemen dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel. En dat je in de winter je mix wat kan aanpassen is nooit verkeerd natuurlijk, evt. wat vismeel eruit en wat tarwekiemen erin.
En voor de jongens die heilig geloven in een super koolhydraat bol, gewoon doen!! Tweevoudige koolhydraten bestaan uit twee enkelvoudige koolhydraten, glucose,fructose, lactose etc.
Dan heb je ook nog de meervoudige, en die zijn weer opgebouwd uit een hele reeks glucosedeeltjes.(zetmeel) Moet ik dit verder onderbouwen Peter?

Enne terug naar de basis is gewoon je basismix, in verhouding 60/40.
Meelsoorten en vismeel, smaakmakertje en je vangt iedereen weer ouderwets naar huis.

In jouw geval Peter, roggebrood met Zeeuwsche boerinnenstroop :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-12-2011 06:33

ok duidelijk, Peter. Maar

wie weet het verschil in meer- en enkelvoudige suikers en het belang ervan?

De basis Peter?Dat was vroeger iets proberen en als je ving er mee verder gaan. Als je maatje dan ook ving begon het ergens op te lijken.

Ik weet bijna zeker dat ik 1 van de eerste hier in de regio viste met RR. Nooit zo'n prutzooi gevist. Niks mee te vangen, nergens. Nu, een paar ton aan voer verder was het een heel ander verhaa.

Inderdaad "mijn basis" was slechts beperkt voeren...


MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-12-2011 08:01

Beste Peter,

Zit niet op een verhaal te wachten maar om het hoe en waarom van je beweringen. Wat zijn de voordelen en nadelen om bepaalde voedingstoffen in de winter meer of minder te gebruiken. Hoe moet ik het in relatie zien tot de hoeveelheid natuurlijk voedsel en aas die een karper bij een bepaalde temperatuur in de winter opneemt.

Oké Klaas,

Dat suiker verhaal komt van mijn naamgenoot waar ik tot nog toe geen vinger achter krijg en zal krijgen?

Groet,
Peter
________________
Ps, de charme van het vissen is o.a. juist om niet alles te weten
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-12-2011 15:37

Nog één poging dan,

De samestelling van vitamines en tarwekiemen zorgt bij de karper voor een snelle opname en vertering, hierdoor voorkom je dus ook weer verstoppingen in de darm. Verstoppingen kan leiden tot infecties, dus een goed samengestelde bol verhoogt het immuunsysteem.
Dus Peter dit noem ik dus een voordeel, van een ietwat gewijzigde bol voor in de winter. Is dit een goede onderbouwing dan??

En Klaas zag ik schrijven, "matig voeren", dan sla je gewoon de spijker op de kop.

Groeten, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-12-2011 15:49

Ok nemen we Chilli en een kutput in engeland. Er worden zeker 20 vissen op jaarbasis gevangen. Chilli took it tot the limit en starte in januari met 10 kilo voer per dag. Lekkere vette meenline bol. Hoe meer voer erin hoe meer er gevangen werd. Ik meen een kleine 25 vissen in januari... alleen.




wie weet het verschil in meer- en enkelvoudige suikers en het belang ervan?


Wie biedt?

Ik bied lactose en die wijsheid had ik van Willem Peters en niet onterecht. Waarom? Geen idee, maar het werkt.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-12-2011 20:30

Goed spul chilli, zit in elke bol van me, in de winter iets aangepast.
Moet dit onderbouwd worden Peter?? :wink:

Enkelvoudige koolhydraten worden direct in de bloedbaan opgenomen, terwijl tweevoudige in de darmwand gesplits worden door enzymen in enkelvoudige, die dan zodoende in de bloedbaan wordt opgenomen.
Enne Klaas, lactose is een tweevoudig koolhydraat. Lactose noemen ze ook wel melksuiker, het komt voor in alle melk van zoogdieren. Lammerenmelk scoort best hoog in een bol toch.

ff simpel, druivensuiker is een bv enkelvoudig, en rietsuiker tweevoudig.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-12-2011 22:06

Ben van mening dat extra vitamines in je boilie stoppen heeft geen enkele zin daar de meeste relevante vitamines al in die stoffen zitten die we gebruiken. Neem daar nog natuurlijk voedsel bij dan durf ik te stellen dat je hier de plank volkomen mis slaat.

Gedroogde chili bolletjes vermalen en verwerken in mijn bollen doe ik al jaren puur heter spul is er niet te krijgen.:lol: Meer of minder in de winterperiode heb ik tot nog toe niet kunnen ontdekken,uch. Voor zemelen geld hetzelfde, gewoon het hele jaar door gebruiken. Natuurlijke makkelijk oplosbare suikers verwerken in je bollen hebben de eigenschap om snel op te lossen in water hoewel dat bij koude temp minder snel optreed. Regelmatig bijvoeren wat min of meer een standaard procedure is voor mij is veel minder van toepassing in de winterperiode. Verzadiging treed in die periode immers veel sneller op.

Dan het verhaal van je over koolhydraten heeft betrekking op mensen, dat krijg door terug te vallen op Google. Heb een karper nog nooit horen vertellen welke suikers hij prefereert om dat het beter voor zijn spijsvertering is in de koude wintermaanden. Het proces van stofwisseling ondanks de werking van enzymen bij koudbloedige dieren als karpers verloopt dacht ik iets anders dan bij mensen zeker in de winterperiode.

Leuke discussie, jammer dat de (echte)voedsel techneuten het hier af laten weten. Wordt dan regelmatig weer snel met een paar tikken in mijn winterslaaphol terug gedrongen. :wink:

Ik groet u,
De andere Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-12-2011 23:16

Het proces van stofwisseling ondanks de werking van enzymen bij koudbloedige dieren als karpers verloopt dacht ik iets anders dan bij mensen zeker in de winterperiode.(citaat)

Jij denkt dit, graag geen aannames maar een goede onderbouwing, Peter.

Enne uiteraard kan een karper zonder onze bolletjes, bij natuurlijk voedsel overleven ze.
200 jaar geleden lag de gemiddelde leeftijd van de mens op pak hem beet 50, tegenwoordig wordt de mens ouder, groter, sterker dus gezonder. En dat alles heeft te maken met medici en gezonde voeding en ook niet te eenzijdig.
Of mag ik dit ook weer niet vergelijken met mens versus dier.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

28-12-2011 23:18

Een mening is afhankelijk van een feit, maar een feit is niet afhankelijk van een mening.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2011 00:40

Een karper is een koudbloedige vis die geen maag heeft. Dit is een feit dat als consequentie heeft dat een karper een heel andere stofwisseling heeft dan een zoogdier. Elke afleiding van mens naar karper voor voeding is daarom in beginsel onjuist.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

29-12-2011 02:47

Inderdaad een karper heeft geen maag, maar een mens wel.
Bij de mens gaat het voedsel ten eerste naar de maag waar het voorverteerd door een mengeling van zoutzuur.
Bij de darm (en) aangekomen wordt het dmv enzymen omgezet in glucose.
Bij de karper gaat het rechtstreeks de darm in, en ja daar wordt ook dmv enzymen het voedsel omgezet in glucose.
Dus zoek het verschil!!!

BTW als jij in ruste bent is jou stofwisseling ook anders als overdag wanneer jij actief bent.

Groeten, Peter

ps dhr Otte als de aas techneuten nou niet zouden reageren, beloof je dan dat je je winterslaaphol nooit meer uitkomt. :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-12-2011 06:49

Chilli is in deze een bijnaam. 1 van de weinigen die ik nooit op onzin heb kunnen betrappen, maar dat terzijde.

suikers: heeft het te maken met benodigde enzymen die de koolhydraten moeten benutten?

Zou er verschil zijn in koud en warmbloedigen?

Een mening hoeft btw niets met een feit van doen te hebben. Neem rascisme. Maar wat is een feit, als zelfs de relativiteitstheorie achterhaald wordt? :lol:

Mijn visserij betaat uit het FEIT, dat ik MIJN ervaring inzet op de manier dat dat voor MIJ profijtelijk is.
Meningen van anderen wierp ik verre van mij
Meningen van sommige anderen volgde ik klakkeloos
Meningen van anderen, taxeer ik op nut voor mij, probeer ik en gebruik of verwerp ik

Hebben we zowaar een leerproces
It's okay 2 pay
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

29-12-2011 09:54

Hebben we zowaar een leerproces


Dat is toch een van de kernzaken van het karpervissen in mijn ogen !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2011 10:13

Dat verschil ligt tamelijk voor de hand als je even doordenkt.

Maar grootste verschil blijft dat mijn aas bedoeld is de karper over te halen tot opname van dat aas. Mijn doel is niet karpers in een afgesloten visvijver op lange termijn van een complete voeding te voorzien.

In de winter is dat overhalen tot opname nog belangrijker, terwijl de mogelijkheden door het koude water beperkter zijn.

Heeft niks te maken met gebalanceerd (?) voedsel waar een karper oud mee kan worden. De essentie is dat je dat ook niet moet willen nastreven. Niet eens kunt nastreven, want de tijd die ik bijvoorbeeld investeer in 1 stek is maar beperkt. Bovendien komt daar veel meer bij kijken dan bijvoorbeeld het EA schijfje.

Wat betreft eetpatroon, heb ik begrepen, neemt de karper op termijn bij voorkeur het voedsel dat een tekort van die plaats aanvult. Dit houdt vanzelf in dat het beste aas beter geen algemeen gemiddelde is, maar een afstemming op lokale omstandigheden. En welke behoeft is dit dan in de winter? Nou, ga daar maar eens aan staan. Alternatief is een aas met zoveel mogelijk belangrijke bestanddelen. Hoeveel ingrediënten worden dit dan?

Terug naar een eerdere opmerking. Hoe komt het dat op een overbezet voedselarm betaalwater het gemiddelde gewicht belangrijk hoger licht als op een vergelijkbare verenigingsput met dezelfde hengeldruk? Voor mij een mysterie waarop maar moeilijk een sluitend antwoord is te geven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-12-2011 10:52

enkele kilo's mais die in de winter wordt bijgevoerd Kees. Dagelijks enm de vissen springen bijna in de boot.
De topvissen worden gevoelig minder gevangen, dan hun verenigingsput vrindjes. lees verhaal van Hutch in spiegels deel 1. Groei en herstel.
Geen concurrentie overige vissen.
Is het water wel overbezet?
Vaker ondieper water, zodat het gehele water mee telt als voedsel gebied.
Ras
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2011 11:13

Haha, ik wil de discussie niet ombuigen, maar het werd gesteld alsof het antwoord overduidelijk was. Bijvoeren doen ze niet allemaal, maar als ze het doen is hoogwaardig voedsel veel te duur. Dus mais kan net. En topvissen? Tja, die moeten er ook op de een of andere manier opkomen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-12-2011 15:46

topvissen, zeg 18 kilo plus, kan je zo legaal kopen, geen probleem.

BTW

Graviere 4 zwemt ongeveer het zelfde bestan aan vissen als op Great Lake. Er mag maar zelden gevist worden daar dit een back up bestand is bij een eventuele calamiteit.

De populatie is nagenoeg vergelijkbaar.

Zo'n afwijking ombuiging is het niet. Op Great Lake worden de vissen nu bijgevoerd. Als er niet elke dag op een ander plek wordt gevoerd. Verblijft de hele populatie in die regio. Zodra er nu een boot te water gaten, springen ze bijna in de boot.

Dit fenomeen was trouwens in Ottoland ook zo. 31 mei aten ze uit je hand. 1 juni ving je er in 2 minuten 1 daarna kwamen ze niet meer bij je in de buurt.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2011 15:51

Ik weet het Klaas. Maar ze zijn niet ter plekke groot gegroeid op het "gebalanceerde" karperaas, om terug te komen op de discussie. Wat het belang daar ook van is, want het gaat om karpers vangen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2011 20:38

Kees,

Je zult het niet erg vinden dat ik onderstaande van je nog eens boven haal.

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel74.php

Een vriendelijke groet van Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-12-2011 21:35

Hoeveel % eiwit in je boilie?
Hoe kouder het water, hoe hoger het eiwit..tot max 30 - 35%.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

29-12-2011 22:13

Kijk eens aan, daar ging het topic over.

Nou Maarten nu weet je het ondehand wel hé!!! :D

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2011 22:14

Henk,

Dus geen 50/50 of 60/40 % kans om niets te vangen :lol: :lol:

Prettige jaarwisseling nog op de fiets?
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2011 22:25

Is een tijd geleden Peter en eerlijk gezegd weet ik het nog steeds niet. Maar als de andere Peter omlaag zegt en Henk omhoog, dan zal het om het even zijn. Wat mij weer bezig houdt is het uitlokken van de reflex en dan zal de concentratie in de bol van minder belang zijn als de concentratie direct buiten de bol. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-12-2011 00:01

Nou Kees, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Het uitlokken van een reflex en de concentratie buiten de bol gaat karper op de mat brengen, daar ben ik heilig van overtuigd.
Misschien niet het juiste topic, maar hoe pakken we dit aan dan?

Groeten, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-12-2011 06:51

we zeggen al een poosje hetzelfde Kees.

Nog steeds is de vraagstelling te algemeen. En iets wat in voorjaar werkt hoeft dat in de winter niet te doen en alles valt en staat wanneer je wilt beginnen.

Sterker: je kan nu beter met een legoblokje= plastic aas, op een goede stek vissen. Die stek is het beperkte stukje water wat de karpers afzwemmen. Ook al weer herhaling.

Laters
It's okay 2 pay