hoeveel procent eiwitten in je boilie.


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 16:35

denk nog eens na...
waarom het 1 of het ander? Waarom niet altijd met goed aas vissen?

Wat is goed aas? Uit welk oogpunt?


Eigenlijk klopt je vraagstelling niet, die is op zijn minst te algemeen voor een specifiek antwoord.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-12-2011 17:36

pj otte schreef:4 graden verschil.


Zoiets hebben we hier ook.
Toen vorig jaar en ook in de jaren er voor alles op koud water dicht lag zat ik nog aan het water in mijn "warme" 7 graden. Als iemand dat geen wintervissen wil noemen, prima. Kan me eigenlijk ook geen ruk schelen wat wel of niet echt wintervissen is. Ik zit gewoon daar waar ik op een interessant water de beste kans op vis maak in de winter, kan in plaats daarvan ook een knollenput zoeken en daar de winter door rammen en ik kan jullie verzekeren dat dat makkelijker is.
En zeker als het echt koud is, het water mag dan een paar graden warmer zijn, het afzien wordt er niet minder om. Hengels 's middags inleggen en 24 uur laten liggen kan je ook wel vergeten, met sluis en scheepvaart bewegingen en hotspots die aan de overkant liggen. Watertemperatuur fluctueert ook enorm, als de sluis open gaat komt er een bak koud water van een stuwvak hoger in en als het gemaal draait wordt het warme water weer terug getrokken.
Anyway, ik ga off topic, maar ik vind het zo'n onzin dat verwarmd water geen "echt" wintervissen zou zijn. Ja als het 10+ graden warmer zou zijn heb je misschien een punt, maar bestaat dat nog?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-12-2011 17:38

Martijn Nederpel schreef:Neen


Leg uit ik dacht altijd dat je bij watertemperaturen onder de 10 a 12 graden aan het wintervissen was,het verschil mag 4 graden zijn.

Ik kan je zeggen dat toen ik achter mij vis aan moest mijn pik een pikkie werd zo warm is dat water tegenwoordig niet meer hoor.

Het is de stroming die de vissen actief houd zeker niet het warme water,dat was vroeger.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-12-2011 17:43

Nee Daaf dat mag niet meer nieuwe milieuwetten het water waar ik vis is tussen de 6 en 8 graden,heb voorheen op 20 graden zitten vissen dan zeg ik ja dat is zomers.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2011 17:45

Ik kan je zeggen dat toen ik achter mij vis aan moest mijn pik een pikkie werd zo warm is dat water tegenwoordig niet meer hoor


Zijn er foto's die dat aantonen voor de liefhebbers :lol: :lol:
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-12-2011 17:50

:lol: voor en na :wink:
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

23-12-2011 17:56

In deze tijd van t jaar zou ik zeggen zo weinig mogelijk vet. Weleens gestold vet gezien? -eet smakelijk :wink: .
Eiwit; stuk lastiger om een goed antwoord te geven. Wat ik wel weet is dat bep. (dierlijke) eiwitten niet meer worden afgebroken omdat het enzym dat daarvoor nodig is niet werkt bij koude temp. Of dat schadelijk is ? geen idee. Ik weet wel dat veel van deze producten vet zijn..
Pd-vismeel hoeft iig. niet te worden afgebroken is mijn gedachte..
Zit zelf met zoete, schrale, meelbal met beetje birdfood, die er (hopelijk) redelijk snel weer aan de achterkant eruit komt. Tot dusver positief (Op een water waar je bij 'normale temp.' beter vangt met vismeel)
Vorig winterseizoen de 'restjes' vismeelbollen opgevist, werd links en rechts om mn oren geslagen. :-? (gauw wat anders gedaan)
Tuurlijk kun je er best een visje mee vangen maar als je gaat voeren word t al gauw minder..
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

23-12-2011 18:01

Lol, klinkt als koopbal maar is t zeker niet :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2011 18:32

Als ik bij een warm waterlozing vis, is het water ruim boven de 10 graden. Tis dan wel een electriciteitscentrale. Het water is daar warmer dan de veronderstelde 4 graden boven de gewone watertemperatuur. Vistechnisch is dat voor mij geen wintervissen

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-12-2011 19:04

Zeg Maarten, jij vindt dat ik niet duidelijk genoeg ben.
Met een evenwichtige bol, bedoel ik een bol die dus met een gerust hart het hele jaar ingezet kan worden. Dus een bol met een goed patroon en smaak. Dat kan zoet, spicy of whatever zijn. Maak je vooral niet te druk om percentages!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-12-2011 19:08

Het hele jaar door dezelfde bol gebruiken kan qua voedingswaarde, verteerbaarheid en attractiviteit nooit optimaal zijn.
Ik ben ook niet zo van de percentages, maar als alternatief dan maar je kop in het zand steken lijkt me een ander uiterste. Ik pas mijn bol wel degelijk aan (of laat dat doen door mijn bollenboer) tussen zomer en winter.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2011 20:49

En met welke wijsheid ondersteun je dat dan? Wintervoer voor koi is op basis van tarwekiemen. Vraag je dat je bollenboer?

Beetje betrekkelijk ook omdat jij ervan uitgaat dat jouw aas de enige voedselbron is. En dat terwijl het amper de concurrentie aan kan met natuurlijk voedsel.

Ervan uitgaan dat een karper in de winter een voedselbehoefte heeft lijkt mij meer je kop in het zand steken. In de natuurlijke situatie is er rust en gaan ze zonder voedsel de winter door. Een karper van zijn rustplaats afrossen is ook niet bepaald vriendelijk.

Enige aanpassing van het aas heeft tot doel karper te vangen. Laten we dat doel een beetje voor ogen blijven houden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-12-2011 22:13

Nou Maarten, je zal wel denken van nu heb ik nog geen gericht antwoord op mn vraag gekregen!!!

Om het voor jou even gemakkelijk te maken. Je hebt vismeel in huis, gebruik daar nou gewoon 10/15 procent van in je mix.
Vergeet ook de tarwekiemen niet, 100/150 gram.
Even wat attractoren/additieven, en je kunt gaan vangen.

20/25 % eiwitten in de winter is ruim voldoende.
40 % in de zomer is ook ruim voldoende, meer in het voer wordt weer omgezet in vet.( vindt het niet gek dat er in la france van die dikke karpers zwemmen op die betaalwateren).

Tevreden Maarten?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-12-2011 22:41

OK,

Draai het eens om.

Hoeveel procent koolhydraten in je boilie?

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

23-12-2011 23:29

slimme vraag!
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-12-2011 23:44

Je kan spreken van een goede verhouding als 50 % van de voeding bestaat uit koolhydraten, in de winter KAN je een verhouding aannemen van 75 %. Persoonlijk zou ik gaan voor wat meer enkelvoudige koolhydraten.
Een goed voorbeeld is bv koekjesmeel.
Je gebruikt verder licht verteerbare meelsoorten, en ja daar zitten ook weer eiwitten in.

Succes met de berekeningen.

Groet, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-12-2011 13:01

zei ik dus met een omweg Kees.

@Peter A.

De Linge wordt al tijden nagenoeg geen warm water meer geloost. Misschien 2 graden verschil nog? Toch trekken oudere vissen nog naar dit stuk toe en ... worden pas nuitgezette vissen onder het ijs vandaan gevangen. Hoezo gewoonte dieren?

Toevallig gisteren bevestigd in een "vermoeden" .

Nog een vermoeden: karper eet in deze periode omdat het kan en het voedsel aanwezig is. Ik durf te stellen dat het bijna een reflex is.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-12-2011 12:14

Nog een vermoeden dan maar.
Liever een attractor ook al zit die bomvol eiwitten - vismeel, dan een verteerbare koekjesbol die toch niet verteerd wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-12-2011 15:18

Eind conclusie is dus!!

Altijd met een goed uitgebalanceerde bol vissen.

De één vangt goed met vismeel de ander weer met zoet etc.
Alles heeft te maken met locatie en de karpervisser ansich.

Zorg nou gewoon dat je een volwaardige bolletje voorschoteld aan onze karper, dan ga je gewoon je vis vangen.
En als je niet weet hoe je zelf zo'n bol moet maken (dus verdieping in de ingrediënten), laat hem dan gewoon maken door een bollenbakker, er komen er genoeg voorbij in dit forum(MTC, TTB etc etc).

Groeten, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-12-2011 07:02

het leuke van vissen is, dat morgen alles weer anders is....
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2011 08:36

Heb er ook nog een, wat vandaag het ei van Columbus is blijkt morgen weer een stikei te zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-12-2011 13:19

En als je het niet meer weet of snapt, dan ga je terug naar de BASIS en dan zit je altijd GOED.
Want de basis is het fundament van waaruit alles opgebouwd is.

groeten, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2011 14:39

Lijkt me lastig voor zij die het niet snappen om terug te gaan naar de basis.
Vraagje, hoeveel % enkelvoudige suikers zit er in koekjesmeel en hoeveel % meervoudige suikers.
Ben maar een leek die graag wat wil leren van zij die het verhaal snappen.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-12-2011 16:35

Wat is het verschil peter en waarom vind je de verschillen belangrijk?

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2011 19:12

Klaas,

Heb in deze topic al eerder aangegeven dat ik het niet weet daar in de wintermaanden o.a. omstandigheden voortdurend wijzigen. Zo vraten de vissen tijdens de afgelopen vorstperiode die we in het zuidoosten hadden niet meer. Nu pakken ze mijn rest boilies van dit jaar in kleine stukjes weer. Zou mijn buurman ook wat van dat spul in mijn vijver gooien wat ik niet weet kan mijn conclusie zijn dat ze ondanks de vrij hoge temp nog niet willen vreten, bedoel maar.

Vind uitspraken die ik hier zo tegenkom frappant en vraag om een gedegen onderbouwing van uitspraken. En dan niet om aanname die komen we in dit wereldje al genoeg tegen, toch?

En als je het niet meer weet of snapt, dan ga je terug naar de BASIS en dan zit je altijd GOED. Want de basis is het fundament van waaruit alles opgebouwd is.


Mijn basis bestaat uit gekookte aardappels en roggebrood met invertsuiker en is een halve eeuw oud om maar wat te noemen. :wink:

Eind conclusie is dus!!

Altijd met een goed uitgebalanceerde bol vissen.
De één vangt goed met vismeel de ander weer met zoet etc.
Alles heeft te maken met locatie en de karpervisser ansich.
Zorg nou gewoon dat je een volwaardige bolletje voorschoteld aan onze karper, dan ga je gewoon je vis vangen. En als je niet weet hoe je zelf zo'n bol moet maken (dus verdieping in de ingrediënten), laat hem dan gewoon maken door een bollenbakker, er komen er genoeg voorbij in dit forum(MTC, TTB etc etc).


Kan hier niets anders van maken dan gewoon doorgaan waar je meebezig ben.

Je kan spreken van een goede verhouding als 50 % van de voeding bestaat uit koolhydraten, in de winter KAN je een verhouding aannemen van 75 %. Persoonlijk zou ik gaan voor wat meer enkelvoudige koolhydraten.
Een goed voorbeeld is bv koekjesmeel.
Je gebruikt verder licht verteerbare meelsoorten, en ja daar zitten ook weer eiwitten in.

Succes met de berekeningen.


Ben nog steeds aan het rekenen :lol:
Kan nog wel doorgaan maar de koekjes die ik er van bak zijn niet te vreten. :wink: