hoeveel procent eiwitten in je boilie.


Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

22-12-2011 20:59

voor het winter/ voorjaar wil ik graag een goede vismeel boilie maken, maar nu weet ik niet precies aan hoe veel procent eiwitten die moet voldoen om goed verteerbaar te zijn voor onze grote vriend. Het liefst gebruik ik LT-vismeel en PD vismeel in de mix. Nu hoor, zie ne lees ik dingen v an dat je in de winter rond de 20% moet zitten en in nde zomer rond de 40%.

maar waar gaat nu jullie voorkeur naar uit, naar hoeveel procent eiwitten in je boilie?

hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen.

Groeten Maarten.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2011 21:49

In de winter heb ik liever geen vismeel en veel vezels
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-12-2011 21:53

Zo Martijn,

Wat een verhaal kerel!

Groet,
Willem :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2011 22:05

Tjah ik ben nu eenmaal techt voor zijn raap :wink: als je instant vist, maakt het een stuk minder uit, als je gaat voeten word het anders. Waarom met alle geweld vismeel willen gebruiken als het zonder vismeel makkelijker word? Sterker nog, zelfs in de andere jaargetijden vis ik met alle vertrouwen vismeelloos. Zeker nu in bijna alle andere bollen die het water in gaan, wel vismeel bevatten. Kwestie van anders doen.
johnny haars
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-10-2009 17:00
Locatie: achter me hengels...

22-12-2011 23:13

over procenten eiwitten: geen idee,
maar ik zou in de winter/ vroege voorjaar niet meer dan 10-15% vismeel gebruiken vanwege verzadiging.
wel zou ik er, zoals martijn zij, veel vezels in doen zoals een tarwezemelen zodat je bol sneller door de darmen loopt.
en blijf bij voorkeur af van de vette visolie :wink:
eerst naar het water! de rest komt later
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 06:20

ik heb ook alle theorieen gelezen Martijn. Ik heb ook gelezen hoe slecht het misschien allemaal wel niet is.

Ik ben echter nu WEER met de neus op de feiten gedrukt en WEER naar huis gevist.

Herkenning help en dan vis il liever met een flinke visbol.

Maarten je wilt iets voor 2 verschillende perioden. Allerbelangrijkste: wanneer beginnen en wil je voerstekken maken?

veel tarwezemelen binden in mijn wereld vocht, waardoor er een minder snelle doorstroming is. maar dat terzijde.

WAAROM gebruik je graag lt en pd?
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2011 06:52

Klaas

Je geeft zelf een niet onbelangrijk detail. Herkenning iets waar je zeer goed gebruik van kan maken. De winter is zowiezo niet de tijd om iets nieuws te introduceten. Echter heb ik het gevoel dat een vette visbol sneller verzadigd dan een " light" bol met veel onverteerbare deeltjes, het type water speelt daarbij wel een rol, op een stromend of verwarmd water waar de vis wellicht actiever is zullen ze minder snel verzadigd zijn dan op een stilstaand putje.
Over dat binden van water, zal zeker wel zo zijn, vraag me af wat het effect bij een vis is die onder water leeft, daarnaast prikkelen vezels de darmen wat de peristaltiek bevordert
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 09:01

ach je zal maar oplosbare hebben....

doe je precies wat je niet wilt...


http://www.food-info.net/nl/national/ww ... ezel.htm#2

hahaha

Snel verzadigen vind ik btw prima. Dan hangt ie al.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

23-12-2011 09:39

En uitkijken dat je niet teveel plantaardige eiwitten gebruikt, omdat die moeilijker verteerbaar zijn dan de eiwitten in vismeel?? Of lul ik nou helemaal uit mn nek? Het is een horen zeggen, dus kan iemand het bevestigen of ontkrachtigen?

Draai zelf wel geen ene bol zelf meer zelf maar ben wel nieuwsgierig.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

23-12-2011 09:42

Hoewel dit reuze interessant is, met name over die vezels, is er nog geen antwoord op de hoeveelheid eiwitten. Ik denk wel dat het niet op 2%jes aankomt, maar ook ik heb t antwoord niet. Ik lees tussen de regels door dat een bol die het in andere jaargetijden goed doet ook ingezet kan worden. Als dat een vettig bolleltje is of veel voedingsstoffen bevat is het evident dat je wel met mate zou moeten voeren, anders vindt die verzadiging iets te vroeg plaats... Anders hangt ie nog niet he...
Succes is een keuze!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 09:47

Evert bewandelde deze weg.... en ving

http://www.koi-ontwikkeling.info/biblio ... n_NEB.html


@Rob,

1 hangt samen met het ander.

De vraag was btw TE algemeen om uberhupt te kunnen beantwoorden. Oktober een winterstek opbouwen of nu beginnen zijn 2 heul verschillende dingen.

Overigens vond Evert meer dan 25% eiwit al heeeeel veel.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

23-12-2011 10:03

@Klaas: helemaal waar! Ik ben wel benieuwd naar de reacties van mensen als ze percentages noemen. En vooral naar de motivatie erachter... Ik verwacht namelijk dat niemand het echte antwoord heeft haha De extreme marine van Jacco(niet echt een winterbolletje zullen we maar zeggen) doet t echter prima.....

Vandaar de nieuwsgierigheid...
Succes is een keuze!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2011 10:11

Klaas

Oplosbare vezels vertragen de vertering maar stimuleren de peristaltiek. dat zijn 2 aparte zaken. Van verzadigen is alleen sprake als je ook voorvoerd. Je zal dan juist minder snel iets haken
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 10:18

Onoplosbare vezels kunnen een behoorlijke hoeveelheid water opnemen waardoor het volume voedsel in de maag/darm toeneemt en het verzadigingsgevoel langer blijft. Onoplosbare vezels prikkelen, door hun hoge mate van onverteerbaarheid, ook de darmen en stimuleren en activeren zo de peristaltiek van het darmstelsel. Deze activatie wordt door mensen met het prikkelbaredarmsyndroom ervaren als irritatie, zij zijn juist gebaat bij oplosbare vezels.[1]
Onoplosbare vezels komen met name voor in graanproducten, zoals tarwezemelen in volkorenbrood, muesli en havermout.

Oplosbare vezels zijn goed in water oplosbaar en worden in de dikke darm door darmbacteriën afgebroken. De stoffen die daarbij vrijkomen, zoals kortketenige vetzuren, bevorderen de darmfunctie. Oplosbare vezels komen vooral voor in groenten, fruit en peulvruchten. Als voedingssupplement zijn oplosbare vezels verkrijgbaar in de vorm van psylliumvezels (Plantago afra, een weegbreesoort).


voor ieder een vezeltje zeg maar....
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2011 10:27

De omloopsnelheid van voedsel in het darmkanaal van karper vertraagt in de winter in belangrijke mate. Een groot gedeelte wordt niet afgebroken en dus ook niet omgezet in energie. De poep heeft een heel andere kleur en stijfheid dan bij warme temperaturen van dezelfde boilie samenstelling. Die omloopsnelheid toch verhogen is een uitdaging waar je aan de hand van experimenten een oplossing voor kan vinden lijkt me. Vis je met meerdere op dat water gaat dit verhaal weer niet op. Weet niet of er literatuur is over dit onderwerp? Kan goed zijn dat o.a. Jacco met zijn koivijver (een gedeelte) van de oplossing heeft? Om in die periode de vissen aan te zetten om te vreten van je specifieke bol met of zonder veel vezels,olie veel eiwitten en koolhydraten ………….. is en blijft in mijn ogen een lastig punt om zo even te beantwoorden.

Groet,
Peter
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-12-2011 10:40

Is het alleen de vismeel die eiwit bevat in Maarten zn (winter) boilie?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-12-2011 10:41

een karperhouder, een karperkweker voor de mooiigheid, een karperkweker voor de pot, een karpervisser en een karper hebben allemaal ook nog een keer andere belangen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2011 13:02

pj otte schreef:Kan goed zijn dat o.a. Jacco met zijn koivijver (een gedeelte) van de oplossing heeft?


Jacco voert zijn koi niet in de winter zoals in een ander topic valt te lezen. :D Natuurlijke situatie is dat het metabolisme van een karper nagenoeg stil ligt als het koud wordt. Geloof bij koi is dat deze rustperiode ook wenselijk is voor de conditie. Heeft verder niks met verzadiging te maken, maar alles met het feit dat karper koudbloedig is. Meeste vangsten zijn dan ook terug te brengen naar een toevallige samenloop van een tijdelijke activiteit bij een karper en de aanwezigheid van haakaas. Toeval dus, waarbij een karper die dagenlang bovenop het aas ligt, zonder een te herleiden reden, het aas plotseling wel opneemt. Van extra terughoudendheid bij het lichaamseigen vismeel heb ik nog nooit wat gemerkt. Ook niet in mijn koivijver. Ik ben gestopt met experimenteren, want mijn koi vreten gewoon alles wel of alles niet. Geen peil op te trekken voor wat betreft voorkeur. Wat kunstmatig aan de gang houden betreft heeft doorvoeren bij mij ook geen effect. Het voedsel blijft gewoon onaangeroerd liggen. Maar er zijn van die dagen dat er even wat meer activiteit is. En sommige winters zijn gewoon niet koud genoeg.

Wat percentages betreft zou ik het niet zo nauw nemen. Belangrijker is dat je aas als voedsel detecteerbaar is bij de temperatuur van het water. Zomers valt het al niet mee om karpers te vangen op glazen knikkers, laat staan in de winter. Daarin zit natuurlijk ook de sleutel tot de te gebruiken kwaliteit vismeel. Alsmede de beperkingen van stollende visolie en dergelijke. Wij eten hete dikke erwtensoep om de maag te vullen en warm te worden. Bij karper werkt dat anders. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-12-2011 14:39

Is wintervissen bij een warmwaterlozing ook wintervissen?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2011 15:00

Neen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-12-2011 15:10

Hoe warm is warm?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-12-2011 15:35

Oneindige discussie.
Wat gaan we doen?? Instant of voerstek bouwen cq onderhouden
Laten we er in de winter er gewoon een licht bolletje van maken. Dus licht verteerbaar, plantaardige eiwitjes en wat dierlijk. Moet ik zeggen dat tarwekiemen toch wel een ondeugend produkt is hoor!!!Dus 150gram lekker in de mix verwerken.
Grote wateren, rivieren en kanalen maakt het niets uit die eiwitten, gewoon een smakelijke bol in elkaar flanzen.
En die dressuurputten, vijvers en singels een evenwichtige bol maken.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2011 15:36

4 graden verschil.
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

23-12-2011 16:23

bedankt voor de reacties heren, maar nu heb ik eigenlijk nog geen echt antwoordt op mijn vraag :oops:

ron cuyten schreef:Is het alleen de vismeel die eiwit bevat in Maarten zn (winter) boilie?


nee, de vraag was 'hoeveel procent eiwit is goed voor een vismeelboilie in de winter/ voorjaar. en dan ook nog of het goed verteerbaar is voor de karper'
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

23-12-2011 16:30

Peter van Loo schreef:Grote wateren, rivieren en kanalen maakt het niets uit die eiwitten, gewoon een smakelijke bol in elkaar flanzen.
En die dressuurputten, vijvers en singels een evenwichtige bol maken.

Groeten, Peter


nou dit is nog is een antwoordt waar meerdere mensen wat aan hebben denk ik!