Discussie over de vertering van voer


Plaats reactie
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

14-08-2011 10:34

Hallo allemaal... ik heb een discussie met een niet nader te noemen vriend woonachtig in Eindhoven (Ronald ik hoop dat je dit leest... gnagna).

Hij stelt nl. dat een karper ongeacht de watertemperatuur na ongeveer een uur het voedsel weer uitpoept. De karper heeft nl. geen maag en vandaar dat het meteen in het spijsverteringskanaal terecht komt en daarom zal het voedsel zo snel verteren volgens hem.

Ik ben het niet met hem eens. Ik heb idd vaker gehoord dat de karper geen maag heeft, maar ik denk wel dat het afhankelijk is van de watertemperatuur (karper is een koudbloedig dier)... dus bij lagere temperaturen zal het metabolisme ook trager werken. Standaard een spijsvertering van een uur gaat dus mijns inziens echt niet op.

Hoe denken jullie er over?
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

14-08-2011 10:36

Denk dat het ook verschil is tussen welk voer je kiest, heb je het hier over bollen?
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

14-08-2011 10:41

Ligt er idd ook aan wat hij eet, eet hij een boillie met een hoog vezelgehalte zal dit sneller uitgepoept worden.
Maar de spijsvertering werkt idd ook trager bij waterteperaturen onder de 10 graden
Wannie Wedduh?!
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

14-08-2011 10:43

Laten we uitgaan van boilies... en laten we uitgaan van een watertemperatuur van 3 graden en 25 graden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2011 10:44

Het meest objectieve uitgangspunt voor de dagelijkse voerhoeveelheid en voor welk voer je kiest, is volgens ons de watertemperatuur. De tijdsduur dat het voedsel in de darmen van de karper verblijft, varieert sterk met het verloop van de watertemperatuur In de zomer duurt 't slechts vijf tot zeven uur voordat de vis de restanten van het verteerde voedsel kwijt is. Maar bij 15o Celsius zit je al op tien uur. Om maar niet te spreken van de winterperiode, waar zeventien uur of nog langer een feit is. Zie de grafiek over de doorlooptijd in de darmen die niet alleen het belang van voedingsvezels aantoont, maar ook het belang van een goede dosering van de te voeren hoeveelheid aas.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

14-08-2011 10:57

Bedankt Sven! Helder als kristal. Schiet meteen nog een vraag te binnen. Wordt een lastige: hoe lang kan een karper zonder eten?

Ik weet het... moeilijk meetbaar en het het hangt van enorm veel verschillende factoren af: stromend water, watertemp, jaargetijde, etc. Dacht er gewoon even aan. Bij ons hebben we nl. een punt vol met karper en de maand augustus is nl. altijd drama qua vangsten. Geen schub. Zullen ze dan helemaal niks eten of eten ze net zoveel als in het voorjaar en schakelen ze gewoon in augustus over op natuurlijk voedsel (omdat natuurlijk voedsel in de maanden zoveel aanwezig is)?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2011 11:16

Citaat uit Succesvol vissen op grote karper: de voerstek door Evert Aalten.

http://www.karperwereld.nl/voerstek/ea1.htm

Hiervan hangt de hoeveelheid voer op de voerstek af. Punt is dat dit voedsel zonder maag niet noodzakelijkerwijs volledig verteert hoeft te worden. Je kunt je afvragen hoeveel er in de winter nog wordt opgenomen.

Hoelang een karper echt zonder eten kan weet ik niet. Maar een paar maandjes vegeteren overleven ze makkelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2011 11:18

Had er inderdaad nog wel bij gemoeten Kees, wel zo netjes..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

14-08-2011 12:40

Alles draait idd om watertemperatuur en enzymen die actief zijn bij een bepaalde watertemperatuur.
Eiwitrijk voedsel zoals wij het gebruiken in de vorm van ons aas is bijvoorbeeld; vismeel-pelets/boilie's is moeilijker te verteren dan vezelrijk voedsel zoals birdfood in je boilie.

Stimulerend voor de spijsvertering is pittiger voedsel en/of sommige kruiden. Te denken aan chili-vlokken.
Zo had ik vroeg in het voorjaar van 2010 3 karpers op een ochtend op dé Pepperoni-boillie bij een watertemperatuur van 6 graden, op de mat scheten de karpers compleet alles uit! Bewijs dat pittig voer de karper aanzet tot kakken :)
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

14-08-2011 14:54

Het feit dat ze de boel uitschijten zegt m.i. niet zoveel over het al dan niet verteerd hebben daarvan.
De begrippen vertering en doorloopsnelheid door het darmkanaal (uitscheiden of uitschijten) worden vaak onterecht door elkaar gebruikt.
Predigested (voorverteerd) fishmeal is goed opneembaar voor karper (vanaf een bep. watertemperatuur). Tarwekiemen gaan er ten alle tijde veel sneller doorheen of ze nu verteerd worden of niet.
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2011 18:00

Juist Erwin,
ik en vooral anderen kunnen bollen maken die er in 3 uur onverteerd doorheen racen.
Hoe beter de vertering hoe minder ze schijten. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-08-2011 19:24

De vraag is alleen of de vis daar behoefte aan heeft...
Wel vreten, geen voeding.
Enige benutting is mijn inziens wel een welkom iets.
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

14-08-2011 19:25

Koen de Been2 schreef:op de mat scheten de karpers compleet alles uit!


zoiets? :wink:

edit: verkleind:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bart bosch op 14-08-2011 20:06, 4 keer totaal gewijzigd.
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2011 19:32

Maar wel belangrijk om te realiseren als je praat over verzadiging. Wat mij betreft een wat vaag gegeven bij karpers. Als zo een stofzuiger echt bezig is, dan lijkt hij onverzadigbaar.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2011 19:35

Neem tijgernoten, op een water waar nooit met dergelijke noten gevist mocht worden was het top met de vangsten nadat het werd vrij gegeven. Tijgers,tijgers en nog eens tijgernoten was het aas wat er met bakken inging. Bijkomend gevolg was dat de vissen geen gram meer aan kwamen gedurende het seizoen. De vissers die eerst hun fotoalbum rijkelijk uitgebreid hadden gingen nu klagen. Het gevolg laat zich raden, een verbod om met tijgers te vissen was een feit.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

14-08-2011 21:15

Mijn voorkeur zou uitgaan naar,

-lange termijn (voerplaats langer dan b.v 14 dagen op een water): volledig verteerbaar b.v karpershit
-korte termijn (voerplaats van enkele dagen): snel verteerbaar
-instant: maakt qua vertering niet uit, prioriteit is dan lijkt me vissen moeten het lekker vinden (pinda effect)
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

14-08-2011 23:05

Dick,

Helaas voor jou, mij en velen is de echte karpershit niet meer verkrijgbaar( ik zie ook Jacco een traantje wegpinken :wink: )

bij de reguliere mixen is er toch wel degenlijk een balans tussen vezels en andere additieven die de vertering kunnen beinvloeden.

hou ook rekening met het feit dat er tussen de karpers ook veelvraten zitten die de bollen gewoon tijdens de dril nog uitspuwen tot in je schepnet aan toe, ook anorexia vissen zwemmen er genoeg rond, vissen die op volgevoerde putten toch geen gram meer aankomen.

Maar de doorsnee karper kan met zelfs readymades echt wel wegkomen, en dat de vissen bij Koen de pepperoni uitschijten is normaal, de rest van de boilie heeft gewoon iets langer nodig en haalt daar toch zijn benutting uit .

het blijft toch moeilijk te bepalen hoeveel benutting er werkelijk plaatsvind, we gaan er van uit dat het er is.
Maar dan zou je de werkelijke stront moeten gaan analyseren om te kijken hoeveel er nog aan proteinen mineralen vitamines en vezels er nog inzitten, nadat je de verse de vase kokerjuffertjes en mosselen eruit gefilterd hebt.

Wat de topicstarter aangeeft zijn mijn inziens bijna diaree boilies, een uur vind ik zeer snel en kan nooit de darmflora ten goede komen,

de juiste samenstelling zullen we nooit echt vinden. maar we kunnen met helder denken wél een beetje in de goede richting komen.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

16-08-2011 10:20

Ger,

De vervanger is instant misschien niet zo goed, maar op de lange termijn (gemaakt met de kennis van nu) misschien wel beter :wink:

Het was en is nog steeds het meest complete karpervoer, hij of zij zou zonder iets anders te eten hier prima erg oud op kunnen worden, mits je de hoeveelheid aanpast.
Plaats reactie