vervangend product voor ei-albumine.


Plaats reactie
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

26-07-2011 10:38

Ik ben van plan om voor het najaar/winter goede, kruidige vismeelboilies te maken. Heb al wel wat mixen en recepten in gedachten allen zit nog met een probleem: namelijk ik wil de boilies wat harder krijgen, dus ik wou graag een ingredient gebruiken wat ik in het rest van de seizoenen niet gebruik. Zelf dacht ik aan ei-albumine, maar ik zou graag een wat minder bekend ingredient willen gebruiken namelijk bloedmeel. Maar met bloedmeel heb ik geen ervaringen. Heb wel wat gelezen over de hardheid en geur, maar niet hoe het zicht gedraagt onder water, of het te combineren is met leverpoeder/knoflookpoeder/ robin red en andere kruidige ingredienten? Of zou ik toch gewoon ei-albumine.

En heeft iemand ervaringen met dit ingredient die die zou willen delen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-07-2011 10:46

Bloedmeel heb ik een poosje gebruikt en het is best geinig spul. M'n bollen werden er erg "vast" door een ook wat harder. Ideaal voor de werppijp. Wel heeft het een hele aparte, snel overheersende geur en smaak. Ook kleurt het je bollen erg donker. Of en wat het bijdraagt aan het vangen heb ik niet echt grondig kunnen testen. Voor zover ik kan inschatten beïnvloede het de vangsten nauwelijks. Het voeren met de werppijp werd wel eenvoudiger...
Te combineren is het met alles :wink: , al begrijp ik best wat je bedoelt. Afgaande op de menselijke smaak, is het zeker goed te combineren met vlees- en vismelen en kruidige ingrediënten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 10:47

5% red cell.

Zelf hele goede ervarignen mee in de winter en voorjaar met een kruidige vismeel ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
rob beniest
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-08-2007 20:55
Locatie: zuid holland

26-07-2011 12:03

plasma (witte bloedlichammpjes)
of w pro (cc moore bestellen)
daar worden je bollen goed hardt mee eggalbumine alleen de buitenkant goed hard :P
als ze me missen ben ik er niet
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

26-07-2011 12:27

Bedankt voor de reacties, maar met plasma poeder is dat beter als bloedmeel of het zelfde?

En ik las ok ergens dat bloedmeel verslavend kon werken klopt dat of niet?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 12:30

Plasma zijn de witte bloedcellen
Redcell is bloedpoeder/plasma. Geef het beestje een naampje.

Je kan ook beiden gebruiken. Plasma maakt het wel taaier dan red cell vind ik.

Afijn, trail and error!

Red cell 5% zorgt voor genoeg uitharding, is een mooi product, zeker icm vismeel en kruiden.

Verder heb je nog tal van andere producten, velen echter duurder dan ei-albumine.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

26-07-2011 13:14

Jow,
Om boilies te draaien is plasma een prima produkt, echter wil je ook nog een beetje serieus karper vangen zou ik het daar niet zoeken.
Eén advies: pas je ingredienten in de mix zo aan dat je deze lapmiddelen niet nodig hebt. Dit is mogelijk en gaat je resultaten omhoog helpen.

Groeten,
Erwin
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 13:33

Goh, laat je nou met red cell ook serieus karper kunnen vangen :o :roll:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

26-07-2011 13:54

Wat Erwin zegt kan ik me wel in vinden. Ik ben er ook van overtuigd dat je door middel van andere ingredienten een hardere bol moet krijgen. En dan heb ik het over de verhoudingen van basis ingredienten. Zelf ben ik hier ook nog niet helemaal uit, dus Erwin vertel me hoe ik dit doe en waar ik moet beginnen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 14:00

250 maismeel
125 tarwebloem
100 griesmeel
100 polenta
100 soja vet
75 rijstemeel

Hard genoeg ?

De vraag is echter wat je wil... Je kan wel een harde basis maken, maar je hebt ook ingredienten, die dit weer verminderen. Denk aan wateroplosbare ingredienten.

Red cell is een leuke vervanger voor ei-albumine, maar heeft wel iets andere eigenschappen.

Ik citeer van de site:
Gesproeidroogde rode bloedlichaampjes. Red Cell kan ei-albumine geheel of gedeeltelijk vervangen in je aas. Volgens velen een topattractor, die zelfs verslavend kan werken op karpers. Dosering: 2,5-15% per kg droge mix.

Kost slechts 5 euro de kilo. Stukkie goedkoper dan ei-albumine. Tevens een erg leuk ingredient, die best voor rare dingen kan zorgen. Dat is mijn ervaring.

Gerold op een vrij simpele basis, bestaande uit maismeel, tarwebloem, lupine, soja, gries
Toevoegingen waren
10 % pre digest
10 % kruidenmix
Wat tarwezemelen
Wat zaadjes
Wat vitamealo

Najaar en de winter mee gevist. Ook een voercampagne mee opgezet. Genoeg mee gevangen, meer dan normaliter van doen is op dat water in die periode.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

26-07-2011 14:40

Jan Willem Hilverts schreef:Goh, laat je nou met red cell ook serieus karper kunnen vangen :o :roll:

Red cell is geen plasma :wink:

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik plasma niet hoog heb staan kwa product.
Heamoglobine is een ander verhaal, je hebt er iets mee of niet.
Persoonlijk ben ik er niet weg van, al is het maar om de vervelende geur die je krijgt in zo'n bol...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 14:56

Las te snel, maar je hebt gelijk Jacco.

De lucht vind ik wel meevallen. Is denk wat je prefereert. Ben opgegroeid met het liefst zo stinkende mogelijke bollen
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-07-2011 15:54

Ik moest me toch iedere dag douchen, JW...

;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 15:57

Mwa, douchen... Lekker in die lucht blijven hangen man. Heerlijk :) Moeders was alleen inderdaad niet helemaal blij ermee.. Maar ik vond het zelf erg meevallen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

26-07-2011 17:13

Jan Willem Hilverts schreef:Ben opgegroeid met stinkende ballen


Sven van Anrooy schreef:Ik moest me toch iedere dag douchen, JW...


Snel lezen is niet erg, lees dan wel wat er staat.
Sommige lezen door te snel lezen waarschijnlijk het bovenstaande 8)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-07-2011 19:43

Plasma sluit je bol af. Weinig tot geen attractie...is dat wenselijk?
Plasma heeft wanneer niet van goede kwaliteit (en dat schijnt nogal eens voor te komen) een behoorlijk negatief effect op je bol.
De karper laat het onaangeroerd liggen!
Het wordt zuur ...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

26-07-2011 21:11

Hallo,

Die Red Cell heb ik een jaar of vijf on and off gebruikt in vismeelboilies, met name vanwege de sterk bindende eigenschappen. Ik heb het gebruikt van 1,5-5% (15-50g./kg.).

Bij 1,5% merk ik echt al een extra binding, weliswaar een beetje, maar dat kan net genoeg zijn in sommige recepten. Uitharding; niet of nauwelijks.

Bij 5% vond ik het te overheersend in smaak, die ik persoonlijk als goor zou bestempelen. Een roestige onnatuurlijke smaak. Hoog ijzergehalte? Ja dus. Ach, ik ben slechts een mens en geen karper. Toch iets dichter, steviger aas, maar niet echt heel erg veel duurzamer onder water. Ook weinig tot geen verschil in mogelijkheden tot uitlekken, dat was dan wel weer mooi.

Maar het ving.

Toch merkte ik ook dat vanaf 3,5% de vismeelboilie sneller veranderde van smaak, geur en hardheid. Ik had het sterke idee dat mijn boilies er sneller van achteruit gingen (vertrouwen, meer niet). Als ik heel eerlijk ben, vond ik niet dat mijn vismeelrecepten er een boost door kregen. Deze vismeelrecepten heb ik namelijk ook zonder Red Cell gevist en niet 1 x en ook niet 3 x en er viel me niets op in de vangkracht (bij gebruik van 1,5-5%).

Áls (!) ik het nu dus nog gebruik, dan is dat in lage doseringen (1,5%) om net een tikje meer binding te krijgen. Zoals Erwin al schrijft, is dit ook mogelijk met andere ingrediënten die al in de mix zitten. Dat was een goeie Erwin.

Nog nooit heb ik plasma gebruikt. Wel heb ik boilies waarin het verwerkt zat op mijn manier onderzocht en wat me opviel was een 'dichtgesmolten en taaie' buitenlaag, meer dan bij gebruik van ei-albumine.

Ik denk niet dat de Red Cell hier nog een vervolg gaat krijgen en plasma komt er niet in. Sowieso vind ik het nu een raar idee om bloedproducten van andere dieren in vissenvoer/-aas te stoppen. M'n gevoel (meer niet) zegt me dat er iets niet klopt. Kan ik niet hard maken, zegt misschien niks, slaat wellicht nergens op, maar als ik zonder kan, zonder een stap terug te doen, dan doe ik het zonder.

In de plantaardige hoek zitten zat dingen die bij een verhoogde dosering een hardere boilie geven.

Als het om eivervangers gaat, dan graag een knap eipoeder en/of ei-albumine.

Groet,
Willem :wink:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-07-2011 08:12

Jacco,

:oops:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

28-07-2011 21:27

Mwa, ik gebruik hier witte plasma naast mn eieren in mn boilie en heb nergens last van hoor. Ongeveer 5%.
De salminol lekt er aardig uit. En het vangt ook nog.

(Zie avatar :wink: )
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-07-2011 09:15

Een beetje gaat wel ja, maar in grotere hoeveelheden vind ik het maar niks. Ik vind het eigenlijk gewoon niks, want de aangeboden kwaliteiten zijn in overvloed so to speak. :-?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

29-07-2011 11:33

Wellicht Nyco Meth 2000 eens proberen? Uitgeroepen tot innovatie van 2010 bij onze buurtjes....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-07-2011 17:05

mitsz van der kamp schreef:Een beetje gaat wel ja, maar in grotere hoeveelheden vind ik het maar niks. Ik vind het eigenlijk gewoon niks, want de aangeboden kwaliteiten zijn in overvloed so to speak. :-?


Wat vind jij een beetje, en wat vind je veel?
Plaats reactie