Vissen met Deeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-10-2011 08:43

Wederom bedankt henk,

Wellicht hebben ze ook nog andere spulletjes om te gebruiken.

Je hort nog van me

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-11-2011 00:00

Hoi even een vraagje,


Kan een van jullie mij op weg helpen met de drijvende toevoegingen om het deeg lichter te maken zodat
het of heel langzaam zinkt of blijft drijven.

Mijn wens is het deeg op wier of zelfs drijvend aan te bieden. Ingrediënten als garnalen meel, watervlooien gedroogd en kurk zijn enkele toevoegingen die het deeg lichter maken waardoor het eventueel kan gaan drijven hier ben ik me van bewust echter zullen er ongetwijfeld nog enkele voorbeelden van ingrediënten zijn die het zelfde effect teweeg brengen.

Mocht een van jullie tips of suggesties hebben, dan hoor ik deze graag.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

24-03-2012 20:42

ha die yuri ik heb je posten gelezen en ik zag dat het bestand in venendaal aardig geslonken is jammer maar helaas.
ik heb vorig jaar mijn knie gebroken en het zal nog wel even duren op 04-04-2012 gaan ze weer een operatie aan mijn knie doen of misschien krijg ik een kunst knie.........
Ik heb heel wat plezier met jouw gehad op de surf.
ben een tijd niet meer op het board geweest omdat ik veel te druk was met andere dingen dan vissen.
maar nu het vissen weer begint omdat de meeste weer gaan vissen en ik veel gebeld wordt gaat het na 11 maanden toch weer kriebelen.
ondanks het nog wel even gaat duren met mij kniebreuk.
ik hoorde van bert dat het bestand op de surf bijna totaal verdwenen was en zag toevalig jou foto en natuurlijk de bruce en walkers van je avatar dus ik dacht ik zal even wat vragen beantwoorden over wat eiwiten in deeg.
ik zag dat de enigste vis die ik graag wou vangen kelly ook op het lijstje staat dus zal venendaal niet meer aandoen.
zullen ze daar ook wel blij mee zijn.

bloedmelen en hemoglubine poeders en tevens bloedplasma poeder zou ik niet gaan gebruiken omdat het toch van bloed gemaakt wordt en er misschien eventueel ondanks het productie proces van stilerisatie en pasteuriserende factoren toch enkele gevaren zouden kunnen ontstaan.

ik zou het toch verder gaan zoeken in melkpoeders en en suikerstoop bijv canadese ahorn siroop.
niet dat daar veel eiwitten in zitten maar ik denk zelf dat het oude HNV concept wel afgelopen en vergaande glorie is.

de laatste keer in venendaal; voor mijn trip naar frankrijk had ik little bill bij de balk op 13kg.
heb ik je geloof ik nog gesproken op de stijger.
jammer maar helaas van het bestand op de surf.
maar we hebben wel lol gehad in die tijd.
jij aan de zeelt op het modder gedeelte achterin de surf ik snap het nu ook (stiekemert).
ja nu ik zie dat je met deeg zit te vissen weet ik ook waarom je daar zoveel dikke zeelten ving.

ik bel je binnekort nog wel eens een keertje als ik in de toekomst weer mobiel ben en mij weer kan verplaatsen.
de groeten van kees en we spreken...
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

10-05-2012 20:44

Hoi allemaal,


Een tijdje terug heb ik al eens de vraag gesteld alleen heb ik er nog geen antwoord op gehad.
Binnen de boilie makerij worden diverse bestanddelen en toevoegingen gebruikt.

Mijn vraag ligt met name in het feit dat oplosbare stoffen veelal gebruikt worden om de attractiviteit op een andere manier bewerkstelligen. Mijn vraag is wanneer je de zelfde water oplosbare bestanddelen in een deegbal gebruikt, deze oplosbare stoffen op dezelfde manier werken als in een boilie.

Mijn idee is dat het wellicht sneller gaat dan in een boilie vanwege de vastere vorm van de boilie.

Mochten jullie een antwoord hebben hoor ik dat graag.

Hiernaast heb ik de vraag neergelegd of jullie mij kunnen ondersteunen met mijn zoektocht naar bestanddelen die deeg een drijvend karakter kunnen geven, ik denk nu niet aan garnalenmeel in verband met een vissmaak, maar met name aan een neutrale stof die je kunt beïnvloeden naar keuze.

Graag verneem ik jullie reactie.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

11-05-2012 14:18

Hallo Yuri,

Die zelfde oplosbare bestandsdelen hebben in deeg minder moeite om naar buiten te komen, aangezien de buitenkant zacht is en niet hard gekookt zoals je zelf ook al zegt bij een boilie het geval is. Je mag er dus vanuit gaan dat de smaak die je toevoegt aan deeg makkelijker in het water wordt afgegeven.

De stoffen werken natuurlijk wel hetzelfde, alleen zullen ze veel sneller worden opgenomen door het water.

Deeg is in mijn ogen niet drijvend te maken, wat je er ook aan toevoegt. Misschien kan je een dunne laag om een kurken bal kneden om het geheel langzamer zinkend te maken.

Je kan wat mij betreft beter proberen er op een dusdanige manier attractors aan toe te voegen dat deze horizontaal en verticaal 'lekken' op deze manier wordt de vis vanzelf naar het deeg gelokt...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-05-2012 20:51

Leuke topic, stom dat ik deze nu pas vind.

@Marco: Yuri gaf al aan dat hij geen kurk wilde proberen maar juist een vervangend product vinden. Niet dat ik het weet, haha.

Ik maak gewoon lekker gebruik van kurk in combinatie met deeg, drijvende boilie en / of korst, en een zelfgemaakte vermomde kurkbal
(dmv op weed lijkende vermommingsmateriaal, inclusief takjes) als dobber.
Een merk misschien wel twee, weet niet meer welke maakt(e) wel drijvend materiaal van deeg.
Een ervan is die die kleine potjes verkoopt voor forelvissen.
Ze horen volgens mij de ingredienten te vermelden, daarna is het zoeken wat de eigenschappen zijn.
Op internet vind je veel ook onderzoeken daarnaar. Ik probeer gewoon altijd op mijn eigen wijze inventief te zijn.

Bij gebrek aan kurk gebruik ik een stukje hout of piepschuim, waaromheen ik het deeg doe. Werkt ook, alleen kun je de deeglaag
eromheen vaak niet te dik maken, anders zinkt ie alsnog (gewicht haak+deeg+lager drijfvermogen).

De andere had een nieuw product vanuit Engeland geïntroduceerd: drijvend deeg, praten we over 5 jaar
geleden? In Nederland was het een kort artikeltje bij de nieuwtjes. Las het ook bij de franse bladen terug.

Heb net gegoogled: zoek je met buoyant dough (drijvend deeg, krijg je (soms) verrassende resultaten.
De eerste : het merk was Berkley Gulp!en die heeft meerdere deegjes in fluo kleuren. Ook in Nederland verkrijgbaar lijkt mij
De tweede was misschien wel merk Mosella met Magic Bread
Ik vind ook iets over Fake-Chum (nep deeg) te bevestigen met een elastiekje (Bait Bands)

Keuze zat, maar niet zelf gemaakt of verzonnen. Soms moet je gebruik maken van de beschikbare mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

11-05-2012 22:34

Zeg Yuri ik denk dat jij moet gaan denken aan een witvisvoertje, onder de noemer van paneermeel/beschuitmeel.
Of anders een kant en klare weedbeater mix. Dit heeft een drijvend vermogen en goed te gebruiken voor onder andere bij wier.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-05-2012 18:48

Hoi Peter,

Ik begrijp wat je bedoelt echter is er een probleem, naar mijn mening is het in dit geval niet het voer (denk hierbij aan de ingrediënten) dat een drijvend vermogen geeft, maar de structuur van het deeg.

Wanneer we kijken naar een stuk brood dat je uit een boterham trekt en dit op het water gooit, blijft dit drijven.
Wanneer ik het zelfde stuk brood uit het water haal en het kneed, kneed ik de lucht (welke een kleinere soortelijk gewicht of dichtheid heeft dan water) uit het brood waardoor het deeg wordt, het soortelijk gewicht toeneemt en het brood zinkt.

Dat je deeg kunt laten drijven met piepschuim en kurk snap ik, garnalenmeel kan zeker in een bepaalde mate werken echter is dit een product met een visgeur en mijn wens is met ingrediënten te werken die een neutraal en drijvend karakter hebben en waarmee ik kan voeren omdat er geen slechte stoffen voor de vissen in zitten.

Zo zijn er diverse mogelijkheden zijn en ook is mij bekend dat er een popup deeg is, het probleem ligt hem echter in het feit dat ik

A: wens te vissen met producten die goed zijn voor de vis.
B: ik graag controle heb over de werkbare stoffen die ik gebruik.

Het gaat mij dus in eerste instantie niet om een methode van aas bereiding, maar dus met name om de ingrediënten die van uit hun eigen hoedanigheid deeg een drijvend karakter geven.

Graag verneem ik jullie reactie

Vriendelijk groetend,

Yuri Römer
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-05-2012 19:24

Garnalenmeel is volgesn mij een goed produkt waar je op kunt vertrouwen.
Desnoods vermaal jij ze zelf en verwerk ze op die manier. Gebruik dan wel gevriesdroogde garnalen,
die zijn makkelijker te verwerken.

Garnalen zijn niet verkeerd voor de karper, in Middelburg/Zeeland (heb ik drie jaar gewoond)
ving ik ze op diverse plekken met een garnaal (achtige) uit dezelfde sloot (!!) en verderop waren
vreetpartijen aan de gang (van karpers) die op garnalen aan het jagen waren. Je weet wel,
alsof je brood in het water gooit tussen scholen karpers.

Die situatie had ik nog nooit gezien maar was enorm interessant en dus gevist met garnalen. Levende!
en gevangen uiteraard. Dit heb ik nergens anders teruggevonden dan in die sloot.
Meerdere keren meegemaakt.
Zitten daar slechte stoffen in dan? Misschien na/tijdens de bewerking tot garnalenmeel, maar ja, die
informatie krijg je niet nee , niet uit eerste hand.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-05-2012 17:32

Hoi Frenk,

Waar het mij om gaat is dat ik op zoek ben naar een product dat een neutraal karakter heeft.
Garnalenmeel heeft weliswaar een drijvend karaker, maar heeft niet alle eigenschappen die ik zoek.

Ik zoek een neutraal ingrediënt met een neutrale geur dat ik aan mijn mix kan toevoegen welk ook na het kneden de mix een drijvende eigenschap heeft.

Hoor graag van jullie

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

13-05-2012 18:35

Yuri de hele boilie industie is opzoek naar de zelfde stof als jij ,en met hen nog vele anderen die een neutraal en natuurlijk en gifvrij (non toxic product) willen hebben om aas lichter te maken en deze informatie wordt niet gedeeld door mensen die weten wat er voor alternatieven zijn (zelfs ik niet). De stoffen die het in deze wel mogenlijk maken ,maar blijven vragen helpt misschien wel omdat er vanzelf iemand uit de school klapt. Van welke neutrale stoffen je wel kunt gebruiken als soda of bakpoeder en koolzuur en nog vele andere stoffen die ik verder ook niet allemaal prijs ga geven met die bovenste 3 kun je heel ver komen als je even gaat zoeken op het www.
Greets den kees. :wink:
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-05-2012 19:39

Hoi Kees,

Bedankt, weer een stapje verder

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

31-07-2012 23:09

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag,
Van de week was ik lekker aan het eten met een paar maten en zat mezelf te goed te doen aan heerlijke gamba's.
Ik vroeg me af of de schaal van de gamba's bruikbaar is in deeg, zo ja of er iemand ervaring heeft met betrekking tot de verhouding en of er voedingswaarden zitten in de schaalresten.

Heb ook gedacht aan het voeren van de garnalenresten en er met een deegballetje op te vissen heeft hier iemand iedeeën over?

Hoor graag van jullie.

Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

01-08-2012 00:18

het zou natuurlijk mogelijk zijn maar je hebt wel heel veel gamba''s hebben om een beetje een deeg mee te maken maar ligt er natuurlijk ook aan hoeveel percentage je van de gamba's erin wilt hebben maar 1 gamba schaal levert naturlijk niet echt veel gram op en ze zijn niet al te goedkoop dat ik weet kan je dan niet gewoon beter vismel pakken of zit ik tog verkeerd te denken?
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

01-08-2012 00:56

Hoi Damian,

Dat begrijp ik maar waar het mij met name om gaat is A of het kan, en B of iemand er ervaring mee heeft.
Ik heb de beste kok gesproken en hij vertelde mij dat ik net zo veel gamda schalen kon krijgen als ik wil.

Wellicht biedt het perspectieven.


Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

01-08-2012 11:54

als je er aan genoeg kan komen zou ik het gewoon proberen als je het goed vermaalt zal het geen probleem izjn voor de karper lijkt mij ze krijgen ook tijgernoten kapot en die zijn ook redelijk hard en sommige bollen ook maar over de voedingswaarde etc weet ik niks over de gamba's sorry ik weet wel 1 ding, als ze niet goed bereid zijn kun je er goed ziek van worde heb ik zelf meegemaakt op vakantie :S
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-08-2012 22:56

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje,

Hoorde over berlok poeder,
Kan een van jullie mij misschien vertellen wat dit doet en waar dit uit bestaat.

Hoor graag van jullie.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-08-2012 01:01

Berlok is bedoeld om vissers te vangen.

Berlok power is een echte eetlust opwekker. Met dit poeder zijn we ongeveer 2 jaar aan het experimenteren geweest om de juiste samenstelling te vinden.
We hebben dit poeder door verschillende topvissers laten testen.
Helaas willen zij niet bij naam genoemd worden in verband met sponsering maar, geloof mij, zij zullen dit poeder niet uit hun voer weglaten in de wedstrijd.
Berlok Power is dus een smaakstof en geen reukstof!!!!!!!!!
Wil je het poeder wel combineren dan kun je caramel of vanille toevoegen.

KENMERKEN VAN BERLOK POWER

Bij het aanmaken van het voer kleurt het voer oranje.
Het poeder zorgt ervoor dat de vis langer op uw voerstek blijft.
De vis laat een agressieve aanbeet zien (geen gesabbel meer)
Het poeder is ook ideaal om te gebruiken over u maden en casters.
Bij zeer moeilijke visserij voegt u in uw voerkorfje één eetlepel Berlok Power toe.
Dit voerkorfje lost u op uw voerplaats en u herhaalt dit eventueel na 15 à 20 minuten nog een keer.
Als er vis in de omgeving aanwezig is en het poeder met voer opneemt, zult u merken dat het werkt.

Het zoveelste geheime garantie voor succes ingrediënt.

edit: Yuri, vraag eens iemand om google voor jou te installeren, kun je nog veel gemak van hebben.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-09-2012 21:42

Hoi Yuri,
om een deeg lichter te maken heb je lucht of gas nodig.
Gist levert een deel koolzuurgas af en daarom noemen ze het rijzen, het deegvolume word groter zonder gewichtstoename.
Het word dus luchtiger en lichter.

Voeg eens 4 % bakkersgist toe.
Draai een stevig goed gekneed ( 10 minuten kneden) deeg waar de glutenstrengen goed gevormd en rekbaar zijn geworden, een deel tarwebloem levert goede gluten.
Maak er deegballen van en laat ze een tijdje rijzen ( 1 uurtje b.v.) alvorens deze in te vriezen. Bij minus 20 zal de gist een groot deel afsterven zodat de bollen bij het vissen niet weer gaan rijzen en uit elkaar gaan vallen.
Je zou ze voor het invriezen kunnen insmeren met wat olie zodat ze tijdens het vissen wat langer water buiten houden.
Misschien dat het deeg niet lang houd op de haak, je zal het moeten testen en ondervinden in verschillende samenstellingen.
Denk eens aan iets als b.v. BaPao

Kornelis geeft de tip: als soda of bakpoeder en koolzuur en nog vele andere stoffen.. Deze werken enkel bij verwarmen of verhitten en zijn voor gebruik in deeg als aas ongeschikt, in boilies echter werken ze prima. Echter vermoed ik dat het nou net niet de bedoeling was de eiwitten te verstijfselen door middel van verhitting maar het deeg als deeg te gaan vissen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

03-09-2012 08:56

Dank Henk,

Leuk je even te spreken van de week omdat je bij de tekst dan toch een plaatje bij kunt plakken.
Inderdaad ben ik nog steeds aan het vogelen hoe ik beeg drijvend kan maken.

Garnalenpoeder of gedroogde watervlooien drijft inverband met de dichtheid , echter beïnvloed het de smaak. Het is vandaar dat ik wellicht met de andere ingrediënten moet gaan stoeien om daar een succesje uit te boeken.

Het is een zoektocht die al even duurt maar het geeft me veel leermomenten en de informatie die ik van jou en de anderen mag ontvangen draagt daar aan bij.

Hoe dan ook, ik ga weer lekker kokkerellen en wanneer ik het juiste recept gevonden heb en UREKA uit kan spreken hoor je het van me.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

14-11-2012 09:58

Hoi Henk,

Even een vraagje, ik kwam laatst kneedbaar marcepein tegen, naast dat ik dat zelf erg lekker vind. Lijkt het me een prima product om aan de haak of hair te maken.

Heb jij hier ervaring mee?

Het is in ieder geval erg zoet en samengesteld uit suikers dus wateroplosbaar zal het dan ook wel zijn.

Wat zijn jouw iedeeën hierover?

Hoor graag van je

Groeten Yuri.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-11-2012 12:21

Boetseermarsepein is te koop bij o.a. de C 1000.

Het is niet alleen suiker:
In Europa moet marsepein minimaal 14% amandelolie bevatten. Ook mag ze niet meer dan 8,5% vocht bevatten. Meestal is ongeveer 5% vocht genoeg, afhankelijk van het vochtgehalte van de gebruikte geweekte pitten. De samenstelling van het product marsepein is in de Verenigde Staten niet beschermd waardoor er een grote verschillen zijn in de kwaliteit. In plaats van amandel kan witte bonenmeel worden gebruikt voor het maken van marsepein. De verhouding amandelen en suiker kan enorm verschillen. Vaak wordt één deel amandelen gebruikt en drie delen suiker. Maar de beste kwaliteit marsepein bestaat uit twee delen amandelen en drie delen suiker.

Bij koudere watertemp. zal het minder oplosbaar zijn dan bij warmere omstandigheden.
Heb het zelf nooit gebruikt, maar zal het volgend jaar bij warm weer eens gaan testen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-11-2012 08:52

Hoi Henk,


Wellicht dat wanneer je het in de warmere weersomstandigheden gebruikt, het ook door de waterlagen heen beweegt ten gevolge van het gedeelte aan amandelen.

Ben zelf ook benieuwd naar het resultaat, heb een aantal verschillende vormen gezien in verschillende kleuren. Op die manier zou je ook nog wat met de aaspresentatie kunnen doen.

Wellicht dat het nog is aan te vullen met het een en ander aan ingrediënten omdat ik denk dat de pure vorm een enorme instant waarde heeft. In mijn ogen door de suikers meer een koolhydraatbom dan een waardevol voedingsmiddel.

Ik vond het echt geweldig spul, makkelijk kneedbaar. Misschien is dit ook wel te loppelen aan de nougat waar ik het een tijdje terug over had.

Hou je haaks

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

30-12-2012 16:27

Hoi Yuri,

Misschien nog een receptje om te proberen:
Coprah Melasse poeder en een lepel appelstroop
(plakt wel)
Ik heb hier in ieder geval veel vissen mee op de kant gekregen.
Weinig tijd is ook tijd!
Luc Mertens
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-01-2013 14:56

09-01-2013 15:02

beste,
in onze omgeving draaien we sinds kort van onze deeg zef pellets. Daarvoor gebruiken we een omgebouwde oude (husvarna 10) vleesmolen.
Als we die pellets willen laten drijven dan leggen we die in stapjes van bijvoorbeeld 10 seconden in de microgolf oven.
De korrels worden dan harder en blijven bovendrijven