Vissen met Deeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-07-2011 17:59

Als je je deeg gaat koken worden het vanzelf boilies, pfffffftttttttttttttttttttt
Vissen is een hobby, geen religie!
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

05-07-2011 19:00

ik bedoel. ik had vorige keer frolic gemalen en dan water toegevoegd en werd best wel stevig als ik nou ipv water eieren doe en dan kook heb ik tog niet echt een soort boillie ofso of wel?:$

gr damian
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-07-2011 20:59

Yuri Alexej Römer schreef:Hoi

Even een vraagje,

Heeft een van jullie ervaring met Guargum en Johannesbroodpit meel in het deeg.

Hoor graag van jullie


Groeten Yuri


Het zijn beide verdikkingsmiddel en vulmiddel.
Beiden geleren ze bij verhitting en sluiten de boel behoorlijk af.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

05-07-2011 21:59

Hoi

Wanneer je deegballen kookt worden het boilies.

Koken is in het Engels to boil, en balletjes die gekookt worden noemen ze boilies.

Wanneer je de structuur van jouw deeg wat vaster wilt maken (Steviger) zou je roggebrood kunnen gebruiken.
Probeer het maar eens.

Succes

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

06-07-2011 00:34

Hoi Erik

Je hebt een PB

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

08-07-2011 22:37

Hoi Damian

Is het nog gelukt met het maken van het deeg, om het wat steviger te maken,

Groeten Yuri
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-07-2011 01:55

Hoe wordt frolic gemaakt? Net als pellets geperst?
Zit hier wel vis?
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

09-07-2011 13:29

ik heb het nog nie geprobeerd yuri ik ga het zo snel mogelijk doen ;)
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-07-2011 22:08

Hoi Jozef

Dat is weer even geleden dat we elkaar gesproken hebben op het board.
Hoe gaat het met de vangsten.

Hoe honden en kattenbrokken gemaakt worden.

In honden- en kattenvoer zitten veel voedingsstoffen. In hondenvoer zit niet hetzelfde als in kattenvoer, omdat honden en katten verschillende stoffen nodig hebben. Katten moeten bijvoorbeeld meer vet en eiwitten eten dan honden. Maar de basisingrediënten van het voer zijn ongeveer hetzelfde. Er zitten maïskorrels in. En granen, zoals gerst, tarwe en rijst. Fabrieksmedewerkers wegen en malen de ingrediënten en stoppen dan alles in een mixer, tot er een egaal, goed gemengd poeder uitkomt. In een machine worden van het poeder brokken dierenvoer gemaakt. Het mengsel wordt met stoom gekookt, en dan onder hoge druk in een vorm geperst. Denk maar aan een vormpje van een kluifje! Als het voer de vorm uitkomt, snijdt een ronddraaiend mes het in stukjes, denk hierbij aan het maken van boilies waarbij de worsten uit de spuit komen en in stukjes gesneden wordt. Er zijn verschillende soorten vormen, voor de verschillende soorten voer. Daarna gaat het voer 25 minuten in een heteluchtdroger. Die verhit de brokjes om het vocht eruit te halen, en koelt ze dan tot kamertemperatuur af. De brokken gaan van de droger naar een ronddraaiende trommel, waarin ze met vet en smaakstof worden besproeid. Het vet zorgt dat er veel energie in het voer zit. Door de smaakstof krijgt het voer een lekkere geur en smaak. Nou ja...Lekker voor huisdieren, tenminste. Door het ronddraaien worden de brokjes aan alle kanten besproeid. Daarna gaan de brokken in voorraadsilo's.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Kort om ja ze worden geperst


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-07-2011 22:13

Hoi Jozef

je hebt een PB

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-07-2011 21:33

Hoi Even een vraagje

Heeft een van jullie wel eens met levertraan in het deeg gewerkt.
Kan een van jullie wat het doet in het aas.


Hoor graag van jullie

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-07-2011 21:33

Hoi Even een vraagje

Heeft een van jullie wel eens met levertraan in het deeg gewerkt.
Kan een van jullie wat het doet in het aas.


Hoor graag van jullie

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-07-2011 10:58

Hoi Jozef

Had je nog wat aan mijn mailtje over de katten en hondenbrokken.

Hoor t wel.

Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-07-2011 23:46

volgens mij had je die naar mij gestuurd yuri ik had hem ook bij pb staan zou da kunnen ik vond het verder wel interesant.

gr damian
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-07-2011 09:41

Hoi Damian,

Het klopt dat ik die naar jou toe gestuurd heb,
geen probleem.
Weet je daar ook weer wat meer van.

Heb trouwens een vraagje.

Weet jij misschien of het toevoegen van eiwitten , of juist koolhydraten in deeg resulteert in grotere vissen. Mijn gevoel zegt me dat kleinere vissen moeten groeien en dat zij daarom juist eiwitten nodig hebben. Grote vissen hebben wellicht na de winter en de paai periode eiwitten nodig voor het herstel en lusten wellicht een snoepje (Koolhydraten).


Heb jij hier soms ervaringen mee.

Hoor graag van je


Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

23-07-2011 01:06

hoi yuri

daar kan ik je jammer genoeg niet mee verder helpen al zou ik dat wel graag willen :oops: ik hoop dat iemand het weet voor je dan leer ik ook nog wat bij :P

gr damian
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

24-07-2011 14:43

Hoi Damian,

Misschien een klein gedeelte over eiwitten.

Ik heb circa 10 jaar in de sportbranche gewerkt, met name in het fitnesssegment en heb daar heel wat gesprekken gevoerd over voeding en eiwitten en dergelijke. Hieronder het geen wat ik beknopt kan vertellen over eiwitten.

De moeilijkheid is dat er mijns inziens niet zomaar een vergelijking gemaakt kan worden tussen de lichaamssamenstelling van mensen (zoogdieren,warmbloedig) en Karpers (Vissen koudbloeddig). Dit wordt echter wel veel gedaan.

Wij hebben een speciaal spijsverteringsstelsel dat start in de mond.

Kauwen van het voedsel, wordt ondersteund door de speekselsappen (met name bij vlees)
Dan wordt het in de maag nogmaals verteerd en verder door gestuwd via de darmen naar de Endeldarm waarna wij ons van het restafval ontdoen via de ontlasting.

Bij vissen (Karpers), heb ik begrepen dat zij het opgenomen voedsel vermalen met de keeltanden en dat de belangrijke onderdelen eveneens als bij de mensen in het bloed worden opgenomen en getransporteerd voor daar waar het nodig is.

Ongetwijfeld hebben beiden mensen en vissen diverse stoffen nodig om het realiseren van hun dagelijks bewegingspatroon mogelijk te maken.

Wanneer ik logisch ga nadenken en kijk welke stoffen mensen en dieren wanneer nodig hebben, kom ik eiwitten met name tegen wanneer mensen of vissen moeten groeien en herstellen. Het kan zijn dat ik dingen over het hoofd zie maar in algemene zin zal dit zeker zo zijn.

Omdat ik van appels en peren taal houd, hou ik mijn uitleg simpel.

Eiwitten worden door bepaalde processen in het lichaam omgezet tot aminozuren die de bouwstenen vormen voor het lichaam. Zij zorgen voor groei, en het herstel (is ook groei).

Wanneer we gaan kijken wanneer iemand getraind heeft, zal dit in het grootste gedeelte van de training met koolhydraten als brandstof gaan. Vetten en eiwitten worden eventueel op een later tijdstip aan gesproken. Bij het trainen op een hoge intensiteit spreekt men de aangedane spiergroepen aan waardoor deze soms zelfs beschadigen.

Het is ook vandaar dat mensen na het trainen beter eerst de koolhydraat voorraad aan moeten vullen gevolgd door de eiwitvoorraad. Met andere woorden eerst een AA tje (High Energy) en dan een Eiwit shake.

Bij een Karper zal de bewegingsintensiteit op de zoektocht naar voedsel klaarblijkelijk minder zijn dan tijdens de dril. Hij / zij, vecht voor t leven en zal het maximale uit alle spiervezels halen waardoor herstel zeker nodig zal zijn. En hij zij ook eiwitten tot zich zal moeten nemen.

Omdat veel mensen het prepareren van aas baseren op een vergelijking vis mens, en wij dit blijkbaar kunnen doen???

Zet het bij mij wel wat vragen neer.

Sommige mensen hebben meer koolhydraten nodig dan anderen bewegen meer, zijn drukker en hebben daarom meer brandstof nodig.

Hoe zit dit bij vissen, de ene vis zal meer honkvast zijn dan de ander, beïnvloed dit ook zijn of haar eetpatroon?

Waar halen de vissen hun voedingsstoffen uit. Hiermee bedoel ik de koolhydraten en dergelijke.
Zijn er tabellen van de hoeveelheid aan voedingsstoffen waaruit het dieet van een karper bestaat.

Kan me voorstellen dat dat per water varieert.

Voor de rest lijkt het mij interessant om te kijken wat het essentiële voordeel is van het koken van het deeg ten opzichte van vissen met het originele deeg. De karpers koken het deeg ook niet.

Wellicht dat je hier wat duidelijkheid hebt over het functioneren van de eiwitten.

Misschien dat een van jullie mijn vragen kan beantwoorden.

Hoor graag van jullie


Vriendelijk groetend


Yuri Römer
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

31-07-2011 19:39

Hoi

Heb reeds eerder de vraag gesteld over eiwitten.
Echter heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen.

Kan een van jullie mij misschien vertellen of het uit maakt of je wel of geen eiwitten in jouw mix moet gebruiken om grotere vissen te vangen.

Hoop antwoord van een van jullie te krijgen.

Heb ook nog een andere vraag.

Vers fruit in het deeg verwerken als bananen en dergelijke.
Heeft een van jullie daar ervaringen mee??

Hoor graag van jullie.

Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

01-08-2011 22:53

yuri dat heb ik een keer geprobeert maar ik vond het niks binne 3 dagen beschimmelt :S we hadden aardbeien gebruikt ik doe het nooit meer iig ;) miss moet je is keertje frolic hondenbrokken in je mix proberen ;)
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

05-08-2011 22:56

Hoi

Wilde met deeg gaan beginnen op het water bij mij in de buurt,
is er sterfte, in twee weken 25 karpers gestorven.

Tijdje terug hebben ze er een paar van die franse snelgroeiers in gegooid
met het doel om de verhoudingen tussen schub en spiegel wat interessanter te maken.

Maar ja zoals ik al verwacht had gebeurt nu het geen waar ik zo voor vreesde,
verschillende vissen uit de top zijn al gesneuveld en velen zullen nog volgen vrees ik.

Hoe dan ook sleep niet met vissen, laat ze zitten waar ze zitten dan voorkom je dit soort rampen.

Hoop dat het hierbij blijft

Maar vrees het ergste

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-08-2011 13:06

Vraag gelijk de HV of ze willen kappen met spiegels te tiefen.. Zeker op wateren waar het nog niet nodig is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

06-08-2011 20:44

Het is echt kut

Ze hebben er 10 spiegels op gezet en nu zijn er +/- 30 vissen dood waarvan bijna allemaal top vissen.
Spiegel van 19 kilo
Spiegel van 16 Kilo
2 Schubs van 17 Kilo
Schub van 16 kilo
En een heel aantal vissen tussen de 13 en de 15 kilo.

Tja het is niet anders

Ik weet dat de grote schub van 22 kilo nog niet gevonden is en hoop dat dat ook niet gebeurd
maar vrees het ergste.

Snap niet waarom ze dit blijven doen, net zo als in Busloo waar heel wat dikke vissen zaten precies het zelfde.

Tja hoop dat mensen er mee stoppen want ze verpesten echt alles op deze manier

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

07-08-2011 19:36

Hoi Henk,

Even een vraagje

Heb je een tijdje terug de vraag gesteld in het kader van de Nougat,
je gaf me toen aan om 50 ml water te nemen en daar de nougat in op te lossen.

Zou je het ook met honing kunnen doen, dit warm maken wellicht verdunnen met wat water
de Nougat malen en daarna eventueel wat emulgatoren toevoegen om het vervolgens in het deeg te verwerken.

Hoor graag van je.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-08-2011 21:30

Yuri,
vergelijkbaar met wat ik al zei met betrekking tot de nougat geeft honing al snel een plakbende.
Je zou een klein deeg kunnen maken waar de droge grondstoffen gemengd worden met de verhitte vloeibare.
Dit is dan een voordeeg welke je na afkoeling door je normale mix kan kneden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-08-2011 01:44

Hoi Henk,

Je hebt een PB

Groeten Yuri
Plaats reactie