Vissen met Deeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-06-2011 19:58

Dank je wel heren.

Ik kom er steeds meer achter dat er meer is tussen het bereiden van aas en het bereiden van aas.
Ingrediënten in bepaalde verhoudingen die gekoppeld worden aan andere werkbare stoffen die op elkaar reageren en
de werking van het aas positief beïnvloeden.

Het is en blijft een zoektocht die in mijn ogen nooit zal eindigen maar wel machtig interessant is.

Vraagje, wanneer ik Kelp poeder in het aas verwerk, zijn er verschillende soorten.
Ik heb een grove structuur gezien en een hele fijne. De grove zal een beetje een krakend crunchy effect hebben
als het knarsen van mosselen. terwijl de fijne wellicht makkelijker in het lichaam opgenomen zal worden.

Zou kelp poeder een aanvulling kunnen zijn op de samenstelling van een deeg bal of werkt het uitsluitend in zijn gekookte kleine broertjes.
Dit laatste omdat kelp toch een hoop goede stoffen voor de vissen bevat.

Hoor graag van jullie.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

12-06-2011 20:07

Yuri,

Leuk hè? Enthousiasme is alles! :D

Dat van die crunch-factor van kelp begrijp ik al jaren niet. Ik snap niet wie dat verzonnen heeft. Als ik keihard en kurkdroog kelpgranulaat in de mix verwerk (5-10%), er boilies van draai, deze gaar, droog en invries, dan is er na dit alles tijdens het vissen werkelijk niets te merken van 't fantastische gekraak. Het is eerder taai rubber.

Een van de grote misverstanden, of één van mijn grote fouten.

8)

Cheers,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-06-2011 21:05

Hoi Willem

Wat mensen ook vaak doen is de eierschalen in de mix doen waardoor je een zelfde effect krijgt.

Of het daadwerkelijk zo werkt weet ik niet maar vind het interessant om te weten omdat het wellicht weer een bijdrage kan vormen
in onze aasbal.

Weet wel dat in kelp een aantal essentiële aminozuren moeten zitten die goed zijn voor onze gevinde vrienden.

Alleen zullen we niet altijd met iets moeten vissen dat goed voor ze is omdat wij spruitjes ook niet alles vinden maar soms met iets moeten vissen wat ze gewoon lekker vinden en waar ze weer verder naar opzoek gaan. Met andere woorden een soort aas dat een soort sense appeal vormt, eten en blijven eten.

Als het ware een lekker snoepje dat er altijd wel ingaat.

Alleen denk ik dat die snoepjes niet bij iedere gelegenheid gegeten zullen worden, het is vandaar dat ik op zoek ben naar een vaste samenstelling van mijn deeg waarbij ik slechts een aantal additieven per situatie dien te veranderen om een goed vangende bol te krijgen

Ga nu naar het water om met een pennetje te vissen, eindelijk weer even vissen HEERLIJK.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

13-06-2011 00:09

Hallo Yuri,

Kun je je pen nog zien? :D

Tja kelp... Niet alleen goed voor karper, maar ook voor honden, paarden, ja zelfs de planten in je tuin. Zeewier(extract)en zijn rijk, zoals je aangeeft. Men vreet dat spul niet voor niets met kommen tegelijk daar in Japan.

Toch vang ik voor zover ik nu beoordelen kan niks slechter zonder kelp in de mix, maar ja dat krijg je als bepaalde dingen overheersen, dan is die kelp het signaal echt niet meer. Ik kan me voorstellen dat 25% wel duidelijk waarneembaar zou zijn, ook in een zeedierachtige mix, maar die kelp is bij hoge doseringen echt een treurnis om te verwerken. Zullen vast trucs voor zijn, zolang ik het niet nodig denk te hebben zoek ik even niet verder als u het niet erg vindt.

Ik denk dat je wel zult slagen in je zoektocht naar een vrij vaste basissamenstelling die het bovengemiddeld doet en die je met een arsenaal aan extra's kunt aanpassen/op scherp zetten, maar ik zou zo min mogelijk dingen gebruiken zodat je overzicht houdt. Voorbeeld: In een samenstelling van 6 ingrediënten is het makkelijker zoeken naar een 'boosdoener' dan in een samenstelling van 20 ingrediënten...

Succes ermee, ben benieuwd!

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-06-2011 03:50

Hoi Willem

Ja het pennetje was goed te zien,

Tot het onder ging en de vis een schot van een meter of 20 / 25 nam.

Kon hem maar net blokken, helaas schoot hij niet veel later los,

Voelde als een goede vis.

De volgende komt echter op de mat.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-06-2011 12:12

Hoi Henk,

heb vannacht het roggebrooddeeg uitgetest en heb ontdekt dat het echt de moeite waard is om dit deeg op het betreffende water in te zetten.

Iedereen vist hier met boillies en zoals ik al eerder aangaf heb ik wel eens gevist met roggebrood gemixed met stroop maar nog niet in deze samenstelling.
Heb bewust statisch op een plekje gezeten en een paar kleine handjes kruimels bij gevoerd en heb 4x karper bij de stek gehad met helaas 1 losschieter tot gevolg.

Vandaag nog even Freelinen misschien gaat dat beter.

Je hoort van me


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

14-06-2011 12:04

Hoi even een vraagje

Ben van het weekend op een oud maar voor het vissen een voor mij nieuw water wezen kijken en heb daar naast het peilen, met name gelet op het natuurlijk voedsel aanbod en vegetatie.

Heb heel veel slakken, kreeftjes en dergelijken gezien waar de vissen zich lekker te goed aan kunnen doen.

Wanneer we spreken over vrije amino's die waar te nemen zijn door onze gevinde vrienden, hoe zit dat bij slakken of kreeften. Ik ga er vanuit dat deze diertjes een bepaalde geurstof uitscheiden die wellicht door de karper te traceren is en misschien te imiteren is. Verschillende slakken vangen pureren en verwerken in jou aas.

Wellicht kunnen zij met hun lichaam detecteren waar de beweging vandaan komt en de weg en naar toe proeven of het wel of niet om een interessante voedselbron gaat.

Waar het mij met name om gaat is dat ik met garnalen wil gaan werken in het deeg.

Een restauranteigenaar die ik ken kan voor mij de gepelde gambaschillen in emmers bewaren die ik dan weer kan malen en in deeg kan stoppen. Mijn vraag is in hoeverre dit zou kunnen werken en of mensen daar ervaring mee hebben.

Omdat het een groot water betreft met weinig maar grote tot zeer grote karpers die de 25 kilo ruim passeren, wil ik een acte de pressance maken die er niet om liegt.

Zou het een idee kunnen zijn om de garnalen schillen en resten te verdelen over een zone en dan kijken wat er gebeurd aan vis.

Weet een van jullie toevallig of garnalen schalen ook bruikbare voedingstoffen bevatten voor de karpers.

Ik weet dat garnalen meel drijft, hoe zit dat wanneer je een redelijk gedeelte van het zeg maar verse geplette meel in de deegsamenstelling mengt, zou het dan ook gaan drijven? Ik vis het ongekookt omdat de de bestanddelen waar ik mee vis bewerkt zijn waardoor ik geen ongekookte ingrediënten in mijn deeg heb.

Als laatste moet ik even aangeven dat de garnalen op de BBQ zijn gegaard en dat er een nodige lading aan knoflook over gestrooid is.

Kan een van jullie mij verder helpen.

Hoor graag van jullie.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-06-2011 11:41

Hoi even een vraagje

Heb gelezen over Lecithine, een emulgator die vetten afbreekt, en het mogelijk maakt om bepaalde stoffen te mengen met oliesoorten.

Een aantal stoffen waar deze stof in voorkomt zijn mij bekent echter een van de vloeibare vormen die voor mij interessant zijn, is nogal bederfelijk, is er een manier om die bederfelijkheid tegen te gaan.

Ook mijn eerdeer vragen die ik gesteld heb zou ik graag beantwoord willen hebben

Hoor graag van je.

Vriendelijk groetend

Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

20-06-2011 15:21

Hoi,

Wie kan mij verder helpen met mijn vraag over de lecithine,

Hoor graag van jullie


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

23-06-2011 22:18

Wie kan mij helpen aan een hennepdeeg recept je

Hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-06-2011 23:01

Yuri,

TIP: Ga ergens beginnen, concentreer je erop, maak het je eigen, leer ervan en breid dan pas uit, maar dat laatste is slechts een logisch gevolg van dat wat ik daarvoor schreef.

Niet lullig bedoeld, integendeel. :wink:

Succes en laat ons weten wat je doet en leert, want het doet er weldegelijk toe.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

24-06-2011 09:43

Hoi Willem

Je hebt een PB

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-06-2011 09:56

Hallo Yuri,

Je hebt er eentje terug! :D

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-06-2011 21:20

Emulgatoren

Misschien vereist de term emulgator enige uitleg. Een emulgator is een stof die behulpzaam is bij het fijn verdelen (= emulgeren) van een vloeistof in een andere waarmee het niet mengbaar is. Het klassieke voorbeeld is de eidooier die men toevoegt aan olie en azijn om mayonaise te maken. De eidooier bevat lecithine en deze stof zorgt er voor dat de twee vloeistoffen zich vermengen. Naast lecithine zijn er nog een aantal andere emulgatoren. De meest gebruikte in de bakkerswereld zijn CSL en DAWE. Beide zijn afkortingen van scheikundige termen: calcium-stearoyl-2-lactaat en diacetylwijnsteenzure esters van mono- en diglyceriden.

Roggebrooddeeg laat zich goed mengen met gemalen hennep.
De gemalen hennep wel eerst even toasten zodat de aroma stoffen goed vrijkomen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

25-06-2011 23:16

Hoi Henk,

Dankje voor jouw bericht

Hier kan ik tenminste mee verder.

Ben namelijk een beetje aan het puzzelen met het emulgeren van olie en daar gebruik van te maken in het aas.

De moeilijkheid die ik daarbij tegenkom is dat ik wil proberen of ik het wat langer kan laten staan met een conserveringsmiddel dat de
smaak niet beïnvloed. Weet wel een aantal conserveringsmiddelen echter zijn niet neutraal van smaak. Weet jij misschien een middel dat ik
hier bij kan gebruiken.

Het enige probleem dat ik daarin tegen kom is dat in eieren salmonella en eventueel andere bacteriën zitten.
Las eerder een bericht van Mitsz die aangaf dat je water aan de kook kunt brengen en dan de eieren 20-30 sec kunt koken
wat het doden van de salmonella ten gevolge heeft. Echter zijn er ook bacteriën die wellicht tot verder in de kern zitten.

Misschien denk ik wat ver maar ik wil iets in het aas verwerken dat niet alleen goed is voor onze gevinde vrienden maar ook lekker.


Hoor graag van je


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2011 09:03

Neem anders eipoeders en een emulgator zoals lecithine Yuri.

Maar ik denk dat je het wiel aan het uitvinden bent.

groetjes Mitsz

Een pot mayo is voor-geëmulgeerd.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

27-06-2011 16:16

Hoi Mitsz,

Wellicht heb je gelijk, ik vind het interessant om dingen te leren en te begrijpen waar het op gebaseert is, hoe het werkt. Heb pas een anrtikel gelezen waarin veel is duidelijk geworden en merk dat hoe meer je leert hoe meer je te vragen en te proberen hebt. Terwijl de oplossing vaak simpeler en dichterbij ligt dan je aanvankelijk denkt.

Momenteel probeer ik veel uit en dingen die ik in mijn zoektocht tegen kom, dingen die voor mij een aanvulling kunnen zijn zoals een nog niet gevonden neutrale, natuurlijke conservator, probeer ik te achterhalen.

Hiernaast vind ik het interessant om te brainstormen over het wel en wee van het vissen met deeg met mensen in het algemeen. Vandaar dat ik ook op school eens even ben gaan babbelen met collega's om achter bepaalde verhoudingen te komen.

Mijn doel is te komen tot een stabiele samenstelling die bij elke watertemperatuur ingezet kan worden. Een basissamenstelling waarin ik slechts de verhoudingen van de ingrediënten moet aanpassen en/of welllicht een of twee moet vervangen. Onder het motto van simpel is vaak meer.

Omdat nu ook de functie van LT Vis, en Vis meel, Aminol en L-zero 30 en nog een aantal producten steeds duidelijker worden, ligt de oplossing niet ver weg,

Ook het deeg aamnmaken met boter was voor mij een vernieuwing. De reden wist ik achteraf al echter een nieuwe manier om dit te doen was aangeleverd.

Hoe dan ben blij met de feedback omdat ik hier vaak dankbaar gebruik van maak.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

30-06-2011 16:03

Hoi Jan


Hoe is het daar in Gouda

Alles ok.

Heb binnenkort vakantie van school en dacht, lijkt me leuk een keer naar gouda te komen en de hengels een keer samen uit te gooien.

Hoor graag van je wanneer je in de gelegenheid bent om dit te doen,

Heb vakantie van af 15 juli

Hoor t wel


Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

02-07-2011 12:39

hoe lang blijft het deeg ongeveer aan je brood zitten? :oops:

greetz damian
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

02-07-2011 14:40

Hoi Damian,

Kun je iets specifieker zijn met jouw vraag.

Hoe lang het deeg aan brood blijft zitten?

Wellicht bedoel je aan de haak.

Hoor graag van je.


Groeten Yuri.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

03-07-2011 08:34

Hoi

Even een vraagje,

Heeft een van jullie ervaring met Guargum en Johannesbroodpit meel in het deeg.

Hoor graag van jullie


Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

04-07-2011 07:05

hoi yuri

ik bedoel idd haak 8)
nou mijn vraag was hoelang blijft een deeg gemiddeld aan de haak zitten? :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2011 10:44

Kan niet worden beantwoord is totaal afhankelijke van de samenstelling en de manier waarop het deeg is gekneed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

04-07-2011 12:33

Het klopt als een bus wat Douwe zegt, echter is het ook afhankelijk van de watertemperatuur, hoeveel witvis er in het water zit, wellicht kreeften en andere waterdieren die ook wel van een culinair hapje houden.

Deegsamenstelling is ook van belang, door bepaalde ingrediënten toe te voegen of juist weg te laten, is het mogelijk de samenstelling van het deeg te beïnvloeden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Yuri
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

05-07-2011 14:15

hoi

daar heb ik idd wat aan bedankt voor je reactie maar wat zou ik dan moeten toevoegen aan gemalen frolic met water om het langer in het water te kunnen laten liggen? of zou ik frolic malen en dan eieren toevoegen en dan koken net als boillies?

gr damian
Plaats reactie