Pellets penvissen


Plaats reactie
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

22-04-2011 15:43

Hallo heren,

Ik wil eens gaan proberen te pennen met pellets. Echter heb ik er nog nooit mee gevist, sterker nog, nog nooit in me handen gehad alleen gezien in de winkels. Vandaar komen er een aantal vragen naar boven:
- Kan je er mee op de haak vissen? of met hair?
- Welke maat pellet is het meest geschikt voor het penvissen?
- Als ik een zak pellets koop, kan ik dat dan direct gebruiken of moet ik dat gaan bereiden; lees koken etc.?

Alvast bedankt,

Romano
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

22-04-2011 16:41

Pellets kun je het best op de hair vissen, mits je te maken hebt met soft hook pellets want deze zijn speciaal gemaakt om op de haak te vissen :wink:

Qua maat pellet zou ik niet te groot gaan, 10-15 millimeter vind ik een mooi maatje.

Wanneer je een zak pellets koopt, kun je die trouwens meteen gebruiken. Je kunt ze altijd nog bereiden dmv soaks en dergelijke.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

23-04-2011 11:07

en dan nog iets, pellets lossen op in het water voor als je dat nog niet wist :wink:
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

23-04-2011 22:55

Tim Belshof schreef:en dan nog iets, pellets lossen op in het water voor als je dat nog niet wist :wink:


Ja, daar was ik al achter gekomen, maar toch leuk dat je het nog even meld.

Olger Glorie schreef:Pellets kun je het best op de hair vissen, mits je te maken hebt met soft hook pellets want deze zijn speciaal gemaakt om op de haak te vissen :wink:

Qua maat pellet zou ik niet te groot gaan, 10-15 millimeter vind ik een mooi maatje.

Wanneer je een zak pellets koopt, kun je die trouwens meteen gebruiken. Je kunt ze altijd nog bereiden dmv soaks en dergelijke.


Wat zijn soaks? :roll:
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

24-04-2011 11:10

Soaks zijn een soort van attractievloeistoffen.
Wanneer je dit over je pellets heen gooit, vergroot je de attractie ten opzichte van de vis er aanzienlijk mee.

Om je een voorbeeld te geven, hier een linkje naar een paar soaks:

http://www.tackledirect.nl/store/produc ... tml?page=5

http://www.tackledirect.nl/store/produc ... tml?page=8
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-04-2011 13:57

Ik gebruik zelf voor pellets zonder gat (lost langzamer op) baitbands.
Deze van fox hebben een vlak waar je de haakpunt door kan steken.

http://www.eurotackle.nl/shop/FOX-BAIT-BANDS-p-18319.html
Cor Hendriksen
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-10-2010 22:33

26-04-2011 18:29

baitbands zijn toch hetzelfde als beugelelastiekjes :)
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-04-2011 21:45

zover ik weet is beugel elastiekje gewoon rond en zeker te gebruiken (iig die van mijn zoon wel).
En die ik bedoel een afgevlakte kant hebben.

Ray
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

27-04-2011 13:50

je hebt ook pellets waar al een gaatje in zit zodat je ze makkelijk op je hair kunt doen ik zou ze idd ook op een hair vissen omdat de meeste redelijk hard zijn.

gr bart.
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

07-05-2011 19:30

Vorige keer die soft hook pellets geprobeerd van Dynamite Baits, maar dat was drie keer niks. Voordat de haak erin zat vielen ze al uit elkaar. Hetgeen wat overgebleven gooi ik maar gewoon te water als voer. Eens kijken of het met hardere pellets beter gaat.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-05-2011 19:47

Romano,

Helaas deel ik die ervaring en zal ik dus ook geen soft hook pellets van Dynamite kopen. Je zou toch verwachten dat een dergelijk merk weet wat ze in de potjes stoppen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

07-05-2011 21:16

Ik vind het inderdaad wel jammer; 6 euro voor zo'n bakkie en je hebt er eigenlijk niks aan.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-05-2011 21:35

De soft expander is ook helemaal niet bedoeld om op een karperhaak, zoals wij die gebruiken in Nederland, te prikken.

Het matchvissen op karper(tjes) heeft de laatste jaren nogal een vlucht genomen. Met de vaste stok of met een match hengel. En juist daar komen die pellets uitstekend tot zijn recht.

Zelf gebruik ik ze voor de zeelt en grote voorns. Ideaal spul als je maar een dunne haak gebruikt.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

02-06-2011 21:04

Hoi Romano,

In eerste instantie is het van belang te weten dat er verschillende soorten pellets bestaan.

Ik bedoel hier niet alleen de diameter of grootte mee maar ook de verschillende merken die er zijn.
Zoals er reeds aangegeven werd, is dat pellets in het water oplossen. Met invloeden van de watertemperatuur zal dit sneller of langzamer gaan.

Ook de bestanddelen variëren, de een is een zoete pellet terwijl een ander een visbasis heeft. Een derde vorm brokkelt snel uit elkaar terwijl een vierde olie als ingrediënt heeft die met de waterlagen gaat spelen.

Het is hierom dat ik altijd meerdere diameters gebruik wanneer ik pellets als grondvoer gebruik.
Het voordeel hiervan is dat er langer op de stek waar je vist voer blijft liggen.

Naast de verschillende diameters zij er verschillende merken. Zelf heb ik erg goede ervaringen met RINGERS. Dit is een pellet soort die zijn vorm langer in het water behoud. Hoe lang dit is weet ik niet maar heb ze ook wel eens in een pva stick gebruikt en toen lagen ze er na 10 uur nog goed bij.

Mijn voorstel is, diverse diameters en een aantal verschillende merken.

Soaks

Je gaf aan dat het niet geheel duidelijk was wat een soak was.

Je zou een soak kunnen beschrijven als een dip, alleen wanneer je een soak gebruikt zal je de pellets er langer in laten liggen waardoor deze een extra dimesie krijgen met betrekking tot aantrekkingskracht in de
Hoe je de pellets het beste als aas kunt gebruiken, of bevestigen. Welke je daar het beste voor kunt gebruiken kan ik je niet vertellen omdat het van diverse factoren afhankelijk is. Denk hierbij aan factoren als watertemperatuur, verhouding karper en witvis, wellicht zijn er nog andere beestjes als kreeftjes en krabjes die interesse hebben in een bepaalde geur.

Kort om een soak is dus een middel dat de pellets een extra attractie dimensie geeft.

Wanneer ik met pellets als aas vis, boor ik een gaatje met een bolieboor in de pellet en bevestig deze op een hair of een baitband (Beugel-elastiekje).

Op pellet grondvoer vis vis ik vaak met deeg.

De pellets overgiet ik met warm water waardoor zij snel te kneden zijn. Hier doe ik de gewenste ingrediënten bij en kneed hier een deegbal van. Het voor deel van deeg is dat je haak gecamoufleerd is en een tweede is dat jouw haak nooit ergens aan vast komt te zitten wanneer de haak op de bodem van het water ligt.

Heb hier leuke sessies mee gehad.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Kijk ook eens naar het topic vissen met deeg, wellicht krijg je hier nog wat ideeën over welk deeg eventueel het best bij jou visserij past.

Succes met het proberen.

Mocht je vragen hebben hoor ik ze graag


Groeten Yuri
Plaats reactie