Zelf gel baits maken met gel parels?


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2011 14:51

Grappig..

Gisteren een voor een derde nog gevulde pot met Gelbaits gevuld met warm water. Vanmorgen was het water roze ( condensed milk) en waren de parels doorzichtig. Volkomen reuk- en smaakloos. En TWEE keer zo groot :lol:

Zal ze straks eens in een flavourtje gooien, kijken wat er dan gebeurd ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
hans dijkerman
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-02-2010 20:47
Locatie: Deventer

11-03-2011 16:10

Dit echt niet het zelfde De hydro parels lossen niet op, de parels zijn zelf niet giftig maar wel de kleurstoffen.
Weet wat je doet, ga niet zo maar mee experimenteren. eet eerst eens zelf een kilo van die zooi op en dan eens kijken of je ze wel aan de karper wil gaan voeren.

Echte gel boilies of baits lossen wel op en hebben een andere samenstelling.
Mischien niet duidelijk vermeld door Frank Warwick zijn zowel de gel bait en de gel boilie niet houdbaar. ongeveer 7 maanden dan zijn ze wel verrot.

Dus nie doen koop gewoon de echte en ga niet rommelen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-03-2011 16:12

Twee keer zo groot zou dat betekenen dat ze volgezogen zijn?
En zou het dan niet beter zijn om eventuele smaakstoffen er bij het weken in te doen.
Zonder een statement van een partij te promoten lijkt mij vol is vol.

Ik denk dat de reactie van Hans terecht is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-03-2011 16:17

hans dijkerman schreef:Dit echt niet het zelfde De hydro parels lossen niet op, de parels zijn zelf niet giftig maar wel de kleurstoffen.
Weet wat je doet, ga niet zo maar mee experimenteren. eet eerst eens zelf een kilo van die zooi op en dan eens kijken of je ze wel aan de karper wil gaan voeren.

Echte gel boilies of baits lossen wel op en hebben een andere samenstelling.
Mischien niet duidelijk vermeld door Frank Warwick zijn zowel de gel bait en de gel boilie niet houdbaar. ongeveer 7 maanden dan zijn ze wel verrot.

Dus nie doen koop gewoon de echte en ga niet rommelen.


Ik heb het in mijn bericht ook over die "echte" Gelbaits. Snap ook niet waarom ze twee keer zo groot zijn geworden. Ze zuigen zich vol, maar ze geven wel alle attractie af aan het water. Snap jij het nog?

Afijn, ik zal me nooit meer zo'n potje aanschaffen in ieder geval. Vind het al schofterig veel geld.. Enkele nadelen van de dingen op zich heb ik al in een ander topic vermeld.

Hans, heb je het artikel van Frank goed gelezen in de Karper? Met de informatie die daarin gegeven wordt kan ik me toch wel inbeelden dat het gewoon die parels zijn hoor. Lees het anders nog eens goed ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-03-2011 17:02

Sven van Anrooy schreef:Hans, heb je het artikel van Frank goed gelezen in de Karper? Met de informatie die daarin gegeven wordt kan ik me toch wel inbeelden dat het gewoon die parels zijn hoor. Lees het anders nog eens goed ;)


Ik heb het artikel ook gelezen, en ik ben daarom nog wat verder gaan pluizen, en daarom kom ik mede door dit citaat uit het artikel.

Begin citaat: In zijn zoektocht ontdekte hij een ongelooflijk product dat direct zijn aandacht trok. Nadat hij wat samples van het spul op de kop had weten te tikken, stuurde hij er ook wat van naar mij. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie niet erg onder de indruk was van de min of meer ronde, transparante balletjes of beter gezegd gelachtige, doorzichtige knikkers van 10 tot 26 mm. Einde citaat.

Tot de conclusie dat het wel zeker deze Hydro parels zijn. En wel om de volgende redenen.

Die Orbeez uit een vorige reactie van mij zijn kindvriendelijk zeggen ze, dat houdt in dat kinderen deze dingen in de mond kunnen nemen.

Bekijk deze url eens http://www.magicwaterbeads.com/

Het filmpje wat ik van deze site heb.



Ik heb zelf nu diverse soorten van die Hydro korrels samples bij diverse winkels besteld en hier getest ze zijn allemaal exact hetzelfde zijn, het enige verschil is de grote die varieert inderdaad van 10 tot 26 mm. Ik wacht nu nog even een bestelling af vanuit België en Amerika, ik heb namelijk de Crystal coils in België besteld en de Orbeez in Amerika.

De originele potten Gelbaits die ik gekocht had, heb ik inmiddels terug gebracht naar de winkel, omdat de geur bij 1 pot compleet verdwenen was, en bij de andere zat er nog wel wat geur aan. Maar je kon er ook duidelijk een rottingsgeur aan ruiken.

Ik ben zelf ook aan de slag gegaan met gelatine die geschikt is voor menselijke consumptie icm flavours uit de karper industrie, en dat bevalt mij een stuk beter, ik zal om die reden dan ook niet de originele Gelbaits gaan gebruiken. Die van mezelf zijn op zeker diervriendelijk, maar wat ook niet onbelangrijk is zijn ook een stuk vriendelijker voor mijn geldbuidel.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-03-2011 17:06

Zag dat er plots in de wc een luchtverfrisser stond met van die balletjes.
Man waar het al niet voor gebruikt kan worden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-03-2011 17:13

Zal wel lekker ruiken op die pot bij jou........ :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-03-2011 17:26

Lekker joh Squid en Salmon ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-03-2011 18:05

Kunnen we ze nu wel of niet gebruiken?
Op internet staat dat Frank Warwick ze heeft laten maken bij een bakker.
Maar ik zou het knap vinden van die bakker om ze zo mooi rond en glad te maken als gel baits.
Ik vermoed dat hij dit soort waterparels heeft gebruikt.
maar met uitlekken van de waterparels ben ik nog aan het experimenteren.

Klopt het dat als je originele gel baits in water legt ze groter worden?
Dit zou betekenen dat als je zelf grote waterparels neemt en die de helft van de tijd laat wellen en ze dan in ander water gebruikt ze meer water opnemen en mischien ook wel flavours afgeven?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-03-2011 18:46

benjamin Mazereeuw schreef:Op internet staat dat Frank Warwick ze heeft laten maken bij een bakker.
Maar ik zou het knap vinden van die bakker om ze zo mooi rond en glad te maken als gel baits.


Kun je hier de bron van geven.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-03-2011 18:47

Bij Carpfeelin las ik ook daarover iets

http://www.carpfeeling.com/forum/yaf_po ... Baits.aspx
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-03-2011 10:16

Whoehahahahaha .......

En dan blijkt maar weer, de jarenlange onderzoeken en uittesten blijkt gewoon een tripje naar het tuincentrum geweest te zijn (vermoedelijk zelfs door moeders opgelegd).

En vangen ze? Ja joh, onbeschrijfelijke resultaten die ene speciale houdini like vis die altijd weg kwam? Die hebt ik er mee gevongen jonge ....... ech woar hier in Maaskantje
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

14-03-2011 18:00

Hoi Jan,
in de moderne keuken staan ze niet stil...
Ferran Adria is een persoon met een wereldberoemd restaurant.
Hij is de uitvinder van het concept, ''moleculair koken''.{volgens internot}
Doe er is op googelen. Een spuit gevuld met vloeistof voegt hij druppelgewijs toe aan water, waarna het parels worden. http://www.smulweb.tv/369/video/alginaat-kaviaar
Ook is bekent dat de smaak/geur er snel uit kan gaan.
Wat Benjamin al aangeeft, Frankske Warwick is langs de bakker geweest :lol:
Als je je eigen er in verdiept dan lees je ook hoe ongeloofelijk veel varianten en texturen er in die parels kan worden verwerkt, ook hardheid denk ik dan.
Zeker weten doe ik het allemaal niet,wel dat er heel veel parels gespoten gaan worden deze week :lol:
Kunnen vanaf nu er ook mee gaan voeren :lol:
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

14-03-2011 18:06

Ook lekker met honing.. :o :D
http://www.pannen.nl/blog/post/view/ide ... ingparels/
Nu weten we ook hoe we ze rond krijgen..De truc in dit gerecht is dat het mengsel op waterbasis met de agar-agar gedruppeld wordt in een vloeistof op oliebasis. Water neemt in olie een bolvorm aan. En omdat de agar-agar stolt wanneer het in de koude olie komt ontstaan er mooie pareltjes!
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

14-03-2011 19:04

Als ik op "alginaat" google
zie ik dit
"Alginaat is een hydrofiel polymeer dat gemaakt wordt uit zeewier. Het hoofdbestanddeel is alginezuur, een polysaccharide (net als zetmeel), opgebouwd uit mannuronzuur en guluronzuur. Het is verkrijgbaar in poedervorm en verhardt na mengen met de juiste hoeveelheid water in een rubberachtige consitentie.

Belangrijkste fabrikanten zijn Cavex, Kromopan, Tissutex en Zelex.

Alginaat wordt zeer veel gebruikt in de tandheelkunde om een afdruk van het gebit te verkrijgen.

Voordelen van alginaat zijn: niet toxisch, snel uitgehard, en relatief goedkoop.
Nadelen zijn: niet heel nauwkeurig, afdrukken vervormen indien ze droog bewaard worden"

dat klink mij hetzelfde als die waterparels voor de bloemen.
Die zijn ook van een polymeer
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

14-03-2011 19:28

Benjamin,
is ook weer waar...
In de parels waar ik het over heb,is de aroma al toegevoegd...
Kijk eens? http://www.smulweb.nl/1376585/koken/rec ... ujakaviaar
Er zijn een aantal poeders op de markt onder de naam texturas, waarmee je deze parels kan maken.
Scrol maar eens naar beneden op de link....
Echte gelbaits! :lol:
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

14-03-2011 22:15

Ik heb een Nederlands bedrijf wat de gelbiats verkoopt gevraagd
vraag:
De gelboilies die u verkoopt zijn die gemaakt van de gelballetjes die je in
tuincentra kunt kopen if is dit heel wat anders?

antw:
Daar zit echter een zeer groot verschil in.
De gel die gebruikt wordt voor gel bait en gel boilies is een eetbare gelei
die word ingedikt met een doorzichtig bindmiddel.
In de tuincentra's is een soort plastic niet giftige kunstof.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-03-2011 22:19

Konden we zo ook wel weten.
Anders zou het niet verkocht worden
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

14-03-2011 22:59

wat je nodig hebt om zelf gel baits te maken is:
Algin en Calcic.

Voorbereiding (1 dag tevoren):
weeg 2.0 g Algin af (precies) en dispergeer in 200 ml kalkarm water. Roer tot de grootste klompen weg zijn, laat een nacht in de koelkast staan waarna een heldere oplossing is ontstaan.
Calcic oplossing: los 2.5 g Calcic op in 500 ml water.

Gelbaits maken
Doe ongeveer 20 ml van de alginaat oplossing in een glas.
Voeg daarbij 15 ml flavour en andere smaakstof toe (eventueel verdund)naar keuze toe en meng heel goed
Dit kun je ook in grotere hoeveelheden maken als je de verhouding van 3 op 4 maar aanhoudt
Neem de suspensie op met een injectiespuit, houd plm 3 cm boven een kom met de Calcic oplossing en laat in een rondgaande langzame maar vloeiende beweging de druppels in de oplossing vallen.
Hoe groter de druppels hoe groter de gelbaits.
Werk in batches van 10 ml. Wacht steeds 1-3 minuten, en filter de oplossing dan door een (thee)zeefje. (Vang de Calcic oplossing op, deze kan hergebruikt worden).
Doe de opgevangen bolletjes in een grote bak met water om de resten Calcic af te spoelen.
Filter de bolletjes weer door een zeefje en vang op in een bakje.
Dek af en bewaar koel, de bolletjes kunnen niet al te lang bewaard worden.


Algin en Calcic kunnen hier besteld worden (per 75 of 500 gram betalen via ideal)

Afbeelding
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15-03-2011 09:12

Mannen,

Het spul wat gelbaits en gellybaits verkoopt is echt exact hetzelfde product als "waterballs, crystal balls, crystal mud, gelpearls etc." laat je niet van de wijs brengen!
Er is geen verschil tussen een niet en eetbare variant! die bestaat niet het is eetbaar ( wellicht moet je zeggen drinkbaar ).
Het wordt ook gebruikt in vliegtuigen om dieren vocht toe te dienen, zonder daarvoor werkelijk water te gebruiken!
Andere variant die wij kennen zit in luiers en incontinentie materiaal om het vocht op te nemen ( iets andere vorm zelfde materiaal ).
De balletjes van Frank lossen zeker niet op in het water! Ik heb er hier een stel liggen die al een maand in het water liggen en niet oplossen! Enige wat gebeurd is dat de flavour eruit trekt, daarna zijn ze verzadigd door het water, en water kan in water niet oplossen.

Crystal Soil

Crystal Soil is a soil substitute made out of Sodium Polyacrylate
Sodium polyacrylate is a polymer that soaks up 300 times its own weight in water. Its nickname is the Super Slurper. It is used in baby diapers to keep baby bottoms dry. It is also a more convenient way to provide water to animals during transporation. The water soaked polymer crystals won’t spill, and animals can eat them to get water. Another common use is a soil and water substitute, which is the focus of our product.


Wat kan het eventueel veroorzaken?
Sodium Polyacrylate - Multiple additive exposure, endocrine system disruption and contamination concerns if not handled properly.


http://coastalscience.noaa.gov/document ... emo149.pdf

http://www.wisegeek.com/what-is-endocri ... uption.htm

Ik ben dus heel benieuwd in hoeverre dit product echt onderzocht is door mannen als Frank en de heren van Gellybaits.
Wel ben ik van mening dat je voor de prijs van alles boven de 5 euro ( dus inclusief wat triggers en een flavour + potje getild wordt in de kosten ).
Hier kun je het granulaat bestellen http://deco-materialen.nl/ ook te krijgen in blokjes voor eventuele riviervisserij ( 1 zakje is een liter gelbaits ).
Action heeft ze trouwens ook liggen ( deze zakjes zijn een halve liter gelbaits)

Hopelijk komt deze informatie hier goed aan, en wordt het mij niet in dank afgenomen?

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

15-03-2011 15:03

Ronald, naar aanleiding van jouw moluculair koken opmerking, en ik vanuit mijn koks opleiding uit een ver verleden. Ik wist natuurlijk van het bestaan van agar agar af, alleen had ik daarbij in eerste instantie niet stilgestaan, ben ik vanmorgen naar de toko gereden, en zojuist mijn eerste test gedaan en wat scherts mijn verbazing dat deze agar agar enige overeenkomsten vertoont met de Gelbaits.

Ik heb het als volgt gedaan.

Ik heb deze Agar agar gebruikt.
AfbeeldingAfbeelding

Omdat er 7 gr poeder in zo'n zakje zit heb ik 660ml water genomen en 40ml flavour komt neer op 700ml vloeistof.

Ik heb zo'n zakje koud toegevoegd aan die 700ml vloeistof en een theelepeltje kleurstof even mijn vrouw haar staafmixer geleend ze is er toch niet :wink:

Dit heb ik voorzichtig aan de kook gebracht, na het koken heb ik ze in siliconen mal gegoten, die ik gekocht heb bij een bakkerij groothandel
Afbeelding

Na een uurtje ben ik bij de mallen gaan kijken, ik kon deze halve ballen van 40mm zo uit de mal pakken dit in tegen stelling tot de gewone Dr Oetker gelatine die wilde niet makkelijk lossen. Ze zijn relatief keihard ook weer in tegenstelling tot gewone gelatine, ze staan nu 20 minuten in zo'n kunststof mini aquarium, waarin ik normaal mijn rigs test, het heldere water is nu helemaal verkleurd, en ik ruik de flavour goed, nu is het afwachten de komende dagen of ze helemaal oplossen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hou jullie wat dat betreft op de hoogte.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

16-03-2011 18:18

jan heeft al een dressuur doorbrekende gelbait gemaakt :lol:
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-03-2011 20:51

ron lemmens3 schreef:jan heeft al een dressuur doorbrekende gelbait gemaakt :lol:


Jawel, totdat Jan in de ''vangstenrubriek'' van maart 2011 staat... :lol:
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-03-2011 21:14

Jan,
Dit heb ik voorzichtig aan de kook gebracht, na het koken heb ik ze in siliconen mal gegoten, die ik gekocht heb bij een bakkerij groothandel

Zonder koken stolt het toch ook?
Betaine krijgt zo wel een serieuse kans.
Vind dat je er al dichtbij zit.
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

16-03-2011 23:00

Nee deze agar agar moet je verwarmen anders werkt het niet.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...