Hondenbrokken of pellets?


Danny Franssens
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00

22-04-2003 20:04

Hondenbrokken zouden een vervanger zijn voor pellets, maar frolic hondenbrokken kosten ongeveer 2 euro 30 de kilo en mijn pellets 1 euro 50. Volgens mij vangen ze evengoed, dus waarom hondenbrokken??
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-04-2003 20:27

Danny,

Pellets kunnen hondebrokken zijn, hondebrokken zijn pellets.

Pellets is een verzamelnaam voor geperste brokken. rondjes, staafjes, brokjes.

1,50 voor geperst maismeel met een beetje olie is nog aan de prijs.

Waarom hondebrokken? Waaro pellets? 1 ding is zeker: ALLE dierenvoeders zijn met zorg samengesteld en bestaan uit goede ingredienten. Je gelooft toch niet dat frolic of Felix verantwoordelijk wil zijn voor de dood van Blackie of Minoes?

MVG

Klaas
Danny Franssens
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00

23-04-2003 21:58

Bedankt Klaas, ik vroeg me alleen af waarom iedereen het steeds vaker over hondenbrokken ging hebben. Maar jij denkt dus ook dat er geen verschil is merk ik.
Gr Danny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-04-2003 09:56

Danny,


ALLE dierenvoeders zijn met zorg samengesteld en bestaan uit goede ingredienten. Je gelooft toch niet dat frolic of Felix verantwoordelijk wil zijn voor de dood van Blackie of Minoes?


Een pellet bestemt voor de visserij kan uit alle mogelijke kolerezooi bestaan.

Of er verschil is? Zeker wel.

MVG

Klaas
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

24-04-2003 12:08

Tip: probeer eens paardenbrokken (BIX), deze edele viervoeters krijgen goed voer.
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

25-04-2003 17:39

Hehe, zal ik eens proberen...

over die frolic: ik vis er heel graag mee, ook gemalen bij je fish-mix geeft een leuk resultaat...
ik vis regelmatig op een klein watertje waar veel met boilies en tijgers (de klassiekers) gevist wordt, toch maar eens met Frolic aan de slag gegaan en op 2maanden tijd (=5nachtjes) kwamen 3 van de 5 topvissen eruit, zelfs een exemplaar dat al 2jaar niet meer gevangen was en waarvan men dacht dat ie overgeplaatst was...
Wel de frolic wat laten drogen, anders valt ie nogal snel uiteen, en ik prop in het gaatje ook altijd wat foam, zo zit de brok wat steviger op de hair en wordt het gewicht ervan wat gecompenseerd (met dank aan Luc)
Misschien waren die vissen er aan pellets ook uitgekomen hoor...ik zeg alleen maar dat vanaf nu die brokken standaard in mijn aastas steken...succes ermee!!

mvg
Jelle
Danny Franssens
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00

26-04-2003 19:50

Ik vond het argument over de kwaliteit voor huisdieren voeders wel sterk, en de paardenbrokken zal ik ook eens proberen. Bedankt allemaal
Gr Danny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-04-2003 21:06

Diervoeder met zorg gemaakt ??
Geef woeffie pedigree pal en hij zal zo'n 1 a 2 jaar eerder de pijp uit gaan !!
Dit geldt overigens niet alleen voor pedigree !
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-04-2003 21:41

Dennis,
Peedigree? Probeer het eens met frolic! eerst raakt je hond verslaafd aan het voer, vervolgens krijgt hij kanker! Het is zo zorgvuldig samengesteld dat het de fabrikant zo goed mogelijk uitkomt.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-04-2003 15:36

Op 2003-04-26 21:06, schreef Dennis van den Bogaert:
Diervoeder met zorg gemaakt ??
Geef woeffie pedigree pal en hij zal zo'n 1 a 2 jaar eerder de pijp uit gaan !!
Dit geldt overigens niet alleen voor pedigree !


Weet jij misschien iets dat ik niet weet?
Ik geef mijn Kooikerhond al 5 jaar Pedigree (droog). Royal Canin moet mijnheer niet.
Kijk de natuur nabootsen kan niemand natuurlijk, maar een hond moet dacht ik wel eten.
Daarnaast lijkt het me niet in het belang van de producent om voer te maken dat je hond ziekt maakt.
Of ze moeten directe links hebben met de farmaceutische industrie. Dát zou pas echt ziekmakend zijn! :cry:

Voorlopig geef ik hem zijn geteste en prima uitgebalanceerde Pedigree droogvoer.
Af en toe aangevuld met een stuk konijn die hij soms vangt als ik aan het vissen ben! :cool:

Voor het oppervlakte vissen gebruik ik het voer ook, alleen op de haak zet ik dan zo'n vleesbrokje( voorgeweekt).

Henk


_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-04-28 15:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-04-2003 23:04

Henk,door wie is die pedigree getest dan ???
Misschien omschrijf ik het verkeert,maar als je je "beste vriend" kwaliteitsvoer geeft gaat hij nu eenmaal een stuk langer mee.....
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-04-2003 08:09

Henk let eens op de verpakking van de brokken als hier E320 of E321(zal even nakijken of ik deze E nummers ook 100%goed heb)inzit kun je beter deze brokken achterwege laten.
Reden,dit is een conserveermiddel dat is uitgevonden in Amerika voor het week maken van rubber in de rubberindustrie,hierna kwam ook aan het licht dat het een goed pesticide middel was,hierna is pas het produkt in gebruik genomen om produkten te conserveren (vooral karkassen en vleesafval produkten in de destructie verwerking)ook hondebrokken (vooral de goedkopere merken)worden hiermee geconserveerd.
Overigens is het middel verboden om menselijke consumtie produkten te conserveren.

Ik ben het dus met Dennis eens dat de voeding die je je hond geeft echt niet goed is.

Je hond moe,voer hem Frolic of Pedigree en nog een reeks goedkope "kwaliteits brokken".

Wil
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-04-2003 09:45

Wil,
In Pedigree droogvoer zitten deze antioxydanten niet meer. Wat betreft de Enummers, heb je gelijk 320,321 en ook 324.
De 324 is in ieder geval verboden.
In Pedigree zijn al deze stoffen vervangen door Vitamine E.

Ik weet niet hoe het met blikvoer is gesteld, want dat krijgt ie nooit.

Btw hij/en ik lopen elke dag 2x 5KM en 'smiddags nog eens 3Km.
En dat op 130 gram brokken per dag. Ik eet iets meer :smile:

Groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-04-2003 09:52

Daaf,

Geloog maar gerust, dat aan honden- en kattenvoer MEER aandacht besteed wordt dan wat wij mensen krijgen.

Deze diervoeding industrie is als de dood voor verkeerde publiciteit. Mocht het merk toevallig ook in de USA op de markt zijn / komen, is het helemaal beter dan mensenvoer.

Een dooie hond brengt daar enkele miljoenen op.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-04-2003 09:55

Dom,dom,
Op de verpakking staat ook iets van -in de EEG toegestane antioxydanten-

Proberen over te gaan op Canex?

Met lerende groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-04-2003 12:15

Klaas je gelooft echt nog in kaboutertjes.
Er wordt nergens zoveel in gerommelt als in diervoeding,de wat meer gerenormeerde merken zijn wat samenstelling betreft voorzichtiger.
Frolic en andere merken moeten het meer hebben van marketing dan van de kwaliteit van hun produkt.

Je kunt je wel eens afvragen waarom wedstrijdhonden en show honden,maar ook de betere fokkers,geen brokken van deze merken krijgen(de prijs is veelal beduidend lager als van gerenomeerde merken).

Als je het etiket leest van een brok let dan eens op de volgorde van de samenstelling,datgene wat vooraan staat is ook het hoofd bestandeel(wettelijke plicht om de produkten in volgorde te zetten naar hoeveelheid per 100gr.waar het meeste van erin zit moet ook als eerste genoemd worden etc.)
terwijl het etiket je moet doen geloven dat lam of kip het hoofd bestanddeel is.

In Amerika trouwens worden ook kadavers van hond en kat verwerkt in de voeding van hun soort genoten,in Europa is dit verboden.

Ik heb me al een paar jaar verdiept in hondebrokken(mijn grootste hobby zijn tenslotte mijn Boerboels)en heb me echt verschrokken wat voor spullen er in brokken verwerkt worden.

Als je me niet gelooft ga naar Google en tik hondevoeding in,zoek dan maar eens naar de waarheid achter hondebrokken en zeg dan eens wat je er van vind.

Wil.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 12:18

ik geloof ook nog in kaboutertjes
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-04-2003 12:22

Kan je nagaan wat wij te vreten krijgen.

Of... Als de hond het neit mag, de mens niet... doe dan maar aan de hengelsport.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-04-2003 13:26

Hoi,ik heb zojuist een (karpervissende)kennis gesproken die heeeel veel weet mbt hondenvoeders,en die heeft beloofd zich op de korte termijn aan te melden op dit board.
Hij zal dan zoveel mogelijk duidelijkheid proberen te verschaffen omtrent dit onderwerp.
Dennis
PS Klaas,dat pedigree pal in de usa aan strenge eisen moet voldoen wil helaas niet zeggen dat de,in Nederland geproduceerde pal, van dezelfde kwaliteit is......integendeel......
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 13:35

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !


lol
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

29-04-2003 23:44

Hallo daar,
even een beetje info voor Wil J.

Die E320 en E321, dat zijn stoffen met een "E"-tje, dat wil zeggen dat deze stoffen wel zijn toegelaten om in voedingsmiddelen verwerkt te worden. Mits voldaan wordt aan de maximale toe te voegen hoeveelheden.

Dus stoffen waarbij de welbekende "E" voor het nummer staat, zijn per definitie niet verboden.

Ik heb het een en ander gevonden op:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/e/e300-399.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/e/e300-399.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

En het enigste gekke wat er te vinden is omtrent E320 en E321, is dat ze niet in voeding van (jonge) kinderen gebruikt mag worden.

Oja, en wat het eten van een hond betreft, wij voeren ze thuis wat overblijft van onze maaltijd (aardappels, groente en de rest), aangevuld met een half pak melk, en een hand vol brokken. En onze honden zijn altijd in prima conditie.


De groeten!!
Wouter Steggink
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-04-2003 12:55

Wouter,

als het toegestaan is om te verwerken wil het nog niet zeggen dat het gezond is,maar dit terzijde.

Wat het verbod betreft heb je wel gelijk,dit is een fout van mij,er had moeten staan dat het verboden is in de hoeveelheid die in de honde brokken verwerkt is,blunder mijnerzijds wel goed opgelet door jou,mijn excuus hiervoor.

Bijna alle conserveermiddelen zijn ongezond,maar E320 en E321 springen er echt uit,je komt ze in menselijke consumtie artikelen dan ook zelden tegen.
Ik heb ze nog nergens kunnen ontdekken,misschien dat iemand anders er iets over weet.

Wat betreft de melk Wouter die is wel slecht voor de hond,ook voor katten trouwens.
Net als chocolade die zelfs dodelijk kan zijn voor honden.

Ik begin af te wijken van de topic zie ik.

Wil
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

30-04-2003 21:44

Wil, dat chocolade dodelijk is voor honden wist ik niet, maar dat melk ook slecht voor honden is... dat wist ik niet.
Verklaar je nader!

Ik weet wel dat katten geen melk kunnen verteren (melksuikers afbreken), dus dat schoteltje melk voor de poes is echt onnodig.

Over het feit of concerveringsmiddelen ongezond zijn...... ik zal het echt niet ontkennen...
Maar de E's nummers 300 tot 400 zijn geen concerveringsmiddelen, daar kunnen ze wel voor gebruikt worden hoor...
Concerveringsmiddelen zijn de E-nummers 200 tot 290, nouja, zo wordt het aangegeven op voedsel.net.nl

Maarre, voedingsmiddelen-additieven, aangeduidt met een "E"-nummer, zijn niet schadelijk voor mensen.
Dit geldt alleen wanneer ze gebruik worden in de aangegeven hoeveelheden. Dit wordt ook regelmatig getest (ook dmv "lange-termijn-testen"), dat hebben ze mij op school verteld..)


Nou,
met-een-redelijk-koninginnedag-gevierde-groet:
Wouter Steggink
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-04-2003 22:00

Wouter,
Conserveringsmiddelen, en kijk dan ook ff bij opmerkingen of overige gegevens.
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/e/e700-799.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/e/e700-799.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-04-30 22:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

30-04-2003 22:13

Dag Henk,

die link naar de dingen die jij noemt zijn (natuurlijke concerveringsmiddelen) , ("penicilinne's"???)



De gewone (algemeen bekend staande) concerveringmiddelen staan vemeld onder: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/e/e200-299.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/e/e200-299.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Maar, nu begint bij mij de volgende vraag omhoog te borrelen...: Wat is nu de werkzame stof in boilie-concerveringmiddelen zoals die concerveringsmiddel van bv. Keen Carp???

Wie weet??


met vr. gr.,:
Wouter Steggink