Huh, Martin SB


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-01-2011 10:26

Mooi receppie zonder vocht wat trouwens weer heel veel tijd scheelt in het luchtdrogen..

Ingrediënten
- 300 gr bloem
- 100 gr witte basterdsuiker
- mespuntje zout
- 200 gr harde, koude boter

Ofwel vetstof, zoetstof en een binder voor een lekkere zandtaartbodem.
Hoeveel vocht zit er trouwens in vloeibare suiker?
Moet met een emulgator te doen zijn bij wat vetstof of boter.

Ter conservering kun je het vochtdeel onder de 15% houden..toch??????????

Martijn, wat is een compleet verhaal dan?
Of, hoe ver moet men gaan en voor wie?

Dave Troost b.v. heeft verschillende taartrecepten en grondstoffen om er ook mooie bollen van te draaien..zonder dit te weten :lol: :lol: :o 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-01-2011 11:19

Conserveermiddelen staan bij sommigen niet goed bekend.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het dubbele karakter van deze stoffen.
Aan de ene kant zijn ze bedoeld om leven te vernietigen; leven in de vorm van schimmels en dergelijke, die je niet in je boilie's wil hebben.
Maar omdat deze stoffen schadelijk voor schimmels moeten zijn, zijn deze stoffen ook niet geheel onschadelijk voor andere levensvormen.
Alle conserveermiddelen zijn in meer of mindere mate schadelijk.
Aan de andere kant zijn de uitscheidingsproducten van bacteriën en schimmels op z'n minst niet erg gezond.
In sommige gevallen zelfs zeer schadelijk.

Mij lukt het al jaren om boilie's te maken die niet bederven zonder gebruik te maken van een conserveermiddel.
Echter komen de boilie's ook in aanraking met micro-organismen uit de lucht en van je vingers/handen.
Vanaf dat moment is het beperkt houdbaar, enkele dagen tot enkele maanden.
Realiseer je dus dat als je ongeconserveerde boilie's gebruikt je deze in een vrij korte tijd moet opmaken

Vergeet ook niet dat er bijvoorbeeld verpakkingsmaterialen in omloop zijn, welke dis-migratie veroorzaken.

met prutsende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-02-2011 06:17

Freezerbaits zonder natuurlijke conserveermiddelen en ook luchtgedroog .

Peter Wauben schreef:Nou de vismeel zijn niet zoet nog zout, tja wat is het dan.


Heb je alles gelezen? Google eens op Natuurlijke Conserveringsmiddelen ;) Werd ik ook opgewezen..

Ze liegen niet, vraag het MArtin op de beurs ofzo?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

03-02-2011 07:22

in de freeserbaits stoppen ze geen conserveringsmiddel wat de boilies buiten de goedhoud.
conserveringsmiddel is namelijk erg duur en omdat de freezerbaits dit niet heeft worden de boilies voor de consument stukken goedkoper
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-02-2011 07:31

Daar ging het toch niet om? Hele topic gelezen?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

03-02-2011 09:36

David mijn vriezers kosten mij op jaarbasis aan energie alleen al 3a400 euro, heb ik nog niet over afschrijving ed.
Voor dat bedrag kan ik aardig wat concerveer spul inslaan, en heb ik geen vriezer meer nodig.
Wat er dan duurder aan een ready?
Zoals Klaas al aangaf zou een freezerbolletje door de risico's alleen al meer moeten kosten dan een ready made.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

03-02-2011 10:02

Ssst Jacco, breng de mensen nu niet op ideeen, kost een freezer straks € 10 euro de kilo.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-02-2011 10:26

de pest is als dat gebeurt bij freezers dat iedereen wel weer zelf draaien gaat dan :wink:
Rare wereld is het ook :P
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-02-2011 13:41

jacco noordermeer schreef:David mijn vriezers kosten mij op jaarbasis aan energie alleen al 3a400 euro,


Dan weet ik waar de rekening heen gaat 8)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

03-02-2011 13:45

Hoezo? ga je toch met ready's vissen :P
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-02-2011 13:50

Strooi er wel zee over heen! 8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2011 21:17

Blijft er niks over, want niemand vertelt wat er precies in gaat. Dus vooral je boilies zelf draaien dan. En de zelfdraaiers vertrouw ik ook niet zo maar allemaal.

Niet om het één of ander, maar koivoer wordt ook geconserveerd. Er zijn namelijk prima methoden om te conserveren. Zelf eten wij genoeg uit de supermarkt dat geconserveerd is. Gaat het ook helemaal niet over. Constatering was indertijd dat de concentratie conserveermiddelen de voor mensen als veilig bevonden grens ruimschoots overschreed. Na metingen. Of dat nu nog zo algemeen is als toen, dat zou ik niet durven beweren. Zijn geen systematische metingen van. Natuurlijke conservering zegt natuurlijk ook helemaal niks. Kan net zo goed onveilig zijn. Maar ik meen te begrijpen van insiders dat Martin SB veel aandacht heeft geschonken aan conservering en als redelijk in orde bevonden kan worden. Zelfs dat is geen 100% garantie, net zo min als het label freezer bij de fabrikanten een garantie zou zijn voor geen conservering of voor veilig voor een karper. Het is geen keurmerk. Van koivoer kan ik dat al niet eens beweren. En dan staat alles wat verplicht is keurig op het etiket, inclusief Europese regels voor diervoeders. Ook daar zijn discussies over onder liefhebbers. Niettemin gaan mijn koi al heel lang mee op heel gewone korrels uit de winkel en blijft het voer net zo lang voor het oog goed voor gebruik. Het komt sommige leveranciers natuurlijk ook heel goed uit om het verhaal een beetje in leven te houden, moet je rekenen.

Kortom, geef mijn portie maar aan fikkie. Als er geen controlerende instantie is blijft het bij alles gokken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2011 22:05

henry hummmel schreef:Nou ik ben wel nieuwschierig henk dus vraag hem het hemd maar van het lijf


Nou heb ik het Martin zelf gevraagd op de beurs, een prima gelegenheid om producenten wat vragen te stellen.
Ben eigenlijk best benieuwd hoeveel in dit topic aanwezigen ook bij Martin langs zijn geweest met die vragen? :roll:

Wat betreft het verschil in conservering:
RM word zonder gebruikmaking van chemische middelen geconserveerd en lucht gedroogd.
Freezers worden geconserveerd door gebruik te maken van invriezen na het lucht drogen.

Met groeten van Martin.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-02-2011 22:09

Ik niet Henk, heb hem eerlijk gezegd ook niet gezien.
Laatst gewijzigd door jacco noordermeer op 07-02-2011 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2011 22:29

Jacco,
hoe lang is een zandtaart bodem houdbaar wanneer deze goed droog en afgesloten bewaard word?

Het bestaat uit bloem, boter en suiker en na het bakken (ofwel luchtdrogen) bevat het bijna geen vocht meer, zelfs het in de bloem aanwezige vocht is er uit.

Peter, laat niemand jou nog wijsmaken dat het gezond is wat er in een zand taart bodem gestopt word. :roll:

Verder ga ik voorlopig niet omdat ik geen boilieproducentenglazenkastjesongeleideolifantenprojectiel wil uithangen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-02-2011 22:40

Sorry, ging even off topic.
Laatst gewijzigd door jacco noordermeer op 07-02-2011 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2011 22:45

Aart Lokhorst schreef:Hilco, jouw redenering is gewoon te simpel. Nog één keer dan:
Het meest gebruikte conserveermiddel voor ready-mades leidt bij ratten tot ca. 50% sterfte binnen 2 dagen, afgeleid hiervan is het meer dan waarschijnlijk dat dit middel dus voor een mens ook schadelijk is.
Maar... bij de opkweek van jonge forelletjes en jonge zalmpjes wordt in hun vreten 15% van dit middel toegevoegd en deze vissen zijn daardoor gezonder en groeien er ook beter door. Ik zeg het maar heel kort (en hierover is heel wat onderzoek gedaan), de conclusie (van biologen, professoren e.d.) was dan ook dat dit gebruikte middel niet schadelijk voor een karper kan zijn...
En dit is het laatste wat ik hierover kwijt mag en wil.


Jammer dat je er niet meer over kwijt mag en wilt..

Er is namelijk een biologisch verschil tussen Forelletjes en Karpertjes.
Carnivoren en Omnivoren..
De één kan nu eenmaal beter met enkelvoudige suikers uit de voeten dan de ander.
De één scheidt een teveel ervan uit, de ander slaat het als reserve op voor slechtere omstandigheden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2011 22:51

Neen Jacco, het ligt er niet aan..
In dit geval ( ook wel topic genoemd) maakt Martin taart bodems voor de niet menselijke consumptie maar wel als doorverkoop, snappie?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2011 07:07

Henk,

Ook gevraagd hoeveel procent vocht zijn rm boilies bevatten?

Groet,
Peter
K. van den Herik

08-02-2011 08:24

van sommigen krijg ik de indruk dat men "meer" weet. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en nog steeds lijkt het of "sommigen meer weten"

Praat of zwijg forever...

Van die vage insinuaties word ik doodziek.

En o ja als er iets is om mee te slaan zal ik vooraan staan. tot die tijd: shut up.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2011 09:37

Peter Wauben schreef:Waarom staat er dan niet vermeldt wat ze erin doen, en zeg nou zelf.
Houdbaarheidsdatum staat er al niet op, voedingswaarde al helemaal niet,dat staat zelfs op veevoer vermeldt, dus HACCP is het zeker niet.
Bij -18 graden in de vriezen heb je bederf, wel minimaal maar toch.
Dus ik laat mij niet wijsmaken dat het gezond is wat ze erin stoppen.

Het is troep en blijft troep en niet alleen die van SB.


Niet iets neer kalken wat je niet hard kan maken.

HACCP heeft niets met de kwaliteit van een product en voedingswaarde te maken. De houdbaarheidsdatum die vermeld staan op producten is niet meer dan een wettelijke eis. Wil niet zeggen dat een product daarna aan kwaliteit heeft ingeboet.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

08-02-2011 10:16

Peter,

kort na het vervallen van een houdbaarheidsdatum zal het b.v qua vitamine gehaltes wel oké zijn omdat men er meer in stopt dan nodig is volgens de labels, men wil het risico niet lopen dat er door slechte bewaarcondities toch tekortkomingen zijn voor de einddatum.
Maar na deze einddatum gaat het snel bergaf qua gehaltes en kwaliteit/benutbaarheid.
Heb het nu over veevoer, denk dat het voor regulier visvoer ook wel op gaat.

Maar wie wil er flinke kosten maken om al zijn voeren te laten analyseren qua samenstelling en houdbaarheid,
de kleinen zeker niet als je alleen al naar de kosten kijkt.
En eenmaal geanalyseerd wie houd dan de kwaliteit van de geleverde ingrediënten in het oog,
een extern ingeschakeld lab dat onderzoek doet nog meer kosten, ook de midden groep qua grote doet nu niet meer mee.
Dus blijven alleen de echt groten over om dit te doen, en of die er echt belang bij hebben, vraag het me af.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2011 11:38

Hoi Dick,

Trouwens nog bedankt voor de heerlijke lunchpakketten dit weekeind die waren zeker niet overtijd :wink:

Tuurlijk heeft alles zijn grenzen een firma als Unilever zet bijvoorbeeld op haar verpakkingen. Tenminste houdbaar tot einde .......... elk risico willen ze daarmee terecht uitsluiten.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

08-02-2011 15:25

Zal het doorgeven aan onze lunchpakketten samensteller, Henk het was weer top :wink:

En in de levensmiddelen/diervoeder industrie is het een must, geen vrijblijvendheid.
Mocht het in bollenland een must worden zullen de kiloprijzen gezwind stijgen.