Grootte van het aas


Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

26-12-2010 23:51

ik ben eigenlijk van mening dat kleiner aas meer voordelen heeft.
naar mijn mening heeft kleiner aas als voordelen dat:

- het beter inhaakt dan groter aas (meer ruimte voor de haak)
- de karper kleiner aas uit instinct sneller pakt dan groot aas, aangezien natuurlijk voedsel ook vaak klein is

plus het feit dat je meer bollen hebt per zak, weliswaar hetzelfde gewicht maar meer bollen, dus meer om te voeren.
en aangezien ze dan meer moeten zwemmen en de bollen kleiner zijn, verteren ze de boilies sneller en blijven ze asen.
en uit ervaring zijn er ook karpers die alleen klein voedsel pakken.
bij ons in het kanaal zwemt een spiegel van rond de 28 pond nu.
deze is al een aantal keer gevangen maar alleen op klein aas zoals 15mm boilies, hij is er nog niet uitgekomen op een 20mm.

en het verhaal over dan brasem sneller een 15mm pakt dan een 20mm ben ik het ook niet mee eens.
je vangt ze zelfs op 25mm boilies die amper in hun mond passen.
brasem, evenals winde en grote voorn, speelt met het aas.
ze proeven het en sabbelen erop, maar ze kunnen het niet verteren.
en door dat spelen haak je ze.
probeer maar eens met particels (vooral harde mais) te voeren en 25mm boilies op 1 stek, en met alleen 15mm boilies op de andere stek. je zult de brasem op de stek met de particals meer vangen ondanks de grote diameter. je kunt beter voorkomen dat ze op je stek komen.

oftewel: voorkomen is beter dan genezen :P

mvg :wink: !

ps. zo denk ik erover, zeg niet dat het ook daadwerkelijk zo is :P
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

27-12-2010 10:23

Moderator schreef:Overbodig gebruik van quote functie. Quote is verwijderd.


Selectief vissen begint pas bij 35mm. Spelenderwijs pak je nagenoeg geen brasems de haak zit altijd keurig in het onderlippie bij deze beesten, het aas en de haak is dus helemaal naar binnen gegaan.

De haak heeft evenveel ruimte bij groot aas, aangezien je je hair hierop aanpast, zowiezo een soepele hair gebruiken bij groot aas, geen stiff oid.

Dit jaar ga ik groter aas proberen in het kanaal... Bij ons dubbel je namelijk niet zo makkelijk;)