waar stoom jij je bollen mee ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2010 17:46

mijn vraag is duidelijk ;) ik draai 3 kilo peer keer.(boiliespuit van 3 kg).graag zou ik minimaal 1 kilo bollen peer keer kunnen stomen.en met de frituurpan die ik heb lukt dit bij lange na niet.tevens kookt het water over de pan heen dus is ook geen optie.wat foto's en websites zou leuk zijn om te kunnen zien wat er bedoeld word hoe je stoomt.ik weet wel hoe ik moet stomen overigens dus uitleg over hoe lang etcetra hoeft niet.alleen ik wil het wel wat makkelijker en met wat meer inhoud kunnen doen.

bedankt ! mvg
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-11-2010 18:39

Stoombak

Boilie desing!

http://www.boiliedesign.com/index.php?o ... 47&lang=nl

Het stomen van je boilies.


Is het een hype of willen we gewoon het beste, het zal wel het laatste wezen. We zijn karpervissers en die zijn niet snel tevreden. We willen alleen het beste! Er is nogal wat te doen over dit onder­werp, als ik zie hoeveel vragen er staan op het karperboard en de vragen die mijn mailbox bereiken vind ik het tijd worden om dit met de bezoekers van mijn site te delen.

Waarom stomen?

Er is eigenlijk maar één goede reden: De kwaliteit van je product wordt altijd beter, net als in de voedings­sector waar veel gebruik wordt gemaakt van stoom, en dit word juist gedaan om de versheid en het vitaminebehoud in het product te waarborgen, er gaat gewoon te veel verloren als er in water gekookt wordt. Er wordt tegenwoordig zelfs reclame gemaakt voor kattenvoer uit blik. wat eveneens gestoomd wordt. Omdat er in onze visserij tegenwoordig veel gebruik wordt gemaakt van wateroplosbare ingrediënten zoals: L zero 30, Prediested, Leverpoeders, Aminol, Betaïne enzovoort is het stomen van deze ingrediënten de ideale oplossing, de ingrediënten behou­den hierdoor de kracht als je ze stoomt. Ook als je boilies op de oude basis van koolhydraten en zetmelen maakt, zul je belang hebben bij het stomen van je boilies, dit omdat veel van deze ingre­diënten voor een gedeelte wateroplos­baar zijn.

Een voorbeeld.


Ik neem een mix (de Hempmix) en voordat ik de mix aanmaak maal ik de hennep, voeg deze toe, maak er dan ballen van en stoom deze. Het mooie hiervan is dat als ik ze in het water gooi de olievlekken van de hennep naar het oppervlak drijven, dit zal met het koken ervan nooit in deze mate gebeuren. Ook zul je met koken veel voedingsstoffen in je gebruikte kookwater achterlaten. Ik heb liever dat ze in het viswater oplossen, dit zal een betere attractieve werking op de vissen hebben dan met het koken van je boilies.


Hoe kwam ik op het idee?


Als aasfabrikant ben je altijd bezig om de kwaliteit van de boilies te verbeteren. Dit doen we altijd door superverse ingrediën­ten te gebruiken. Maar je wilt altijd meer. Het idee van stomen is er altijd wel geweest, maar hoe?

Je hebt stoompannen, deze werken goed tot vijfentwintig kilo per dag en werken eenvoudig. Gewoon op het gas zetten een beetje water erin en stomen. Om in het begin zeker te weten of je boilies gaar zijn, neem dan dezelfde tijd als je ze zou koken, een eierwekker is hiervoor een aanrader. Verder heb je machines uit de voedselindustrie die erg duur zijn in aanschaf en vrijwel onbetaalbaar zijn voor de hobbyist.

Het beste idee komt van de DVD van Caroline en Patrick van Onacker. Zij hebben een RvS bak laten maken waar een brander onder staat. Deze zorgt er dan weer voor dat het water aan de kook wordt gebracht, waardoor je natuurlijke stoom krijgt. Met een RvS mand kunnen ze zo de boilies boven het water laten hangen zodat ze op deze manier worden gestoomd.


Mooi idee, alleen de hoeveelheden die erin gaan vond ik zelf veel te klein, dus heb ik een hogere bak laten maken waar we zo’n vijf kunststof kratjes in kunnen laten zakken (60 bij 40 en 9 cm. hoog. Dit werkt perfect, mede doordat we er een vlotterhuis aan gekoppeld hebben zodat het waterpeil in de bak altijd op de goede hoogte blijft.


Na een tijdje testen zijn we zeer tevreden over ons product, mede doordat de vangsten over het algemeen beter zijn dan die van vele andere vissers die in hetzelfde water vissen. Dit natuurlijk tot volle tevredenheid van vele klanten.

Het is natuurlijk wel zo als je echt veel moet draaien, zoals de grote bedrijven dit moeten doen, zeg ongeveer duizend kilo per dag, dan zul je een andere oplossing moeten vinden maar dat weten die bedrijven zelf ook wel, dit hoef ik ze niet uit te leggen. Als je een paar honderd kilo moet draaien wat wij nogal eens doen is dit het beste te doen met een simpele stoombak. Voor de kleingebruikers kan het zeer goed met een stoompan uit een toko, je hebt ze nl. al met twee opzetpannen. Per laag kan er zeker wel vijfhonderd gram in (diameter afhankelijk). Je zult dan wel wat testjes moeten doen om de tijd van het stomen te bepalen. Houd hierbij wel je waterpeil in de gaten.


Nadelen. Eigen ervaring,niet van toepassing voor jou/jullie

Op zich zijn er voor ons geen nadelen, de vangsten zijn namelijk zeer goed, daar draait het allemaal om. Alleen kan je maximaal vijftig kilo stomen per uur en ik heb er dagen bij dat ik zo’n driehonderd kilo aan bestellingen per dag heb staan, een tweede stoombak is dan voor ons de oplossing.


Alleen de jongens die veel met een werppijp werken vinden het nog we! eens een nadeel dat er boilies iets vervormd zijn onder het stomen, zodat ze moeilijker hun boilies op de stek kunnen krijgen, dit gebeurt enkel omdat zij op elkaar liggen tijdens het proces.


Nu hoor ik jullie slimme karpervissers al denken “dan doe je er toch minder in” dit klopt maar het gaat natuurlijk ten koste van onze productie, wat vervolgens doorberekend moet worden in de kost­prijs, vandaar dat de meest jongens genoegen nemen met de ietwat vervorm­de boilies. (En vergeet niet, het verspreid voeren is ook een tactiek).

Waar je ook goed op moet letten is op je waterpeil, je wilt geen droge bak/pan krijgen, we hebben hier ervaring mee gehad. Wat daarvoor de oplossing was is een vlotterbak monteren die het water altijd op niveau houdt. Dit kan natuurlijk niet met een stoompan uit de toko, dus hou dit goed in de gaten. Als je bijvult doe dit altijd met warm water, de temperatuur zal dan in de stoompan op niveau blijven en je water gaat niet van de kook.


De voordelen.


* Laten we beginnen met dat het totale product er beter op wordt, je behoudt de vitamine en eiwitten.
* Je stoomt er minder uit dus je kunt je gebruik van flavour, amino enz. enz. gaan aanpassen: verminderen dus!
* Zoals wij het doen hebben we er geen omkijken naar, ik zet het eierwekkertje en als die afgaat halen we de bak leeg (wel met handschoenen aan anders verbrand je je handen) en zetten er een nieuwe lading in.
* De kosten van het stomen zijn vrij laag, dit ook omdat je op gas kookt.
* Je boilie is na het uitluchten vrijwel direct droog, dus ze zijn sneller hard en omdat ze weinig vocht hebben opgeno­men zal dit dan ook weer het voordeel hebben dat ie stukken minder snel schimmel op de boilies hebt staan.
* Omdat wij de klanten ook airdry-boilies aanbieden is de droogtijd beduidend korter (drie tot vier dagen drogen) Deze kunnen dan minimaal vier weken goed blijven. Veel minder rotzooi (geen vies kookwater)
* En het belangrijkste is natuurlijk datje veel meer vis vangt en dat is het doel hiervan.

Tot slot.
In het begin zal het allemaal even wennen zijn, maar als de start er een­maal is en je krijgt in de gaten wat de beste tijd is om je boilies te stomen en je merkt ook nog eens datje vangsten beter worden, dan zul je merken dat sommige veranderingen wel beter zijn. Alleen moeten we ons geliefde aassoort nog wel boilies noemen of Steamers?


Bron: Ray's Rods and Tackle-Stomen

Hoop dat je er wat aan hebt.


Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2010 18:51

hey leen,bedankt voor de info.helaas heb ik er niks aan.de informatie wist ik al en vergeet niet dat ik particulier ben.een stoombak van boilie design is zeer mooi.maar ook zeer duur.de boilie spuit bezit ik van boilie design maar om nu ook nog eens een stoombak te kopen ? wou dat ik niet zo knap was en meer geld had ;) hoe moet ik me zo'n stoompan voorstellen van de toko overigens ? voor ik dingen aanschaf wil ik eerst duidelijk heid hebben over de werking ervan.als er nog andere manieren zijn hoor ik dat ook graag ..

overigens bedankt leen.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-11-2010 19:02

dagje thermen elysium in bleiswijk...ga met je 3 kilo in de sauna zitten een half dagje

zitten hier zoveel boilieboeren op het forum...zal er best wel 1 zijn die je boilies wil stomen.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2010 19:12

hahaha wat grappig,heb je ook info waar ik wat aan heb ?
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

18-11-2010 20:03

Met de grootste stoombak van de toko stoom je zeker meer dan 1 kilo per keer.
Hoeveel precies weet ik niet, maar ik heb een veel kleinere versie en stoom zo´n 750 gram per keer.
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

18-11-2010 21:01

Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-11-2010 22:08

Rik koster schreef:hahaha wat grappig,heb je ook info waar ik wat aan heb ?


ja hoor heb zat ...weet alleen niet wat je budget is.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 02:04

mijn budget is om en nabij de 100 euro.maar heb het liefst iets zo goedkoop mogelijk.het gaat er puur om dat ik 1 kilo minimaal kan koken.als ik dat haal ben ik in ieder geval zeer tevreden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-11-2010 02:11

Een pan waarin je je partikels kook misschien?

1 kg koken daar is zo'n pan goed genoeg voor.

Of je houd van lekker ingewikkeld doen,dat kan natuurlijk ook 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 02:34

nee ik wil de ingredienten die ik gebruik minder gaan gebruiken,met stomen verbruik je in principe minder flavours en dergelijke.en vooral in de winter wil ik dit hebben met oplosbare ingredienten.je copy paste net zelf een heel stuk over waarom te stomen leen.nou daarom is de reden ook dat ik stomen wil.1 kilo koken is het probleem niet. 1 kilo stomen is het probleem,en daar wil ik wat op vinden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-11-2010 03:47

Rik koster schreef:mijn budget is om en nabij de 100 euro.maar heb het liefst iets zo goedkoop mogelijk.het gaat er puur om dat ik 1 kilo minimaal kan koken.als ik dat haal ben ik in ieder geval zeer tevreden.


Zeg dan dit niet

Zo raak ik in de war :lol: :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-11-2010 08:48

Kijk is bij de blokker. Heb je stoompannen staan. Werkt ook.. Nadeel is dat je e temp niet kan controleren, dus optimaal gebruik maken van stomen wordt lastig. Je zaldenk ik toch meer uit moeten geven..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

19-11-2010 09:16

Rik

beetje zoeken op youtube vind je leuke oplossingen van mannen die ook niet veel willen besteden aan het stomen.

kijk hier eens: http://www.youtube.com/watch?v=WtDzdPkZry0
begint met stomen bij 3 min.

http://www.youtube.com/watch?v=m4af2cUe ... re=related

bij 20 sec
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 11:23

sorry leen haha,was al laa gister he ;) iedereen bedankt voor de infoormatie !! ik ga even op onderzoek uit. bedankt !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-11-2010 17:07

Okeej Rik :D

Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 17:08

merci leen !
Plaats reactie