Historie........


Plaats reactie
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

15-04-2003 00:42

Beste mensen,

ik zelf vis al vanaf mijn vierde levensjaar(destijds onder begeleiding van pa) Toen ik 7 was ging ns met buurman frans op n putje vissen niet ver van huis. Er zat daar n 'meneer'(later 1 van de bekendere karpervissers van limburg geworden) die ons n 'nieuw' (althans voor ons nieuw) aasje ging presenteren: De Boillie. Persoonlijk dacht ik als menneke van 7jr dat die kerel ofwel hardstikke lotje getikt moest zijn, of ons in de zeik stond te nemen want wat was dat aas hard! Dat kon je nooit op je haak prikken!toen die gek dat aas ook nog eens onder de haak ging hangen aan een draadje dacht ik helemaal dat ie rijp was voor de sloop! Twee weken later viste ik met niks anders meer dan knikkers!

Nu mijn vraag: Hoe lang bestaan die balletjes al op de nederlandse markt? Was ik 1 van de eerste 18 jr geleden? bestonden ze al wat jaren

Wie of wat heeft ze uitgevonden in Engeland? Hoe lang duurde t voordat dit overwaaide ui engeland?

Gewoon wat intresse vraagjes!

groetjes tim
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

15-04-2003 11:16

hoy tim,

volgens mij is de boilie zo'n beetje uitgevonden door diegene die ook de hair heeft uitgevonden dus jack hilton, en kevin maddocks destijds in engeland.
ik meen dat in de dunne lijn van luc de beats een stukje staat over de boilie en anders in een van de boeken van rini groothuis.

de readymade is in ieder geval als eerste gemaakt door clive dietrich met zijn richworth.

het intereseert me eigenlijk ook wel om eens precies te weten hoe zaakje nu allemaal gegaan is mte de boilie!

groeten rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2003 11:43

Jongens,

Begin jaren 80 kwam de boilie in de winkel.

Degene die de hair heeft uitgevonden was Len Middleton. Kevin Maddocks heeft daar handig gebruik van gemaakt door er over te schrijven. Jack Hilton is een heel ander verhaal.

De boilie moet uit een andere koker komen. Wellicht Richworth voor de commerciële introductie. Wie weet daar het fijne van?

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2003 11:59

Heren,

De oplossing staat in Carpfeaver.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2003 12:24

Kevin Maddocks - Carp fever (1981). Er zijn verschillende edities (1983/84). Waar is Chi?

Een hele tijd geleden dat ik dat gelezen heb. Kan me alleen de aquarium proeven ter ondersteuning van het hair verhaal nog herinneren.

Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-04-2003 12:49

Misschien weet Chi Fai (boeken)Man raad?
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

16-04-2003 00:44

Maddocks was inderdaad de eerste die schreef over boilies, hairrigs etc., in 1981. In 1982 zag ik een Engelsman vissen met een hairrig en hij viste iedereen (ik en 2 vismaten, er waren toen nog niet zoveel karpervissers...)naar huis. R. Groothuis schreef over de hair in 1984/85, in een serie artikelen in Het Sportvissersjournaal, en iets later in het boek Karpervissen van o.a. Nico de Boer. Gerard Schaaf schreef in dezelfde tijd (1984/85) in hetzelfde Sportvissersjournaal over het vissen met particles aan de hair.
In het boek Gejaagd door de karper staat overigens een interessant historisch overzicht van Jan Junge over de diverse ontwikkelingen. Fred Wilton (de eiwitgoeroe), Rob Maylin (de 'crap'- en vogelvoeradept) en Evert Aalten passeren de revue. Overigens is het succes van de hair vooral te verklaren door het gericht voeren en vissen op karper, die, na massaal te zijn uitgezet in de jaren zeventig een aardige vraatzucht bleek te hebben.
Met alwetende groet,

Peter
Plaats reactie