Boillies, Boillies.... en nu eens wat anders?


Shiko Boxman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-03-2003 01:00
Locatie: Kampen
Contacteer:

14-04-2003 02:12

Iedereen praat hier over boillies en boillies en nog eens boillies?

Maar daarintegen is het op een water met veel hengeldruk toch de kunst om daar de dressuur te doorbreken wil je een mooie vis landen!

Iedereen vist tegenwoordig met boillies/mais/pellets maar om echt de dressuur te doorbreken lijkt het mij nuttig om eens met andere aassoorten te vissen zoals:

Kleine garnaaltjes, kleine rivierkreeftjes, kleine inktvisjes of misschien wel gekookte mosselen (alleen het binnenste)!

Wat zijn jullie meningen/visies hier op?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 07:24

wijngums
druiven
brokjes kattevoer
wormen
maden
luncheon meat
rijst
deegballen

frikandel uit de frituur (heb ik echt mee gevangen)

simpele aardappeltjes voor in de frituur die ronde!! ff afspoelen (mee gevangen)

Balletjes gedraaid van roggebrood en stroop

Tom poes brokjes verkneed met maismeel

black eye beans
tijgernoten
maples
haver
kikker erwten
duivenvoer
paarde bix (boerenbond)
biggenmeel deegballen

je enz enz maar dat laat ik aan andere college vissers over
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Jeroen Leuven

14-04-2003 15:50

Misschien boillies draaien van natuurlijk voedsel?

Gr.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 15:54

ja,

pinda mix met vloeibaar gemaakte pindakaas!!
Kant en klare vismeelmix met makreel uit blik
boilies met vermaald gras erin (graskarper) werkt echt.
Vismeelboilies met gedroogde en vermaalde garnaaltjes gevangen uit dat water waar je ook gaat vissen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Jeroen Leuven

14-04-2003 15:57

Jordy,

Jij snapt em.
Ben jij in zwolle ook bij die duitse stand geweest?

Gr.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 16:05

ben wel in zwolle geweest, maar niet bij de duitse stand?? Was er weer snel vertrokken na 156 km te hebben gereden, een leuk meisje van de cafetaria te hebben ontmoet en een tegenvallende beurs te hebben gezien??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Jeroen Leuven

14-04-2003 16:07

Nou ja, heb je toch nog wat aan over gehouden!
Niet dan.

Gr.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-04-2003 16:16

Sommige mensen beseffen absoluut NIET dat een boillie slecht een compromis is om lang te kunnen vissen zonder dat het aas eraf geknabbeld wordt!

Heel veel aassoorten waaronder boillie deeg worden veel liever en sneller gegeten door de karper.

Maarja, dan moet je actief gaan vissen en dit is al veel te veel gevraagd voor menig visser!!
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 16:16

Ik heb veel dingen uitgeprobeerd, en tot mijn verbazingen nog mee gevange ook.

Op de karperput waar ik begon, zat ik met pindakaas boilies en vismeelboilies te vissen met echte vis. Super raar keken ze op toen dat ventje toch weer wat ving op die rare knikkers waar verder geen super dure toevoegingen in zaten.

ENUH dat meisje...laat ik in het midden :lol:



_________________
Strakke lijnen,

jordy

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jordyopthof op 2003-04-14 16:18 ]</font>
Jeroen Leuven

14-04-2003 16:22

Laurens,

Dus actief vissen is om de 20 minuten je hengel ophalen om te kijken of je boilie deegje er nog aan zit?

Snap je posting niet helemaal.

Gr.
Jeroen Leuven

14-04-2003 16:24

Jordy,

Ik denk altijd maar zo, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Al die toevoegingen zoals albrumine etc. waarom?


Gr.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 16:35

Yes indedaad!!

succes ermee
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-04-2003 17:31

Jeroen,

Wat Laurens bedoelt is dat een boilie eigenlijk maar een onattractief aas is. Het ongekookte boiliedeeg is bijvoorbeeld vele malen attractiever dan de uiteindelijk boilie zelf. Immers, tijdens het kookproces kookt een groot deel van de attractors verloren. De attractors die niet verloren gaan worden vervolgens ingekapseld in een laag gestold eiwit. De vangkracht van de boilie ligt voor mij dan ook in het feit dat je selectief op karper kan vissen, de witvisbestendigheid en de levensduur onder water.

Als je met deeg vist zal je dus inderdaad regelmatig moeten controleren of je aas nog aan de haak zit. Maar als je met een pennetje vist weet je in de meeste gevallen wel of je aas er nog aan zit, want je ziet immers elke scheet die tegen je aas wordt gelaten :wink:

Moraal van het verhaal: er zijn veel aassoorten te bedenken die sneller, meer instant en meer karper vangen dan de boilie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-04-2003 17:50

Wil je de boilie instant z,n werk laten
doen, breek dan de boilies in stukjes. De
kans op witvis word wel iets groter, maar de
instant reacties is vele malen beter dan van
een hele boilie.
Er zijn inderdaad veel meer aassoorten die
instanter zijn, dan een boilie, maar de voor-
delen van een boilie kennen we ook; denk ik?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-04-2003 19:33

Martijn,

Waarschijnlijk kun jij gedachten lezen... :smile:

Inderdaad Jeroen, de boillie is ontwikkeld om resistent tegen witvis lange uren te kunnen maken aan een loodsysteem.

Ik snap dan ook degene niet die er mee gaan penvissen. Heb je eindelijk de kans om een witvisgevoelig aas optimaal te benutten, doe je het nog niet.

Mijn vader prente mij de aardappel in.
Ik heb hier zelf nog een hele rij aan toegevoegd.

Ik kan dan ook een ironisch glimlachje niet onderdrukken als mensen mij zeggen dat een boillie de beste aasssoort is die er maar bestaat. De boillie is slechts in het opzicht dat je er lang en effectieve uren mee kunt maken een goede aassoort.

En toch heb ik het gevoel dat veel mensen absoluut niet op deze wijze tegen een boillie aankijken.

Ook zie je altijd iedereen ruiken aan een boillie... onzin!

Hoe kun je in godsnaam menselijke guer (dus luchtoplosbaar) vergelijken met een wezen wat alleen kan proeven en dus alleen wateroplosbare delen kan waarnemen. Die walmende zakken boillies vangen meer vissers dan vis, of wijk ik te ver uit?

gr. Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-04-2003 20:29

Gut. Jarenlang actief gevist. Blij dat ik niet meer met die attractieve pieper hoef te vissen. :wink: De brasem was niet weg te slaan. Maar dit terzijde.

Een boilie is wellicht een compromis, maar wel een hele beste. Een alternatief zou tenminste even attractief moeten zijn als bijvoorbeeld de pieper (ik noem maar wat instant aas) en tenminste zo selectief als een boilie. Ik gok voorlopig op de natuurlijke varianten. Maar of het wat gaat worden? Kan wel eens een tegenstrijdige wens zijn. :smile:
Willem Barnas

14-04-2003 20:49

Ja,

Ik kan een heel eind met Laurens meegaan, maar Laurens ruikt zelf ook vast weleens aan een zakkie zelfgedraaide en weldegelijk welriekende'wonderbollen' :wink:
Je moet die boilie inderdaad in het juiste kader zien, 'm op het juiste moment en op de juiste manier toepassen ook. Vooral niet teveel aan vastklampen, al kan ie in veel gevallen uitkomst bieden. Vooral als er gevoerd moet worden op een witvisrijk water. In die situaties (en dat zijn er nogal wat) is het -samen met de verguisde particle, mijn hoop in bange dagen- wel zo'n beetje het beste compromis. En die geur/smaak, wel daar maak ik me niet zo druk om. Een karper is een meester in het vinden van wat eetbaars... Denk maar eens aan die enkele boilie die al uren in de bagger ligt te weken, geen enkel probleem voor onze schubberts!

Keep on rollin'!
WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2003 21:15

wat veel mensen vergeten is waarom de boilie gemaakt is en waar de kracht van de boilie huist en dat is dat het aas lange tijd in het water kan blijven zonder dat witvis alles wegvreet. De kracht is dus dat je met een boilie kan VOEREN doe je dat niet dan degradeer je de boilie tot tot een instant aas en als je dan een avondje vist of korte sessie vist dan kan je beter met deeg vissen daar dit veel atractiever is

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-04-2003 21:39

Martijn,

Wat is het voordeel van voeren met iets dat de karper niet direct herkent als voedsel? Dit is eerder een nadeel dan een voordeel. Je kunt dat nadeel voor je laten werken, maar het blijft een nadeel. Gelukkig is niet alles zwart-wit en zijn er boilies die de karper wel makkelijk herkent als voedsel. Maar het zou beter kunnen.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-04-14 21:40 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-04-2003 21:58

Ook ik weet dat er veel aassoorten zijn, die
veel instanter zijn dan een boilie, b.v.
sweetcorn, wormen, deeg enz. Maar de kracht
van een boilie zit hem in, dat een boilie
door z,n taai/hardheid veel langer uit houd
in het water, en zo de voerplek veel langer
intact blijft, zoals andere mensen hier ook
al zeiden.
Wat de instante werking van boilies betreft,
ben ik er van overtuigd, dat een koolyhdraat
rijke boilie, stukken beter uit de bus komt
dan een boilie op basis van melkeiwitten,
geld in mindere mate in mijn ogen voor plan-
taardig en dierlijke eiwitten.
Hoe je het ook wend of keerd, geen 1 boilie
kan op tegen sweetcorn en dergelijke, qua
instantheid, ook niet koolyhdraat rijke
samenstellingen, al vind ik dit soort samen-
stellingen toch beduidend beter scoren, dan
hoge eiwit rijke boilie.
Mijn mening is dat je het beste uit de boilie
haalt doormiddel van voeren, boiliekruim en
dergelijke daargelaten!

groetjes Benny
Jeroen Leuven

15-04-2003 11:10

Martijn en Laurens,

Ik snap em.

Ik heb dus een tijdje geleden boillies gemaakt op een basis van een paar soorten meel en als extra toevoegingen gedroogde vliegjes,tubifex,zoetwatergarnaaltjes en nog een paar andere insecten.
Geen extra toevoegingen zoals je sommige gasten ziet gebruiken zelfs geen eieren.

Het resultaat was echt verbluffend, de geur was onaangenaam maar vangen dat ze deden.

Niks geen EA-normeringen gewoon iets verder denken dan de natuur lang is.

Misschien een voorzet voor al die boilie draaiers.

Op dit moment prefereer ik particals boven boillies.
Tijgers en pinda's meer niet, simpel,effectief, je kan er uren mee maken en witvis resistent(in de mate van presentatie).

Gr.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2003 11:28

Willem, absoluut. De keren dat ik aan mijn aas heb geroken zijn niet meer op een duizendpoot te tellen :smile:

Proeven geeft een betere graadmeter voor de karper, maar dan nog vergelijk je menselijke smaak met de smaakbeleving van een karper. In ieder geval zijn dit zaken die beide partijen kunnen waarnemen dus in dit opzicht wel nuttig.

Op de KSN stand op de visma vroeg ik keer op keer waarom mensen roken aan de uitgestalde boillies die er lagen. Ik legde ze dat verhaal uit over wateroplosbaarheid en de onzin van allerlei toevoegingen. En over hoe een serie huismerk boillies in onze lokale viswinkel allemaal dezelfde meelsamenstelling en smaakstoffen (vermoedelijk puur sweetner) bezaten. En dat alleen de geurstoffen in deze reeks verschillen. Ik legde ze uit dat deze boillies meer vissers als vis vingen en dat ook de boillie die als ‘vis’ in de schappen ligt en ook zo RUIKT, niks meer is als een zoete bal.

Grappig om ze dan achter de oren te zien krabben, want ook ik ben een tijd misleid geweest!

Mazzel, Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-04-2003 11:33

Kon ik dat maar Laurens, dat zo wel een pluspuntje zijn bij het vangen en vasthouden van ‘volschubs’ :wink:

Natuurlijk heeft het geen zin om aan je ballen te ruiken (niet te letterlijk nemen, hehe!), want de zintuigen van een karper werken anders dan die van ons.
Desondanks betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik dat ook doe. Volgens mij heeft dat met vertrouwen te maken. Sommige aassoorten ruiken gewoon alsof de karper er niet van af kan blijven.

De keuze voor een bepaalde aassoort hangt natuurlijk helemaal af van de omstandigheden. Onder de pen hang ik het liefste hoog attractieve, instant aassoorten, omdat ik binnen zeer korte tijd (maximaal 30 minuten) een aanbeet wil uitlokken. De boilie valt naar mijn idee niet in deze categorie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2003 11:39

kees het voordeel van voeren is dat de karper met dit aas de tijd krijgt om het als voedsel te herkennen omdat het voer zolang intact blijft is de instant respons(aantrekkelijkheid) van minder belang omdat je kan voorvoeren. Doe je dit niet dan kan je beter met zach aas vissen wat een grotere instant respons heeft

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2003 11:51

Martijn,

Zou het geen verbetering zijn als de karper direct het aas herkent als voedsel en het toch zo lang intact blijft dat de karper het kan vinden (tenminste even witvis ongevoelig als een boilie)? Inmiddels zijn de meeste karpers wel gewend aan boilies als aas overigens. Maar dat tussen haakjes.

Kees