Mijn tijgernoten slijmen niet! Hoe kan dit?


Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

16-10-2010 11:05

Sinds kort ben ik bezig om mijn eigen tijgernoten te bereiden, dit gaat goed alleen er komt maar geen slijm op.

(kort overzicht hoe ik ze bereid)

* Eerst 48 uur weken
* Dan 1 uur koken
* Tijdens de kook suiker toevoegen
* Na de kook bruin bier erbij doen
* En dan nog 3 dagen laten staan

Weet iemand wat ik anders moet doen om toch slijm er bij te krijgen?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2010 11:31

Zijn jouw tijgers wel vers? Ik vraag het me af.
Zet jij ze weg in het kookvocht?
Sluit jij emmer af of theedoek?
48 uur weken en dan nog een uur koken? Waarom zolang koken? Dichte pan?
Zit je veel met je handen in de emmer? Niet doen he, bacterien. Beste is om de tijgers die je wilt gebruiken met een SCHONE schuimspaan er uit te halen.
Is alles wel echt schoon voor je begint?


Wat gebeurd er wel?
Schimmel? Suikers wordt slijm, wordt alcohol waardoor na verloop van tijd jouw tijgers weer in schoon water lijken te zitten?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

16-10-2010 11:38

Marc Schrikkema schreef:Zijn jouw tijgers wel vers? Ik vraag het me af.
Zet jij ze weg in het kookvocht?
Sluit jij emmer af of theedoek?
48 uur weken en dan nog een uur koken? Waarom zolang koken? Dichte pan?
Zit je veel met je handen in de emmer? Niet doen he, bacterien. Beste is om de tijgers die je wilt gebruiken met een SCHONE schuimspaan er uit te halen.
Is alles wel echt schoon voor je begint?


Wat gebeurd er wel?
Schimmel? Suikers wordt slijm, wordt alcohol waardoor na verloop van tijd jouw tijgers weer in schoon water lijken te zitten?



Ik haal ze van het internet af bij http://www.aasvoorkarpers.nl
Ja zet ze zo terug in het kookvocht en in een emmer met gesloten deksel.
Waarom zo lang weken en koken? ik heb de stapjes om internet gevolgd.
Voor dat ze in het kokend water gaan giet ik ze eerst af in een vergiet en dan gaan ze zo het water in.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2010 11:53

Wat in mijn ervaring wel eens verschil wil maken is het afspoelen voor je ze in de week zet.

Spoel de tijgernoten grondig af, met lauwarm water.
Reinig de emmer waar je ze in weg wilt zetten met afwasmiddel, maar spoel echt heel erg goed na om alle resten afwasmiddel te verwijderen.
Vul de emmer met tot maximaal 3/5 met tijgers en vul daarna (warm)water aan tot de tijgers een cm of 2 onder water staan.
Zet de emmer op een niet al te koude plaats.
Kijk af en toe of de tijger nog onder water staan en vul eventueel water bij, mag koud zijn omdat een klein beetje warm water niet zal helpen.
Na 48 uur, ofzo, kun je de tijgers gaan koken in het water waarin ze geweekt zijn dit is immers schoon water omdat de tijgers allean water opnemen en niet meer afstaan en je de zaak op voorhand had afgespoelt.
Breng de tijgers in ruim water aan de kook, gewoon vanaf koud naar kook.
Kook een minuut of 25-30 al naar gelang je wel geen uitzetting meer ziet van de tijgers. Je kookt ze alleen om ze volledig vol te laten zuigen EN de omzetting naar suikers in gang te zetten, je hoeft ze niet gaar te komen (alhoewel dat misschien ook wel eens een idee zou kunnen zijn maar dat duurt langer dan een uur ben ik bang).
Zet de tijgers daarn weg met een theedoek erover ipv afgesloten.
Dan zal de slijmproductie wel op gang komen maar snelheid is afhankelijk van de omgevings temp.

Toevoegingen van suikers, heeft overigens geen zin omdat dit niet meer bijdraagt aan de vorming tenzij je basterd suikers gebruikt. Kristallijne suikers, die jij in de koffie pleurt hebben 0 toegevoegde waarde. Toevoegingen van bier vind ik ook zonde, maar dat is puur een mening.

Slijmen ze nog niet? Dan zijn je tijgers niet vers genoeg meer ........ de leverancier waar jij ze besteld is geen maatstaf voor de versheid dus daar zeg ik helemaal niets over.
Laatst gewijzigd door Marc Schrikkema op 16-10-2010 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2010 12:00

Misschien even een vraagje van mij in dit topic?

Mannen,

Ik kook nu de tijgers ongeveer een half uurtje en de slijm productie komt erg goed op gang. Maar zoals altijd ben ik op zoek naar beter / effectiever etc.

Na half uurtje koken of een uur for that mather, snij ik een tijger doormidden en zie dat eigenlijk alleen de buitenste paar mm "zachter" is gekookt en de binnenkant nog steeds heel erg hard is. Het crunch effect is een van de zaken waar wij de vangkracht van tijgers aan ophangen, vandaar even een paar vragen:

1. Is het wel het crunch effect dat het vangers maakt?
2. Gaat dit verloren als je de tijger tot in de kern gaar laat koken, en dan gaar niet een core temp van 100 graden C maar zodat de gehele tijger eenelfde structuur / kleur krijgt?
3. Of is dit zelfs beter?

Bedankt Maarten! ik had al genoeg vragen van mijzelf en nu spoor jij mij ook weer tot nadenken aan :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-10-2010 12:06

Ik heb de tijgers afgedaan als ''DE'' vanger van alle particels. Zijn betere particels te krijgen dan de tijgernoten.


Ben vissen




ltrz
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2010 14:11

Briljant antwoord Leen, ook zo lekker informatief :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

17-10-2010 21:02

Maarten Achterhuis

quote
Tijdens de kook suiker toevoegen
* Na de kook bruin bier erbij doen

wrm bier en suiker? zeker om het extra zoet te maken? maar das wel een beetje onzin vind ik zelf. ik zou dan alleen suiker of alleen bier er bij doen. maar ik zou voor suiker gaan, biertje kan je beter bewaren voor het vissen.

stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-10-2010 09:09

bruin bier activeert het gistings proces Stefan.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-10-2010 13:12

Marc Schrikkema schreef:Briljant antwoord Leen, ook zo lekker informatief :-)



Nee dat niet.

Maar alsof de tijger nu zo bijzonder is? Er word over die dingen gepraat alsof er altijd mee gevangen word. Zoals dit....


Jan: Help ik vang niks,kut boilie's en mais! Bah word er gek van.....
Pietje: Hey ik zal je helpen,neem wat tijgers......
Jan: Dank je wel,ik zal het eens proberen Pietje.....
Pietje:Graag gedaan Jan,je zult versteld staan!

Jan doet een tijger aan de hair en vervolgens legt hij deze neer op zijn beoogde stek! Hengel word op de steunen gelegd en vervolgens moet er gewacht worden.

10 minuten later..................


Piepppppppppppppppppppiepppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp.......

Jan: Gekkenhuis......Ik heb beet,man wat zijn die tijgers goed,hier vang je blijkbaar altijd mee! Dit moet ik door vertellen!!! Maar eerst de vis drillen en scheppen!

5 minuten later..............Wowwwww wat een bakbeest! 30 kg schub!!! Wereld draait door WoWwwww,tijgers zetten de karpers aan het azen! Het is echt waar,dat als je met bijna alles niks vangt en er even tussendoor een tijger aan doet dan plots wel. Man dit word mijn top aasje well !!

Snel een foto en de vis weer terug in zijn element,om vervolgens te gaan slachten met de tijgers!!!!

5 minuten later...........Knip,knip..........Zo karper,je staat er mooi op,en nu mag je weer terug het water in!

Vervolgens besteld Jan via zijn mobiel een baal tijgers op internet!

Jan: Zo die zijn besteld,even wat maten bellen over dit geweldige stukje particel. Man ik kan niet wachten om heel het bestand op dit water te vangen met de tijgers!


NOT DONE!

Zwaar opgehemelde particel is het! Als er geen vis zit,vang je ze niet ook! Maar ze doen net alsof,als je er een tijger aan doet dat je gelijk vangt!


Mvg


Leen


:lol: 8) :wink:
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 18-10-2010 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

18-10-2010 17:27

Leen,

de tijger en de noot kunnen niets aan doen he, rustig....:)
Roy Wikkerink
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-11-2007 22:19
Locatie: Aalten

20-10-2010 18:11

haha Leen,

briljant stukje ! en daarbij volledig gelijk!
ooit aan gedacht om een artikel/blog te schrijven,
aangezien de kou weer voor de deur staat!

~tjaw`tjaw
Shut Up Go Fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-10-2010 17:18

en toch is een tijgernoot een killer leen.ongeacht wat iedereen ervan denkt.en dat alleen verse tijger noten slijmen is de grootste lariekoek die er is btw.ik heb tijgers van 2 jaar oud en die slijmen na 2 dagen.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

23-10-2010 17:26

misschien is dat nog wel vers?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-10-2010 17:34

ja ja...
natuurlijk is dat vers,ik koop ze bij een viswinkel,die viswinkel heeft ze gekocht bij een groothandel,en die groothandel koopt ze bij de fabrikant. ik ben dus in principe 4de eigenaar van de nootjes.
die 2 jaar oud heb ik het over bij mij thuis.zouden ze mischien 2,5 jaar oud zijn ?
ik weet niet wat je vers vind maar dat is naar mijn idee niet echt vers.
tegenwoordig haal ik mijn tijgernoten bij rotterdamvisaas.nl
een houdsbaarheid datum die erop gelabeld zit is van maximaal 3 maanden oud.
dat noem ik wel vers.maar dat noten niet slijmen omdat ze oud/niet vers zijn geloof ik niet in.

mvg Rk
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-10-2010 17:51

Met tijgernoten kan je prima scoren maar dat geld voor andere aassoorten ook.

Zag en hoorde mensen over vele vissen op een dag,maar dat was toen nu niet meer maar er op vangen kan je ze altijd.


Aan alles komt een eind als er maar vaak genoeg mee gevist en gevangen word.

Zelfde geld voor mais en bollen het ging hard op sommige dagen beter 2 schepnetten of 1 hengel nu iets minder,met voeren kan je nog een beetje het verschil maken maar verwacht er niet teveel van.

toedeledoki
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 19:36

Geloof wat je wil geloven. Maar de tijgernoot is niet het einde,maar de wereld van het aas heeft het het wel voor elkaar gekregen om de tijgernoot als DE killer te doen blijken.

Al denken Jan en Pietje er anders over :lol:


Rik

Dat slijmen,tja ik had ook nog een restje liggen van denk 1 1/2 jaar oud! Slijmde ook na 2 daagies. heb er niks over gezegd voorzover ik weet iedergeval.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 19:36

Roy Wikkerink schreef:haha Leen,

briljant stukje ! en daarbij volledig gelijk!
ooit aan gedacht om een artikel/blog te schrijven,
aangezien de kou weer voor de deur staat!

~tjaw`tjaw



Niet aan mij besteed Roy 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-10-2010 19:41

Dat willen ze met bollie,s ook Leen :lol: .

Ze beloven je allemaal gouden bergen maar uiteindelijk heeft s6 met veel meer dingen te maken dan aas alleen.

:wink:

Ze vertellen je een hoop ook niet he maar het werkt wel bij vele het gaat tenslotte om hun handel en grote vissen verkoopt.

Niet een aanval maar realiteit.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-10-2010 23:19

ik denk eerder dat de tijgernootjes eerder zo hoog in de vaandel staan doordat je ze op onbekend(frans) water eigenlijk niet thuis kan laten.het is bestand tegen kreeften.bestand tegen poison chat,bestand tegen krabben.en het vangt nog karper ook.er zijn wateren bij waar je met boilies in sommige tijden gewoon niet vissen kan door het andere levende wezentje onder water.ik zeg als ik naar onbekend frans water ga dat ik standaard 1 kilo kant en klare tijgers bij me heb.en 4 kilo droog mocht er kreeft dwergmeerval oid zitten.kan ik in ieder geval de week uitvissen zonder al te veel ellende.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

03-11-2010 00:07

is het je inmiddels al gelukt ze aan het slijmen te krijgen ?
probeer het eerst eens zo :

-48 uur weken
-half uur koken
-2 dagen in de zon ( voor zover het kan natuurlijk deze tijd ) met afgesloten deksel

geen suikers of bier toevoegen en kijken of het lukt .. succes
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-11-2010 10:15

Leen,

Ah oke dat verklaard jouw antwoorden een heel stuk. JIj hebt blijkbaar wel een killer ontdekt en die wil jij voor jezelf houden, fair enough.

Hoe lang duurt dat verhuizen naar Spiek achter de Diek eigenlijk?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-11-2010 15:54

Boys, ik doe het altijd zonder weken. Gewoon een uurtje koken en daarna met het deksel op de pan in het kookwater laten afkoelen. In een emmertje en na 1 dag beginnen ze te slijmen, na 2 dagen is het slijm dik en na drie dagen is het slijm zo dik dat je ze alleen nog in kluitjes kan voeren...

Maar meestal zijn ze dan allang op, vers is prima!

Groeten Christian

p.s. tijgers is echt peppenaas, vang je alleen kleintjes op en af en toe een dikke brasem, daarom weet ik er ook zoveel van, toedeloe!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-11-2010 09:04

ik doe het precies hetzelfde als jouw christiaan.er zijn een paar dingen waar je op moet letten met tijgernoten laten slijmen.
nooit met je vingers aan raken.dit stopt het gistings proces ! dus altijd met een schone lepel ( eet lepel ) kijken of het al slijmt.
ten tweede moet je ook niet te veel water bij de tijgernoten gooien.de nootjes gewoon net een halve cm onder water laten staan.als ik een emmertje tijgernoten na 4 dagen op zijn kop zet loopt die na 5 seconden pas leeg ;) KILLERSPUL ! vraag het aan leen ;)
Raymond Kimenai
Berichten: 136
Lid geworden op: 28-11-2009 13:05

06-11-2010 19:14

suiker werkt toch net als zout (licht)concerverend?
Dus ik voeg altijd flink wat suiker toe aan mijn tijgers.
Dat ze zoet en plakkeriger worden is voor mij bijzaak, Ik merkte wel dat er veel minder schimmel op het vocht kwam te staan na een paar dagen.
En minder schimmel lijkt me een stuk lekkerder voor de vis.