het beste in de winter? birdfood/vismeel??


het beste in de winter? birdfood/vismeel??

birdfood
19
61%
vismeel
12
39%
 
Totaal aantal stemmen: 31
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

08-09-2010 17:08

wat denken jullie hierover? want ik kom er zelf echt niet uit wat het beste is om in je winterbol te verwerken.

mvg, ron lemmens
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

08-09-2010 18:44

ik zou voor birdfood gaan. vismeel heeft een hogere voedingswaarde dan birdfood. omdat je de vis in de winter absoluut niet wilt verzadigen zou ik dat vismeel in lichte mate gebruiken, als je het al wilt gebruiken. je kunt natuurlijk ook een prima bol maken zonder vismeel
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-09-2010 18:52

Lees het topic: "Vissen kunnen hun menu zelf samenstellen" eens aandachtig door, lees tussen de regels door en je komt al een heel eind. Verder is dit onderwerpje al in diverse artikelen en magazines aan bod gekomen dus echt lastig mag het niet zijn om voor jezelf tot een conclusie te komen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

08-09-2010 18:54

klopt, maar in andere artikelen kom ik het ook tegen dat vismeel beter is vanwege de voedings waarde, dus vandaar kom ik er niet helemaal uit,
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-09-2010 19:01

Birdfood.

Vismeel zal de vis sneller verzadigen in de wintertijden,en de olie zal minder snel uitlekken (onder de 12 graden)

Duzzz maak een bol,gooi er een zootje alcohol(Flavour) in,betere oplossing voor in de winter.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

08-09-2010 19:05

ik neem aan dat het ethyl alchohol is he?
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-09-2010 19:10

Inderdaad

Of glycerol,dat is puur natuur en is minder dik en vettig......Zit btw in het menselijk lichaam ook van nature.

Ethyl is chemisch gemaakt.

Maar staat op de verpakking meestal.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-09-2010 19:16

Weer zo'n theorie, kun je toch weinig van zeggen, is per water heel erg verschillend, het ene water loopt super op een vismeelbol in de winter, het ander op birdfood, ander weer spice, ander weer op super zoet. Dit is puur uitproberen.
Die theorien over verzadiging enz. schiet ik naar de maan. Als je veel voerd in de winter is iedere bol klote, heb je er een bolletje of 5 liggen maakt het volgens mij geen bal uit.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-09-2010 19:21

Omdat de tip van Sven compleet genegeerd wordt, Niks nieuws trouwens op dit forum.

Met dank aan K van den Herik voor het opzoeken.
Met dank aan deze mannen: http://www.karper-droom.be/content/view/457/35/

In Engeland wordt er s’winters al langer intensief op karper gevist dan in Nederland. In 1995 verscheen er van Harry Haskell een verontrustend en goed onderbouwd artikel in Carp World over vette vismeel boilies. Op enkele wateren waar onvoorstelbaar veel met deze boilies werd gevoerd en gevist, werden dode karpers onderzocht.

De karpers hadden van olie druipende, misvormde levers. De buikholte was vet van de olie en zelfs in het bloed was een groot deel olie aan te wijzen. Door de visolie en de levertraan was ook het vitamine-D gehalte veel te hoog. De les was duidelijk: Zeker in de winter geen vette, olierijke boilies gebruiken……….Een vervolg zien we hierop in 1997 als Dave Payne in Carp World en Lee Jackson in de Cardner catalogus het probleem van de slechte vangsten aankaarten, vooral december tot en met eind februari, dus zeg maar bij watertemperaturen beneden de 10 graden. Allebei geven ze de schuld aan te eiwitrijke boilies, terwijl extra olie het probleem nog zou vergroten.

Dave Payn deed zijn proeven in enorme aquaria en grote vijvers met gewone karpers. Als de karpers bij 6 a 7 graden celsius drie eiwitrijke boilies aten werden ze heel sloom en gingen zelfs op hun zij liggen. Ze aten dan dagen lang niet. Het leek wel of ze buikpijn hadden. 1 vette vismeel boilie had het zelfde resultaat.

Simpele boilies, bijna zondervet en met niet meer dan 10 tot 20 % eiwit werden wel zonder problemen opgegeten en verteerd.

Lee Jackson stelde dat zo’n 10 jaar geleden op verschillende wateren dat er prima wintervisserij op karper mogelijk was. Vrijwel elke dag werd er vis gevangen. Toen kwamen de vismeelboilies, die ook in de winter volop werden gebruikt omdat ze nou eenmaal zulke goede vangers waren. Vanaf die tijd begonnen de wintervangsten terug te lopen en nu komt er op die zelfde wateren soms maanden geen karper meer op de kant. Deze gegevens brengt hij in verband met waarnemingen van koi-kwekers. Deze beroepsmensen gebruiken eiwitrijk zomervoer en speciaal eiwitarm voer in de winter. Als koi in de winter in grote buitenvijvers met zomervoer worden gevoerd, maakt dat ze heel sloom en lijken ze helemaal geen zin meer te hebben in eten. Soms wel twee weken niet, het lijkt wel of het zomervoer ze buikkrampen geeft. Het is bijna wel zeker dat deze problemen iets met enzymen te maken heeft.



[/quote]

trek hier je les uit voordat je lekker je vismeelbollen gaat maken voor de winter.
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

08-09-2010 19:31

dankje dries, zeker een mooi stuk, waar uit je veel kunt halen!
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-09-2010 21:37

Ik vind op zich het onderweerp van dit topic iets te eenzijdig. Waarom precies een birdfood of een vismeelbal? Ten eerste kan je prima een deel van het een in het ander verwerken, daarnaast zijn er ook andere opties. Dat vette vismeelboilies geen aanrader zijn in de winter kunnen we het over eens zijn. Het is echter prima mogelijk om een vilmeelboilie meer volkoren te maken. Haal de oliën er uit en vervang een groot deel van het vismeel door meer darmracende ingrediënten en je komt een heel eind. Prima optie om naar zoiets over te schakelen. En ook met een birdfoodbal moet je oppassen de bal niet onnodig vet te maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2010 23:19

Nooit begrepen. Naar aanleiding van dat verhaal in de winter vismeelpellets aan mijn koi gevoerd. Niks gemerkt dat ook maar in de richting ging van de verhalen van Payne/Jackson.

De vertering is bij dit koude weer zeer traag. Maar dat houdt bij een karper in dat hij niets omzet dat in het lichaam opgenomen kan worden. Aangezien het vertering mechanisme alleen uit een darm bestaat met een ingang en een uitgang, zodat opname na omzetting (die er amper is) via de cellen van de darmwand moet plaats vinden, lijkt het verhaal nogal gezocht.

Moet er wel bij vertellen dat ze ontiegelijk veel voeren daar en het noemen van vet eerder duidt op gebruik van een olie dan op de vismeel. Daarbij komt de bewering uit de koiwereld dat koolhydraten voeren bij de opstart in het voorjaar uithongering van de koi kan geven omdat de energie omzetting daarvan bij koi traag verloopt. Ze kunnen daardoor de weerstand slecht herstellen en worden vatbaar voor ziektes.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-09-2010 23:34

Kees,

Denk jij dan dat een karper helemaal niets verteerd, cq opneemt (qua nutrienten) in de winter?

Dus alles gaat eruit, zoals het erin komt.

Tarwekiemen?

Gr.

Hilco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2010 23:37

Er zullen maar weinig voedingstoffen opgenomen kunnen worden.

Koivoer in de winter bestaat uit tarwekiemen. Daar voer ik ook mee. Er is echter een beperkte opname hiervan, waar je wel rekening mee moet houden. Lijkt mij verder een prima basis voor een winterboilie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

09-09-2010 17:31

nog een vraagje he!

zou het meerwaarde hebben om in mijn wintermix 1065 gram per kilo nog 35 gram vismeel te rollen of is dit te weinig, te veel, overbodig of goed???
Laatst gewijzigd door ron lemmens3 op 09-09-2010 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-09-2010 17:40

Vismeel is voor het grootste gedeelte voor de eiwitten, maar verzadigen de vis. Dan is pre digested vismeel en/of leverpoeder toch een mooie optie om de aminozuren lekker te laten oplossen in het water? Je bol wordt er atractief van, maar verzadigd minder dan gewoon vismeel.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-09-2010 17:42

Een mooie vis/zoet combi kun je ook maken door ook nog wat vitamealo melkpoeder toe te voegen. Weer wat mooie water oplosbare eiwitten! Goeie triggers 8)
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

09-09-2010 17:48

dus als ik het goed begrijp kun je de vis al verzadigen met 35 gram vismeel op 1100 gram?
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-09-2010 18:19

Ik denk dat dat lastig te bepalen is. Hangt van verschillende factoren af. In stromend water kan een karper het makkelijker hebben dan in een stilstaande put. Een zogenaamde winterbol wordt vaak gedraait met tarwekiemen voor een betere doorgang of kelp voor de vitamine/mineralen. Het hangt er gewoon ook vanaf hoeveel je eiwitpercentage is in de rest van de ingredienten waar je je bol van draait. Ikzelf vis swinters met een boilie die ongeveer 15% eiwit max. bevat. En dan ook nog het liefst de water oplosbare versie. Over dit onderwerp zijn zoveel verschillende meningen dat ik je niet "het" antwoord kan geven, wel mijn ervaring.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2010 18:28

ron lemmens3 schreef:dus als ik het goed begrijp kun je de vis al verzadigen met 35 gram vismeel op 1100 gram?


Hangt ook weer van je voerhoeveelheden af. Ga je flink lopen strooien verzadig je met elk aas op den duur wel. Al is het een schralere wintermix.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

09-09-2010 18:31

stilstaand water, minimaal voeren tot helmaal niets.
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

09-09-2010 18:50

James warner schreef: Ikzelf vis swinters met een boilie die ongeveer 15% eiwit max. bevat.


ik kom uit op 22% tot 23% eiwit, is dit teveel voor in de winter?

alvast bedankt, dankzij carpboard het ik heel veel informatie weten te verzamelen om mijn eigen wintermix in elkaar te zetten. wel heel wat uurtjes werk op gedaan en moeten rekenen, wat niet mijn sterkste vak is(gelukkig hebben ze rekenmachine's) maar hopelijk is het goed. het belangrijkste is iig dat het bolleke goed presteerd. we zulle wel is zien over een paar maandjes. 8)
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2010 20:12

In ieder geval voorbereid op een karper met een gevoelige maag.

Verzadiging van vis? Eetgedrag in de winter is meer een instinctieve impuls dan een behoefte aan voedsel. Buiten dat het lichaam amper iets op kan nemen en omzetten, is er ook geen behoefte om dat te doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-09-2010 13:50

Ik vind het altijd een zo'n flauwekul dat je in de winter geen vismeelboilies kunt gebruiken omdat het te "rijk" is. Dan voer je toch gewoon minder!?!
Als ik in andere seizoenen op het water goed vang met vismeel, dan gaat ie er in de winter ook aan!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-09-2010 14:59

Denk dat een lagere percentage eiwitten beter is dan minder voeren. Diameter van je bol, verkleinen is ook een optie.