Vissen kunnen zelf hun menu samenstellen


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2010 16:45

De behoefte wordt juist geschapen door het tekort en niet door de overdaad. Het is afhankelijk van het voedselaanbod ter plekke op dat moment. Jaargetijde beïnvloeden dat, maar lokale factoren ook.

Bij een voercampagne voor lange termijn moet je dus aanvullen op de voedselbehoefte en niet slechts het voedselaanbod dat er al is groter maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-09-2010 19:09

Dan veel succes met het uitvogelen met het tekort van jullie water :lol: Niet te doen, uiteaard kun je een beetje inspelen op het jaargetijde maar om er nog verder in te verdiepen is niet te doen. Ik heb wel gemerkt, hoe meer je je in het aas gaat verdiepen, hoe complexer het wordt. De EA norm aanhouden heeft voor mij geen zin aangezien ik alleen instant vis, ik vang er absoluut niet beter door dan vroeger.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2010 20:05

Kees Ouwehand schreef:Dat kun je amper vaststellen en dan is het meestal nog een gok.
:D

Concurreren met wat er aan natuurlijk voedsel aanwezig is geeft een aantal grote beperkingen. Blijft dat een veelzijdig aas waarschijnlijk meer kans geeft dat er een component in zit waar dan behoefte aan is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-09-2010 21:41

Kijkend in het water zag ik karper proberen de eieren van brasem los te zuigen in het voorjaar. Vroeg me af wat het signaalwerking was voor karper om zo te reageren. Kwam op de gedachte dat het mogelijk de gelatine was die het signaal afgaf waar de karper op reageerden. Bloed binden met gelatine werkte wel om vissen te verschalken. Boilies en gelatine daar ben ik er nog steeds niet uitgekomen wat de meerwaarde is in mijn karpervisserij in het voorjaar.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 21:57

Martijn,

De voedingsleer berekent de balans van koolhydraten, vetten en eiwitten als volgt (andere berekeningsmethoden zijn onjuist!): eerst tellen we per nutriënt de grammen en daarna vermenigvuldigen we die met de kilocalorieën per nutriënt.

Eén gram koolhydraten = 4 kilocalorieën
Eén gram vetten = 9 kilocalorieën
Eén gram eiwitten = 4 kilocalorieën

Water levert geen warmte eenheden (kilocalorieën) en dient in veel gevallen enkel als transportmiddel.
De voedingswaarde van jou 100 gr melk is 62 kcal
eiwit 3,5 x 4 kcal = 14
khydr 4,3 x 4 kcal = 17
vet 3,4 x 9 kcal = 31
totaal kcal = 62.

Besluit warenwet;
Artikel 10

1.Bij de berekening van de te vermelden energetische waarde van een eet- of drinkwaar wordt van de volgende omrekenings factoren gebruik gemaakt:

a. koolhydraten (met uitzondering van polyolen): 17 kJ/g - 4 kcal/g

b. polyolen: 10 kJ/g - 2,4 kcal/g

c. eiwit: 17 kJ/g - 4 kcal/g

d. vet: 37 kJ/g - 9 kcal/g

e. alcohol (ethanol): 29 kJ/g - 7 kcal/g

f. organische zuren: 13 kJ/g - 3 kcal/g

g. salatrims: 25 kJ/g – 6 kcal/g

h. voedingsvezels: 8 kJ/g – 2 kcal/g

i. erytritol: 0 kJ/g – 0 kcal/g.

2.Onze Minister stelt ter uitvoering van krachtens de richtlijn getroffen maatregelen nadere regels vast met betrekking tot de omrekeningsfactoren die gebruikt worden bij de berekening van de energetische waarde van eet- of drinkwaren.
:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 22:08

Peter,
ik denk eerder aan de hoge biologische (eiwitwaarde) van de brasem eitjes.
Dat zou dan een groot voordeel zijn voor de aanmaak van eigen eitjes, mocht je brasem eitjes in je boilie willen verwerken doe er dan ook wat kalcium bij.
Dat neutraliseert ook nog eens vreemde zuurtjes die weer schadelijk kunnen zijn voor het broed of eitjes..
Ik heb karpers in de oever zien wroeten vlak voor de paai, bij nader onderzoek bleek daar een kalk en kleilaag te liggen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 22:25

Klaas,

Het omzetten van eiwitten in vet kost zoveel energie dat het lichaam daarom niet snel zal overgaan tot deze omzetting.
Wel kan eiwit bij een vet tekort overgaan op eiwit verbranding, ook dat levert maar weinig rendement..maar het kan.

Toen ik nog veel fietste had ik gaten in m'n shirt en stonk ik na intensieve trainigen naar de amoniak, als gevolg van eiwit verbranding.
Mijn gewicht was 65 kilo, nu 80 :wink: stink nog wel eens :oops: maar dan anders als gevolg van teveel koolhydraatjes.. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2010 22:47

Henk,

Dat zal dan wel voor heel atletische karpers gelden. :o

Brasem eitjes klinkt goed. Probleem is echter dat dit gedrag van de karper zich voordoet als er volop brasem eitjes zijn. Beperking die zich dan voordoet is dat een boilie zich anders laat aanbieden en een heel ander consistentie heeft.

Mijn inziens zijn dit beperkingen die maken dat het aas zich niet echt positief onderscheidt van de rest. Of heb jij zelf positievere ervaringen?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 23:07

Kees,

Ik brei alleen maar een stukje door op Peters idee om met bloed/gelatine boilies aan de slag te gaan, terwijl het de eitjes het signaal afgeven en niet het bloed of de gelatine die de boel bij elkaar houd.

Je zou best eens gelijk kunnen hebben dat een boilie ten tijde van overvloedig aanwezige brasem eitjes helemaal niet gezocht word.
Zelfde effect als kleine particles voeren en met boilies vissen.
Eerder zal een bijeen geplakte klont eitjes gepakt worden, neem dan geen gelatine want dat plakt pas nadat het verwarmd word.
Beter en onschadelijk voor de eitjes zijn dan de koude bindmiddelen..

Een beperking is er om omzeild te worden, toch?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 23:15

Henry,

De behoeft van de vis sluit eerder aan op de water temperatuur.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-09-2010 23:20

Henk ter Maat schreef:
De voedingsleer berekent de balans van koolhydraten, vetten en eiwitten als volgt (andere berekeningsmethoden zijn onjuist!): eerst tellen we per nutriënt de grammen en daarna vermenigvuldigen we die met de kilocalorieën per nutriënt.

Eén gram koolhydraten = 4 kilocalorieën
Eén gram vetten = 9 kilocalorieën
Eén gram eiwitten = 4 kilocalorieën



Henk,

Helaas heeft Evert daar een foutje gemaakt, het gaat bij de energieberekening n.l om de opneembare energie (DE) en die verschilt nogal per product.
Koolhydraten uit zetmeel zijn b.v. voor 90 % opneembaar en koolhydraten uit tarwemeel zijn zelfs voor minder dan 65 % opneembaar.

Stel je hebt 100 gram koolhydraten uit tarwemeel.

Bij de berekening van Evert, kom je dan uit op 400 kilocalorieën.
In werkelijkheid kan een vis maar (we gaan uit van zeg maar 65 %) 260 kilocalorieën benutten.

Een groot verschil!

Gr.

Hilco
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 06-09-2010 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2010 23:38

Hilco,

De berekening is wel juist.
De Benutbaarheid voor een vis, mens of dier is onderling wel verschillend.

Daar kan zelfs Evert niets aan helpen :wink:, maar wel moeten wij aasmakers er rekening mee houden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-09-2010 01:16

Ik heb het topic vooral geopend om aan te geven dat de voedingswaarde van je aas wel degelijk belangrijk is.

Tegenwoordig is attractie het toverwoord en niet geheel onterecht natuurlijk, maar attractie is slechts een onderdeel van het geheel.

Voedsel dient primair voor de energievoorziening en wat dat betreft had Evert het heel goed bekeken en als je dan ook nog wat overhoudt…
De conclusies die hij heeft getrokken zijn natuurlijk een heel ander verhaal.

Uit de onderzoeken blijkt, dat vissen in staat zijn om te bepalen wat ze aan macronutriënten en waarschijnlijk ook aan micronnutriënten? binnenkrijgen en vervolgens hun voedselopname daarop kunnen aanpassen
Volgens mij zijn ze overigens nog tot veel meer in staat.

Zullen inderdaad verschillen zijn per seizoen (is ook al aangetoond), leeftijd van de vis, het water enz…

Wat kunnen wij daar tegenover stellen?

We weten in ieder geval de behoeftes (gemiddeld bekeken) van een karper, voor wat betreft de verschillende nutriënten, dus dat is voor mij altijd het uitgangspunt.
Met daarnaast natuurlijk een deel wateroplosbare ingrediënten en de nodige triggers.

Meer zal het denk ik nooit worden, maar ja, het werkt wel natuurlijk.
De andere kant van de medaille is, dat je buurman met zijn P.L. bollen soms misschien veel beter vangt.

Overigens zijn de vetten volgens mij een beetje het ondergeschoven kindje!

Ik weet wel wat ik de komende tijd (als de watertemperatuur echt gaat zakken) ga doen.
15 % ?

Heb ook nog wel zin aan wat vet. Omega 3 en omega 6, kan een karper ook niet zonder.

H.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-09-2010 07:22

Henk

allemaal leuk en aardig echter als we het over percentages hebben dan gaat het erom hoeveel % een bepaalde stof inneemt in een product. TJah en ook water hoort daarbij, zou je dat niet doen dan komk je bij melk op een zeer hoog eiwitpercentage uit.
Over die amoniak...erg herkenbaar zeker als je op een eiwtrijk dieet zit 8)
K. van den Herik

07-09-2010 07:26

Brasem eitjes klinkt goed. Probleem is echter dat dit gedrag van de karper zich voordoet als er volop brasem eitjes zijn.


Dat is denk ik precies waar Hilco aan refereert. Hier op het kanaal verzamelen de karpers zich al voordat het brasem paaien begint. Ze "weten"dus op 1 of andere manier dat "iets" volgt. paar duizend bremmen die van de rivier af komen.


Met dank aan deze mannen: http://www.karper-droom.be/content/view/457/35/

In Engeland wordt er s’winters al langer intensief op karper gevist dan in Nederland. In 1995 verscheen er van Harry Haskell een verontrustend en goed onderbouwd artikel in Carp World over vette vismeel boilies. Op enkele wateren waar onvoorstelbaar veel met deze boilies werd gevoerd en gevist, werden dode karpers onderzocht.

De karpers hadden van olie druipende, misvormde levers. De buikholte was vet van de olie en zelfs in het bloed was een groot deel olie aan te wijzen. Door de visolie en de levertraan was ook het vitamine-D gehalte veel te hoog. De les was duidelijk: Zeker in de winter geen vette, olierijke boilies gebruiken……….Een vervolg zien we hierop in 1997 als Dave Payne in Carp World en Lee Jackson in de Cardner catalogus het probleem van de slechte vangsten aankaarten, vooral december tot en met eind februari, dus zeg maar bij watertemperaturen beneden de 10 graden. Allebei geven ze de schuld aan te eiwitrijke boilies, terwijl extra olie het probleem nog zou vergroten.

Dave Payn deed zijn proeven in enorme aquaria en grote vijvers met gewone karpers. Als de karpers bij 6 a 7 graden celsius drie eiwitrijke boilies aten werden ze heel sloom en gingen zelfs op hun zij liggen. Ze aten dan dagen lang niet. Het leek wel of ze buikpijn hadden. 1 vette vismeel boilie had het zelfde resultaat.

Simpele boilies, bijna zondervet en met niet meer dan 10 tot 20 % eiwit werden wel zonder problemen opgegeten en verteerd.

Lee Jackson stelde dat zo’n 10 jaar geleden op verschillende wateren dat er prima wintervisserij op karper mogelijk was. Vrijwel elke dag werd er vis gevangen. Toen kwamen de vismeelboilies, die ook in de winter volop werden gebruikt omdat ze nou eenmaal zulke goede vangers waren. Vanaf die tijd begonnen de wintervangsten terug te lopen en nu komt er op die zelfde wateren soms maanden geen karper meer op de kant. Deze gegevens brengt hij in verband met waarnemingen van koi-kwekers. Deze beroepsmensen gebruiken eiwitrijk zomervoer en speciaal eiwitarm voer in de winter. Als koi in de winter in grote buitenvijvers met zomervoer worden gevoerd, maakt dat ze heel sloom en lijken ze helemaal geen zin meer te hebben in eten. Soms wel twee weken niet, het lijkt wel of het zomervoer ze buikkrampen geeft. Het is bijna wel zeker dat deze problemen iets met enzymen te maken heeft.



Naar deze artikelen ben ik nog immer op zoek...
K. van den Herik

07-09-2010 07:58

BTW:

Er zijn 2 stromingen denk ik in de karpervoeding.

Zoveel mogelijk kilo in zo kort mogelijke tijd met zo min mogelijk uitval, beetje klapstaart is geen erg
( aka Schaepeclaus c.s.)
versus

de koiliefhebber: pamperen, lang leven, gezond, zo min mogelijk afvalstoffen etc.

Wij zwemmen hier tussen in. Hoewel ook meer en meer koi boeren zo snel mogelijk zo groot mogelijk wil, immers gewicht is goud waard.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-09-2010 02:29

Nog even iets over het natuurlijke voedselaanbod.

Verondersteld wordt dat de vangsten in de zomer zo slecht zijn door het grote aanbod aan natuurlijk voedsel.

Wat weten we daar eigenlijk van en is dat eigenlijk wel zo?

In het voorjaar zie je inderdaad veel activiteiten van de vissen die daar op duiden, bewegende rietstengels, wellingen uit de kant, smakkende geluiden etc….

Als het hoogzomer is, zie ik dat (tenminste op mijn water) eigenlijk nooit.
Zou natuurlijk zo kunnen zijn, dat ze dan ergens anders op azen.

Wat misschien ook een mogelijkheid is, dat ze ’s zomers gewoon heel weinig eten.
Geen behoefte, laag zuurstofgehalte in het water, or what ever?
Wie het weet mag het zeggen.

Zal overigens ook wel weer per water verschillen, b.v. in verband met de grootte van de populatie e.d.
Zie ’s zomers b.v. veel foto’s van vissen gevangen op cultuurwater.

Ik denk dat ze inderdaad onze bollen op veel wateren niet echt nodig hebben, maar op de één of andere manier kunnen ze het toch niet laten, concurrentie, voedselnijd??

Of zit er toch iets in… en dan komt natuurlijk de aasmaker om de hoek kijken.

In veel kant en klare bollen, zitten denk ik veel te veel koolhydraten en wat doet een vis bij een overschot aan koolhydraten?
De koolhydraten worden omgezet en opgeslagen als vet.
Met als gevolg?

Kijkt de gemiddelde bollenboer ooit wel eens naar de samenstelling van zijn bol, qua macro- en micro nutriënten?
Dat zullen er niet veel zijn. Handel is tenslotte handel.

Ben ik blij, dat ik thuisdraaier ben!

Heb overigens sinds kort wel een onthaakmat, maar daar zit ik altijd op.

Moet natuurlijk ook een beetje om mezelf denken!
K. van den Herik

08-09-2010 07:30

Is er in deze sprake van gewenning door de visjes?

Neem een willekeurig groot meer in bijvoorbeeld Frankrijk, bijvoorbeeld nu. Watertemp een graadje of 24. Dagtemp tot 30 graden. Klein briesje en vangen maar, zelfs overdag, of vaak nog overdag ook...

In theorie moet het uit te rekenen zijn hoevel zuurstof een karper nodig heeft om 1 kilo voer te benutten. Maar... wordt alle voer wel benut en is er niet soms/vaak ( bijv in de winter) niet sprake van een reflex en wordt alles bijna 1 op 1 uitgescheten.

Wie durft hierover iets kwijt?

Hilco,

Wat een bollenboer in zijn voer doet is afhankelijk wat een consument wil betalen.


Een kilo kuikenmeel / biggenmeel kost een euro. Vismelen/(melk)eiwitproducten een veelvoud en zal duurder en duurder worden.

Heb je echt een KSN mat voor nodig ( om de bolel ff iets luchtiger te maken)

Afbeelding


Kut he... groothoek

Hilco,

Misschien werkt het zo?

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2010 09:37

Uit een vroeger Frans laboratoriumonderzoek naar karper constateerde men dat de karper zich het beste voelde bij een watertemperatuur van ca. 28 graden. Hoe men dit constateerde werd niet vermeld. Maar duidelijk is wel dat het dier van warmte houdt. In te weinig zuurstof bij zomerse watertemperaturen geloof ik dan ook niet zo.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

08-09-2010 09:57

Vangt iedereen zo slecht dan in de zomer? Ik heb daar nog nooit wat van gemerkt.
blub blub
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-09-2010 14:03

Klaas,

Zo'n dikke batterij kan je vast ook wel lekker op zitten.

Wordt het geen tijd voor een carriere bij de omroep?

:lol: :lol: :lol: :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-09-2010 16:32

[quote="K. van den Herik"]

Vismelen/(melk)eiwitproducten een veelvoud en zal duurder en duurder worden.

quote]

Zullen inderdaad alleen maar duurder worden, er zijn steeds meer monden te voeden, dus de vraag wordt steeds groter
Melkeiwitten worden al niet meer gebruikt, te duur.
Vismeel gaat denk ik dezelfde kant op.

De industrie zal in de toekomst meer en meer plantaardige producten en afvalproducten gaan gebruiken.

Hebben die beesten hier maar een herenleven, met al die karpervissers!

Heb net nog even 450 knikkers gedraaid.

Op de droge stof:
40 % eiwit
13 % vet
33 % koolhydraten

Daar ga ik het deze en volgende maand mee doen.

Wish me luck.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-09-2010 16:56

Good Luck!!

Toch helemaal tegen de theorie van Evert in. Maar het zal wel vangen.