witte beestjes uit mn boilies...


Plaats reactie
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-08-2010 18:52

Ik had vorige week een paar kilo boilies gemaakt, en na een paar dagen zaten die boilies vol met kleine witte beestjes. Leek wel op mijt of luis.

Ik die boilies in een emmer water gedaan en die beestjes erafgespoeld.
Toen ff laten drogen en verpakt in plastic zakken.

Tot mn verbazing zat een dag later heel de binnenkant van de zakken vol met die beestjes. Dus die beestjes kwamen uit m,n boilies.
Ik heb uit voorzorg de tarwemeel, vismeel en sojameel wat in die boilies zit weggegooid.

Wie heeft dit ook eens meegemaakt, en wat zijn het voor beestjes? En hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Davey Remmig
Berichten: 123
Lid geworden op: 17-10-2009 00:28
Contacteer:

24-08-2010 20:50

misschien een foto erbij zou makkelijk zijn als dat lukt
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2010 21:36

Voedermijt of meelmijt
Mijt is een spinachtig klein diertje dat met het blote oog nauwelijks te zien is. Het diertje houdt zich vooral op in stof of meel. De eitjes komen uit bij hoge temperaturen in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Ze komen vaak voor in oude voerresten die veel stof bevatten en verspreiden een vieze zoete geur. Vaak zitten ze in stoffig oud voer. Meelmijt kan zich ook bij een lage temperatuur ontwikkelen, het gaat dan niet zo snel, maar het gebeurt wel. Meelmijt ontwikkelt zich van ei en larve via twee nymphe-stadia (jonge mijtjes) tot een volwassen mijt. In het tweede nymphe-stadium kan de mijt in het zogenaamde hypopus-stadium overgaan, ze houden dan een soort "winterslaap" die ze beschermt tegen uitdrogen, als de luchtvochtigheid hierna toeneemt, kunnen ze er weer tegenaan.

Mijten komen in vele granen voor en kunnen omdat ze in voedsel leven, heel moeilijk bestreden worden met een insecticide (bestrijdingsmiddel), het enige juiste dat men kan doen is dan ook het zo droog en koel mogelijk opslaan van het voer. Heeft men voermijt ontdekt, dan moet het direct worden verwijderd en de voerplaats moet ontsmet worden. Het voer kunt u eventueel verpakken in kleinere hoeveelheden en daarna in de diepvries gooien. Na enkele dagen eruit halen en heel goed zeven, zodat er geen „stofje“ (dode mijten) meer in zit. U kunt dit doen, u hoeft dit niet te doen. Ieder zijn eigen keuze.

Voorkomen van een ongedierteplaag
Indien u voeders bewaart in een vochtige omgeving, waar de temperaturen hoog kunnen oplopen is dat vragen om moeilijkheden. Bewaar voer daarom altijd op een droge, koele, stofvrije en mogelijk donkere plaats en sluit open zakken altijd goed af. Orde en netheid is het behoud van uw voer en dan zult u ook de minste problemen hebben. Bewaar geen oude kliekjes voer en neem niet te veel in voorraad. Indien u geen koele droge plaats kunt vinden, is het verstandig het voer in een goed ventilerende ruimte te plaatsen. Als je 2 raampjes tegen elkaar een heel klein beetje loszet, ontstaat er een luchtstroom (tocht) waar mijten een enorme hekel aan hebben. De eitjes ontwikkelen zich dan niet of nauwelijks.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 21:39

Meelmot zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-08-2010 22:11

Foto zal niet gaan, ik heb alles al weggegooid.
Ik had verschillende series boilies gemaakt, met het enige verschil dat mn sojameel op was. Toen heb ik dus een dichte zak van Wielco gepakt die al een poos op de plank stond. Zou die mijt of mot daarin kunnen hebben gezeten?

Ik vond het deeg trouwens al anders ruiken dan normaal.
Wel raar dat die beesten 100 graden celcius overleven...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-08-2010 09:24

Voorkomen van een ongedierteplaag
Indien u voeders bewaart in een vochtige omgeving, waar de temperaturen hoog kunnen oplopen is dat vragen om moeilijkheden.


zoals er dus als gezegd wordt houden ze van vocht en hoge tempraturen, dus in een pan met water die 100 graden celsius is, is dus een lekker warm badje voor die beestjes...

zie ze al allemaal baantjes trekken in je pan met blije gezichtje haha :P
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-08-2010 09:38

Meelmot is echt iets anders Hilco. Die heb ik in huis, en kom er dan nog maar eens van af...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

25-08-2010 14:48

misschien waren de karpers er wel gek op :lol:
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

26-08-2010 16:44

Ja misschien wel, ik heb het niet geprobeerd. Ik hoef dat ongedierte niet perse tussen mn voer te hebben.

In ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie