Proline mix wordt niet 'gepakt' door machine's


Plaats reactie
Jan Peter Teerling

20-08-2010 13:20

Vorige week kwam een maat van mij hier om boilies te draaien. Deze had diverse Proline mixen meegenomen (hot activator/green mussel/50-50 mix) Deze mixen worden hier gekneed in een spiraalkneder en gaan via een gehaktmolen waar de worsten uitkomen de boiliemachine's in.

Het vreemde is dat deze mixen allen niet 'gepakt' worden door de schaalrollers. Constant blijven er worsten op de rol liggen of verdwijnen in de schaal om er vervolgens in te blijven. De schaalrollers die we gebruiken zijn de Ryanrollers of de machine van Boliedisign. De schaalrollers hebben diverse diameters maar geen één pakt de worst normaal. We hebben tal van andere spuitmondjes geprobeerd maar dit bracht helaas geen verbetering. Ook het toevoegen van wat olie of tarwebloem mocht niet baten.

Als we mixen gebruiken waaraan we verse eieren toevegen, i.p.v het water bij de PL mixen, hebben we hier geen enkel probleem mee.

Kan het zijn dat:

A: Het ligt aan de versheid vd mix. (Mix was niet elastisch en voelde erg 'licht' aan)
B: Het ligt aan het ontbreken van normale eieren in de mix i.p.v arabisch gom/eipoeder/albumine
C: Ik gewoon geen boilies kan draaien?


Zijn er nog meer mensen met deze ervaringen met de PL mixen die gebruik maken van een schaalroller?
Iemand een suggestie waardoor het wel goed zou lukken?

Ps. ik weet dat PL zelf ook met een schaalroller draaid en heb reeds met Koos gepraat over dit probleem maar die weet ook niet wat het is.
jeen jansen
Berichten: 61
Lid geworden op: 22-12-2009 13:14

20-08-2010 13:41

je geeft zelf het antwoord toch al....B :lol:

oja en het pl prijzenpakket mag je houden... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-08-2010 22:45

JP, nee ik ben op 1 ervaring met een PL mix onervaren.
Maar ben wel bekend met jou probleem.

Vaak is het probleem doordat een mix fijn is en weinig vet bevat en iets plakt.
Degen waar grotendeels water op gaat plakken vaak iets meer dan met eitjes.

De schaalroller slaat de worst tegen de schaal en dan blijft hij hangen toch?

Vaak is dit op te lossen door minder vocht toe te voegen en een wat drastischere mogelijkheid is om de walsranden te bewerken met een mes zodat hij beter pakt.

Zodra het deeg aan de schaal gaat plakken weet je zeker dat het te slap geweest is :(
Jan Peter Teerling

23-08-2010 10:51

Klopt idd. Jacco, structuur van de mix is erg 'fijn' en zodra de worst in de machine gaat slaat hij tegen de schaal en óf blijft er tegen aan 'slaan' of verdwijnt erin en de wals krijgt er geen vat op.

Ook een gewone walsroller krijgt er geen vat op een worst als hij de juiste diameter voor die machine heeft of als de worst afgekoeld is. Enige wat werkt is warme worsten direct uit de worstenmachine met een kleinere diameter wat dus dumbells oplevert. Ook krijg ik geregeld worsten/dumbells met een 'Spaanse kraag' (en nee, ze hebben geen onveilig contact gehad met hun soortgenoten!)

Deeg is ook absoluut niet 'elastisch' en brokkelt snel af, dit in tegenstelling tot mixen met normale eitjes erin. Het lijkt wel op een pop-up mix, deze heeft ook een totaal ander soortelijk gewicht.

Machine's aanpassen is voor mij geen optie, zal het met wat extra tarwegluten en wat minder water proberen. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-08-2010 22:03

Jan Peter,
probeer het deeg eens heel kort te draaien in de spiraalkneder.
Hou de deegtemperatuur daarbij eens rond de 25 graden.
Het lijkt mij dat het deeg te goed en droog ( het pikt niet meer) is afgedraaid.

De worstenmachine werkt ook als een soort extruder, dus hoeft je deeg ook al niet afgedraaid te zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie