Wat vraagjes betreft het weken en koken van mais.


Plaats reactie
Richard Moog

03-08-2010 15:51

Hallo,

Aangezien ik toch vaker met mais wil gaan vissen,zit ik eraan te denken om eens bij een diervoeder bedrijf een aantal kilo's mais te gaan halen.
Op dit moment haal ik blikjes bij de supermarkt,maar aangezien deze zo op zijn is het ook wat prijzig.
Nu heb ik ooit zelf(jaren geleden!) mais geweekt en gekookt,maar mijn geheugen werkt niet meer zo best,ben ook al 37 :wink:
Hoe kan ik dit het beste doen en is het verstandig om nog wat toe te voegen?
En ik vraag me ook af hoelang is geweekte/gekookte mais houdbaar?

Alle tips zijn welkom :D
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

03-08-2010 17:25

ik week bijna alles minstens 24uur (hoe het me uitkomt) en dan kook ik het tot het mals genoeg is om het met niet te veel moeite te kunnen pletten (maar niet te plat ze moeten nog aan de hair kunnen ook).
bij kemp ong. 20min en tijgernoten 45min
zo doe ik het er zullen ongetwijfeld andere manieren zijn ook
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
Ben Willems
Berichten: 38
Lid geworden op: 09-04-2010 16:17

03-08-2010 17:28

Ik zelf laat de mais altijd 2 dagen weken en dan een halfuur zachtjes koken in het weekvocht. Als je het te hard kookt barst het mais open. Je kunt van alles toevoegen tijdens het weken om de mais meer aantrekkingsvermogen te geven, zelf doe ik dat niet vaak. Soms doe ik er een beetje kaneelsuiker bij.

Ik heb eens na het koken de mais in de koelkast gezet in een glazen pot met het gekookte vocht. Sinds het gesteriliseerd is bleef het weken lang goed :D. Maar normaal maak ik wat kilo's mais klaar en doe ze in de vriezer. Ik denk dat ze na het koken ook nog best wel lang goed blijven als je er niet met je handen in gaat graaien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-08-2010 06:31

Ik week mais nooit voor, laat het een uurtje koken tot de eerste korrels kapot zijn en laat het daarna een dagje in het kookvocht staan. Mais kun je ook goed voorgeweekt maar ongekookt gebruiken. Water mag dan zelfs wat zurig worden.

Het kan ook nog anders. Gooi een kilo of tien tot vijftien in zo'n kunststof ton met knap schroefdeksel:

Afbeelding

Gooi daar een paar pannen (of waterkokers) kokend water overheen, ongeveer het dubbele van het volume van de mais. Schroef dan de deksel dicht en je hebt een drukvat waardoor de mais zeer snel klaar is (uurtje, anderhalf uur). Je moet dan niet tussendoor de deksel eraf halen, dan verlies je het effect. Een aantal kameraden gebruikte dit truukje op een water in het rivierengebied, er ging een zak van 25kg per dag doorheen vanwege de vangsten. Als je eenmaal weet hoe je het afstemt dan ga je zo zeer grote hoeveelheden mais maken zonder dat je erbij hoeft te blijven...

Het truukje durf ik ook alleen met mais te gebruiken, voor de rest week en kook ik alles..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-08-2010 11:03

Het eindresultaat zal nooit zo worden als de blikjes uit de supermarkt.
Ik weet niet of dat de bedoeling is anders zou ik bij een groothandel kijken en dan grote blikken nemen.
Richard Moog

04-08-2010 11:08

Iedereen hartelijk voor de reacties,hier kan ik zeker wat mee.
Al weet ik nog niet of ik wel wil doorgaan met mais.
Zit nog wat te twijfelen of ik over ga stappen op kikkererwten of tijgernoten.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-08-2010 11:26

Kikkererwten zelfde behandelen als mais en tijgernoten weken en daarna min.half uur koken.
K. van den Herik

04-08-2010 12:20

Met dien verstande, dat je pas echt gaat scoren met die meuk als ze uit gaan lopen. Anders vind ik het waardeloos aas.
Plaats reactie