Tijgernoten waarin koken???


Plaats reactie
Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

03-08-2010 08:52

Moet ik de tijgernoten in het vocht van het weken koken of in schoon water?
Of maakt dit geen verschil?
Heb nu in het vocht van het weken al zoetstof gedaan.
Alvast bedankt,
Joris
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-08-2010 13:18

Dan ben je toch gauw klaar?? Mits je ze eerst goed hebt afgespoeld en daarna in nieuw water begonnen bent met weken zou ik het lekker zou laten. Maakt niet al te veel uit.

Wat je zeker niet moet doen is het kookvocht na het koken vervangen voor vers water. In ruim water weken en koken, en in het kookvocht bewaren..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-08-2010 13:32

Voor het koken ververs ik altijd het water. Of dit beter is of niet weet ik niet, maar het werkt iig wel. Na het koken ververs ik het water niet meer en bewaar ik ze inderdaad in het kookvocht. Wel schep ik ze met een schuimspaan over in een kleinere bak, totdat deze tot de rand is gevuld. Daarna giet ik het kookvocht erbij totdat het niet verder gaat. Beetje vershoudfolie erover en dan de deksel erop. Op die manier zijn ze binnen een dag lekker slijmerig.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-08-2010 14:03

gewoon weken 48 uur zonder toevoeging..

dan afspoelen en in vers water opzetten en koken die hap ik doe het meestal een uurtje op half hoog vuur, maar let wel op dat het niet overkookt, want dat geeft rotzooi op je plaat ;) de laatste 15 minuten gooi ik per kilo noten iets minder dan een half pak suiker erin en zet het dan op hoogvuur tot de kook en kook het nog 15 minuten af. daarna in een emmer met het vocht erbij en laten staan en vergeet niet zoals ik wel eens doe :S de deksel erop te doen en er is mij laatst verteld niet met de handen erin, want daar zit een soort zuur op waardoor de noten minder of niet KUNNEN gaan slijmen, wil niet altijd zo zijn maar ik heb 5 kilo gehad en 4kg slijmde niet omdat ik er idd met me handen in zat om de drijvers eruit te vissen, er is mij dit verteld en de laatste kilo was prima.. dus kan toeval zijn maar ik ga niet meer met me handjes erin ;)

owja en je kan er beetje gist in gooeien na het koken om het gistingsproces te versnellen, maar is niet noodzakkelijk (bruin biertje mag ook)

Succes
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

03-08-2010 14:09

Waarom eerst weken en dan weer in schoon water koken??? Heb ik nog nooit gedaan. Ik laat ze gewoon 48 uur weken inhetzelfde vocht een half uurtje koken en dan lekker in een afgesloten emmer laten staan, worden dan vanzelf slijmerig.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-08-2010 15:25

ron crumbach schreef:Waarom eerst weken en dan weer in schoon water koken??? Heb ik nog nooit gedaan. Ik laat ze gewoon 48 uur weken inhetzelfde vocht een half uurtje koken en dan lekker in een afgesloten emmer laten staan, worden dan vanzelf slijmerig.
Groetjes ron


Uhm nou het is mij opgevallen dat als je ze in het week water laat staan ze minder schoon worden en die bruine vezeltjes in het water het water ook bruin en vies maken, als ik ze goed schoon spoel zien ze er wat netter uit :P verder heeft het totaal geen extra toegevoegde waarde, maarja ik doe het al langere tijd zo maar het hoeft absoluut niet.. :D
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

03-08-2010 22:37

72 uur wellen, ook ik vervang niets...gewoon koken in het weekwater, 45 minuten koken met wat suiker en tijgernoten overscheppen, wel filter ik het vocht zodat de grotere velletjes (bruine deeltjes) achterwegeblijven, hierna laten afkoelen en weer een dag laten wellen, kookvocht ruim boven de noten laten uitkomen. Direct te gebruiken of laten beslijmen. Binnen 2 dagen komt er een slijmerige massa boven de noten.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Plaats reactie