Groter aas grotere karper


Zwier Noordman
Berichten: 67
Lid geworden op: 11-03-2002 01:00
Locatie: Breda

02-04-2003 21:03

Van af wat voor diameter kan je spreken van selectief aas voor grotere vis. Ik weet dat ook kleinere karpers grote bollies lusten maar daar moet een grens aanzitten. Wil dit gaan testen op een water waar ik veel vis en groot bestand aan kleine vissen zit.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-04-2003 21:08

hoy,

ik heb zelf veel met 24 mm gevist en ik kreeg met deze dikke boilies een stuk minder beten maar als ik ene ving was het meestal toch ene van de grotere exemplaren van de vijver. ( maar of het echt aan de boilie lag ?????)

ik geloof overigens niet echt in de theorie dikkere boilie dikkere vis.
ik heb zelf eerder het gevoel dat de vissen dikkere boilies gewoon minder snel tot zich nemen dan kleine boilies.
en wat maakt het uit dat je af en toe een kleine vis er tusen door pakt dat houdt je wel bezig en alert.
ik vindt dat je de kleine net zo veel moet respecteren als een grote karper.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

02-04-2003 21:14

Ik betwijfel of er echt een maat is waar kleinere vanaf blijven. Ik heb een keer met handgerolde bollen gevist(rond de 30mm) en daar ving ik een spiegel van 4,8kg op. Het kan mss wel een verschil zijn als je ergens vist waar enorm veel kleine karper op je stek zit, en de zwaardere niet te vangen zijn omdat de kleinere te snel zijn. Dan zou je eens met heel dikke (rond 35) kunnen vissen. Niet voeren zou ik dan, alleen vissen met de dikke bollen en voeren met normale.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-04-2003 21:20

Zwier,
een dikke vijftiger, daar rol je zo een tennisbal in.
Zonder moeite.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

02-04-2003 21:28

hallo,

ik denk dat je dat toch niet tegenhoud dat kleintjes je boilies pakken, want ze kunnen misschien een bepaalde grootte boilie niet kapotmaken met hun kiezen, maar ze proberen ze toch bijna altijd op te eten en er stukjes af te schaven, nieuwschierigheid noemen ze dat.
trouwens, in het grote karperboek van rini groothuis staat een soort formule waarin staat hoe je kan berekenen met de lengte van een karper hoe grote boilie die karper maximaal zou kunnen fijnmalen tussen zijn kiezen.

mvgr Richard
Niels Albers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: aalten

02-04-2003 22:07

Volgens mij is het niet zo dat grote boilies grote karpers betekend. Het is denk ik eerder dat je van de witvis afbent, maar dat zegt nix over wat voor karper je vangt.

Maar das mijn mening...
Hugo Bovenmars

02-04-2003 23:16

heey Zwier,

Zorg wel dat je voldoende voert met die dikke knikkers. Kleinere karper en andere vissoorten worden ongetwijfeld aangetrokken door de boilies. Eenmaal op de voerplek aangekomen zullen ze zeker proberen het voer op te zuigen. Hierbij is het mogelijk dat bijvoorbeeld een brasem hierbij per toeval alleen de haak naar binnen zuigt. De kans dat dit gebeurt is natuurlijk groter bij een kleine voerplek waar bijvoorbeeld een school brasem op neerstrijkt.

Heb zelf in het verleden ook vaak (kleine) brasem gevangen op kubusboilies van 30 mm. NO WAY dat deze kleine brasems deze blokken naar binnen gewerkt hebben. Pas dus op met bijvoeren wanneer je per toeval eens kleine vis op een grote boilie vangt. De voerplek is waarschijnlijk nog grotendeels intact. Vang je veel witvis en kleine karper op een grote voerplek? --> boilies te zacht.

Maarre, terug naar t onderwerp, ik denk ook dat je met grote boilies selectief op grote karper vist.

suc6
gr. Hugo
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2003 23:29

Ik denk het niet alleen, ik weet het wel zeker. Dit is een tendens die ik zeker volop gemerkt heb de laatste jaren.

Het is gewoon een simpele 'wetenschap' op visgebied dat een kleinere vis per definitie meer moeite heeft met het wegwerken van een aas met een groot diameter, zeg maar vanaf 28 - 30 MM dat je echt wel effect begint te merken.

Ik ben het zeker eens met de mening dat je alsnog kleintjes vangt, maar toch enigzins selectief vist door bovengenoemde redenen. En vergis je niet: ik ben dol op elk formaat. Sterker nog, van mijn aller keinste vissen heb ik vaak mijn beste ervaringen, vooral wanneer ze in barre periodes kwamen.

Gr. Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-04-2003 07:24

Okee, mee eens dat een kleine karper moeite zal hebben met een bal van > 28 mm. Maar weet je zeker dat je ook niet minder grote vissen zult vangen door die superknikkers?

Groeten,

Mark
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

03-04-2003 10:42

Degene die Media Carpe kunnen krijgen moet die van van Maart-april eens gaan lezen er staat daar een artikel in van een fransman die op lac du der heeft zitten vissen met 60mm (!!) boilies en ik moet zeggen dat zijn vangsten qua gewicht echt wel noemenswaardig waren.

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-04-2003 11:07

Volgens mij maakt de grote echt niet zo veel uit ik vis wel eens met een grote roggebrood met stroop bal net zo groot als een ei en vang ook karpers van 10 pond maar ook dikke 20ers ik kan er niet van zeggen dat ik de grote karpers vang met groter aas!!

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-04-2003 12:56

Mark, nee, zie ook Peters voorbeeld.

Kevin, leuk dat jij zo ouderwets vist, maar besef goed dat de hardheid en structuur behalve het formaat dus erg bepalend zijn. Als die bal net zo hard als een gemiddelde boillie is, wordt het al stukken lastiger voor die 10 ponder.

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-04-2003 16:29

hoy,

niels ik zou niet te hard schreeuwen dat je dan van de witvis afbent, ik heb in de tijd dat ik met 24 mm gevist heb behoorlijk wat brasems gevangen en ook op dubbele 24 mm boilies, ik moet wel zeggen dat het om exemplaren ging waar menige witvisser jaloers op zou zijn de meeste waren dan toch rond de 60 cm.
ik heb tot nu toe nog niet echt iets waar ik nog geen last gehad heb van brasem overigens.

groeten rob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-04-2003 20:59

Ik ben het met Laurens eens,

Door met een grotere boillie te gaan vissen, vis je relatief selectiever. Let wel op, Mét nadruk op relatief. Je kan een karper er gewoon weg niet van weerhouden. Ze zijn 'O Zo Nieuwsgierig', dus proberen zullen ze het wel degelijk denk ik.
Zodra je met boillies > 40mm gaat zitten, zul je wel erg selectief gaan zitten. Dit past volgens mij gewoon weg niet in een mond van een 10ponder.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-04-2003 09:15

Laurens,
Dat is wel waar maar het lukt ze wel om de lippen er omheen te zetten waarom dan niet met een grote bollie?

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-04-2003 12:07

Kevin,

Persoonlijk denk ik dat die zachte bal allicht meegwerkt heeft en vervormd is, voordat hij in de kleinere maar erg hongerige smoeltjes beland is...

gr. Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

04-04-2003 13:59

ik heb vorig jaar met ballen gevist van 30 mm en het rulsultaat daarvan was: geen witvis, wel karper de kleinste 15 pond maar in die vijver vang je ze allemaal zowat vanaf dat gewicht en de grootste daarop was 26 pond. maar ik denk dat het niet veel uit maakt of je nou met 20 of 30 mm vist.

Het houd zeker witvis weg

mzzl coen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-04-2003 14:49

Ja tegen witvis zeker wel maar je kunt niet echt zeggen dat je dan alleen maar de grotere karpers vangt als je dan ook met grote bollies vist.

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2003 19:37

Ik zou is in één woord zeggen wat ik vind van de stelling groter aas grotere vis: BULLSHIT!!!. Een maat van mij ging een keer zes nachten acher elkaar vissen op een vrij grote put met een gemiddeld bestand en een paar enorme uitschieters. Hij besloot dat hij alleen de grootste vis wou vangen omdat hij de meeste kleintjes al eerder had gevangen. Hij draaide boilies van 30 - 35 mm. Vijf nachten lang geen piep gehad, terwijl zijn twee maten wel gewoon vis vingen. Zij zaten hem al uit te lachen toen hij in de zesde nacht één piepje kreeg. Een paar seconden later volgde een knoeperharde run. hij dacht eerst dat hij hem had misgeslagen. Voor de kant bleek er echter een vis van (letterlijk) 30 cm aan te hangen!
Als je je boilies maar groot genoeg maakt zullen de kleintjes ze waarschijnlijk niet meer weg kunnen werken. Als ze er aan gaan lurken bestaat echter nog de kans dat er een aan blijft hangen. Een boilie van 40 mm komt volgens mij ook niet echt overeen met het natuurlijk voedsel van een karper.
groeten Daaf
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-04-2003 21:25

en een boilie van 20 mm komt wel overeen met het natuurlijk voedsel van een karper wil je zeggen?

geef mij maar grote ballen! (niet doordenken svp) let er wel op dat je grote boilies lang moet koken. Ze moeten wel gaar zijn (jij eet toch ook geen rauwe aardappels?) ik kook mijn boilies altijd tot ze boven komen drijven. De kooktijd van een 40mm boilie kan al snel 5 minuten zijn. Syntethische flavours toevoegen heeft dan natuurlijk geen zin. Na het koken kun je de boilies ook goed flavouren, gewoon een nachtje in een emmertje met een zelfgemaakte dip laten staan.

Ik geloof niet dat grote boilies selectief zijn voor grote karper, maar ze maken het de witvis wel wat lastiger.

groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

08-04-2003 19:19

eigenlijk denk ik dat het wel dressuur doorbrekend is.
ik heb er zelf ook mee gevist op "de moeilijkste put van de omgeving" en er toch goed op gevangen . maar wel van verschillende grootes

groeten hans
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

09-04-2003 07:25

Peter, Laurens,
is het hoger gemiddeld gewicht enkel terug te voeren op een groter formaat boillie of zijn hier ook andere variabelen in het spel?
Daaf,
'Een boillie van 40 mm komt niet overeen met het natuurlijk voedsel van een karper'?
Voor zover ik kan zien, voelen, ruiken etc komt geen enkel formaat boillie in de buurt van het natuurlijk voedsel van een karper, zeker niet wanneer die karper op muggenlarven leeft. Als jij denkt dat je een karper kan wijsmaken dat ie een kreeftje of mosseltje in z'n bek heeft ipv een boillie dan vraag ik me af wie van jullie twee het domste is.
Jeroen,
waarom moet een boillie tot de kern doorkookt zijn? Men heeft altijd met 'rauw' deeg gevist voor de boillie ten tonele kwam. Een boillie is niet meer dan datzelfde deeg, maar dan gekookt. Ik laat mijn kooktijd vooral afhangen van de gewenste hardheid.
Hans,
ik denk dat een 8-10 mm boillie tegenwoordig meer dressuurdoorbrekend gaat werken als een 30 mm. Zeg eens, hou jij je bezig met het rollen van genoeg 10 mm'tjes om serieus mee te gaan voeren. Dan nog maar te zwijgen over de manier van azen op verspreid liggend groot aas tov het azen op meer geconcentreerd klein aas.
Met bedenkelijke groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-04-2003 08:31

Rob,

Nee, ok factoren als stekkeuze, waterkeuze, vismanier, en wel of niet voeren zijn hier o.a. van belang...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

09-04-2003 12:13

viste vorig seizoen met 1 10mm boilietje...ving 1 dertiger + 1 mooie 20 iger.

Op mijn andere hengel viste ik 2 boilies van 18mm ving een schubje van 12 pond???

Misschien dat het uitmaakt op een water waar veel vis zwemt tussen de 5 en 15 pond, en een paar vissen tussen 20 en 60?? pondjes.

Dan denk ik wel dat bijv 3 20mm ters goed werken of 1 30mm of zelfs ja die 60mm om de kleinere vissen te weren.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-04-2003 21:47

Jeroen,
Ik heb niet gezegd dat een boilie van 20 mm wel overeenkomt met het natuurlijke voedsel van een vis. De enige reden waarom een vis deze boilies eet is omdat wij er zoveel van in het water smijten. Dit is ook de reden waarom ik bijna alleen nog maar met particles vis. Boilies zijn voor mij echt een noodaas voor als ik geen particles op grote afstand kan voeren. Als je echt het natuurlijk aas van een karper wilt imiteren moet je met een medusa rig gaan vissen ofzo. Particles komenj echter wel dichter in de buurt van natuurlijk aas dan boilies. Bovendien werken ze op veel wateren zeer dressuurdoorbrekend. Ik vang met particles zeker niet minder grote vis dan met boilies, alleen doordat het dressuurdoorbrekend werkt vang je ook meer kleintjes, waardoor het misschien lijkt of je minder groten vangt.
groeten Daaf